Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Bilsportgalan

Startat av Tommy J., 03 december 2010, 20:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy J.

Jag bara undrar lite försynt om SBF med anledning av snart återkommande Bilsportgalan ev. har hört talas om RHK. Verkar av tradition som om vi inte finns. Kolla SBF´s ( vår ) hemsida!
MVH
Tommy #41

Anders Jensen

Tommy, så länge inte RHK kan presentera resultatsidor med klubbtillhörighet betraktas det som vi håller på med som ren klubbracing (dvs alla kör för RHK) och det verkar inte SBF vara ett dugg intresserade av.

Jag har kontaktat förbundet samt andra inblandade och försökt få till detta ett flertal ggr.
Trodde faktiskt att vi i år skulle finnas med på SBF:s resultatsida för historisk bilsport, men icke :(.
Tyvärr så verkar det som vår klubbtillhörighet som fanns med i början på året åter saknas i Totallistan för RHK.

Dessutom står det att alla 190 startande har kört i tusencupen. Beer
Vete tusan om Dan och jag orkar administrera alla dessa.

Vintriga hälsningar från köldhålet Borås
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Är det dessutom inte så att genom att vi har klubbmedlemskap som obligatorium för att få ta poäng i RHK-Cupen, så är historisk racing i Sverige även per definition ett klubbmästerkap? Skulle blii en ganska utdragen tillställning om alla klubbmästerskap i landet ska föäras priser på Bilsportgalan ;) Däremot har förare inom historisk racing vid ett flertal tillfällen förärats medaljer vid denna tillställning för internationella framgångar. RHK har under lång tid haft en bra nivå på sina tävlingar och därmed serien, men jag kan faktiskt förstå att vi liksom alla med flera a andra mästerksap i bilsporten inte får plats på galan. Där är ljuset riktat på främst SM klasser och mer högprofilerade Cuper som Camaro Cup eller Carrera Cup. Vi får nog trots allt inse att vi representerar ett särintresse i svensk bilsport. Det går säkert att ändra på, vilket naturligtvis vore mumma. Men det är väl i så fall vårt eget ansvar, inte SBF?
Tror att vi i det avseendet låg bättre till när det fanns ett någorlkunda vettigt inofficellt EM för historiska racerbilar och vi hade "EM-deltävlingar" även i Sverige och ett Sports Car Show som årligen drog mer publik än STCC. Kan vi ta oss tillbaka dit, kansken även hjältarna i de gamla bilarna också får sina five minutes of fame på bilsportgalan.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders Jensen

Jag satt och tittade igenom bilderna från Bilsportgalan 2011 och Tommy har rätt.
Vad jag kunde se så fastnade inte en enda historisk förare, rally eller racing, på någon bild.

http://www.flickr.com/photos/svenskabilsportforbundet/sets/72157625834189649/with/5410267304/

Var det ingen av er som var där?

/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

RCM

Konstigt att inte historisk racing och rally blir inbjudna. När min son som tonåring vann en serie i Radiostyrd bilsport så fick vi inbjudan att medverka.

Bo Lindman

Jodå jag var där. Men kanske inte i egenskap av racerhysteriker.
Dock träffade jag på några i våra kretsar under kvällen.
Jag var inte så flitig att följa den omfattande prisutdelningen under eftemiddagen, då mitt uppdrag var ett annat.
Men jag är ganska säker på att det delades ut RM medaljer till våra kamrater i Klassiska rallycupen.
Vi kör ju ett KM och på den nivån delar SBF inte ut medaljer vid galan, det är nog klubbens ensak. Hoppas att alla som skulle ha medalj i vårt klubbmsäterskap också fick det i Karlsborg!?
Sedan kan man ju iofs fundera på varför det finns ett RM i hsitoriskt rally, men inte i racing?
Annars så vet jag med säkerhet att t.ex. Tommy Brorsson Gunnar Turebrand och Bosse Warmenius fått beträda scenen vid galan och ta emot priser för sina prestationer i EM. Göran, Fredrik och Jag hade äran att få göra det efter Le Mans Classic, så nog uppmärksammas hsitorisk racing. Dock behöver RHK Cupen nog graderas upp från klubbmsäterskap till RM för att få plats på galan.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Emil Larsson

Om det stämmer som Bosse skriver att vi enligt SBF kör ett klubbmästerskap - RHK Cupen. Då förstår jag inte varför man ska ha ny HTP, Följa App K. regler om 5-år gamla stolar mm. Då är det långt ifrån några internationella tävlingar vi sysslar med. Om det är klubbracing man sysslar med är det väl mer logiskt att följa SBF:s säkerhetsregler?

