Racerhistoriska Klubben

Allmänt => Generell diskussion => Ämnet startat av: fyrtiotalist.com skrivet 14 november 2013, 12:08

Titel: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 14 november 2013, 12:08
Jag har tidigare skrivit inlägg i kortform och hänvisat till min blogg för den som vill läsa all text. Denna gång lägger jag in hela texten eftersom jag blivit ombedd av admin att göra så.
______________________________________________

- Vad är det som skiljer racing i USA från racing i Sverige, frågar Thomas Berggren i nr 23 av Auto Motor & Sport?

Först ger han några allmängiltiga svar om fler banor, mer publik, större startfält och att det är stora pengar i omlopp. Och inte minst viktigt och intressant: Prispengarna är väl tilltagna. Något som han leder i bevis genom att ge exempel på hur många dollar en förare kan kamma hem i olika discipliner.

- Prispengar - samt startersättning - är själva grundbulten i amerikansk racing. Utan dem skulle många förare eller team aldrig komma till start. Därför betalar varje arrangör för att få ett så stort startfält som möjligt - vilket lockar en större publik vilket i sin tur genererar större inkomster, förklarar han.

Därefter beskriver han en sanning som alla team och förare väl känner igen. Nämligen att det är precis tvärt om i Sverige. Här måste teamen/förarna betala betydande startavgifter. Han påpekar också att det är lika omvänt när det gäller mediabevakningen. I USA betalar TV-bolagen för att få sända motortävlingarna direkt. Och det handlar inte om småpengar. I Sverige är det motsatt ordning som gäller.

- Om SVT istället skulle lägga ut samma summa (de betalar för allsvenskan i fotboll och annan sport) och om arrangörerna av STCC fixade sponsorer till sina tävlingar skulle svenska team få en välkommen startersättning, och förarna kunde få chansen att tjäna lite prispengar, fortsätter han.

Vad har då detta med historisk racing att göra? Jo, vi har inte tillräckligt utmanande visioner, inga tydliga mål med vår verksamhet som gör att vi kan missionera vårt kulturarv!

Visst låter det rimligt att i ett första steg få ned startavgifterna till hälften, och med den vinden i ryggen kunna slopa dem helt. Hur det ska gå till? Jag är övertygad om att det finns tillräckligt många goda idéer bland RHK:s medlemmar och forumets läsare. Det som behövs är att kanalisera dem och omstätta dem i praktisk handling. Måhända är den stora och avgörande frågan om engagemanget är tillräckligt stort inom klubben.  8)
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 14 november 2013, 18:52
"Vad har då detta med historisk racing att göra? Jo, vi har inte tillräckligt utmanande visioner, inga tydliga mål med vår verksamhet som gör att vi kan missionera vårt kulturarv!

Visst låter det rimligt att i ett första steg få ned startavgifterna till hälften, och med den vinden i ryggen kunna slopa dem helt. Hur det ska gå till? Jag är övertygad om att det finns tillräckligt många goda idéer bland RHK:s medlemmar och forumets läsare. Det som behövs är att kanalisera dem och omstätta dem i praktisk handling. Måhända är den stora och avgörande frågan om engagemanget är tillräckligt stort inom klubben.  8)"

Kjell:
Jag tror inte att någon skulle ha något emot om sådana visioner kunde uppfyllas. Tyvärr så behövs ca. 700.000:- i intäkter för att kunna genomföra en deltävling i RHK,cupen. Ska det sedan räcka till lite startersättning och ett bidrag till klubbens övriga verksamhet så pratar vi om en miljon ca. som behövs. Kan någon kanalisera sina ideer och omsätta dem i praktisk handling, så är han eller hon en blivande hjälte i klubben. 
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Lars Runo Tillback skrivet 15 november 2013, 12:14
Trots att jag kört racing till och från sedan 1964, så visste jag inte ens förrän nån gång c:a 2000, att historisk racing existerade!
Pga att jag var arbetskamrat med fantastiska  Fve-föraren och handlingexperten Catharina Hansen.
Lite PR-arbete kanske behövs, utåt?
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Lars Runo Tillback skrivet 15 november 2013, 17:20
230 startande ( i Falkenberg enl Bengt-Åce Gustavsson) x 3000 SEK blir c:a 700000. Så då går det jämt upp, utan andra insatser.
Varje satsad PR-krona ger alltså sponsor- eller publikintäkter, som kan ge en vinst. 
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Lars Runo Tillback skrivet 27 november 2013, 12:49
Hur många betalande åskådare är det i genomsnitt på tävlingarna som ingår i RHK-cupen? Hur mycket pengar kommer in den vägen? Nån som vet?
Frågan är kanske inte relevant eftersom flera tävlingar ingår i andra arrangemang, men lite pengar blir det väl till RHK!?
Eller?

Såg Bosse Bildoktorn leda matlagning i går i TV.
Hans Devis "Det viktiga är inte att tävla, utan att vinna!"
Det kan bli RHK:s nya mål!!!
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 28 november 2013, 09:03
Ca.180.000:- kom det in på Velodromloppet dele med 225:- så får du antalet.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 28 november 2013, 16:14
800 betalande åskådare på Velodromloppet?
Känns inte som vi ska vara helt nöjda med det.
Borde vara 3000, kanske 5000 med rätt paketering och marknadsföring väl?
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: weiter skrivet 28 november 2013, 16:49
Ända sättet att få mer publik är att göra hela tillställningen mer spektakulär. Blanda in veteranmotorcyklar och veteranflyg typ "Mini Goodwood" samt dispens av avgasljudet (110 dB). Sedan behövs det också någon som har kapacitet att organisera det hea. det gör sig inte själv.
Tyvärr är det så att ingen går och tittar på ljudlösa Formel Ford......
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Lars Runo Tillback skrivet 28 november 2013, 17:39
Jag tycker att diskussionen bör handla om ALLA RHK:s evenemang, inte enbart Gelleråsen (Det var ett exempel på åskådarantal). Kom ihåg rubriken! Visst finns det evenemang som inte hänger till 100% på ljudnivån. Visst är det skönt med gott motorljud, men andra kvaliteter behöver lyftas fram. Varför kommer vi ihåg Ronnie-Reine duellerna, jag tror inte det var enbart pga ljudet (även om det var gott på den tiden).
Så vi får göra förslag och ta fram ideer utifrån dom förutsättningar som gäller!
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Perskarner skrivet 28 november 2013, 18:17
Håller med tidigare inlägg att vi är alltför anonyma, och få utanför vår intressesfär vet vad vi sysslar med. Ska vi få mer publik och sponsorer kräver det definitivt större uppmärksamhet ! Hur kan vi få större uppmärksamhet ?
Det absolut största mediala genomslaget har TV, inget annat media kan mäta sig med detta. Hur kan man då få exponering i TV ?

