Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Vad gäller inför 2014?

Startat av Bo Lindman, 06 oktober 2013, 20:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelle Svensson

Lars, det beror troligtvis på, som jag tidigare skrev, på att Knutstorp har en lägre nivå än de av SBF tagna reglerna, vid det tillfället. Vad stod det i inbjudan ? Var det Danska bilar som hade problemet ? Var det svenska i så fall vilka ?

Pelle Svensson

Kjell, teoretiskt så är det möjligt att skapa ett eget reglemente. Klubbens syfte vilket också står i stadgorna är att följa App-K. Syftet med klubben är att återskapa bilarna till sitt ursprung så att du kan få en HTP handling på den och därmed kunna racea på klubb eller internationell nivå. Du ska kunna vara stolt över att du äger en sådan bil och även vara stolt över att du är medlem i klubben. Om du läser stadgorna så förstår du att vi inte är en klubb som bara sysslar med någon form av lågbudgetracing.
För de som vill åka på andra villkor finns till det andra klubbar och racingtillfällen

Lars Bergström

Det var 2 svenska formelbilar (F3 och FF 2000) och flera danska formelbilar. Tror att det stod 95 db i inbjudan. Men ej helt säker.
Lars Bergström

Pelle Svensson

#18
Formel bilar, kanske är de som har största problemen att få ner ljudet men det går om man vill. Av egen erfarenhet så vet jag att det kan vara lite "trixö", men klarar Torgny att få ner F2,an så borde det gå att få ner F3,or och FF 2000 bilar också.
Ligger man precis på gränsen så finns det flera faktorer som kan påverka mätningen, det lilla som behövs för att "tippa" över,som luftfuktighet, temperatur mätställe etc.

Stenis

Citat från: Pelle Svensson skrivet 11 oktober 2013, 07:12
Gott ljud eller oljud är i mycket en upplevelse fråga. Det vi (de flesta av oss) upplever som underbar musik upplevs i dag av merparten av landets invånare som oljud. Ska vi kunna fortsätta med våran hobby så är det nog bara att vi anpassa oss. Historisk racing har redan en del undantag från miljökrav. Att tro att vi skulle få undantag vad det ljudnivån är nog att ha en hel del övertro på RHK,s styrelse. Problemet är inte bara vad SBF tillsammans med Naturvårdsverket har bestämt. Vilken ljudnivån  som gäller på respektive bana hanteras och bestäms av respektive länsstyrelse där banan ligger. De nivåer som gäller där kör över SBF,s regler om nivån är lägre.
Ljudet är inte enbart ett problem för Sverige, SBF och RHK. Mer och mer kommer kraven även internationellt. På "Ringen" så har man numera sex stycken bullerhelger och en F1 helg. F1 helgen har fri nivå, bullerhelgerna har max.125 db och övriga vardagar och helger har 96 db. Som ni säkert läst så ligger nu Ringens nordslinga illa till för ytterligare verksamhet. Det beror mycket på ljudnivån.
Stenis: Med icke problem menar jag att vi inom RHK har lyckats anpassa oss till den nivå som gäller i Sverige.

Jag menar motorsporten som helhet och inte enbart RHKs evenemang. Om RHK tillsammans med andra klubbar, serier (Racing, Dragracing, Rally, m.m.) och utövare av sporten kan visa sitt missnöje gemensamt så ger det mer effekt. Om alla står enade, vilket jag tror vi är i ljudfrågan så är det enklare att få till förändringar.

Anders H

Citat från: Pelle Svensson skrivet 11 oktober 2013, 11:37
Syftet med klubben är att återskapa bilarna till sitt ursprung.

Då borde klubben jobba för "rätten till raka rör", (för vissa klasser) och typ ingen dB mätning för andra. Jag har 100% original GR3 system på min och den låter för mycket redan vid 1000 rpm. GR4 bilarna hade inte någon dämpare alls utan bara raka rör. Fanns även GR3 bilar som hade raka rör.

Då borde bara original stolar eller stolar från perioden vara godkända. (moderna stolar ser för jävligt ut i en gammal bil...)

Lika så med buren allt för många rör förstör en gammal bil. osv...

Jag förstår att säkerheten måste höjas, men den ska göras så det inte förstör bilarna...

Det är vad jag tycker...
Anders
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

Pelle Svensson

Stenis: Det jobbas från alla håll redan med detta. Tyvärr tror jag att det är kört.

Anders H: Jag hoppas att du skämtar, därför ingen kommentar, mer än dröm sött.

fyrtiotalist.com

#22
Jag vill inte bidra till att vi startar någon ny storm-i-vatten-glaset Pelle, ;) men jag hittar inte att det står i stadgan att vi ska följa App-K. Det närmaste jag kan komma är att "sträva efter (min kurs.) att följa av FIA fastställda regler". Däremot står det "att medverka till att dessa (de historiska bilarna, min anm.) blir restaurerade på ett fackmässigt och korrekt sätt" samt "att ge råd beträffande [...] restaurering av tävlingsbilar..."

Jag är helt överens med dig om att rejsandet inte ska främjas när det gäller historisk racing. Men jag ställer mig frågande till om inte all nytillkommen utrustning generellt sett gör just det; frånsett säkerhetsutrustning.
Jag har kikat in i många standardbilar av äldre modell under årets tävlingar. Och det är mycket jag inte känner igen interiört från ungdomsårens DKW, Morris, Fiat, VW och Volvo. Inom FF1600 börjar senaste elektroniken göra intrång och instrumentpaneler prydas av discoljus. Så för att vi ska kunna fortsätta vara stolta över våra bilar och vår förening kanske just detta är en angelägen fråga framöver. Kanske ska jag föregå med gott exempel och montera bort kabeln till bromsvågen. :-[

Och att det inte handlar om ett lågbudgetintresse har jag förstått efter att ha fört kassabok i 1,5 år över denna min hobby. ???  Alltså, överens även i detta! :D Nu lämnar jag den här tråden med hänvisning till inledningen av detta mitt inlägg. 8)

Lars Runo Tillback

Lite inspiration inför fortsatta diskussioner!

Vi var väl några som förstod Ronnie redan på Karting-tiden, nån i klubben jobbade med honom, och Ferdinand kör en av hans bilar.

http://www.expressen.se/sport/kronikorer/mats-olsson/olsson-ronnie-var-storre-an-vi-forstod/

Sen kan vi fortsätta utforma RHK:s verksamhet i det nutida samhällets (vårt egna) krav på miljö och säkerhet!

Bo Lindman

En liten detalj att hålla i minnet oavsett om man vill ha fullständig internationell transparens i App-K eller ett nationellt anpassat reglemente är att som medlem i en RF ansluten förening har man så  vitt jag begripit möjlighet att ge sin syn på saken i dels i de forum för diskussion som klubben tillhandahåller (t.ex. detta forum, klubbtidning, planeringsmöten osv) dels vid årsmötet. Det ena eller andra forumet kan då näppeligen värderas mer eller mindre som kanal i dessa åsiktsyttringar. Speciellt inte i en klubb som anser sig vara rikstäckande.
Utan att dra några andra slutsatser kan jag konstatera att Kjell citerar nuvarande stadgeskrivning korrekt betr. App-K. Sedan kan man ha olika åsikter om detta är bra eller dåligt och om man vill ha det så framledes eller inte. Dock bör man hålla i minnet att det ytterst är årsmötet som avgör en sådan fråga. Inte enskilda medlemmar eller ens styrelsen, eller dess företrädare. Detta oavsett om man tycker det ena eller andra är "löjligt" eller inte.
Medlemmarna ger vid årsmötet en styrelse sitt mandat att driva klubben i den anda och inriktning som medlemmarna beslutar vid årsmötet.
Om man vill åstadkomma förändringar är motioner och den egna rösten vid årsmöte de verktyg som står till buds.
Det är alla medlemmars rättighet och skyldighet att tala om hur man vill att klubben ska drivas och även att argumentera för detta. Utan att våga diskutera och förhålla sig även till klubbens ideologiska ståndpunkter och vägval är det nog svårt att hävda att vi har den föreningsdemokrati som vi förbundit oss att försvara som en RF ansluten klubb. Allmänt får man ju givetvis förutsätta att klubbens stadgar är utformade som medlemmarna finner lämpligt.

Så blev det lite allmängods kring föreningsverksamhet, snarare än de olika sakfrågor som kan beröras av detta.  ::)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders H

Det var menat som ett "shake on" inlägg, Kjell Nordberg förstod vad jag var ute efter.

Vars ska miljö och säkerhets gränserna sättas/hur långt från original bil är vi beredd att gå innan vi säjer STOP nu är det nog...

Räcker en 6-P bur med extra stötta i dörren, eller är vi beredd att sätta in en 8-P bur med kryss stag i dörrarna, bakväggen, taket osv...
Ska vi kunna ha lambda mätare, laptime, dator, alla typer av tryck och temp mätare så vi ser innan nått går sönder och vätska kommer ut på banan... Eller ska den se så original ut som möjligt.
Ska bilar med dåliga original bromsar få sätta in 8-kolvs ok så dem hinner/kan stanna...
Ska Sport- och Grand Prix-vagnar Period A-D ha  8-P bur med kryss stag överallt. Senaste race stolen osv...

Gränserna kommer ju alltid att flyttas framåt. Så frågan är inte om, utan när, det har gått för långt.

Hur ser en 70-tals bil ut om 20 år, en STD kaross med ett rör chassi pga. säkerhetsföreskrifterna.
Är den så tyst att arrangörerna måste lägga ut ett litet test ljud så åskådarna för höra hur bilarna lät...


Pelle Svensson: Jag hoppas du inte är förbannad på mej, för det var inte vad jag var ute efter...  Beer

Anders
Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75 (European Hill Climb Champion with Marco Capoferri 1975)
Ford Capri 2.0 GL -77
Volvo  PV 544 A -58

Pelle Svensson

Finns ingen anledning att vara förbannad. Jag förstår bättre nu vad du menade. Det skrivna ordet kan tolkas fel i bland :-)