Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Anders H

#16
När jag gick med i RHK så trodde jag att jag skulle få mer hjälp hur det går till att bygga om bilen för historik racing. Tips reportage mm, men det är precis samma som innan jag gick med.
Jag kunde fråga teknikerna redan då, så egentligen finns det ingen anledning att gå med i klubben före det är race dags...

jag tycker det är minst sagt att det är svårt att tyda reglerna, och andra som redan tävlar tycker tydligen samma, så varför inte göra ett reportage om hur det går till att göra en bil klar för historik racing... 
Hur man ska tyda grekiskan (reglerna)...

Jag trodde jag skulle få läsa om andras bilar som bygds om, och dom som redan är ombyggda...
Reportage om olika bilar/klasser i rutflaggan skulle jag vilja ha. Vad är det som skiljer mellan alla formelklasser tex.

En hemsida med reportage om medlemmarnas bilar, kan aldrig vara negativt och kan bara sporra andra att jobba mer för att få bilen klar... Eller köpa en race klar.

Även om man har en bil så är steget stort (läs dyrt) innan allt är klart bara för att få prova om det är nått för mej. Så kanske någon typ av prova på med egen bil, i lugnare tempo  eller få åka med några varv. Kan göra att nya kommer till i alla klasser. Jag vet att det är svårt pga säkerheten men det måste gå på nått sätt...

Varför inte bjuda in /ringa runt till alla med färdiga bilar, och fråga ska du inte med och ha kul...
Eller be dom komma (utan bil) till en tävling och bara vara med i gänget kanske blir dom så sugna att dom tar bilen nästa gång...


#17
hej

är det någon som har provat verktygsbodens blästertankar? vill gärna vet vad du tycker...
planerar att blästra sparklådor, invändigt i dörrar och liknande.

Anders
#18
Teknik / SV: Ytbehandling skruvar
22 augusti 2011, 10:52
jag har använt washprimer på flera större bultar och det funkar...

har länge funderat på att förnickla hemma, men det har aldrig blivit av...

Förnickla hemma!
http://www.connyhimport.se/fornickling/

http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20071122/sa-fornicklar-du-hemma/?page=1

några gamla länkar...

Gör-det-själv-förzinkning - Varför och Hur
http://gt750.medial.com/renov-gt750L/zinc.html

Recept för förzinkning se sid 31
http://www.fuf.org/aktivitetsboken/aktivitetsboken.pdf


Utdrag av en sida
http://www.ferroprodukter.se/visa_process.php?visa=forzinkning

Elektrolytisk förzinkning
Elektrolytisk förzinkning kan utföras i såväl sur som alkalisk lösning. Den senare badtypen är vanligast för behandling av massgods och detaljer. Badet, som arbetar i rumstemperatur, består av zinkcyanid, natriumcyanid och natriumhydroxid i bestämda proportioner. Anoderna är zink av högsta renhetsgrad (99,99%). Före beläggningen måste detaljerna noga rengöras. Zinkytorna blir släta och blanka. Glansen kan ytterligare höjas genom ett doppningsförfarande, som kallas kromatering. Detta ökar även zinkskiktets korrosionsbeständighet. Kromateringen kan utföras så att skiktet blir transparent, svart, gult eller grönt med tilltagande skyddsverkan i nämnd ordningsföljd.
Sexvärda kromater kan framkalla besvär hos allergiska personer. Därför har t ex Volvo ett gränsvärde för sexvärt krom på 0,3 microgram/cm2.

De senaste åren har man sökt öka korrosionsmotståndet hos zinkskiktet genom medfällning av kobolt, nickel och järn.

Väteförsprödning
Vid all elektrolytisk beläggning av stål föreligger risk för väteförsprödning. Risken är påtaglig vid förzinkning framför allt av stål med hög hållfasthet och hårdhet. Riskerna för väteförsprödning kan minskas om detaljerna uppvärmes till 170¡C i 15 timmar, omedelbart efter ytbehandlingen.
Kromateringen nedbryts av värmebehandlingen och bör därför utföras efter denna.

