Åker och tittar på de flesta RHK-tävlingarna. Något som förvånar mig och även förarna verkar det är att regler för tillåtet buller och hur man mäter görs olika på olika tävlingar och dessutom med godtyckliga resultat. Nu senast på Anderstorp drabbades Myggan Nilsson av detta med sin Escort. Stod långt bort på banan där inget högtalari fungerade så jag har ingen aning om speaker redogjort för vad som hände. Uppgifter jag snappade upp i depån efter tävling är att Myggan fick svartflagg på ett av sina sista varv i ledning pga för hög ljudnivå. Om detta stämmer är det märkligt eftersom han kört tidsträning i fullfart. Jag som åskådare märkte ingen skillnad i ljudnivå mellan varven i tävlingsheatet som skulle kunna uppstå pga trasigt ljuddämperi eller att han skulle ha tappat delar av det. Möjligen registrerade bullermätaren förhöjd nivå då Myggan och Anders Berger passerade mer eller mindre samtidigt men det är ju ingen anledning att svartflagga Myggan. Förstår till fullo att banägare måste respektera bullerregler för att kunna ha verksamheten igång men de måste också kunna använda mätutrustningen och förstå att buller från två olika källor ibland kan lagras på varandra om de är mer eller mindre i fas (eller släcka ut varandra om de är i motfas) och att man då får ett högt värde som inte kommer enbart från ett fordon. Tror att en del drar sig för att tävla med de underliga bullerreglerna/mätningarna/tolkningarna. RHK är arrangör och ansvarar för tävling gentemot de startande som jag fattar det men det är "banägaren" som svartflaggar? Vilket ansvar har RHK gentemot tävlande som utan egentlig egen skuld svartflaggas för hög ljudnivå? Hade Myggan fått anmärkning efter träning om ljudnivå på gränsfall hade han kunnat åtgärda innan tävlingsheat om nu Myggans egen ljudnivå var det egentliga problemet vilket väl är tveksamt. Åskådare som i vissa fall kör långt för att titta på tävlingar och förare som lägger ned mycket tid och pengar på sin sport vill att tävlingarna ska avgöras på banan och inte av funktionärer i depå som tar tveksamma beslut.
Bra innlegg Gunnar!
Om 'live-mätning' skal ha noen hensikt så bør det publiseres 'decibel-listor' etter hver eneste treningspass/kvalifisering/raceheat, der alle ekvipasjer listes opp. På den måten så kan førere følge med på ljudnivået på egen bil og dermed dempa denne innan den blir for høy og "naboene" klager!
Ettersom det er mäteren på banen som gjelder og under kjørning, så har vi jo selv ingen mulighet til å kunne mäta/ sjekke detta!
Jag blev förvånad när jag såg att en funktionär mätte ljud på på prisutdelnings balkongen där ljudet stuttsar mellan läktare och den stora fastigheten där ljudvågorna stutsar i mellan, desutom så höll han ljudmätaren fel. Jag mäter ljud åt olika fastihets ägare i mitt yrke så man blir förvånad över sådana saker. Finns kallebrerings intyg på mätaren har funktionären gått mågon kurs ?
Vad jag vet så finns en fast monterad ljudmätare på Anderstorp som larmar om det blir för högt ljud. Iaf så var det den förklaringen jag fick när jag var där och tränade förra året och funderat på hur mycket bilen lät.
Alltså borde dom inte mäta med handmätare alls om inte den andra var trasig förstås.
Synd och onödigt att det drabbade folk i racen...
Självklart borde man kunna få ut ett mätprotokoll precis som "Sandman" tar upp.
Betr svartflagg (uteslutning) efter ljudmätning utan protokoll tycker jag är väl hårt.
Varning och anmärkning på gula pappret borde räcka om vi inte talar om riktiga övertramp.
Om inte, då borde man ju rimligen uteslutas för samtliga förseelser typ för låg vikt, för låg bil, för bred spårvidd etc.
Regel som regel, eller?
För övrigt så var det väl Anderstorp RC som var arrangör.
Det är väl så dom måste visa hur mycket det är och signerade av fakta domare på ett protokoll som finns på sbf hem sida tr 5 -r . Det så man kan inte döma om man åker flera måste vara ensam och i samma spår 10 meter ,det fanns väl en mät punkt dom kunde visa på bannan mätningen ska vara 1.35-1.5 meter från backen . :pol:
TR-5-R, kan det vara detta?
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_TL_Ljudmatning-2012.pdf
Japp det är det fast en senare version men protokollet stämmer .
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2013.pdf
Innan man diskuterar detta med ljudmätning så måste man veta att det alltid är de lokala reglerna,på banan, som övergriper SBF,s regelverk. Varje bana har oftast ett begränsat antal av Bullerhelger under året och att man även har tillstånd att köra Lågbuller helger.I Anderstorps fall borde det redan i inbjudan ha påpekats att det inte var någon Bullerhelg och att skärpta ljudtester skulle göras.
Sedan kan man alltid diskutera på vilket sätt de utfördes. Personligen så är min åsikt att den genomfördes på ett bedrövligt sätt. Att ställa två man med en ljudmätare på prispodiebalkongen mitt i mellan huvudbyggnaden och läktare där ljudet måste ha svallat suveränt mest på hela banan. Inblandat i bullret måste ju också "SpeakerBosses" röst ur tre högtalare varit. Hur de sedan på tjugofem meters avstånd kom fram till att det var Myggans bil som lät högs när Anders låg fem meter bakom, är för mej en gåta, men de kanske var skickliga och noggranna eftersom svartflaggan för Myggan först kom ut efter tio varv.
Jag vet att vi i framtiden troligtvis tvingas till en ännu lägre ljudnivå, men på det här sättet ska problemet inte hanteras.
Det skulle vara riktigt surt att bli svartflaggad utan förvarning eller pga tokigt utförda mätningar.
Är det möjligt att få Gelleråsen att redovisa mätresultat från träning?
Protokoll bör ju finnas i någon form.
/Uffe
Det borde gå men kräver att det organiseras upp ordentligt, då varje bil helst bör testa inviduellt, med kanske femtio meters mellanrum.
Vi ska också veta att Anderstorp är den bana som har de största problemen med ljudet. I Karlskoga kommer det att räcka med att vi följer det regelverk som förbundet satt upp.
Det som är intressant är väl mätresultaten från dom normala mätningarn.
Dvs det som ligger till grund för svartflagg. Bara att anslå dessa efter träningen, eller?
Eller är det så att man bara mäter under race ...
/Uffe
Jag ska kolla med Karlskoga och kommer tillbaka med besked när jag fått tag i någon ansvarig.
Efter samtal med tävlingsledningen i Karlskoga, så kommer de att göra ljudmätning på Fredagen. Resultatet kommer att anslås efter träningen.
Känner du dej osäker så säg till redan vid anmälan så kan de göra en separat mätning på din bil. Tänk också efter före och packa om gamla dämpare som varit med några år.