Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Nationell HTP handling

Startat av Anders Jensen, 31 januari 2013, 18:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Jensen

Läser följande på Svenska Bilsportförbundets Nyhetsbrev januari:‏


Nationell HTP handling
SBF har beslutat och drivit igenom förslaget på begäran av de aktiva inom motorsporten i Sverige att skapa en nationell HTP handling som lägger grunden till en gynnsammare ekonomi för dem som enbart håller sig inom "Sveriges gränser".
Vi vill med denna möjlighet utveckla den historiska bilsporten ytterligare som redan har visat sig enormt populär sedan starten 1984.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Utmärkt!
då har ni ju en punkt mindre att lägga tid på vid årsmötet. Klappat o klart...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Hans P. Zolnir

Heja Sverige,
Jag mailade till Finland, Ralf Pettersson, med texten :
( Zitat )  Hej Ralf!
En fråga: Vad kostar en Internationell HTP handling i Finland. Det går så många ryckten, vad är sanning ?
Mvh Hasse Zolnir.

Svaret han mailade tillbaka kom omgående :

( Zitat ) Sanningen är den, att en internationell HTP handling kostar sammanlagt 520 euro.Därav går 300 euro till FIA och 220 euro till Finska förbundet.

Alltså billigare än en kommande Svensk nationell handling.
Mvh Ralf

Hoppsan

Anders Jensen

Saxat från SBF hemsida:

HU, Historiska Utskottet, informerar om att det nu är möjligt att kunna ansöka nationell HTP fr.o.m. 2013-02-10.
Tag gärna kontakt med din närmaste Historiska Reg. Besiktare.

Lista Historiska Reg.Besiktare:
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesiktare/regbesiktare-historiska/
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Hasse Z;
520 eur = 4466 skr. Nationell svensk HTP = 4000 skr. med min grundskolematte är en nat HTP 466 skr billigare än en Finlädsk nat HTP.
Däremot är merkostnaden för en Finländsk int HTP försumbar jämfört med en Svensk Nat HTP.
Det Finländska förbundet tycks ha ett lägre kostnadsläge för att tillhandahålla handlingen generellt än den Svenska.
Kanske en Nat Finländsk HTP bara skulle behöva kosta 220 eur?
Det behöver inte nödvändigtvis enbart handla om förbundens vilja att ta betalt eller inte, merkostnader av legal art till samhället kan ju också skilja sig åt.




Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Henrik H

Bosse, nu jämför du "pärer med morötter" Hans fick svar på vad den internationella handlingen kostar i Finland inte en nationell finsk dito. Fast du får beröm  för dina mattekunskaper  Beer




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Pelle Svensson

#6
Hasse, har du mailat till någon av kanalöarna ? De har väldigt låga arbetsgivaravgifter och väldigt låg moms. Det kanske går att få en nationell handling, internationell handling och licens  billigt där ? :-)


Bo Lindman

Citat från: Henrik H skrivet 06 februari 2013, 19:16
Bosse, nu jämför du "pärer med morötter" Hans fick svar på vad den internationella handlingen kostar i Finland inte en nationell finsk dito. Fast du får beröm  för dina mattekunskaper  Beer

Tack Henrik :-) Ja då stämmer det ju, men jag fick för mig tråden handlade vår nya nationella handling?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Henrik H

Bosse, då är det Hans som jämför "pärer med morötter"  :o




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Hans P. Zolnir

Hej igen.
Rätt, som Pelle skriver, att moms och andra avgifter är lägre utomlands ( tex Finland ).
Men vi kan väl knappast jämnföra en prissättning för en nationell HTP med avgiften för den internationella HTP i Finland.
Minns jag rätt betinga den internationella HTP i Sverige ca. 8 000:- Skr . I Finland  4466:- Skr ( som Bosse räknade ut).
En merkostnad på nästan ca.3500:- Skr  för den internationella HTP i Sverige. Är detta rimligt ?

Mvh Hasse Z

PS: Gr 4 DKW´n 1966/ 1300 cc är på väg till Stockholm . Jag kunde övertyga grabben om att det är på tiden att den kommer ut på banan igen. 4 CV´n är såld till Tyskland. DS

Dragskär

Det känns inte som vår styrelse företräder oss medlemmar och kämpar för att hålla nere onödiga kostnader! Skärpning!

Henrik H

Hasse,
En merkostnad på nästan ca.3500:- Skr  för den internationella HTP i Sverige. Är detta rimligt ?

SBF har säkert räknat på detta fram och tillbaka och kommit fram till att det är rimligt.
För några år sedan kostade handlingen 5000kr och det räckte uppenbarligen inte för att täcka kostnaderna!

Det kanske är bättre att ta upp frågan på SBFs forum, dom har säkert bättre underlag för att svara för sina avgifter.

http://forum.sbf.se/







Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Lars B

Utan att ha någon åsikt om kostnaderna, men, för den som är intresserad,  kan ni här klicka er fram till prislistan avseende danska vagnböcker 2013.
http://shop.dasu.dk/Vognboeger

Pelle Svensson

#13
Citat från: Dragskär skrivet 07 februari 2013, 11:56
Det känns inte som vår styrelse företräder oss medlemmar och kämpar för att hålla nere onödiga kostnader! Skärpning!

Eftersom några av oss i styrelsen har ett eget intresse i att hålla kostnaderna, så kan jag försäkra dej att vi gör vad vi kan för att göra det.
Varför man blir lite snarstucken i vissa svar kanske inte är så konstigt med tanke på att samma personer tydligen inte har något annat att göra än att beklaga sig och återupprepa sina krav som man oftast redan fått svar på.

Jag vet inte vad denna sjukdom kallas men återigen då___ Rhk,s styrelse har svårt att påverka kostnader vad det gäller licenser, kostnader för förbundsfunktionärer, banavgifter och HTP handlingar (det finns säkert mer).

Vad det gäller HTP avgiften så har vi samma kostnader från SBF och FIA som alla andra länder har. Vad det gäller kostnaden för besiktning och utfärdandet av handlingen så finns det kostnader som besiktningsmännen i Sverige tar ut och beskattar, enligt svensk lag. En tusenlapp i fickan kostar då ca. 3000:-. Vet inte hur man betalar deras kostnad i övriga länder. Tänk också på att vi troligtvis har de duktigaste besiktningsmännen i norra Europa och att en väldigt liten del av inskickade handlingar till FIA kommer i retur utan godkännande.

Så en önskan finns om att man vänder sig till den som satt priset, så kanske vi i styrelsen kan använda den tid som finns till förfogande till att driva klubben framåt i stället för att tjafsa och älta gamla redan förklarade ämnen.

Perskarner

Bra, nu är det väl snart dax att sluta med detta evinnerliga gnäll om några tusenlappar hit eller dit. I en totalkalkyl för att hålla på med racing torde väl detta vara av marginell betydelse. Det är väl bättre att både styrelse och alla vi medlemmar fokuserar på väsentligheter, (bl.a. hur vi ska utveckla vår egen tävling på Gelleråsen, som nu har "höjd status"). Jag blir beklämd av det tonläge, insinuationer och påhopp som florerar i detta forum. Skärpning alla besserwissers! Jag är angelägen att vi stödjer och uppmuntrar vår styrelse och funktionärer, istället för att ständigt gnälla. De är valda på en årsstämma för att driva och tillvarata medlemmarnas intressen, vilket jag både förväntar mig och är övertygad att de gör. De har ett mandat, så för tusan ge dem det mandatet fullt ut.   
Per S #42