Många av oss har väl noterat att det allmänna intresset för både bönder som söker fruar, Ullared, spöken i hus, snickare, glada amatörer som lagar både mat och bakelser har ökat markant de senaste åren ! dvs doku-såpor !

I våra depåer/racerbanor finns många ingredienser för att göra en kanon-bra TV-serie. Vi har excentriska och intressanta personer, teknikintresse, historiskt perspektiv, tävlingsmoment med många tuffa fighter, vackra bilar, många med fantastiska historier, intriger och rävspel. Som gjort för en doku-såpa ! Om vi kunde få till en TV-produktion är jag övertygad att vi skulle öka både kännedomen och intresset för vår sport. Kunde man sen varva det med inslag från andra länders historisk racing, USA och Goodwood skulle det stärka ytterligare. Någon inom denna "världen" som kan nysta om intresse finns ?



Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 28 november 2013, 22:42
Inga problem att få till en TV-produktion, bara att skriva ihop ett attraktivt programformat och fixa fram pengarna. Kanske räcker med en dryg halvmiljon.
Eftersom produktionsbolagen gärna gör jobbet om det är fullt finansierat återstår bara att fixa en budget, vem tar på sig att ordna det? ;-)
Med rätt anslag kanske till och med SVT kan lockas satsa någon krona på att köpa in produktionen, men då ska vi nog glömma det alla så kallade "racers" vill ha, dvs betoning på racingen och kampen om pokaler. Om vi däremot kan släppa lite på ballhetsgraden, bjuda på oss själva, ha lite distans till det vi håller på med och betona det sociala, kulturella och historiska i det vi gör, kanske SVT Nöje ser ett värde i det. Sportredaktionerna gör vi nog bäst att inte lägga så mycket krut på.
Tänk på att det figurerade historic racing i "Fråga doktorn" och ikväll i Gundes program med Bräcken. Lokalnyheter som Östnytt, ABC nytt eller Landet Runt är andra vägar till inslag där vi synts tidigare på 90-talet. Är övertygad om att vår chans är i den typen av sammanhang, men inte heller detta gör sig självt.
 
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 28 november 2013, 23:28
Allt finns, förutom problem! Så vad är problemet?  :D  med syftning på inläggen från Perskarner & Bosse L. ;D
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Stenis skrivet 29 november 2013, 07:53
Det finns folk som gör mindre produktioner för några tusenlappar! "indieproduktion". Man måste hitta en eller flera med intresset för film och motor. Skulle man kunna producera ihop en halvtimmes/timmes inslag skulle man säkert kunna sälja den till svt eller nån annan kanal eller få dem att visa den gratis, eller om det skiter sig så kan man ju alltid ladda upp den på hemsidan som för övrigt behöver moderniseras!
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 29 november 2013, 10:03
Kul att det blev lite fart. Det är just detta som styrelsen ofta saknar, tankar, förslag men framför allt krafter som är villiga att hjälpa till med genomförandet. Tyvärr går det inte nu med de begränsade insatserna från medlemmarna att genomföra alla förslag. Det krävs fler som praktiskt kan genomföra dem och alla är välkomna att hjälpa till.
Mitt svar på frågan om hur mycket pengar det kom in på betalande publik var just ett svar på det. Det totala besökarantalet är ca. 3500 besökare på Velodromloppet, då vi räknar in att alla RHK,are (som går in gratis), fyra fria biljetter till alla deltagare, olika märkes klubbar, deltagare i Velodromrallyt och i år även de som köpte inträde genom samarbetet med Motordagarna i Karlskoga. De flesta av dessa samarbeten är inte inkomstbringande utan vi utbyter tjänster, allt för att det ska röra sig så mycket människor som möjligt inom grindarna. Hade vi fler inom klubben som kunde ta på sig en del av dessa tjänster så skulle inkomsterna öka betydligt men inte till den nivå där vi pratar om startersättning och TV sändningar.
En undersökning som gjorts i Karlskoga visar att 85% av alla besökare kommer från en radie av 8 mil från banan.10% är entusiaster som mycket väl vet,  "när var hur". De övriga utanför radien är sådana som man når genom Riksmarknadsföring. De senare är väldigt kostsamma att få fram budskapet till.
Vad det övrigt gäller besökarantalet, så ligger vi i nivå med vad Kannonloppet (STCC) drar i Karlskoga om man tar de riktiga siffrorna.
Angående hemsidan så håller jag med om att den är undermålig efter dagens mått mätt, vilket också är en resursfråga. Fram tills nu har vi haft Henrik, som har jobbat med den helt utan ersättning och på ett bra sätt. Henrik har dock, privat och i sitt arbete, fått en mera välfylld dagbok. Styrelsen har därför gjort ett avtal med Racefoto om att ta fram en ny sida och att sköta den, så inom en snar framtid så ska den vara på plats.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Lars Runo Tillback skrivet 29 november 2013, 11:57
Marknadsföring:
Eftersom jag bor i Ullaredstrakten är det intressant att jämföra två arrangemang, nämligen RHK-finalen och Wheels and Wings på Falkenbergs motorbana.
Till stor del samma nördar i samma historiska ålder. Jämför marknadsföringen, genomslaget åtminstone i lokala medier. Cruising i Falkenbergs innerstad. Rök och stök, men i det hela uppskattat, t o m av kommunledningen!
Kolla
http://www.wheelsnwings.se/ (http://www.wheelsnwings.se/)
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 29 november 2013, 12:54
Jo, Tillback jag känner till grejen eftersom jag bor utefter paradgatan i Falkenberg men jag är nog inte helt säker på att vi vänder oss till samma publik på de olika arrangemangen. Saken är att Falkenberg är en sommarstad och växer naturligt med tre gånger under sommaren.Lika trevligt som det det är där då, lika jäkla otrevligt är det när staden stänger vecka 32. Alltså har WW en naturlig publik på stan, då de kör sitt.
Falkenbergs Motorklubb är dock medvetna om sina marknadsföringsproblem.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Stenis skrivet 29 november 2013, 16:12
Kanske man kan ha klassponsor där ett företag kan sponsra en klass istället för hela cupen? Blir nog inte lika ekonomiskt jobbigt för klassponsorn plus att det blir mer personligt. Om rhk ger tillstånd så skulle man ju kunna marknadsföra det som på superstar tiden där klassponsorns företagsnamn är namnet på cupen. Ett till exempel är nascar som är experter på det här. Nascar sprint cup som kör på goodyear däck och sunoco bränsle. Företagen syns överallt därborta. Här får man en liten yta övanför tävlingsnumret att ha sponsordekaler på. Fia eller sbf borde årminstone tillåta att man får ha sponsorer på bakskärmarna iaf. För som det är nu så förstår jag att det inte lönar sig att sponsra historic racing då man knappt syns som sponsor!

