Fick vid en besiktning 2016 lite "skäll" för jag hade glykol (motsvarande) i kylaren. Var inte tillåtet numera sa besiktningsmannen. Det handlade om att det blev halt på banan vid ev läckage.
Har försökt hitta var denna regel finns, men inte lyckats, vara sig i SBF:s regelböcker eller i FIA/RHK publikationer.
Någon som vet något? Och om det är så, vad kan man ha istället, som fortfarande minskar risken förr rost/korrosion i blocket/toppen? Blir lite jobbigt att tömma systemet före varje tävling och fylla på vanligt vatten, för att sedan efter helgen fylla på "det riktiga" igen.
Jag använder Red Lines water wetter, bättre än glykol och inte kladdigt racesmile
Hej, det står i:
RA 11.6 Kylmedel
Glykol eller motsvarande är inte tillåtet
Om någon har kontakter på Scania så har de använt "Scania korrosion inhibitor" förr som var ett rostskyddsmedel för motorer där frysrisk inte förekom. Tyvärr har produkten utgått men tycker att det borde finnas någonstans stående.
Numera kör de glykol i allt.
Eller om ni har kontakter med företag som har stationära motorer inomhus så kan de ha använt medlet med.
/Dan
jag hitta det här 3.5.6 Glykol rekommenderas ej i kylsystemet, ersättningskemikalier typ water wetter eller
liknande är tillåtet.
jag hitta ett bättre .Justering/tillägg Racingregler
2016-04-25 16:15
Racing
Fler
Uppdaterad: 2016-04-25 16:17
Officiellt från Racingutskottet.
RA 11.6 Glykol ej tillåtet som kylmedel. Ersättningsmedel med motsvarande egenskaper som Redline Water Wetter eller Motul MoCool är tillåtet.
Tackar! Ni var bättre än jag på att hitta skrivningarna, och tack för tipsen!
En avslutande (?) fråga: ni som kör med Red Line Water Wetter, använder ni vanligt kranvatten eller destillerat vatten? När jag googlar lite så verkar de övervägande råden från användare i USA vara att ska det fungera som anti-korrosionsmedel så bör/måste det vara destillerat vatten!
Hej
På RedLine Sveriges sida står "Det går utmärkt att använda kranvatten."
http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter
Hälsningar Jan
Har sett det Jan, men fått flera råd att destillerat vatten är bättre, blir mindre risk för avlagringar, salter etc. Köpte en 20 l dunk för 160 kr, så det var hanterligt!
Hej
På RedLine Sveriges sida står "Det går utmärkt att använda kranvatten."
http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter
Hälsningar Jan
1 och 1/2 flaska Water wettener ger iaf inte fullgott korrosionsskydd i en motor med gjutjärnsblock. (kranvatten om nu det påverkar)
jag skulle ha destillerat vatten för det är rent vatten och är dött vatten .MVH Jörgen
Motul MoCool är kanske ett alternativ
www.motul.com/us/en-US/products/mocool