Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - L-G Sjöberg

#21
Några av oss har blivit kontaktade av James Jordan från USA som äger en Escort BDA som han misstänker har tillhört Bosse Emanuelsson.  Han har skrivit en snutt därom i Gästboken, men eftersom alla kanske inte läser den så lägger jag en liten not här.

Bilen sägs ha svensk historia och färglagren tyder på att det kan vara en Timex-bil.  James är ute efter ytterligare bevis så om någon tror att de har något att bidra med så tar han tacksamt emot information.  Hans e-mail är james.jordan@invensys.com.

/Lars-Göran
#22
Tävlingar / Anmälan Velodromloppet
02 maj 2012, 08:52
Jag tänker anmäla min Swebe Cooper till Velodromloppet i  heat 6 (förkrigsbilar, nordisk special, F3 500 och FJ klass E), men heatet finns ju för sjuttsingen inte med i drop-down-menyn där man anmäler sig  >:(.  Hur skall jag då kunna anmäla mig???
#23
Tävlingar / GP Historique de Monaco
06 mars 2012, 11:21
Noterade två svenska deltagare i listan över vilka som antagits till årets historiska GP i Monaco, Bosse Wärmenius med en Ralt RT1 och Eje Elgh (!) med en Chevron B38.
#24
Generell diskussion / Formel Junior -historia
24 februari 2012, 13:33
Formel Junior var ju en aktiv klass i Sverige 1960 t o m 1964 och många som kommer ihåg något från den tiden börjar passera bäst-före-datum.  På lediga stunder har jag därför börjat samla all information jag kommer över om FJ-tävlingar i Sverige, svenska FJ-förare och deras bilar.  Stor hjälp har jag haft av Svenharry Åkesson, men det finns säkert många fler som kommer ihåg eller har artiklar, program, etc.  Alla som kan ha något som ni tror intresserar mig får gärna höra av sig till mig, scanna artiklar eller program, skicka mail, etc.

Det jag är intresserad av är:
- Tävlingsreportage (jag har allt från Illustrerad Motorsport men saknar mycket av vad som skrevs i Fart, Racing, Bilsport, Idrottsbladet, Teknikens Värld, Teknik för Alla och lokala tidningar)
- Program (glöm inte isbana och rundbana), resultat och deltagare
- Vilka isbanetävlingar och travbanetävlingar som kördes (bantävlingarna har jag nog redan hyfsad koll på)
- Reportage om FJ-bilar i svensk ägo
- Chassie-nummer på olika FJ-bilar i svensk ägo
- Vem som ägde en viss bil från början och vilka andra ägare den haft
- etc, etc

/Lars-Göran Sjöberg
e-mail:  lars-goran.sjoberg@siemens.com
tel: 070 631 7424
#25
Kul att se att Nils-Fredrik Nyblaeus / Robert Pettersson deltog i förra helgens Donington Historic Festival med Nyblaues Healey 100M .  19:e totalt Woodcote Trophy för sportvagnar -56 och 5:a i klassen bakom en Lotus X och fyra andra Healeys :Y:.
#26
Det kanske finns någon mer åldring än jag som kommer ihåg att i början av 60-talet så brukade Teknikens Världs redaktör Gunnar Friberg få tillfälle att provköra en och annan tävlingsbil i slutet av säsongen.  Jag är på jakt dels efter artikeln där han provade Atterbergs Focus Mk IV, vilket borde ha varit i något nummer sent 1962, och dels där han provar Josephssons Marcos, vilket borde ha varit sent 1964 eller tidigt 1965.  Skulle vara väldigt trevligt om någon skulle ha möjlighet att kopiera och/eller scanna artiklarna och skicka till mig.

Hälsningar
L-G
#27
Delar Köpes / Drev Hewland Mk 8/9
27 oktober 2010, 09:19
Jag håller på med ett växellådsexperiment och behöver följande drev i OK skick: 36/14 och 29/22.  Jag är eventuellt också intresserad av 32/18 och 30/22.

Dessutom skall jag ägna mig åt en del nykonstruktion ??? och skulle behöva hubbar (front 4-vx, centre och rear) och dog rings som mönster.  Antingen bra skick som går att använda eller skadade/utslitna för att kunna mäta upp.


tel: 070-631 7424
e-mail: lars-goran.sjoberg@siemens.com

L-G Sjöberg
#28
Generell diskussion / HTP
15 juni 2010, 12:28
Jag råkade halka in på 1000-cupens gästbok och fick se att debatten om man skall få ställa upp i tävlingar med "draften" i väntan på att förbundet behagar skicka den färdiga HTP-handlingen.