Edit: Det kanske är så att det är upp till RHK att bestämma hur mycket sponsorexponering bilarna får ha eller om dem måste rätta sig till Appendix k? Nån som vet?
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 29 november 2013, 23:34
Citat från: Pelle Svensson skrivet 29 november 2013, 10:03
... men framför allt krafter som är villiga att hjälpa till ...
Vad är det styrelsen behöver hjälp med? Kanske smart att starta en tråd där behoven tydliggörs som vi medlemmar kan förhålla oss till utifrån våra teoretiska kunskaper och praktiska erfarenheter.  ::) 
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Henrik H skrivet 30 november 2013, 10:13
Sponsorer är bra men vi får  nog se över vad vi har att erbjuda en sponsor mer än bara att "nu kan ni sätta dekaler på bakskärmarna också" och att vi minsann hade 800 betalande besökare på vår största tävling.
Varför skall dom sponsra just oss?
Varför ökar deras omsättning för att dom sponsrar oss?
Hur mkt mer kommer dom att sälja etc
Annars ber vi mer om välgörenhet och det är det inte så många som ägnar sig åt,
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Stenis skrivet 30 november 2013, 10:49
Nu är jag inte nån marknadsföringsexpert  och kan såklart inte svara på varför nisses bilverkstad ska sponsra mig men man kan ju börja med att tillåta sponsorer på bilarna iaf. Vad är nackdelen med det? Kan väl knappast finnas några!
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Henrik H skrivet 30 november 2013, 11:53
Reklamplatserna regleras i App K men om någon erbjöd mig fri startavgift eller del av så skulle jag gärna upplåta några av platserna  som App K tillåter. Annars får man väl ordna det i depån med flaggor, banderoller etc så att man säkerställer att det syns på foto i och för publik.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Lars Runo Tillback skrivet 30 november 2013, 12:38
Stenis, Henrik H skrev det så bra om sponsring.
I dagens läge räcker det inte att klistra på en dekal.
Först måste du ha något att erbjuda/sälja! Det är kanske det rubriken handlar om.
Det finns åtminstone tre nivåer på detta - 1)RHK generellt -2)De olika tävlingarna (Gelleråsen, Falkenberg etc) -3)Varje enskild förare/team
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Stenis skrivet 30 november 2013, 13:10
1 & 2: Jag har ingen koll på hur rhk planerar sin marknadsföring inför tävlingar m.m. det är upp till klubben att komma överens om på årsmöten m.m? 3: Jag vet dock att som enskild racer så är det svårt men inte alls omöjligt att skaffa sponsorer. Men för att det ska gå så måste man ge nått tillbaka. Och som läget är idag så får man en på tok för liten exponering på bilarna. Det är på banan det ger mest effekt ju. Om man ska ragga sponsorer idag så kan man bara erbjuda lite flaggor och broschyrer i maskindepån. Det är som du säger. Man får för lite tillbaka i dagens läge!
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Tommy J. skrivet 30 november 2013, 15:49
 Intressant att detta ämne kommer upp just nu! Vi är MÅNGA som försökt plantera dessa ideér sedan decennier men vår styrelse, eller rättare kuluren inom densamma har ALLTID visat KALLA HANDEN.
Nog om detta.
J F Kennedy hade sagt om han varit RHK´are "frågan är vad du kan göra för RHK inte vad RHK kan göra för dig"!
Med det sagt vill jag bara belysa hur ointresserad styrelsen varit tidigare och jag hoppas man kommit i fas med verkligheten som nu råder, och vågar lite mer. Pengarna på vårt konto skall investeras och förvaltas i mer affärsmässiga termer än subventionerad anmälningsavgift på Velodromloppet och Årsfesten, torde en driven ekonom påstå!
En hobby med motorsport och unik historisk anknytning FÖRTJÄNAR mer än vad vi exponerar i dag. Med de kapitalströmmar som flyter varje år privat finansierade av medlemmarna för att kunna deltaga och tävla bör en minskning av totalkostnaderna vara mer än välkommen. De många brister som råder har tidigare inlägg väl penetrerat så där håller jag bara med. Men samtidigt vill jag deklarera att om och när en medlem opponerar sig är det olämpligt att en " styrelserepresentant " förhånar och löjliggör denne betalande medlem, eftersom detta är en hemsida som vem som helst kan läsa och om så skall vara behöver vi nog alla ha en lektion i hur vi formulerar oss.
Jag har miljoner ideér hur vi kan göra men eftersom dessa inte vi ett enda tillfälle fallit i god jord så håller jag inne med dessa. Vad jag HANDFAST vill rekommendera är att styrelsen tar ett beslut direkt och tillsätter en kommitté med doers vilken skall ha som uppgift att presentera en handlingsplan som täcker framtiden i ett startskede dvs. vad som behövs och är ett måste.
Svårt i dag att få folk att göra något gratis på obetald tid. Ja, styrelsen kommer säkert hävda att de inte blir ersatta men det är ett ställningstagande de tagit privat så det ankommer dem huruvida de vill acceptera omständigheten.
Jag anser att kommittén skall ha FULL kostnadsteckning för faktiska utlägg med ett tak för att utreda detta utan personlig vinning eller motsvarande.
Om nu detta mitt påstående skall vara ett vitten värt så måste styrelsen stå i konsensus, deltaga och se positivt i sakfrågan.
Årsmötet fattar därefter beslut, baserat på arbetsgruppens underlag. Allt enl stadgarna.
Så vi kanske är mogna att gå från ord till handling. RHK´s framtid kommer att avgöras av klubbens attityd till nuet och framtiden. Verksamheten under tävlingshelgerna har redan stort A. Det är den bästa platform att starta på. Hade vi inte den vore vi nog ganska lost. Låt oss värna om och förvalta den inför kommande generationer om nu inte det skulle vara så att EU inte total förjbuder vår verksamhet. I värsta fall får vi väl dela cell och minnas hur det var?

