Här diskuterar vi 2015 års Velodromloppet Oldtimer Grand Prix.
Information om tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/ (http://www.rhkswe.org/tavlingar/)
Det har varit uppe förrut,
Det borde väl gå att dela upp fredagsträningen i mer än ett pass. Det är värdelöst att ha en halvtimmas körning om man inte har ngn medhjälpare i depån som kan hjälpa till med eventuella justeringar.
Hellre 2st 10-12 min pass än ett 30 min pass!
Jag håller med, gärna 2 träningspass på fredagen. Ev justeringar kan man då göra i lugn och ro mellan passen. Önskar alla en Glad Påsk Beer
Tyvärr gubbar är tidsschemat redan så pressat att det är omöjligt att få in det. Vi har vissa tidsperioder och ramar att hålla oss till, på grund av banans bullertillstånd. Det som finns att tillgå är onsdagsträningen dagarna före. Ska bara kolla om den är öppen för formel. Återkommer i saken 😀
Glad Påsk
Helt rätt Kjell!
Om resterande Ca 200 startande vill köra ett pass på 30min så är det klart vi skall ha det så.
Är väl inga problem att dela upp träningen i fler kortare pass. Är ju bara att låta 1/4 av klasserna stanna hemma, så löser det sig.... ;)
Den stora intresset för att köra historisk racing har både sina fram och baksidor. En av baksidorna är att vi ju har rätt många klasser och att vi gärna kör så homogena heat som möjligt. Då blir det lätt aningen för många heat som ska rymmas inom de bullertillstånd banorna har.
Är nog en viktigare faktor än att ni bara är tre som vill har kortare pass... ;D
Bosse: Problemet man får är att den så kallade Ledtiden då man skiftar träningheaten är på cirka sju minuter. Skiftar man tio gånger extra, så innebär det sjuttio minuter som försvinner. Det ska också finnas tid för bogseringar.
Visst kan man dela upp det med kortare pass, men då blir körtiden bara åtta minuter/pass.
Antalet heat som vi kör på Velodromloppet är inte fler än vad det varit de tio sista åren, men det är fler deltagare i varje heat. Sådeles samma bantid som alltid.
.
Låter som ni skulle jobba lite på bullertillståndet, det där är ju bara politiskt trams ändå.. ;D
Helt med på det logistiska problemet, Pelle. Många heat och flera kortare pass medför att ställtiden mellan drar iväg. Antingen färre, men längre pass, eller färre heat. är i princip enda lösningen. Det sistnämnda är det nog ingen som vill ha gissar jag :-)
Visst vore det onekligen skönt med mer tillåtande bullerregler på våra banor. Att hoppas på det är nog emellertid att blunda för verklighetens realiteter. Inte minst för att det också är politiskt betingat....
Lasse:
Du är som medlem i klubben är mycket välkommen att ta tag i bullerproblemet. Eftersom tydligen hela motor Sverige har misslyckats så kanske lite idéer från Asarum kan fixa det 😀
Ha ha Pelle, visste du skulle hoppa på den! Men jag tror du har fel i att hela motorsverige har jobbat för liberalare bullerregler, men det var inte det som diskuterades här.
Jag håller med om att kortare pass är att föredra, fungerar på andra race Copenhagen GP tex. men inte här? :-\
Nuvarande tidsschema 30min.
Mitt förslag 2x10min = 20min + 10 min ledtid. "Problemet man får är att den så kallade Ledtiden då man skiftar träningheaten är på cirka sju minuter"
då borde det tom bli tid över........?
Håller helt med om att 10 x 2 min är mycket bättre än ett på 30 min. finns juh ingen chans alls att förbättra och testa, speciellt om förare kommer dit med lite osäkra kort (som brukar förekomma), risken är större att fler får bryta pga av tekniska bekymmer.
Håller med om att 10min x 2 är mycket bättre än ett på 30 min. Jeg har tatt det opp tidligere år når det har blitt kjört lange pass.Det är ingen mulighet å gjöre forbedringer på bil, samt at vi snakker historisk race med meste dels gamla biler och gubbar bak ratten.
Ronny racesmile
Här kommer en till som tycker 2x10 är mycket bättre.
Arne B
+1 för två pass. racesmile
/Uffe
+ 1 till för 2 pass, då det är skolavslutning i Stockholm större möjlighet/chans att hinna med minst 1 pass iallafall.