Tydligen har någon beslutat att man inte får delta i Velodromloppet om man inte fått den färdiga HTP-handlingen ???.  Själv hade jag tydligen tur då jag fick köra i Anderstorp med bara draften till min Hansen FVee.  Till saken hör att  Åke Hansson ställde upp och besiktigare bilen på Påskafton 3 april och 5000:- betalades in så fort som fakturan kom veckan efter.  Den färdiga HTP-handlingen dök till slut upp i förra veckan, alltså 8 veckor efter betalning och efter två påstötningar till förbundet.  Sista gången var kommentaren, "Oj då, det verkar ha blivit något e-mail-strul".

Man kan undra vad det tjänar till att vara så stelbent på nationell nivå.  Vid årets två första Lurani Trophy-tävlingar på Hockenheim respektive Spa (detta är ett av FIA's officiella historiska mästerskap med krav på internationell licens) så var det inte några problem för en holländare att få delta trots att han ännu inte fått sin HTP-handling.  Enda kravet var att samtliga förare i heatet godkände att han fick delta.  Men så enkelt kan vi ju inte behandla en så allvarlig sak i Sverige, vi har ju våra bestämmelser...

L-G

#29
Formel / Lola T250/252 Super Vee
11 november 2009, 15:26
Långt in i garaget har jag ett objekt som en gång var en Lola T250/252 Super Vee och ännu längre in i vedbo´n resterna av ytterligare en.  De har bara funnits där i snart 30 år.  Jag har bara fyra andra objekt att färdigställa  ;D innan det blir dags för Lolorna (eller åtminstone den ena), men i mellantiden kan man ju forska i historien.

Kanske finns det någon gammal uv därute som kan bidra med något om just dessa båda bilar?

T250/252 var ursprungligen byggda för den luftkylda Super Vee-klassen, men när det vattenkylda reglementet kom skaffade Tonny Svensson och Kurt Nilsson (båda från Blekinge-trakten) var sin och försåg dem med Golf-motorer från BeeVee (Weine Holmberg) och karosser (åtminstone front och motorkåpa) från Lola 328.  Bilarna lackerades vita och fick reklam för huvudsponsorn Safeman (kommer ni ihåg Safeman's föraroveraller?  Om jag minns rätt var de oranga och tillverkade i något impregnerat yllematerial).  Detta var ca 1976-77.

Projektet blev inte någon framgång.  Tonny bestämde sig för att låta Ingvar "Inca" Nilsson i Åby bygga en racersportvagn med Lolan som donatorbil.  Detta blev sedemera ett Sport 2000-projekt, men bilen byggdes inte färdig förrän på 90-talet.  Tonny fick istället överta Inca´s tvåförgasar-Vee som kompensation.  Av Lolan återstod karossen och en del ramdelar och de hamnade i min vedbod ca 1980.  Kurt´s bil försvann i någon annan riktning till en ägare som började bygga om den till vanlig tvåförgasar-Vee, ett projekt som hamnade hos Roger Molin utanför Göteborg.  Jag köpte resterna (komplett ram, kaross och en del hjulupphängningsdetaljer) av Roger, också detta ca 1980.

Ingen av bilarna har något känt chassie-nummer och jag har inte heller lyckats hitta något ram-nummer (som inte behöver vara samma sak som chassie-numret på en Lola...).  Lola Heritage har inte heller kunnat hjälpa till, eftersom Lola gjorde sig av med allt Super Vee-material för länge, länge sedan.

Finns det någon som kommer ihåg bilarna eller Tonny eller Kurt och framför allt, vet någon vem som ägde bilarna innan de tog över dem?  Det fanns ju några T250/252 i Sverige i början och mitten av 70-talet.  Eje Elgh började sin karriär i "riktig" bil i en, Tomas Waara körde en vid något tillfälle och Weine Holmbergs kollega Sven Bengtsson försökte sig på EM-serien ca 74-75.  Eller kanske bilarna kom från utlandet ???

Hör gärna av er.

Hälsningar
L-G