Racerhistoriska Klubben

Allmänt => Tävlingar => Ämnet startat av: RCM skrivet 02 september 2011, 21:01

Titel: 2012
Skrivet av: RCM skrivet 02 september 2011, 21:01
Vilka tävlingar är inbokade för 2012  ?  det blev ju lite struligt inför 2011. någon som har koll på det ?
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Henrik H skrivet 03 september 2011, 07:30
SSM andra helgen i Juli är väl givet  racesmile
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Mr Mustang skrivet 03 september 2011, 07:56
Velodromloppet 2012 blir förhoppningsvis en riktig rökarhelg med F3 festival. Ett antal nyrenoverade F3or är på G, även Thim brothers hotar med comeback  racesmile. Blir det även premiär för Lelle P´s super vee ? :Y:
Hälsningar Christer
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 03 september 2011, 09:26
Vi får hoppas och förutsätta att Velodromloppet och SSM är givna på traditionell tidpunkt.
Även finalen på Falkenberg tycker jag utvecklats till ett självklart event värt att vårda och utvecla.
Sedan skulle jag vilja se Anderstorp, Mantorp och Kinnekulle i kalendern. De två sistnämnda är ju en stund sedan de fanns med i RHK kalendern nu. I det sammanhanget kan man fråga sig om det är 5 eller 6 deltävlngar som ska gälla? Jag tror personligen på att 5 är rätt lagom, men det är jag det...
Gotland vore ju en kul nyhet, men är ju lite "opraktisk" när det kommer till logistik och faciliteter som övernattning i annat än medhavd husbil. Hur är det med Sturup numera?
Däremot tycker jag man bör ta sig en funderare över om det nordiska utbytet ska ske genom att RHK förlägger deltävlingar i ett grannland.
Personligen tycker jag att ett besök i något av våra grannländer är ett trevligt sätt att kombinera racingen med en avkopplande utflykt.
Men man ska respekt för att det för de flesta som ägnar sig åt den klubbracing som ju detta till syvende og sistd är, kan uppleva att tid och kostnader för tävlande i grannländerna gör att det får bli grädde på moset. Den förhållandevis klena uppslutnignen till Våler kanske är ett tecken på detta?
Det nordiska utbytet kanske trots allt sker bäst genom att resp land utser en av sina egna tävlignar till deltväling även i Scandinavian Historic Masters?
Titel: SV: 2012
Skrivet av: allo skrivet 03 september 2011, 13:41
Vi kan väl rösta om villka tävlingar som ska ingå, det var ju lyckat förra gången.
>:D
Bengt
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Henrik H skrivet 03 september 2011, 14:19
Bengt, det är fritt fram att skapa en omröstning.....  ;)
(Det finns en flik för detta brevid "skapa nytt ämne")
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 03 september 2011, 18:43
Hjääälp en omröstning igen... :o
Glöm inte att lägga till alternativ som inte ska vara med, annars blir det ingen fart i forumet ;) ;D
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Jason skrivet 03 september 2011, 19:58
Efter en säsongs frånvaro från racingen så kör jag var som helst 2012. När som helst...
Bara att handla ny personlig utrustning och HANS.
Men som sagt, Velodromloppet, SSM och Falkenberg måste ju ligga kvar.
Behåller gärna Anderstorp oxå, om de får behålla några bullerdagar vill säga.
Titel: SV: 2012
Skrivet av: RCM skrivet 03 september 2011, 21:03
Vi vill ha Kinnekulle !  för står inte varför det inte går att lägga en tävling där ? teknisk bana o skapligt långt fär alla.
Anderstorp är tråkig o har ofta struliga funktionärer. RHK "cup" bör köras i sverge även om Våler tävlingarna är trevliga men långt bort för dom bortanför Hallandsåsen. Sen tror jag att vi kommer att tappa en del förare nästa år pga en kostnad för HANS skyddet för det är ett krav 2012 i all bilsport utom i Folkrace Tänk er en halvpanna med HANS skydd !
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Ordförande skrivet 04 september 2011, 08:00
Tycker att det är bra åsikter här och jag hoppas att det finns flera som vill säga sitt.
Styrelsen kommer att lägga fram ett förslag på planeringsmötet i samband med årsfesten.
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Jason skrivet 06 september 2011, 06:01
Citat från: RCM skrivet 03 september 2011, 21:03
Vi vill ha Kinnekulle !  för står inte varför det inte går att lägga en tävling där ? teknisk bana o skapligt långt fär alla.
Anderstorp är tråkig o har ofta struliga funktionärer. RHK "cup" bör köras i sverge även om Våler tävlingarna är trevliga men långt bort för dom bortanför Hallandsåsen.

Kinnekulle är helt ok. Kul bana så det ställer jag upp på.
Anderstorp är den bana jag har närmast till, om det nu är en ursäkt. ;)
Sedan är det ju en av få banor som man kan sträcka ut ordentligt på.

Citat från: RCM skrivet 03 september 2011, 21:03
Sen tror jag att vi kommer att tappa en del förare nästa år pga en kostnad för HANS skyddet för det är ett krav 2012 i all bilsport utom i Folkrace Tänk er en halvpanna med HANS skydd !

