Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Startavgifter och prispengar

Startat av fyrtiotalist.com, 14 november 2013, 12:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fyrtiotalist.com

Jag har tidigare skrivit inlägg i kortform och hänvisat till min blogg för den som vill läsa all text. Denna gång lägger jag in hela texten eftersom jag blivit ombedd av admin att göra så.
______________________________________________

- Vad är det som skiljer racing i USA från racing i Sverige, frågar Thomas Berggren i nr 23 av Auto Motor & Sport?

Först ger han några allmängiltiga svar om fler banor, mer publik, större startfält och att det är stora pengar i omlopp. Och inte minst viktigt och intressant: Prispengarna är väl tilltagna. Något som han leder i bevis genom att ge exempel på hur många dollar en förare kan kamma hem i olika discipliner.

- Prispengar - samt startersättning - är själva grundbulten i amerikansk racing. Utan dem skulle många förare eller team aldrig komma till start. Därför betalar varje arrangör för att få ett så stort startfält som möjligt - vilket lockar en större publik vilket i sin tur genererar större inkomster, förklarar han.

Därefter beskriver han en sanning som alla team och förare väl känner igen. Nämligen att det är precis tvärt om i Sverige. Här måste teamen/förarna betala betydande startavgifter. Han påpekar också att det är lika omvänt när det gäller mediabevakningen. I USA betalar TV-bolagen för att få sända motortävlingarna direkt. Och det handlar inte om småpengar. I Sverige är det motsatt ordning som gäller.

- Om SVT istället skulle lägga ut samma summa (de betalar för allsvenskan i fotboll och annan sport) och om arrangörerna av STCC fixade sponsorer till sina tävlingar skulle svenska team få en välkommen startersättning, och förarna kunde få chansen att tjäna lite prispengar, fortsätter han.

Vad har då detta med historisk racing att göra? Jo, vi har inte tillräckligt utmanande visioner, inga tydliga mål med vår verksamhet som gör att vi kan missionera vårt kulturarv!

Visst låter det rimligt att i ett första steg få ned startavgifterna till hälften, och med den vinden i ryggen kunna slopa dem helt. Hur det ska gå till? Jag är övertygad om att det finns tillräckligt många goda idéer bland RHK:s medlemmar och forumets läsare. Det som behövs är att kanalisera dem och omstätta dem i praktisk handling. Måhända är den stora och avgörande frågan om engagemanget är tillräckligt stort inom klubben.  8)

Pelle Svensson

"Vad har då detta med historisk racing att göra? Jo, vi har inte tillräckligt utmanande visioner, inga tydliga mål med vår verksamhet som gör att vi kan missionera vårt kulturarv!

Visst låter det rimligt att i ett första steg få ned startavgifterna till hälften, och med den vinden i ryggen kunna slopa dem helt. Hur det ska gå till? Jag är övertygad om att det finns tillräckligt många goda idéer bland RHK:s medlemmar och forumets läsare. Det som behövs är att kanalisera dem och omstätta dem i praktisk handling. Måhända är den stora och avgörande frågan om engagemanget är tillräckligt stort inom klubben.  8)"

Kjell:
Jag tror inte att någon skulle ha något emot om sådana visioner kunde uppfyllas. Tyvärr så behövs ca. 700.000:- i intäkter för att kunna genomföra en deltävling i RHK,cupen. Ska det sedan räcka till lite startersättning och ett bidrag till klubbens övriga verksamhet så pratar vi om en miljon ca. som behövs. Kan någon kanalisera sina ideer och omsätta dem i praktisk handling, så är han eller hon en blivande hjälte i klubben. 

Lars Runo Tillback

Trots att jag kört racing till och från sedan 1964, så visste jag inte ens förrän nån gång c:a 2000, att historisk racing existerade!
Pga att jag var arbetskamrat med fantastiska  Fve-föraren och handlingexperten Catharina Hansen.
Lite PR-arbete kanske behövs, utåt?