Man kan väl ändå köra enligt App. K. reglemente rent tekniskt?

Emil

Bo Lindman

Emil, alla håller nog inte med mig i frågan om att RHK är klubbmästerskap, men då det krävs medlemskap i RHK (vilket jag inte har något emot i sak) för att ta poäng i RHK-Cupen bör väl tolkningen vara att det är just ett klubbmsäterskap i vi tävlar om. 
Personligen tycker jag det är en lagom och rimlig nivå på vår historiska racing. FIA säger ju till och med i inledningen att historisk racing ska inte ska vara ett sätt att erövra nya pokaler. Jag tycker att det annars verkar vara vad det mesta handlar om i historisk racing numera. Något jag är lite kluven till. För mig är hsitorisk racing den idelala formen av klubbracing och gentlemans racing, just pga att det finns fler dimensioner, än att "bara" vara snabbast.
Beträffande skillnanden i ambitionsnivå mellan FIA:s syn på historisk racing och många av oss utövare på nationell nivå, håller jag med dig helt och hållet. I de flesta övriga former av racing och bilsport väljer utövaren om han/hon vill tävla på en högre internationell nivå nivå, eller på en lägre nationell "grassroot" nivå. Den val möjligheten saknas i vår hsitoriska racing. Det spelar i sig ingen roll om regelverken och kraven sammanfaller mellan nivåerna, men uppstår ett gap i ambitionsnivån kan det utgöra ett hot mot sporten på sikt. 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Hej Bosse,

Eftersom jag drog igång denna tråd vill jag kommentera en detalj i ditt inlägg. ( I sak står jag min fråga obesvarad ). Att tävla på amatörnivå innebär stora olikheter med proffsens vardag. Jerry Lewis rullen Bell Boy belyser detta på bästa sätt! Bl.a. bygger, konstruerar, modifierar och servar vi våra bilar i egen regi. För oss som tävlar med bilar vi startade med för över 40 år sedan är det extra spännande och intressant att konstatera att dessa gammelbilar idag på många håll håller en betydligt högre prestanda än under tiden de var " mästerskaps bilar ". För att kunna bedöma dagens tekniknivå i förhållande till förr så räcker det inte att lalla omkring på banan utan mål. Hela tiden finns något att jämföra med för att veta om operationen har lyckats. Ett utmärkt sätt är att tävla för att få vetskap. Utifrån den ståndpunkten får man sedan sätta nivån ur alla aspekter vad man eftersträvar! Huruvida vi tävlar om ett RHK eller RM Mästerska spelar ingen större teater. Men, nog skulle jag vilja veta vad som händer och fötter när jag går in på SBF´s off. hemsida. Jag tar mig givetvis kategoriskt friheten att jämföra med Historisk Rally som tar 100% plats. Vi omnämns endast som företeelse. Detta är badwill för Historic Racing och RHK. Det kan väl inte vara så livsfarligt att ta till sig och förstå, Bosse. Om och när den dagen kommer då SBF ändrar på detta höjs automatiskt statusen för RHK. Det kommer att innebära mycket större spelrum för oss med bl.a. klass sponsorer, förhandlingar om banhyror, draghjälp i media och fraförallt än större klubb lojalitet.
Se inte detta som allmänt gnäll utan gärna som ett steg framåt! Lycka till med VW´n och grattis till artikelserien. Sådana är ett steg framåt. Mitt d:o kommer i Mars i Bilsport Börsen.
MVH
Tommy #41

L-G Sjöberg

Att RHK-Cupen skulle vara ett klubbmästerskap bara för att man måste vara medlem i RHK kan nog avfärdas som bullsh-t.  ::) FIA Lurani Cup for formula junior är ett officiellt medlemskap, men för att få delta måste man vara medlem i FJHRA (Formula Junior Historic Racing Association).  Vad är skillnaden?

Anders Jensen

#10
LG, du menar väl officiellt mästerskap, inte officiellt medlemskap?


Om det vore att lalla omkring på banan utan mål, som Tommy så väl utrycker det som andra kallar uppvisning, så skulle nog startfälten vara betydligt glesare.
Vi får väl på årsmötet reda på vilken inriktning vår historiska racing fortsättningsvis skall ta.
Personligen anser jag att om SBF/RHK tänker införa krav likt FIA EM-/ VM-serie då borde vi också få upp serien till minst riksmästerskap.