+ 1 2x10 racesmile
+1 2X10 racesmile
Gamal förare utan mek./depåhjälp då behövs det en paus mellan passen.
+1 2*10.
Så har man större chans att hinna ut på någon av dom.
Tack racesmile
Hej
Ja tak gerne 2 x 10 minutter i stedet for 1x30. Hvis man er præcis m. up-lining i hver klasse 5 minutter før og er konsekvent med at lukke for udkørsel når den annoncerede tid er slået - så går det bra! - det gjorde det sidst på Knutstorp.
Vi glæder os!
Mvh ole
Hej
Og hvor bliver alle FF1600 bilerne af?? der er 4 tilmeldt nu! :(
Hvor er I henne??
Mvh Ole
2 x 10 min!
Nu har jag hittat mina papper efter flytten så det blir iaf en FF1600 bil till i G
Hoppas att det kommer fler bilar i anmälan efter Kinnekulle
/Henrik
>:(Fick idag reda på att Frank Andersson inte får köra sin koja på Gelleråsen trots att han inte var sista anmäld kan någon ansvarig förklara varför??????
Frank Heter naturligtvis Edvinsson och inte Andersson.
Frågan kvarstår.
Jag är inte ansvarig, men informationen i tävlingsinbjudan ger ett möjligt svar på din fråga, allo:
"Anmälan räknas ej som godtagen om inte avgiften erlagts före anmälningstiden utgång."
samt
"Beroende på banlicensens begränsningar av antalet startande i varje heat kommer vid behov turordning att tillämpas enl. ankomstdatum för godtagen anmälan."
Det är över 40 ekipage anmälda till Heat 9 och banlicensen säger att 33 får starta. Den som betalar sist - och därmed får sin anmälan godtagen sist - hamnar antagligen längst ner i startlistan.
Inte speciellt ofta man får läsa om historisk racing eller Velodromloppet i någon morgontidning här i Stockholm, men i morse handlade Anders Lindblads motorkrönika i Svenska Dagbladet om Erik Berger och Velodromloppet. Kul och Snyggt jobbat!
Fantastiskt bra tävling.
De korta intervallen mellan heaten gör att det alltid finns någonting som händer på banan och det finns mer än tillräckligt att titta på i depån.
Underskatta inte heller hur imponerande detta startfält var, även med europeiska mått mätt. Över 60 standardvagnar pre-65. Över 70 standard- och GT-vagnar 66-85. Nästan 30 Formula Junior med några av europas vassaste förare. Ett GT-heat med fin mix, toppad med Grand Sport Corvetter och GT40s. Sturesson i Grupp 5-Porschen är brutal. Martin Bullocks Chevron F2:a - vilket ljud när han la på fullt ut på rakan.
Banan är mer eller mindre optimal ur åskådarsynpunkt, och med nya läktaren blev det ännu bättre.
Kan hålla på längre men ni vet ju själva, ni som var där. Superkul.
Även jag åkte från Velodromloppet och var nöjd med arrangemangen och tävlingarna. Särskilt glad och tacksam över att vi fick två träningspass à 10 min i st.f. en halvtimma. Och det är om just körtid mitt inlägg handlar.
Inför nästa års Oldtimer önskar jag att tävlingsledningen och RHKs styrelse tar en funderar över om 20-22 minuter är optimal körtid när det gäller historisk racing med historiska bilar. Som förare skulle jag önska att maxtiden vore 15-16 minuter.
Att fler förare delar denna uppfattning har jag hört med egna öron och i andra hand. Återstår att se om de ger sig tillkänna här, annars föreligger det väl en kommunikativ missuppfattning. Tror på goda grunder att denna idé om kortare race även är att föredra ur publiksynpunkt.
Håller med om ett bra arrangemang som flöt på bra.
Jag gillar upplägget med en kortare och en längre tävling. Hamnar man ingenmansland så är 2 varv för mycket...
Har man en "fight" så få man mer än ett tillfälle till attack i och den som körts om får också tillfälle att svara.
Citat från: Henrik H skrivet 24 juni 2015, 16:11
Hamnar man ingenmansland så är 2 varv för mycket...
Den passningen är väl till mig och mitt besök i naturen redan på andra varvet, kan jag tänka mig. Hahahaaa... :-[
Kjell, Nej då passade in på mig race 1 på Kinnekulle vi har nog alla varit där.
/ Henrik