Lars Runo Tillback

230 startande ( i Falkenberg enl Bengt-Åce Gustavsson) x 3000 SEK blir c:a 700000. Så då går det jämt upp, utan andra insatser.
Varje satsad PR-krona ger alltså sponsor- eller publikintäkter, som kan ge en vinst. 

Lars Runo Tillback

Hur många betalande åskådare är det i genomsnitt på tävlingarna som ingår i RHK-cupen? Hur mycket pengar kommer in den vägen? Nån som vet?
Frågan är kanske inte relevant eftersom flera tävlingar ingår i andra arrangemang, men lite pengar blir det väl till RHK!?
Eller?

Såg Bosse Bildoktorn leda matlagning i går i TV.
Hans Devis "Det viktiga är inte att tävla, utan att vinna!"
Det kan bli RHK:s nya mål!!!

Pelle Svensson

Ca.180.000:- kom det in på Velodromloppet dele med 225:- så får du antalet.

Bo Lindman

800 betalande åskådare på Velodromloppet?
Känns inte som vi ska vara helt nöjda med det.
Borde vara 3000, kanske 5000 med rätt paketering och marknadsföring väl?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

weiter

Ända sättet att få mer publik är att göra hela tillställningen mer spektakulär. Blanda in veteranmotorcyklar och veteranflyg typ "Mini Goodwood" samt dispens av avgasljudet (110 dB). Sedan behövs det också någon som har kapacitet att organisera det hea. det gör sig inte själv.
Tyvärr är det så att ingen går och tittar på ljudlösa Formel Ford......

Lars Runo Tillback

Jag tycker att diskussionen bör handla om ALLA RHK:s evenemang, inte enbart Gelleråsen (Det var ett exempel på åskådarantal). Kom ihåg rubriken! Visst finns det evenemang som inte hänger till 100% på ljudnivån. Visst är det skönt med gott motorljud, men andra kvaliteter behöver lyftas fram. Varför kommer vi ihåg Ronnie-Reine duellerna, jag tror inte det var enbart pga ljudet (även om det var gott på den tiden).
Så vi får göra förslag och ta fram ideer utifrån dom förutsättningar som gäller!

Perskarner

Håller med tidigare inlägg att vi är alltför anonyma, och få utanför vår intressesfär vet vad vi sysslar med. Ska vi få mer publik och sponsorer kräver det definitivt större uppmärksamhet ! Hur kan vi få större uppmärksamhet ?
Det absolut största mediala genomslaget har TV, inget annat media kan mäta sig med detta. Hur kan man då få exponering i TV ?

Många av oss har väl noterat att det allmänna intresset för både bönder som söker fruar, Ullared, spöken i hus, snickare, glada amatörer som lagar både mat och bakelser har ökat markant de senaste åren ! dvs doku-såpor !

I våra depåer/racerbanor finns många ingredienser för att göra en kanon-bra TV-serie. Vi har excentriska och intressanta personer, teknikintresse, historiskt perspektiv, tävlingsmoment med många tuffa fighter, vackra bilar, många med fantastiska historier, intriger och rävspel. Som gjort för en doku-såpa ! Om vi kunde få till en TV-produktion är jag övertygad att vi skulle öka både kännedomen och intresset för vår sport. Kunde man sen varva det med inslag från andra länders historisk racing, USA och Goodwood skulle det stärka ytterligare. Någon inom denna "världen" som kan nysta om intresse finns ?