Betr SBFs webbsida så har jag hittills utan framgång flertalet gånger försökt att få till stånd just det du nämner Tommy.
Enligt Historiska utskottet var det inget problem om vi skickade in resultatlista (eller förslagsvis en webb-länk till vår slutställningstabell) till utskottets sekreterare.
Dock skulle den även innehålla klubbtillhörighet.
Vi kom en bit på väg då vår duktige webmaster fixade till detta under året men plötsligt försvann en denna info från tabellen i samband med årssammanställningen.
Som sagt har jag påpekat detta men inget händer.

Samma inställning har tex Bilsport Börsen som inte publicerar resultatlistor med förare utan klubbtillhörighet.
Jag har efter ett flertal tävlingar suttit och kompletterat samtliga klassers resultatlistor då det saknats men eftersom inget händer föredrar jag nu att hellre lägga den tiden på mina bilar.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

LG
Skillnaden är möjligen att Lurani Trophy är ett internationellt klubbmästerskap. Annars är det väl ingen större skillnad. ;)
Det var ett tag sedan jag gick tävlingsledarutbildning, men då var det iaf så att så fort man inte hade mästerskapet öppet för alla deltagare, oavsett klubbtillhörighet  så var det per definition ett klubbmästerskap. Kan ju iofs vara ändrat numera. Men bullshit? Det får du i så fall ta med de som skrev reglerna, SBF eller kanske rent av RF, tror det är så i andra sporter också.
Däremot kan en arrangör givetvis ta ut en serieavgift för att du ska få delta i mästerskapet.


Tommy
Bra svarat. Jag är helt med på vad du menar.  Vad jag däremot tror du missförstått mig lite i, är att jag inte förespråkar uppvisning "utan mål". Jag tror också vi ska tävla för att göra detta intressant både för utövarna och publik/media. Dock så är jag rätt kluven till om nivå på eventuellt mästerskap eller om det är en individuell tävling är avgörande för vår status?
Jag tror ärligt talat att det där med mästerskap betyder mest för oss själva, omvärlden bryr sig nog mera om den underhållning vi bjuder på med våra fina gamla bilar, än vilken valör tävlingen har. Tycker trenden både här hemma och internationellt är att det är de stora bra arrangerade tävlingarna som skapat tradition och status kring sig som i allt högre grad lockar deltagare, publik och media. Här hemma är ju SSM, Velodromloppet och Midnattssolsrallyt bra indikatorer på att eventet betyder mer än mästerskapet. Samma gäller för Monaco Historic, Le Mans Classic OTGP, Goodwood Revival med flera. Och visst tävlar alla på fullt allvar där ändå? De internationella mästerskapen i historisk bilsport är ju allt som oftast idag bara en blek skugga av sina forna jag. Trots detta växer historisk bilsport och allt fler bra enskilda evenemang ser dagens ljus. Men mästerskapen verkar stå still och stampa. Därför är jag ganska tveksam till om ett fokus på mästerskapet tillför det vi hoppas? Jag tror att nyckeln till ökad status för vår del ligger i att utveckla våra tävlingar och evenemang i första hand, Om det sedan är ett RM, RHK-Cup eller något annat är nog inte avgörande i det fallet. Möjligen om statusnivån medför alltför stora ökad kostnader för utövarna. Om t.ex. RM status medför att jag måste byta stolar, bälten och personlig utrustning oftare än om jag kör på lägre nivå, är det ju risk för att de som åker lite mer bara på skoj lägger av, eller söker sig andra vägar. Det kan finnas anledning att analysera noggrannare, innan man väljer väg.
Beträffande diskrepansen mellan RHK och Rallyklassikerna håller jag helt med dig. Den är onödig och svår att förstå. (om det nu inte är kopplat till klubbmästerskapsfrågan.) Dock undrar jag samtidigt hur många fler än vi närmast sörjande som orkar leda sig fram till den informationen som finns och inte finns på SBF:s hemsida.
Så även där är jag lite tveksam till vad det betyder i verkligheten i relationen med media, publik och sponsorer. Men det kan ju varia med hur man själv valt att profilera sig och sitt tävlande så klart. Så det är nog inte svart eller vitt där heller.
Avslutningsvis, jag tycker inte alls du är gnällig diskussionen är i allra högsta grad relevant och intressant! Blir spännande att läsa kommande nummer av Bilsportbörsen. Hade ett långt och mycket trevligt samtal med dem på bilsportgalan för övrigt.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

L-G Sjöberg

Bosse,

FIA Lurani Trophy är ett av FIA's internationella mästerskap, så då är väl de andra FIA-mästerkskapen klubbmästerskap också ;)?   Jag har inte gått någon tävlingsledarutbildning, så därför klarar jag väl inte av att se skillnad på en medlemsavgift och en serieavgift.  Om detta är lösningen på knuten så kan väl RHK döpa om medlemsavgifen till en serieavgift och därmed skulle problemet vara löst, eller...?

