Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

angående weberförgasare i hundkoja

Startat av malmberg, 23 februari 2011, 18:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

malmberg

eftersom att det tydligen inte längre är godkänt med såkallad `weberlåda/hylla` i torpedväggen i en std ny koja så undrar jag följande:
1. i en volvo amazon är det brukligt med en liknande modifering för dubbla weber fast då utav innerskärmen,
godkänt?
2.om någon skulle bygga en opel ascona A krävs liknande modif av inner skräm,
godkänt?

kanske nån som kan förklara skillnaden?

Per Malmberg med 1275GT i garaget. 

Bo Lindman

Utan att vara tvärsäker, så för Asconan hade man det i skogen i Klass Special och i SSK Castrol Cup, det minnas jag av egen erfarenhet. Amazonen hade samma lösning i de aktuella klasserna, men hur det var i Grupp 2 som det handlar om i App-K är jag mera osäker på. Generellt sett var det nog knappast tillåtet? Vill minnas att man hade korta alternativt vinklade trattar för att gå fri från hjulhus/rambalk, men det är ju länge sedan, så minnet kan lura mig.....
Om du vill ha en "second opinion" hör med Opel o Volvå åkarna i G-H i Klassiska rallycupen. De bordej u stött på problemet i nutid.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

RCM

I Ascona A är det ligalt att modefera hjulhuset för förgasare  det finns tydliga beskrivningar om det i GMs beskrivning hur man bygger en  gr 2 . Men ur det är med kojorna o torpedväggen ?  En sak som jag har funderat över är varför (rätta mig om jag har fel) svarar inte våra tekniker på tekniska frågor här på forumet, vore inte det suveränt att regel frågorna avklarades här och inte i besiktnings hallen.

Tommy J.

Hej Malmberg, kul att även träffas här,
Med det NYA Gr 2 reglementet som kommer 1/1 1970 är bl.a. förgasare fri/a. Eftersom Weber gav en effektfördel strävade de bästa motorbyggarna att använda denna förgasartyp.
Det fanns vid tiden två varianter. Dels DCOE (horisontell) och IDA (lodrät). Den sitnämnda innebar inga som helst ytrymmesproblem men ansågs inte lika effektiv som DCOE. Downton Eng. som då var "värst" erbjöd två svanhals insugningsrör. Short och Long center bransh inlet manifold. Den första (IDA) innebar inga installationsproblem betr. utrymmet. Den andra varianten med short
C.B. innebar heller inte något större problem. Long C.B. insug med Weber DCOE och tillhörande trattar fick inte plats. Hålet i torpedväggen räckte till men hastighetsmätaren var i vägen. På min fabrikare (Downton) löste vi dilemmat tack vare att reglementet inte krävde att hastighetsmätaren skulle fungera. Vi gjorde en atrapp dvs bara själva urtavlan blev kvar. På så sätt ökades total längden mellan toppen och ytterändan på tratten. Luftförsörjningen fixades med en aluminiumhandske fäst på torpeden med inlopp för en 4 tums slag från grillen. Denna lösning var ju allt annat än optimal jämfört med förgasaboxen. Flamskyddsfaktorn blev heller inte så vidare bra.
Nu har ju du en GT och där finns ej centruminstrumentet.
Så vad att göra. Sätt i en träpanel så har du hur mycket plats som helst och luft lär det bli i överflöd i jämförelse med boxen man annars svetsar dit. Inget hindrar heller att du gör en box som du fäster inifrån.
Hoppas detta kan vara till ngn. hjälp och vägledning.
Tommy Jagerwall#41

malmberg

kul med några intresanta svar!RCM håller med dig, vore nog bäst om några riktigt tekniskt intreserade tekniker var med här och svara upp med korekta faktasvar.
keep up the good work!
malmberg