Per S #42

Bo Lindman

Inga problem att få till en TV-produktion, bara att skriva ihop ett attraktivt programformat och fixa fram pengarna. Kanske räcker med en dryg halvmiljon.
Eftersom produktionsbolagen gärna gör jobbet om det är fullt finansierat återstår bara att fixa en budget, vem tar på sig att ordna det? ;-)
Med rätt anslag kanske till och med SVT kan lockas satsa någon krona på att köpa in produktionen, men då ska vi nog glömma det alla så kallade "racers" vill ha, dvs betoning på racingen och kampen om pokaler. Om vi däremot kan släppa lite på ballhetsgraden, bjuda på oss själva, ha lite distans till det vi håller på med och betona det sociala, kulturella och historiska i det vi gör, kanske SVT Nöje ser ett värde i det. Sportredaktionerna gör vi nog bäst att inte lägga så mycket krut på.
Tänk på att det figurerade historic racing i "Fråga doktorn" och ikväll i Gundes program med Bräcken. Lokalnyheter som Östnytt, ABC nytt eller Landet Runt är andra vägar till inslag där vi synts tidigare på 90-talet. Är övertygad om att vår chans är i den typen av sammanhang, men inte heller detta gör sig självt.
 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

fyrtiotalist.com

Allt finns, förutom problem! Så vad är problemet?  :D  med syftning på inläggen från Perskarner & Bosse L. ;D

Stenis

Det finns folk som gör mindre produktioner för några tusenlappar! "indieproduktion". Man måste hitta en eller flera med intresset för film och motor. Skulle man kunna producera ihop en halvtimmes/timmes inslag skulle man säkert kunna sälja den till svt eller nån annan kanal eller få dem att visa den gratis, eller om det skiter sig så kan man ju alltid ladda upp den på hemsidan som för övrigt behöver moderniseras!

Pelle Svensson

Kul att det blev lite fart. Det är just detta som styrelsen ofta saknar, tankar, förslag men framför allt krafter som är villiga att hjälpa till med genomförandet. Tyvärr går det inte nu med de begränsade insatserna från medlemmarna att genomföra alla förslag. Det krävs fler som praktiskt kan genomföra dem och alla är välkomna att hjälpa till.
Mitt svar på frågan om hur mycket pengar det kom in på betalande publik var just ett svar på det. Det totala besökarantalet är ca. 3500 besökare på Velodromloppet, då vi räknar in att alla RHK,are (som går in gratis), fyra fria biljetter till alla deltagare, olika märkes klubbar, deltagare i Velodromrallyt och i år även de som köpte inträde genom samarbetet med Motordagarna i Karlskoga. De flesta av dessa samarbeten är inte inkomstbringande utan vi utbyter tjänster, allt för att det ska röra sig så mycket människor som möjligt inom grindarna. Hade vi fler inom klubben som kunde ta på sig en del av dessa tjänster så skulle inkomsterna öka betydligt men inte till den nivå där vi pratar om startersättning och TV sändningar.
En undersökning som gjorts i Karlskoga visar att 85% av alla besökare kommer från en radie av 8 mil från banan.10% är entusiaster som mycket väl vet,  "när var hur". De övriga utanför radien är sådana som man når genom Riksmarknadsföring. De senare är väldigt kostsamma att få fram budskapet till.
Vad det övrigt gäller besökarantalet, så ligger vi i nivå med vad Kannonloppet (STCC) drar i Karlskoga om man tar de riktiga siffrorna.
Angående hemsidan så håller jag med om att den är undermålig efter dagens mått mätt, vilket också är en resursfråga. Fram tills nu har vi haft Henrik, som har jobbat med den helt utan ersättning och på ett bra sätt. Henrik har dock, privat och i sitt arbete, fått en mera välfylld dagbok. Styrelsen har därför gjort ett avtal med Racefoto om att ta fram en ny sida och att sköta den, så inom en snar framtid så ska den vara på plats.

Lars Runo Tillback

Marknadsföring:
Eftersom jag bor i Ullaredstrakten är det intressant att jämföra två arrangemang, nämligen RHK-finalen och Wheels and Wings på Falkenbergs motorbana.
Till stor del samma nördar i samma historiska ålder. Jämför marknadsföringen, genomslaget åtminstone i lokala medier. Cruising i Falkenbergs innerstad. Rök och stök, men i det hela uppskattat, t o m av kommunledningen!
Kolla
http://www.wheelsnwings.se/