Tommy Jagerwall   
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 30 november 2013, 17:30
Tommy!
"... men vår styrelse, eller rättare kulturen inom densamma ..."
Jag tycker att det finns all anledning att även fundera över vilken kultur som råder i medlemskadern. Hur många motioner kommer in till styrelsen och hur följs dessa upp i form av diskussioner inför och under årsmötet av medlemmarna? Hur engagerar medlemmarna sig i val av förtroendevalda? Exemplen är valda utifrån att årsmötet är föreningens högsta beslutande organ och det är medlemmarna som äger tillställningen. Du citerar Kennedy, jag vill citera dem som säger att "föreningen får den styrelse man förtjänar". Underförstått att medlemmarna är föreningen, inte dess styrelse.

"... när en medlem opponerar sig är det olämpligt att en " styrelserepresentant " förhånar och löjliggör denne ..."
Visst, har själv varit med om det så jag vet hur det känns. Men det verkligt stora och egentliga problemet är att övriga medlemmar förhåller sig kallsinniga när så sker; sett till helheten - föreningen. I mitt fall gick det t.o.m. så långt att "mobbarna" fick uppslutning från medlemmar!

"... styrelsen tar ett beslut direkt och tillsätter en kommitté ..."
Det finns en annan väg att gå, det är att Du, själv eller tillsammans med några, skriver en motion till årsmötet i ärendet och pläderar för densamma. Då äger medlemmarna frågan från idé till resultat. Det är en väsentlig skillnad på tillvägagångssätt, än att lägga viktiga saker i knät på styrelsen för att se vad de kan åstadkomma. Särskilt med beaktande av att styrelsens handlingskapacitet ifrågasätts, och att den inte handlar i medlemmarnas anda.

"Allt enl stadgarna."
Hur många medlemmar är medvetna om årsmötet 2014 skall anta nya stadgar i första läsningen? Hur många anser att det är ett viktigt beslut för all verksamhet som kommer att ske och göras under de närmaste fem åren? Svaret kommer att visa sig i hur många som begär ut samtliga handlingar vilka är aktuella/relevanta beslutsunderlag vid årsmötet, sätta sig in i dem, närvara, debattera och rösta för att få den förening och verksamhet man vill ha? 

I princip kan man generalisera och säga att allt det som tas upp i denna tråd hör hemma på årsmötet! Risken är att om vi inte inser det och tar vårt ansvar - alltså ger styrelsen tydliga direktiv och uppdrag vid årsmötet inför nästa år - kommer denna tråd att gå samma väg som den jag startade för ett år sedan. Den flyttades och glömdes bort. Inte p.g.a. en varken svag eller stark styrelsen utan som ett resultat av den kultur som råder inom föreningen RHK. 8)
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Lars Runo Tillback skrivet 02 december 2013, 12:31
Läste nyss Formel Vee-klubbens stadgar på den utmärkta hemsidan. Även Formel Fords hemsida lever så det står härliga till!
Undrar bara vara man hittar RHK:s stadgar och målsättning. Finns dom under nån rubrik? Är dom tillgängliga för medlemmar?
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 02 december 2013, 13:48
Stadgarna hittade man väl tidigare under "Hemfliken" och klickade på Läs mer-länken under RHK-logon.
Länken till stadgarna fanns, om jag inte missminner mig, i texten på sidan men verkar nu ha försvunnit.

http://www.rhkswe.org/rhk.shtml (http://www.rhkswe.org/rhk.shtml)

//Anders
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 02 december 2013, 14:13
Citat från: Anders Jensen skrivet 02 december 2013, 13:48
... men verkar nu ha försvunnit.

De försvann från webbplatsen i och med att jag förra året efterfrågade stadgarna inför kommande årsmöte. En enkel fråga som väckte irritation och tyvärr åtföljdes av en infekterad stämning som väckte än fler frågor. Någon beordrade därför webbmaster att flytta tråden så att den inte längre blev till allmänt läsegods. Hoppas utvecklingen inte tar samma väg med denna tråd.

Beträffande Tillbacks fråga, så är stadgan föreningens och därmed ytterst medlemmarnas.

(De ändringar jag gjort är förkortningar av och förtydliganden i texten.)
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Henrik H skrivet 02 december 2013, 16:02
Eller så ser man det som att dom inaktuella/felaktiga stadgarna togs bort i väntan på att dom nya blir klara vilka skall presenteras på årsmötet. Det beror väl på hur negativ/positiv man är  :o
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 02 december 2013, 17:09
Citat från: Henrik H skrivet 02 december 2013, 16:02
Eller så ser man det som att dom inaktuella/felaktiga stadgarna togs bort i väntan på att ...
Gällande stadgar kan aldrig vara inaktuella eftersom en ideell förening inte kan existera utan stadgar.   :D
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 02 december 2013, 17:19
Så vi lever i ett laglös område ? Låter farligt. 8) Bäst att avgå :-\ Nej det gör vi naturligtvis inte.
De gamla gäller tills de nya har klubbats av årsmötet och godkänts av SBF och Riksidrottsförbundet. Övergripande stadgar som ska in gäller dock nu, eftersom de är lagligen påtvingade på klubbarna sedan några månader tillbaka. Blev det krångligt nu? Det tycker juristen också, så vänta så kommer ett förslag att ta ställning till.
De två sistnämnda kommer nog att ta lite tid på sig eftersom det är många föreningar som ska göra det samma som oss.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 03 december 2013, 14:31
Citat från: Henrik H skrivet 02 december 2013, 16:02
... beror väl på hur negativ/positiv man är  :o

Kan inte förstå annat än att detta är riktat till mig, Henrik. Ledsen om min personliga framtoning är negativ. I grunden upplever jag mig själv positiv och hjälpsam om någon vill ha och behöver min hjälp. Men jag har tydligen en del att jobba på.  :) Som jag skrivit tidigare hoppas jag att vi inte är på väg med denna tråd som utvecklingen blev inför förra årsmötet. Alltså att var och en gör vad vi kan för att den skall handla om sakfrågor och inte personfrågor. De senare lämpar sig bäst på årsmötet.  :-*
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Lars Runo Tillback skrivet 03 december 2013, 18:22
Ämnet  "Startavgifter och prispengar", som handlar om ekonomi, PR och sponsring borde hållas rent och särskilt. Nu har det övergått till debatt om "RHK:s målsättning och stadgar" . Detta viktiga ämne kan väl få ett eget ämne, just  det egna ämnet, eller?
"Nån jävla ordning får det vara... "  Citat från vem? Inte var det Kennedy i alla fall
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Perskarner skrivet 04 december 2013, 19:44
Citat från: lexie467 skrivet 30 november 2013, 15:49
Jag har miljoner ideér hur vi kan göra men eftersom dessa inte vi ett enda tillfälle fallit i god jord så håller jag inne med dessa. Vad jag HANDFAST vill rekommendera är att styrelsen tar ett beslut direkt och tillsätter en kommitté med doers vilken skall ha som uppgift att presentera en handlingsplan som täcker framtiden i ett startskede dvs. vad som behövs och är ett måste.
Tommy Jagerwall   
[/quote]
Jag håller med föregående "skrivare" (Lars) att vi nog behöver fokusera ett ämne i taget, och denna fråga känns väldigt angelägen. Håller med Lexie467 att det behövs ett beslut från styrelsen att sätta igång en process för att utröna de ev möjlighet vi kan tänkas ha för att utöka intresset för vår sport, vilket i sin tur kan leda till bättre "intäkter". Tillsätt en grupp som får "brainstorma" och sedan testa bärigheten i dessa idéer ! Det viktiga är att det händer mer än bara en massa skriverier på vårt forum ! Doers som Tommy efterlyser !
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 04 december 2013, 22:42
Citat
Tillsätt en grupp ...
Varför tillsätta ännu en grupp när det redan finns en med uppgift att ta sig an framtidsfrågorna?

Framtidsgruppen:
L-G Widenborg, Per Hågeman och Bo Lindman

Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Perskarner skrivet 05 december 2013, 07:24
Ja kanske det ! men frågan om sponsring, kommersialisering och public relation inryms under "framtidsfrågor" ? Kanske kan denna grupp inrymmas i den nya konstellationen ?
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 07 december 2013, 09:18
Du har rätt Perskaner, framtidsgruppens arbete handlar mera om att se in i "Kristallkula" om hur framtiden kommer att se ut, vad vi kan förvänta oss angående miljö, FIA, SBF och övrigt som kan påverka verksamheten framöver. Förslag och lösningar som man kommer fram till förmedlas till styrelsen och är alltså en stöd grupp till styrelsen.
Någon marknadsföringsgrupp har vi inte i dag, men det skulle vara riktigt bra om någon eller några, seriöst, vill ta på sig den uppgiften. Kom med förslag på personer så lovar jag att det klubbas på nästa möte.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: weiter skrivet 07 december 2013, 14:12
Det behövs någon typ Picko eller Bosse "Emma" för att få fart på det hela men inte lätt att hitta.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 07 december 2013, 17:25
Picko är trots sin ålder en kreativ kille, om ni inte visste det så är det han som ligger bakom våran första deltävling 2014 på Knutan. Jag får ständigt rapporter från honom, allt eftersom han knyter kontakter. Inom media så är Teknikens Värld och Svensk Damtidning redan på banan. Ska bli spännande att se vad han mer får ihop. Engelsk speaker och prisutdelare är också klara och det är inte vilka Gubbar som helst. Mera info kommer, men finns det ideer och arbetskraft både till Knutan och vårt eget  Veldromlopp så slå mej en signal på 0706046464 eller maila på ibsab@telia.com så ska jag ta hand om dom och er.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: RCM skrivet 16 december 2013, 17:00
Apropå start avgifter såg jag detta på svartamasken, det går tydligen att få ner start avgiften ..............