David Hagman

#13
Anders J. m.fl.,

Angående klubbtillhörigheten i resultatlistan:

Jag sammanställde poängen under förra året till RHK-cupen.

Inkluderingen av klubbtillhörighet är naturligtvis en tidsfråga, bland annat. Till RHK:s tävlingar kunde jag själv fylla i klubbtillhörighet eftersom jag hade tillgång till anmälningslistorna kontinuerligt över internet. Vissa andra tävlingar använder sig inte av kolumnen "klubb" i resultatlistorna, och då folk efteranmäler sig till höger och vänster, osv, är det inte helt enkelt att samla ihop klubbtillhörigheter till alla deltagare. Vissa fyller i fler än en klubb. Vad anser SBF om detta? Ev. felstavningar?

Vissa anger RHK samt någon annan klubb. Teoretiskt sett är väl RHK en klubb, inte sant? Alla som får poäng i RHK-cupen är medlemmar i RHK. I såna fall borde väl SBF kunna publicera listan som den är eftersom alla som fått poäng är medlemmar i RH-klubben. Missuppfattar jag?

Om någon som brinner för det här med klubbtillhörighet och publicering på SBF:s sida vill ta över uppgiften att räkna poäng (och jaga klubbtillhörigheter) så får denne hemskt gärna göra det. Poängräkningen är något jag tog på mig för att hjälpa de som har massor att göra "i RHK:s namn".

Angående diskussionen kring status är jag rätt övertygad om att Bosse L. har rätt i frågan. Förutom de som faktiskt vinner är det nog inte många som bryr sig om mästerskapet i sig. Däremot tjänar alla på att evenemangen förbättras. Sen kan man naturligtvis resonera som så att en ökad status på mästerskapet höjer statusen på de enskilda tävlingarna. Det håller jag bara delvis med om, men det är öppet för tolkning. Personligen anser jag det som helt förvirrat att kalla såna här typer av tävlingar för SM, EM, VM eller vad det nu kan handla om. Hur kan man bedöma vem som är bäst, när alla kör med olika typer av bilar? I såna fall är det väl först i mål som gäller, endast. Dock är det självklart att RHK:s resultat ska redovisas på SBF:s hemsida. Där tycker jag bara det är konstiga principer som gäller för vad som krävs för publicering. Klubbtillhörighet känns ju intressant när man håller på med orientering, men här är det väl bilarna det handlar om, och så länge det inte är klubbarna som bygger och trimmar för att sedan låna ut till förare så förstår jag inte vad klubben spelar för roll öht.

Bo Lindman

LG
Ja så måste det ju vara. F1 kännas ju som ett ganska mediokert klubbmsäterskap. Å inte är det mer än marginellt bätte i WRC Cupen
Dom kör visst en tävlig i värmland i helgen har jag hört. Inte lika mycket publik som i Mindattsolen gissar jag, men som klubbtävling helt ok :D
För att återgå till "allvaret". Kan du ha din licens utfärdad av Formula Junior Historic Racing Association? För i så fall borde det ju vara lika, om nu FIA och SBF har samma regler i detta. Det där med KM finns ju i fler sporter än vår, så det kan ju lika väl vara reglerat av RF, som av FIA. Är så länge sedan jag höll på med sådant, så jag minns inte i detalj hur det var. Men jag vill hävda att det är en skillnad om du kräver medlemskap i en licencierande klubb, eller en intresseförening. Jmfr t.ex. med Formel Vee Sverige eller 1000cc Cupen. Där krävs medlemskap för att ta poäng i resp. mästerskap, men vilken SBF ansluten klubb du tillhär är inte en begränsning.
Möjligen är RHK Cupen ändå inte ett KM enligt detta resonemang, då RHK inte kräver att du har din licens på klubben för att få ta poäng i RHK-Cupen. Någon som är mer uppdaterad och som tycker statusnivån är viktig kan ju gärna grotta vidare i ämnet, som ju kanske har en viss principiell dignitet. Själv bryr jag mig inte dyft om vilken dignitet på serien det är. Avser åka de tävlar som passar och intresserar mig oavsett, serie och dess status.  Det gör mig heller inget om RHK Cupen får RM status, bara det inte blir en massa extra relger och pålagor bara för den sakens skull.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers