Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Copenhagen Historic Grand Prix 2012

Startat av GT350R, 06 augusti 2012, 23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GT350R

Hej Alla

Var nere i Köpenhamn i helgen och spenderade lördagen på Copenhagen Historic Grand Prix www.chgp.dk - väldigt trevligt arrangemang.
Mycke publik - flera tusen - många stora sponsorer - vackert väder - bra racing med många omkörningar - god mat och dryck - uppvisningar.
Allt det där som klassik motorsport behöver.
Banan kanske inte var så kul - som alla stadslopp finns det ingen avkörningszon - men det var nog ingen decibelgräns  ;D
Place to be

Tyck gärna något - trist med monologer / Bertil

Bild länk
http://www.flickr.com/photos/bertil_carlsson/sets/72157630934972288/

flag
/Bertil
-
Good things in life goes VROOOOMM     =)

Mera www.gt350r.se  www.motordrift.se

Pelle Svensson

Jo Bertil, jag håller med dej om att Köpenhamns GP är en trevlig tillställning.
Tänk om vi kunde få till något liknande i t.ex. Göteborg.
Det krävs dock någon som är villig att riskera så där en 5-6 milj. som en grund plåt. Vi behöver dessutom förstående komungubbar, miljögubbar etc. etc. Jag tror att i vårt land med all byråkrati och överklagnings möjligheter, så skulle ta minst 5 år innan vi hade alla tillstånd klara.
Danska myndigheter har en helt annan mental inställning, speciellt då kronprinsen deltar, till sådana här tillställningar, vilket gör det möjligt att genomföra dem.

Christian Nordal

Også kræver det en meget kompetent organisation som kan håndtere den sportlige afvikling og der har CHGP jo heldigvis Historisk Motorsport Danmark!

Tak til Bertil & Pelle for de pæne ord om CHGP.

Også tak til de mange svenske kørere som deltog - vores klubmedlemmer er meget glade for at vi kan mødes denne ene gang om året på "dansk mark" og konkurrere i vores historiske biler.

Om to veckar køres et 40 minutters løb på Jyllandsringen for pre-66 og 66 - 71 biler (med førebytte) og der deltager ligeledes en lang række svenske historiske biler og kørere. Vi glæder os.

I ønskes alle en god tävling på Kinnekulle og jeg glæder mig til at køre med RHK på Falkenberg i september.

Mange racer hilsner

Christian Nordal
Formand for Historisk Motorsport Danmark


GT350R

Pelle - lite vad jag menar är att man kanske skulle kunna ändra lite i upplägg av tävlingar (i alla fall några) - fråga sig istället vad vill publiken (folk i allmänhet) se ? Många små motorsporter kan tyvärr bli lite "nördiga". Jag tycker att man t.ex. kunde ha med lite uppvisning av andra motorsporter också - att brygga över och väcka intresse för andra grejor hjälper ju hela motorsporten.
En av nycklarna till bättre evenemang är ju mer publik. Finns så mycket trevligt inom klassik racing - bl.a. öppen depå - men det är stor konkurrens om publikens gunst idag - finns så många olika saker att se.
Det var inte speciellt billigt på CHGP - 320DKK/dag + 150DKK/dag för läktare - och ändå var det så mycke folk där.
Du har rätt att vi troligtvis inte kan få nåt liknande i Sverige men man skulle kunna höja intresset för det tävlingar som finns.

Hoppas nu inte att nån ser det här som ett "på hopp" - det är bara mina tankar/åsikter.

/Bertil
-
Good things in life goes VROOOOMM     =)

Mera www.gt350r.se  www.motordrift.se

Pelle Svensson

#4
Jag håller med dej Bertil, att visst kan våra race göras mera attraktiva för en bredare publik. Frågan är bara hur genomförandet ska gå till och vilken nivå vi kan vi ska ha inom klubben.
Mycket görs redan i dag på ideell basis men det finns en limit på vad man kan ta ut ur ideellt jobbande klubbmedlemmar. Som det är i dag så känns det som att vi tar ut det som är möjligt ur de som jobbar med tävlingar och övrig klubbverksamhet.
Genom åren har vi provat med olika PR grupper som arbetat mer eller mindre ideellt. Utfallet har tyvärr inte publikt gett någon större effekt. Den verksamhet vi har i dag har ekonomiskt visat sig fungera på ett bra sätt, vi kan betala våra räkningar och har även en gard om det skulle gå helt åt skogen. Väldigt få motorklubbar, med liknande verksamhet, av vår storlek har den ordningen på kassan och likviditeten.
Den tävling som klubben styr över är Velodromloppet. Inkomsterna från den och medlemsavgifterna är de pengar som vi har att röra oss med. Delar vi upp inkomsterna från Velodromloppet så är publikdelen en mindre del av intäkterna. Givetvis så skulle en ökad publiktillströmning öka på inkomsterna. För att det ska var möjligt krävs en kraftig ökad marknadsinsats både i form av personalinsatser och pengar, inget av det finns i dag. Utfallet på den eventuella ökade insatsen kan vi bara gissa oss till.
Tittar man på de enorma marknads insatser som både TTA och STTC gör och det utfall de får så är det en total "Ebberöds Bank" ekonomi om man inte har sponsorer eller privata finansiärer som täcker upp.
Frågan är alltså vill vi gå i från en ganska trygg tillvaro till ett mer risktagande med ökade kostnader som skall täckas med högre medlems ,start och entre avgifter? Eller känns det som om vi hittat en rimlig nivå?


Tommy J.

Tack för utmärkta, sakliga och utåtriktade kommentarer. RHK´s utveckling genom åren är väl lite eftersatt just på det kommersiella planet. Hågeman och undertecknad håller just nu på med tredje artikeln som kommer att handla om RHK´s födelse på 80-talet. I den historik vi gått igenom kan man med all tydlighet finna att det utom allt tvivel handlar om tävling/racing och inget annat om nu någon trodde det. Med det sagt så har vi grundbulten som både TTA & STCC besitter. D.v.s en väl fungerande tävlings verksamhet med allt vad detta innebär. Kvalitetsracing, kvalitetsbilar och kvalitetsevenemang. Men, inte sagt utan att det går att förfina. Nu till kärnpunkten. Som Pelle så väl beskriver är steget upp till en kommersiell serie/ GP evenemang ett farligt vågspel ur ekonomisk synpunkt. Det klarar vi inte på egen hand. CHGP har ekonomiskt drivna herrar som står för fiolerna och skördar framgångarna. Vår broder organisation Historisk Motorsport Danmark står just för kvalitetsbegreppen och en hord av funktionärer till detta evenemang. Herrarna med pengar och drivkraften ordnar resten. Mycket schematiskt sett! Visst hade det varit underbart att se 10-tusen åskådare på läktaren som betalande gäster. Detta skulle ändra på ganska mycket i RHK´s rutiner. En del vill, andra vet inte och många tycker att det är bra som det är. För vår del krävs en entreprenör av rang att genomföra " Stockholms Grand Prix " men de växer inte på trän i landet " förbjudet ". Men att han eller hon finns det kan du vara tvärsäker på. Så, endera stampar vi vidare på samma fläck eller vågar ta ett steg framåt i vagnen. Men som svensk väljer vi ju det minst farliga i kolera och pest. Den som lever får se! I månadsskiftet i alla fall kommer TTA i samband med tävlingarna i Anderstorp få fint främmande. Då kommer 1000 Cupen att deltaga som supportheat. Vi får tycka vad vi vill om TTA men det blir en erfarenhet rikare speciellt eftersom vi utlovats " viss " TV tid. Vem vet, någon av entreprenörerna kanske finns på plats alternativt att vi själva beslutar att göra en förfrågan. Och, så himla konstigt märkvärdigt kan det väl inte vara eftersom Markusen som var boss i CHGP hoppade av och startade direkt om med framgång med Aarhus GP. Tack förordet.
Tommy #41

weiter

Hej,
Kul om det blir lite positiv debatt om Historic Racing i Norden. Det finns mycket gamla fina race bilar och traditioner men svårt att få publik. Förutom utövarna själva och deras närmaste anhöriga så är det tyvärr knappt någon kännedom alls om Historic Racing bland motorintresserade och vanligt folk här i landet.
Om man vill utveckla det hela bör man snegla åt Goodwood Revival och som där blanda gamla racebilar, motorcyklar och veteranflyg (t.ex Västerås Flyg Museum som har många fina och intressanta plan) som kompletteras med veteran marknad, bilutställning, artistuppträdande (t.ex Svenne o. Lotta, Hepstars, BAO, Lasse Stefanz) på kvällarna, öl-tält, fish and ships stånd, go-cart m.m., m.m.
Sedan behövs det ordentlig marknadsföring och någon typ Picko Troberg för att dra i gång och hålla i det hela. 
Sist men inte minst så skall decibel-nivån läggas på 130 dB för att få tillbaka det "goa" motorljudet och atmosfären.
Alternativt kör vi på som idag i anonymitet.

Mvh/Anders

Bo Lindman

Kul med lite tankar och idéer kring historisk racing och dess potential!
Stadsrace är kul, men i princip alla initiativ i vårt land har strandat, lika ofta pga att orken tryter hos entrprenörerna, som att myndighetsföreträdare sätt käppar i hjulen på både möjliga och omöjliga vis. (jag har varit direkt involverad i ett par stadslopp och vet vilken energi, tid och ekonomi som krävs)
Jag tror som flera här att nyckeln är kringevenemang som gör våra racehelger till något mer än de redan frälstas Mecca.
Markandsföring är givetvis avgörande, men utan bra synbarhet i media är den mer dyr än verksam. I sommar har både SSM och MSR haft betydligt bättre genomslag media än både TTA och STCC, så de stora historiska eventen står sig trots allt rätt bra i ett svenskt perspektiv.  Det jag tycker MSR och SSM ofta lyckas bättre med än andra är att få ut sitt budskap i fler än de traditionella kanalerna. Vi vinner nog mera på att synas i DN och SvD kulturbilagor, som feature i lördagsbilagorna etc än att enbart fokusera på omkörningar och varvtider på sportsidorna eller i traditionell motorpress. (även om vi så klart måste försvara vår position där också) Lifestylemagasinen syns vi sällan eller aldrig i, är det medvetet?
Att historisk racing till syvende och sist i ett utövarperspektiv handlar om real racing för de flesta deltagarna, får nog inte skymma det faktum att merparten av vår publik bryr sig rätt lite om Hall eller Berger blev 3 eller 12:a om Jagerwall åkte Knutan på 1:21 eller 1:19, eller om Ek eller Lund vann i Fvee. Det är totalupplevelsen med variationen av mycket fina bilar som pga att de inte är perfekta på banan med dagens ögon sett blir underhållande att se för publiken, tillsammans med en osedvanligt öppen och trevlig atmosfär som gör att publiken uppskattar historisk racing. Kan man förstärka detta med ett bredare anslag tror jag snart vi har vårt eget "Goodwood" på både Gelleråsen och Knutan. Veteranflyg, veteranbilar, veteranbåtar, militaria, maskinhistoria, musik och klädhistoria och vad man nu vill.
Varför inte försöka få Antikrundan att sända i samband SSM eller Velodromloppet? Historisk racing är lika mycket racing som någonsin serierna med något högre svansföring. Skillnden är att vi kan sända även på andra våglängder som teknik och motorhistoria, kultur och så vidare. Det gör att vi kan -om vi vill- nå en bredare publik än den sedvanlige "racingnörden". Jag tror att vi först ska sätta och ned och fundera ett varv till över vilka vill nå, vad som attraherar dessa. Sedan kan vi börja fundera över paketeringen som vi tror lockar dem vi vill nå. Sedan så kommer mycket att ge sig självt, även om jobbet givetvis måste göras ändå.
Kanske RHK borde fundera över en marknadsgrupp istf för oss stofiler i framtidgruppen ;)

Downforce is for chickens - Sideways is for racers

RCM

Intresant diskution..  Vi körde Norrköpings Grand Prix på 80 talet var lite annulunda mycket publik och fest stämning. Glömt vilka klasser men SSK var med efter som jag var med och även historiska bilar.

weiter

Hej igen,

För att dra igång något större så krävs det självklart någon som går in som ekonomisk garant men låt oss leka med tanken att Biltema, Mekonomen eller någon annan går in så kan det t.ex bli Biltema Grand Prix, Mekonomen Classic eller liknande.......Varför inte satsa på 2014 då bl.a Ford Mustang firar 50-års jubileum och bjuda in alla Europas historic racing Ford Mustanger till ett lopp tillsammans med Svenska Mustang Klubben???
Det går att göra evenemang som drar folk. Allsång på Skansen och Lotta på Liseberg drar minst 20.000 åskådare vardera plus 1 miljon TV-tittare varje vecka, Barcelona mot Manchester United drog ihop 47. 000 på en kväll på Ullevi, Bruce Springsteen drog ihop 132.000 på 2 kvällar på Ullevi.
Som föregående skribent skrev, vem bryr sig om Erik Bergers varvtider vilka är fantastiskt i sig men det är arrangemanget i sig som drar folk.
På 60-talet var det uppemot 50 000 åskådare på Kanonloppet om jag minns rätt när Jackie Stewart, Graham Hill, Jocke Bonnier, Ulf Norinder, Bosse Ljungfeldt m.m. var där, läktarna var fyllda på Mantorp, Anderstorp, Falkenberg, Dalsland Ring och Knutstorp.
När publiken började svika i början på 70-talet och man började med rallycross så kom folket tillbaka till racerbanorna för det var något nytt och spännande som skedde.
Det får gärna kosta att deltaga men det måste också till lite prispengar.
Det måste till något nytt, något som attraherar folk och inte bara gå på i "ullstrumporna" såvida man inte är nöjd med att vara en lite inre krets som åker racerbil och har kul.   
Mvh/Anders 

Stenis

En sak man skulle kunna göra är att kontakta alla motorklubbarna (mustangklubben, camaroklubben, MG, mini, jaguar, saab, volvo ja listan på svenska motorentusiastklubbar kan göras lång). kan man få in en känga i varje enskild klubb och kanske bjuda in alla deras medlemmar med tex gratis inträde på velodromloppet eller valfritt evenemang beroende på vart man bor i landet?, så dem får komma och kolla. Det tror jag är en sak som kan leda till mer intresse för historisk racing till folk som redan är motorintresserade inom vetaranbilar.