Totalt hade PCS Racing 87 st chafförer anmälda till serien 2013 och tror på ca 90-95 st till säsongen 2014, PCS Racing kan erbjuda dig som tävlande massvis med bra bantid för en billig peng, vad sägs om i snitt 3 timmars träning, 20 minuters kval samt 2 st race på 20 minuter vardera under en helg. Allt för 2000:- per racehelg.
Medlemskap i klubben PCS Racing kostar 700:- per år
Serieanmälan 0:-

Till Säsongen 2014 kommer PCS att genomföra 8 st helger då vi kommer att tävla samt träna. Nedan är kalendern för 2014(ändringar kan ske)

Varm up Gelleråsen 13/4
Race 1-2 Mantorp Park 26-27/4
Race 3-4 Rudskogen 3-4/5
Race 5-6 Anderstorp 7/6 (6/6 Track Day)
Race 7-8 4-5/7 Gelleråsen tillsammans med BMW
Race 9-10 16/8 Gelleråsen ( 3 dagars)
Race 11-12 29/8 Rudskogen Motorfestivalen
Race 13-14 6-7/9 Mantorp Final
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 16 december 2013, 22:19
Visst går det att åka billigare, frågan är bara vad du vill ha ut av ditt raceande. Vill du bara köpa bantid så kan du åka träningspass på Gelleråsen varje onsdag. Medlemsavgift 350:- 4 pass a 20 min. 300:-. Eller så kan man åka dyrare i Monaco 4.800 euro ca. 70 min över hela helgen. Valet är fritt.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 16 december 2013, 22:39
Citat från: Pelle Svensson skrivet 16 december 2013, 22:19
Visst går det att åka billigare, frågan är bara vad du vill ha ut av ditt raceande. Vill du bara köpa bantid så kan du åka träningspass på Gelleråsen varje onsdag. Medlemsavgift 350:- 4 pass a 20 min. 300:-. Eller så kan man åka dyrare i Monaco 4.800 euro ca. 70 min över hela helgen. Valet är fritt.
Pelle! Du är ju en trevlig person och vad jag förstår kan du vara både allvarlig och skojfrisk, ytlig och djup som de flesta. Men hur ska detta uttalande tolkas?  Är det den seriöse ordföranden för RHK, eller den lite mer skojfriske privatpersonen som står för detta uttalande? ??? 
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Henrik H skrivet 17 december 2013, 06:40
PCS har 5300 medlemmar vilket tillsammans med att en märkesklubb kan ha stöd från tillverkaren/importören kanske ger dom bättre möjlighet att subventionera banträffarna

Det känns lite fel att jämföra sig med en 10ggr större klubb
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 17 december 2013, 09:26
Kjell, det var nog mera ett skämt och ett personligt inlägg.
Men det känns också lite konstigt när man rycker ut startavgiften som en enhet ur ett sammanhang som består av en mängd olika saker. Helheten borde vara det som man ska prissätta och inte vissa bitar.
Aktuellt är nu Julborden som serveras IKEA 99:-  -  Ronneby Brunn 695:- stor prisskillnad men också stor skillnad på mat och total intrycket efter har besökt båda ställena.
Var och en får dock utan att jag lägger mej i det göra sin egen bedömning av vad man vill få ut av gjord "Penninginsats".

God Jul på Er alla
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: RCM skrivet 17 december 2013, 13:57
OK förstår  PCS= IKEA hjulbord för 99:- och RHK= Ronneby Brun hjulbord för 695:- 
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 17 december 2013, 14:48
Så kan det vara om man tycker så  :) 
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 17 december 2013, 22:45
Citat från: Henrik H skrivet 17 december 2013, 06:40
PCS har 5300 medlemmar vilket tillsammans med att en märkesklubb kan ha stöd från tillverkaren/importören kanske ger dom bättre möjlighet att subventionera banträffarna

Det känns lite fel att jämföra sig med en 10ggr större klubb

Håller med Henrik, det känns som att jämföra äpplen och päron i rätt mycket.  Inte bara det faktum att det är en större klubb totalt sett, även om de som rejsar är långt ifrån så många. Utanför att man har en helt annan affärsmodell som bas för klubbens racingverksamhet. PCS Racing är en del av Porsche Sveriges och huvudsponsorn Michelin, kundlojalitetsprogram, PR och eventverksamhet för målgruppen porscheägare.
Tillsammans med runt 10 andra partners satsar man på att skapa en relation till en viktig målgrupp genom racingen. Det gör man mycket bra, så onekligen kan vi lära oss och inspireras av PCS och åstadkomma något liknande för RHK, men att dra de förenklade slutsatser som en del plägar göra vet jag inte...

Om vi återför diskussionen till det den handlade om tidigare, att genom en utvecklad marknadsföring och PR verksamhet lyfta RHK och historisk racing till en annan nivå, så har vi en hel del hygienfaktorer att ta hand om för att skapa en vettig plattform. En del av det berör Daniel Frodin i sin ledare i senaste Klassiska Bilar som landade i min brevlåda idag. Tillgänglighet och välkomnande även för de inte redan frälsta är några av de viktigare, finns mera så klart. Sedan så gäller det att fundera på vilka som är vår målgrupp, om det är andra än dessa vi vill nå ut till? Vad de i så fall har för förväntningar och intressen, hur vi ska uppfylla dessa? vill vi ens och kan vi göra det? Först därefter vet vi vilka sponsorer och partners vi kan paketera ett attraktivt erbjudande till, som också har en fair chans att motsvara sponsorernas förväntan på kundnytta.
Ett populärt exempel brukar ju vara Goodwood Revival. Onekligen har man lyckats bra där, men är RHK lika villiga som Lord March och hans gäng att kompromissa med sin bibel App-K för att skapa en säljande produkt som attraherar en bredare målgrupp än vad vi så här långt ens vågad drömma om?

Ska i sammanhanget bli kul att se vad det blir av Pickos och Knutstorps initiativ. Kul att det blev av till slut, efter åratal, där vi är rätt många som tyckt o tänkt i dessa banor. Lite nyfiken på vilken roll och position RHK vill ha och kan ta i ett sådant event.
Man måste nog i alla fall erbjuda mer än ett anständigt startfält strikt App-K trogna ekipage på startlinjen tror jag...
Säkert tolkar någon detta som att jag vill ha faen lös vid bibelstunden, men det ger jag faen i ;-)

     
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Stenis skrivet 18 december 2013, 07:59
Ett alternativ som jag tycker är vettigt och som flera arrangörer använder mer och mer är att man kan betala en serieavgift för samtliga årets deltävlingar och få en deltävling "på köpet". Det gynnar dem som kör mycket och det är väl det som det hela handlar om? Man ska använda bilarna! Borde seriöst tas up...
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: L-G Sjöberg skrivet 18 december 2013, 11:26
Citat från: Stenis skrivet 18 december 2013, 07:59
Ett alternativ som jag tycker är vettigt och som flera arrangörer använder mer och mer är att man kan betala en serieavgift för samtliga årets deltävlingar och få en deltävling "på köpet". Det gynnar dem som kör mycket och det är väl det som det hela handlar om? Man ska använda bilarna! Borde seriöst tas up...

Å andra sidan kan ett sådant upplägg vara ett första steg mot att man dels måste betala en administrationsavgift för att delta i serien och dels betala för alla deltävlingar (kan ju lätt glömmas bort efter något/några år att man skulle få en deltävling på köpet).  Konsekvensen kan då bli att de som inte kan/vill köra alla deltävlingar avstår helt.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Stenis skrivet 18 december 2013, 15:23
Nu hänger jag inte med riktigt. Administrationsavgift? Skapa en avgift bara för att skapa en avgift? Det är väl bara att man betalar hela serieavgiften innan ett bestämt datum innan första deltävlingen. Exempel 4x2000kr=8000kr (räknat att man får en på köpet), sen bockar man bara av den medlemmen på en lista så är hela årets anmälningspappersjobbtjafs klart! Bara komma med sin bil och köra. Givetvis ska man kunna fortsätta att anmäla sig till enstaka deltävlingar precis som i nuläget om man vill köra strö race. Alla har ju inte råd.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: L-G Sjöberg skrivet 18 december 2013, 16:16
OK, då kanske jag missförstod dig.  I ganska många mästerskap och serier ute i Europa så tvingas man dels betala en serieavgift (det var den jag kallade administrationsavgift) för att överhuvudtaget få vara med och sedan dessutom startavgift i varje tävlning.  FIA Lurani Trophy, som jag kör några tävlingar i, är en av de billigare serierna, men där betalar man 250 EUR innan säsongen och sedan "vanlig" (500-800 EUR) startavgift för varje deltävling.  Det finns, eller har funnits, serier där serieavgiften varit betydligt högre.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 18 december 2013, 21:40
Har förekommit och förekommer i Sverige också. Först en s.k. "serieavgift", sedan betalar du en anmälningsavgift per tävling.
Vissa arrangörer har det som obligatorium, andra erbjuder reducerad anmälningsavgift mot erläggande av serieavgift.
Vet inte om jag tycker det tillför så mycket. För en del hobbyåkare kanske det är hämmande med en framtung betalningsmodell?
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Tommy J. skrivet 18 december 2013, 22:12
Reflektion,
Ända sedan Robin Shorter (SSK) införde startavgift/anmälningsavgift 1976 har detta, under dessa 37 år, stötts och blötts! Det finns en aspekt jag inte finner ventilerad och det är att givetvis lättade trycket enormt efter hand på arrangörerna eftersom denne inte längre var piskade att själva dra in till alla kostnader genom god publiktillströmning, banreklam, annonser i program och vad i övrigt kunde vara intäkts givande. Jag bedömer det som att ju mer publik intäkt desto lägre avgift! Eftersom avgiften kommit för att stanna kan vi vara säkra på att den kommer att höjas efterhand som kostnaderna stiger. Så himla enkelt är det! Men, ett tips kan vara att de som kört de fyra första racen i RHK kunde ju få halv startavgift femte och sista tävlingen. Lösningen och den bistra sanningen är dock att med mer publik mindre avgift. Tyvärr är detta svårlöst eftersom så försvinnande få känner till RHK och Historic Racing. Men det är också klart att skulle krafttag tas på den punkten så vore det mycket märkligt om det inte hände grejor. Allt går att sälja med mördande reklam!
Tommy #41
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 19 december 2013, 16:52
Ett problem uppstår om vi skulle ta en serieavgift och erbjuda femte deltävlingen gratis.
RHK äger och arrangera bara Velodromloppet.
De övriga deltävlingarna arrangeras av externa arrangörer. Personligen så ser jag inte att det är praktiskt genomförbart på grund av det.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Lars Runo Tillback skrivet 19 december 2013, 17:31
Citat från: Pelle Svensson skrivet 07 december 2013, 17:25
Picko är trots sin ålder en kreativ kille, om ni inte visste det så är det han som ligger bakom våran första deltävling 2014 på Knutan.
Historiskt när Picko drar igång Knutstorp RevivalRacingentreprenören Picko Troberg har alltid saker på gång. Nu planerar han för nysatsningen Knutstorp Revival sista helgen i maj. En svensk variant av engelska GoodWood Revival.
– Räkna med 30 historiska bilar från RHK och danska mästerskapet, flyguppvisningar, "dödstunneförare" och mycket mer. Dessutom satsar vi på gourmétält med champagnebar, berättar Troberg.
Brittiske speakern Ian Titchmarsch kommer att vara på plats och precis som vid den brittiska förlagan kommer Knutstorp Revival att ha klädkod där 40-, 50-, och 60-talskläder gäller.
Man kan undra vilka 30 RHK-bilar (av 230) som bjuds in? Dom tysta Formel Fordarna? Dom billiga FVeearna?
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 19 december 2013, 18:31
Citat från: Pelle Svensson skrivet 19 december 2013, 16:52
Ett problem uppstår om vi ... skulle erbjuda femte deltävlingen gratis.
Ordet är subvention! Läste nyligen att klubben är stadd vid god kassa och att pengarna skall användas till verksamhet. Därmed var det problemet löst och borde vara - åtminstone teoretiskt - "praktiskt genomförbart". Dock förutsatt att styrelsen vill skapa medlemsnytta. :D
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 19 december 2013, 18:39
Citat från: Lars Runo Tillback skrivet 19 december 2013, 17:31
Citat från: Pelle Svensson skrivet 07 december 2013, 17:25
Picko är trots sin ålder en kreativ kille, om ni inte visste det så är det han som ligger bakom våran första deltävling 2014 på Knutan.
Historiskt när Picko drar igång Knutstorp RevivalRacingentreprenören Picko Troberg har alltid saker på gång. Nu planerar han för nysatsningen Knutstorp Revival sista helgen i maj. En svensk variant av engelska GoodWood Revival.
– Räkna med 30 historiska bilar från RHK och danska mästerskapet, flyguppvisningar, "dödstunneförare" och mycket mer. Dessutom satsar vi på gourmétält med champagnebar, berättar Troberg.
Brittiske speakern Ian Titchmarsch kommer att vara på plats och precis som vid den brittiska förlagan kommer Knutstorp Revival att ha klädkod där 40-, 50-, och 60-talskläder gäller.
Man kan undra vilka 30 RHK-bilar (av 230) som bjuds in? Dom tysta Formel Fordarna? Dom billiga FVeearna?
I bland är det lätt att en nolla faller bort ,300 är det riktiga,så du får nog vara med också Tillback
:-)
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 19 december 2013, 18:45
Citat från: Kjell Nordberg skrivet 19 december 2013, 18:31
Citat från: Pelle Svensson skrivet 19 december 2013, 16:52
Ett problem uppstår om vi ... skulle erbjuda femte deltävlingen gratis.
Ordet är subvention! Läste nyligen att klubben är stadd vid god kassa och att pengarna skall användas till verksamhet. Därmed var det problemet löst och borde vara - åtminstone teoretiskt - "praktiskt genomförbart". Dock förutsatt att styrelsen vill skapa medlemsnytta. :D

