Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Ordförande

#181
I senaste numret av Rutflaggan fanns en artikel av Rowan Atkinsson som var mycket läs och tänkvärd.
"Most historic racers are elderly, wealthy, successful people who are used to getting their own way", är hans sammanfattning av historiskracing. Har han då rätt eller fel I sina tankar?

Elderly, ja medelåldern är hög inom Historiskracing. Detta bör vi jobba hårt för och försöka få in fler ungdomar. Genom samarbete med bland annat GinettaG20 Cupen och Radical så hoppas vi att några yngre ska få upp ögonen för den form av racing vi håller på med.

Wealthy, detta kan nog bra beskriva vad som sker ute I Europa men då främst I de klasser som det stora flertalet av oss i Skandinavien inte är involverade i. Klasserna som jag då tänker på framför allt är F1 och Grupp C. Går vi ner ett hack till F2, så närmar man sig mera normala kostnader. I de två huvudklasserna så spenderar "de rike" mer pengar per timme på racing, än vad 90% av RHK, s medlemmar tjänar per år. Procentuellt med hänsyn tagen till inkomster så är skillnaden på insats ändå inte är så stor mot vad som spenderas på historiskracing i Skandinavien.

Successful people, ja visst, men det kan man ha på många sätt i livet, det behöver inte betyda att man tjänat massor av pengar som man kan spenderar på racing.  De flesta av oss har nog kommit över perioden i livet då man var tvungen att betrakta månadshyran som en "oförutsedd utgift" för att kunna racea. Vi prioriterar racingen och lägger i olika nivåer, de pengar vi kan på vår hobby, vilket av frugan kan betraktas som en succé.

People who are used to getting their own  way, helt riktigt, vad vore historiskracing utan starka individer? Racing är en sport för "egotrippade" människor som inte passar in I lagsporter.  Hans grundtanke med detta är dock att för mycket av individens tankar får styra utvecklingen av regler etc. Detta tycker jag dock inte är något stort problem på den nivå vi har inom RHK tack vare våra duktiga tekniker och regeltolkare som sätter stopp för sådana fasoner.
#182
Tävlingar / SV: Anderstorp maj 2010
21 december 2009, 17:32
Det är inget som arrangören bestämt, utan klasen har haft den viljan som vi förstod.
Alltså ett steg in i RHK,s nya demokratipolicy :-)
#183
Tävlingar / SV: Anderstorp maj 2010
21 december 2009, 15:12
Henrik har rätt-
Det är bara 1000cupen som begärt korta banan.
#184
Hej alla RHK,are

Tiden sedan jag blev vald som ordförande har varit spännande, med mycket nytt att ta in.

Tack vare min "Vapendragare" Bruno Rössler,en man med mycket med arbetsvilja (pensionärer brukar ju annars ha fullt upp :-) och erfarenhet, så har det dock gott lätt och bra.

Arbetet med Anderstorps och Karlskoga racen pågår för fullt och det ser ut att bli två riktigt bra "Kannon" helger, så ner i garaget och skruva på, så att ni är färdiga den 16/5.

Vi kommer före det att köra en testdag med fritt körande för RHK medlemmar, jag återkommer med plats och tid snarast möjligt.

Medlemsavgiften är på väg ut, hjälp tiil att värva flera medlemmar om ni kan,medlemsavgiften kommer att ha en mycket bra "payback" under 2010.

Första helgen i februari kommer vi att ha ett styrelsemöte där ett antal saker kommer att faställas. Har du något som du anser bör tas upp så meddela mig det så snart som möjligt, helst via meil.

Jag vill också passa på att önska dej och dina närmaste en God Jul och ett Gott Nytt År
#185
Richard
Det enda felet Johan gjorde var att han bevisade att det inte var fel på bilen  racesmile ,men å andra sidan gick ju priset upp lite till förtret för Bosse L >:(
#186
Bosse L
Jag tog det inte personligt utan försökte bara förklara vad som sker med bland annat rundgången.
Ett steg för att föryngra och få med nya tjejer och killar är att behålla till exempel Ginetta klassen vi våra race och även som vid Anderstorpsracet plocka in Radical. I de två klasserna har vi de yngsta förarna och alla kommer väl inte i framtiden att sitta i en F1:a. Ska vi få med några yngre så bör vi nog visa ungdommarna att vi kan rocka till något annat än Sven Ingvars också, med det menar jag att vi bör tänka på den sociala biten även för dem under tävlingshelgerna. Jag tror därför på att vi ska bredda några av våra tävlingshelger till att bli Historic & Sportscar Festivals med inslag av "Valpklasser".
Lennart
Det kommer nog att bli några riktiga "Rövarheat" i Slicksklassen  ::)
#187
Bosse L:
Först och främst vill jag tacka för ditt "lycka till". Vi ska försöka att förnya klubben lite men ändå bevara de fina traditionerna som finns i klubben, som sagt var "Alla ska med".

Vad det gäller din åsikt om att historiska svenska racerbilar skulle betraktas som investeringsobjekt, så har i vart fall inte jag lyckats med att få ekonomiskt överskott på min. Efter att till och med lånat ut bilen under en säsong,då den var till salu,och inte lyckats sälja den ens till ett pris 100.000:- under cost pris,så fanns det ingen annan möjlighet än att annonsera den utomlands.

Angående nyrekrutering så har klubben i år fått ett kraftigt tillskott av medlemmar,tyvärr inte lika många förare men vi jobbar på att få flera.Internationellt är historisk racing den gren som växer snabbast.Det kommer framöver ekonomiskt att visa sig att det är lönsamt att vara medlem.

Vad det gäller mig själv så är jag nyfiken på att uppleva och köra olika bilar. Jag började med Kojan och förra året blev det F2. F2 är inte aktuellt för nästa år på grund av kostnaderna men en kul och spännande upplevelse var det som jag inte vill ha ogjord. Nästa års stora mål är Monacos Historiska GP  och F3. Sedan får det bli F3 och FF i RHK och givetvis kommer styrelse arbete ta resten av den avsatta tiden till racing. Jag tror att många tänker som mej och vill prova olika bilar och upplevelser och att detta är den stora orsaken till vad du tycker är rundvandring.


Vad det gäller 1000 Cuppen ,så kan jag bara hålla med dej att det var en lyckad satsning som jag hoppas håller i många år
#188
Ja, den är riktigt på väg hem.
Det verkar som om det är en av Alan Cornocks bästa vänner som ska ha den. Allan var en av de som konstruerade bilen 1981 och bilen är den första tillverkade med chassinr.001, så det är nog så nära hem den kan komma. Känns skönt att den kommer i rätta händer efter trogen tjänst men lite tråkigt ändå att den inte stannade i Sverige eller åtminstånde i skandinavien.
#189
Tyvärr och tråkigt, men nu är den på väg till England
#190
Formel / SV: Lola T250/252 Super Vee
13 november 2009, 08:45
Ordförande ska jag igentligen inte använda mer än när det är något som är av vikt för klubben och medlemmarna. Problemet är den datakunnige webbmastern som tilldelat mej den titeln på forumet och nu har jag två inloggninga varav den ena fungrar. Så ordförande=Pelle tills jag hittar rätt i data värden :-)
#191
Generell diskussion / SV: Årsmötet Karlsborg
11 november 2009, 17:37
Tyvärr så blev det ett fel i hetsen vid prisutdelningen i Lördags.
Bengt Allo och Bengt Bengtsson slutade på samma poäng och ska sådeles, enligt de regler som var under 2009, dela seger.
Allo nämdes som att han kom på andra plats, vilket alltså är fel.
Vi ber Bengt om ursäkt för detta misstag och kommer att se till att du får rätt typ av pokal.
#192
Formel / SV: Lola T250/252 Super Vee
11 november 2009, 17:29
L-G
Vad jag kommer ihåg så fanns det två stycken i Sverige. Den ena bilen köptes ny av Freddy Kotolynski den andra ny av Gunnar Nilsson.De racade under en säsong med dem,tror att året var 1973. Den bilen som Gunnar hade, såldes till Eje.Bilen lackades om från gul till mellanblå, samma tråkiga färg som den satans Blitzens orginal färg den kördes i. När Eje året efter köpte en ny Lola så togs den över av Ejes lillebror Tony. Tony tyckte inte så mycket om racing som storebror, så Thomas Wara köpte den senare under säsongen. Så hittar du någonstans en inte allt för vacker blå färg så är det troligtvis den bilen.
Kottens bil var var också gul från början. Eje var med och bjöd på den men på grund av prislappen så blev det Gunnars bil. Jag tror att den bilen gick till Finland.