Jag har för mig att jag såg ett datum en gång som var 2012-12-31 för när den nyare FIA-klassningen gällande personlig utrustning skulle träda i kraft.
Men när jag läser i SBF regler för historisk racing så står det nu 2012-01-01.
Så där har ju många av oss lite mer utgifter inför 2012.
Vad det nu kommer att innebära...
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 06 september 2011, 11:26
Intressant, jag hade också för mig att det var from 2013 vi skulle skydda oss mot den tydligen numera elake Hans.
Tänkte att det var jag som gjort en freudiansk feltolkning av texten, men i så fall kanske vi är fler med den förmågan? ;)
Det blir rätt mycket pengar utöver redskapet. när man ska börja med bilsport numera. Tänk då på våra kompisar i rallyskogen där all personlig utrustning ska multipliceras med 2. Visst säkerhet är viktigt och kan inte mätas i pengar, men när kostnaderna rusar riskerar valet bli ett annat än bilsport för nöjes skull. Var den smärtgränsen går är nog högst individuellt och därför farligt oöverskådlig för sportens utveckling och rekrytering. Men med färre deltagare sker ju färre olyckor, så det är nog bara bra...
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Mr Mustang skrivet 06 september 2011, 13:34

Hmm. beträffande 2012 så verkar det som att det inte blir någon ändring på personlig utrustning och hasse krav   Beer

http://rhkswe.org/forum/index.php?action=printpage;topic=715.0 (http://rhkswe.org/forum/index.php?action=printpage;topic=715.0)
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 06 september 2011, 14:33
Den informationen framgår inte av SBF: tekniska regler TR6. Där sägs det 2012-01-01.
Är väl bara att pröva hur man klarar sig vid tävlings besiktningen utan HNRS skydd nästa år.
Dom lär väl märka om man saknar stödkorsett...
Det värsta som kan hända ar ju att bilen får stå kvar på släpet i depån. Det kan man ju leva med.
Titel: SV: 2012
Skrivet av: RCM skrivet 06 september 2011, 19:06
Kan inte någon besiktnings man svara på frågan om det är HANS krav till 2012 ?
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Jason skrivet 07 september 2011, 06:03
Japp Bosse, det var där jag läste det:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska-Regler_2011_2.pdf (http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska-Regler_2011_2.pdf)
Under TR6 finns det både gällande personlig säkerhetsutrustning och HNRS
Obligatoriskt minimikrav vid tävling och träning plus införande av krav på HNRS.
Där är det klart och tydligt vad jag kan se...
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Robban_63 skrivet 07 september 2011, 21:27
ANG tävlingar 2012 och när det gäller "norge tävling" så hade jag gärna sett Rudskogen ingå i RHK cupen istället för Våler.
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Per H. skrivet 09 september 2011, 23:40
Ja, om man läser, så är det tydligen så att vi skall ha HNRS skydd fr.o.m. 1/1 2012 för Historisk Racing  ....  men för all annan racing i Sverige som inte har mästerskapsstatus gäller det fr.o.m 1/1 2013. Jag måtte befinna mig i intelligensens yttersta tassemarker, för jag förstår inte varför denna skillnad, så jag frågar: Var finns logiken???
Eftersom bältet tydligen ingår i "systemet" så har ju eftergiften från 5-årsregeln också bara blivit ett slag i luften.
Eftersom tydligen hjälmen också ingår i "systemet" så undrar vi mindre vetande om det är standardiserat så att man kan köra i någon annans bil vid t.ex. långdistanstävlingar, med sin egen hjälm fastän bilens HNRS-bälte är av annat fabrikat. Jag har redan 4 hjälmar för att ha tillfredställt, inte mina egna, men FIA:s, SBF:s och inte minst tillverkarnas önskningar, men det är väl bara "scrap" nu.
Någon tidigare skrivare undrade över detta med HRNS i en midget, och det gör faktiskt även jag. Och hur blir det med förkrigare som inte har bälten?
Vi har ju sett en positiv trend deltagarmässigt i år i de flesta heaten, men jag tycker att det känns som om att detta kommer att lägga sig som ett vått täcke över verksamheten, men måtte jag ha fel.
I övrigt, så vik 12-13 nov. till prisfesten i Karlsborg. Där är garanterat roligt!
MVH
Per H. 
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Jason skrivet 10 september 2011, 09:53
Ja alla blir väl "glada"om någon med kunskap och fakta kan tala om för
oss exakt vad som gäller inför 2012. Någon?
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Ordförande skrivet 10 september 2011, 18:05
Jag har tagit frågan, men tyvärr så får vi vänta med svaret någon vecka till.
Så ha tålamod ungdommar.
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Jason skrivet 11 september 2011, 10:44
Tackar för det!
Både att du tagit tag i frågan och för ungdomar... ;)
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Ordförande skrivet 12 september 2011, 16:34
Klart, inga HANS skydd under 2012, men det kommer troligtvis till 2013.
Jag vill dock, av egen erfarenhet, påpeka att det är det bästa skyddet som uppfunnits sedan hjälmen, speciellt för otränade gamla gubbnackar som min.
Titel: SV: 2012
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 12 september 2011, 17:43
Tack för att du reder frågetecknen Pelle!
Dessutom snabbare än utlovat Beer
Att HNRS är bra tror jag också, men jag trodde att vi gamla gubbar brukar vara styvnackade i överkant ;)
Tror nog att HNRS kommer att utvecklas ännu mera beträffande smidighet och användarflexibilitet med tiden, har sett en del intressanta alternatvia system som verkar ännu bättre än FIA:s.  I takt med att det blir krav i allt fler sammanhang, lär konkurrensen mellan fler leverantörer och ökade volymer medföra kostnader som även vi grassrootracers kan svälja. Gott så!