Tror inte att övriga, som inte kan delta vid alla tävlingar, skulle gilla den typen av subvention Kjell.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 19 december 2013, 19:26
Tycker det finns två bra sätt att använda eventuellt överskott i klubbkassan. Antingen någon slags subvention av tävlandet som en del är inne på.
Kanske att de som tävlar flitigt premieras med reducerad avgift. Vi som tävlar sällan eller aldrig får väl skylla oss själva. För klubbens verksmahet och publiken skull tycker jag flitigt deltagande ska premieras om det finns möjlighet.
Den andra möjligheten är att använda överskottet för att marknadsföra historisk racing och skapa ännu mer attraktiva arrangemang.
Om det är att investera i utvecklingen av klubbens egna tävling Velodromloppet, eller att få till en TV-produktion, placera bra artiklar om vår sport och hobby i media som når utanför de redan frälsta är en strategisk fråga att fundera över. 
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: RCM skrivet 19 december 2013, 20:20
Anledningen till att SSK införde anmälnings avgift var att dom anställde folk typ till ett kansli, jag tror (kan ha fel) att RHK är en idelförening. När jag  ser och pratar med folk så upptäcker jag snart att det är många duktiga företagare ,jag tycker att vi skall ta hjälp av dom att marknads föra verksamhetet. Skulle det vara så hemskt att vi har klass sponsorer ?  att bilarna är historiska är en sak men det är andra tider nu. Bara att gå till sig själv, på 70 talet bodde jag i tält i depån o på 80 på ett flak o nu vill jag bo varmt o bra.
Jag tror även att vi har med vind nu när STCC TTA strular. Se bara när Kanonloppet blir en SPVM tävling.
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 19 december 2013, 20:54
Citat
Tror inte att övriga, som inte kan delta vid alla tävlingar, skulle gilla den typen av subvention Kjell.
Nej, bästa sättet att inte göra någon missnöjd är naturligtvis att inget göra; eller åtminstone så lite som möjligt. Inom RHK får det väl heta "sitta still i bilen".  ;D
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Hasse S skrivet 19 december 2013, 23:30
Imponerande vilken energi det läggs på att vi ska ha en tom klubbkassa. Måste vara ett typiskt i -
lands problem.   :-* god jul på er  :xmas
Titel: SV: Startavgifter och prispengar
Skrivet av: Jason skrivet 20 december 2013, 06:42
Citat från: Lars Runo Tillback skrivet 19 december 2013, 17:31

Historiskt när Picko drar igång Knutstorp RevivalRacingentreprenören Picko Troberg har alltid saker på gång. Nu planerar han för nysatsningen Knutstorp Revival sista helgen i maj. En svensk variant av engelska GoodWood Revival.
– Räkna med 30 historiska bilar från RHK och danska mästerskapet, flyguppvisningar, "dödstunneförare" och mycket mer. Dessutom satsar vi på gourmétält med champagnebar, berättar Troberg.
Brittiske speakern Ian Titchmarsch kommer att vara på plats och precis som vid den brittiska förlagan kommer Knutstorp Revival att ha klädkod där 40-, 50-, och 60-talskläder gäller.
Man kan undra vilka 30 RHK-bilar (av 230) som bjuds in? Dom tysta Formel Fordarna? Dom billiga FVeearna?

Kanske OT under denna rubriken men detta undrar jag oxå.....

http://www.bilsport.se/artikel/historiskt-nar-picko-drar-igang-knutstorp-revival/ (http://www.bilsport.se/artikel/historiskt-nar-picko-drar-igang-knutstorp-revival/)