Litteraturhänvisningar:
-Nordisk Förzinkningsförening: \"Varmförzinkning som korrosionsskydd\"
-Svensk Standard SS-ISO 2968 \"Elektrolytiska zinkbeläggningar\"
-Korrosionsinstitutets Handbok – SIS 160 \"Val av ytbehandling\"
-Sveriges Galvanotekniska Förening \"Lärobok i elektrolytisk och kemisk ytbehandling\" Band II

Övrig info (i närheten av detta ämne)

Guldpeng av mässing
http://school.chem.umu.se/Experiment/112

http://www.finishing.com/Library/anderschrome.html
http://www.finishing.com/Library/andersnickel.html
http://www.finishing.com/Library/chloride.html

Anders
#19
hej

är det någon som vet hur swedols AmPro vertyg/Verktygsvagnar är?

Tackar för alla svar!
Anders
#20
Citat från: 85F skrivet 29 juni 2011, 19:42
Hej

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Car_Preparation/Cockpit_Ventilation/Demon_Tweeks_Universal_Slider_Kit/1914/0/109081 är det sånna du tänker på? iaf så tror jag att det är både smidigare o billigare o köpa färdiga :D

precis en sådan, tack  :) viste inte att det fanns att köpa.

är det någon som vet måtten på den?

/AH
#21
Kan någon ge mej tips på hur jag ska göra en sidoruta i lexan med en skjutöppning för ventilations öppning?

Gärna lämpliga tjocklekar på delarna?
hur "sågar" man enklast till lexanet
Hur jag ska göra själva glid skenan till skjut fönstret?
Ska jag skruva eller limma ihop delarna?
Vid limning med vad?
Samt hur jag ska styra in luften i kupén?

Tackar för all hjälp

Anders
#22
är det långa eller korta axelremmar?

Anders
#23
jag tar gärna emot reklam dekaler som jag kan sätta på bilen...
all reklam är bra reklam...  ;)

Anders
#24
Teknik / SV: safe wire
29 april 2011, 19:22
hej

jag ska wira oljetrågsbultarna och behöver lite hjälp!

jag har 10 bultar/sida och ca 5-6 cm mellan bultarna till oljetråget vad är bäst.
en tråd genom alla bultarna på en sida?
som vanligt två och två bultar?
eller borra ett litet hål i uppvikta kanten på tråget och wira en och en bult?

Anders
#25
Teknik / fett hjullagren och knutkors
21 april 2011, 13:28
Vad använder ni för fett till hjullagren? Använder ni samma till knutkorsen?

hur mycket fett sätter ni i hjullagren?

jag har alltig hört att man ska packa in lagren ordentligt och sen sätta dit lite extra som reserv... men har nu läst att vissa inte vill ha mer fett än nödvändigt, för då får inte fettet rätt temperatur...

Tack
Anders
#26
funderar på att anv. ett länkhuvud som stödlager för växlingsstången
länkhuvudet måste ha ett hål på minst 22mm (ger 2mm gods tjocklek på bussningen) men hellre mer.

var hittar jag ett till ett bra pris?

Anders
#27
Teknik / olje silen
29 mars 2011, 22:55
hur nära botten på oljetråget ska silen sitta?

Anders
#28
Generell diskussion / classic motorsport
23 mars 2011, 23:48
är det någon som har provat Classic Motorsport från USA?
http://classicmotorsports.net

Anders
#29
Teknik / SV: Däckventil
22 mars 2011, 22:58
tack för hjälpen...

hur mäter man ventil längden?

Anders
#30
Teknik / Däckventil
20 mars 2011, 20:47

Vad använder ni för typ av däckventiler? Gummi eller skruvmodell i stål eller aluminium?
Fördelar /nackdelar?

På mina extra Campagnolo Magnesium fälgar satt det Michelin tävlingsdäck med Michelin däckventil i metall. Såg en Pantera firma hade ventiler i aluminium...


Anders