Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

5-års regeln och information

Startat av Anders Jensen, 13 april 2011, 08:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Jensen

Då vi i vår skrivelse till RHK och SBF uppmärksammat bland annat den bristfälliga kommunikationen ut till medlemmarna väntar vi nu med spänning på vad FS senaste mötesprotokoll innehåller för beslut ang "5-årsregeln".


Anders
#34
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Jason

Såg detta på SBF:s sida:

Allt inom norm 1986 förlängt
Overaller, ja. Men också flamsäkra underställ, skor, handskar och balaklava omfattas av beslutet att FIA norm 1986 får användas fram till och med 31 december 2012. Men sedan är det stopp. Därefter ska allt vara enligt 8856-2000.

När förbundsstyrelsen tog upp frågan om personlig utrustning, FIA norm 1986, så var det overaller som diskuterades. Vilket ledde fram till en förlängning fram till och med sista december 2012.
- Om man följde alla brev som kom till kansliet och förbundsstyrelsen så var overaller den heta pucken. Därför koncentrerades frågan till det, säger Pär Karlsson, teknisk chef på kansliet.

Men norm 1986 omfattar även personlig utrustning i form av skor, underställ, handskar och balaklava. Dessa får efter förbundsstyrelsens beslut användas till den 31/12 2012.

I TR6 nationellt för Rally, Racing och Rallycross finns också handskar och skor som inte berörs av normen, och dessa kan också nyttjas fram till 31/12 2012. Men sedan är det stopp.
- Korrekt. Eftersom vi talar om en norm omfattar den personlig utrustning i sin helhet. Därför behöver vi skriva om den sidan sidan i regelboken för att tydliggöra detta, ett arbete som vi ska ta tag i så fort som möjligt, säger Pär Karlsson.

Alltså: All personlig utrustning enligt TR6 nationellt för Rally, Racing och Rallycross får användas till och med 31 december 2012. Därefter gäller norm 8856-2000.


Anders Jensen

Då ligger Förbundsstyrelsens protokoll no3 ute.
"Bara" att logga in och läsa......https://www.sbf.se/protokoll.php

Man undviker dock att ange hur länge personlig utrustning märkt 8856-2000 gäller.
5år som tidigare eller 10år? Det kanske klarnar under året...


/Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Ordförande

Protokollet

Utdrag från senaste FS-protokollet FS03/11

§ 67 Åldersbegränsningar säkerhetsutrustning, a) undantag för kravet på åldersgräns i historisk bilsport, b) åldersgräns personlig säkerhetsutrustning

a) Förbundsstyrelsen tog del av skrivelse från Historiska utskottet daterat 2011-03-29 med begäran om undantag för kravet på åldersgräns för FIA godkända stolar och bälten vid nationella tävlingar med historiska bilar. Förbundsstyrelsen beslutade att tillstyrka Historiska utskottet ansökan.
b) Förbundsstyrelsen diskuterade utifrån skrivelser som inkommit angående åldersgräns på personlig säkerhetsutrustning. Förbundsstyrelsen beslutade om ändring i TR6 genom att vid nationella tävlingar får FIA godkänd personlig utrustning enligt norm 1986 användas till och med 31/12 2012, därefter tillåts endast utrustning enligt FIA norm 8856-2000.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Mycket bra hanterat av HU och dito belsut av FS!
Beträffande åldersintervall för personlig utrustning styrs den väl helt av den gällande normen, ej av specifika åldersintervall?
(till skillnad från bilens säkerhetsutrustning som stolar bälten och ev säkerhetstank)
Kanske bör förtydligas med en konkret fråga till SBF:s tekniske chef, så att vi har det uträtt en gång för alla.
(så är det bara osäkerheten om hur länge FIA avser 2000 normen ska gälla framledes, detr torde SBF ha svårare att påverka)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

Bosse:
Om vi nu inte börjar debatten om åldersproblemen igen, utan läser vad som står i protokollet så blir det bra. :-)
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Enig i det Pelle!
Jag är av uppfattningen att protokollet säger att efter 31/12 gäller 2000 märkning på våra kläder, men jag kan inte läsa mig till att det är några 5-års granser kopplade till detta i relevanta svenska regelvek. Är detta rätt uppfattat, tycker jag besluten är värda att applåderas.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Rikard H

Tack till alla inblandade för ett bra beslut!  racesmile
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Bo Lindman

Saxat från www.SBF.se

Äldre stolar tillåts i Historisk bilsport
Förutsatt att stolarna och bältena är FIA-godkända och helt intakta får de vara äldre än fem år i svenska nationella tävlingar med historiska bilar.

Kravet för åldersgräns på av FIA godkända stolar och bälten undantas vid nationella tävlingar i Sverige med historiskt klassade bilar.
- Det förutsätter förstås att stolar och bälten inte är slitna, för då måste de bytas, säger Hans Hillebrink, ansvarig i Förbundsstyrelsen för Historisk bilsport.

Det betyder att tills vidare får både stolar och bälten användas även om de är äldre än fem år. Förutsatt att det är fräscha grejer som är FIA-godkända. Och att utrustningen sitter i bilar som tävlar nationellt i vårt land i Historisk bilsport.
------------------------

Tummen upp för HU, Förbundstyrelse och alla andra i klubben och annorstädes som engagerat sig i dessa spörsmål, snyggt jobbat för svensk historisk bilsports bästa!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders Jensen

Kudos till alla inblandade! 




/Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Tommy J.

Ursäktal, men det var väl inte så j-a mycket att tacka för åminstone inte för oss som finansierar eländet. Hut går hem.
Tommy

Anders Jensen

#12
En del av oss kanske också tänkte på de medlemmar (rally och racing) som (utan någon form av finansiering, Tommy  ;)) lade ner stor möda med skrivelser, telefonsamtal och annan påverkan.

/Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Precis så Anders!

Tommy.
Jag är av principen att om man ska ta sig rätten att kritisera dåliga belsut, har man ett ansvar att visa sin uppskattning inför bra beslut.
Det är det som är skillanden mellan kritik och gnäll. ;)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

kanracing

 racesmile Hej bra jobbat alla som är inblandade

mvh //Kenneth