Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - L-G Sjöberg

#16
Tävlingar / Falkenberg Classic 2019, bilder
24 september 2019, 09:33
Mycket bilder från Falkenberg 2019 på den här bloggen (låt er inte vilseledas av namnet, det handlar inte bara om flygning). Bloggaren Mats Strömberg (flyhigh@bahnhof.se)lovar dessutom att skicka bilder till den som är intresserad. https://hangflygning.se/
#17
Bilar Köpes / Saab 93B eller F
10 oktober 2018, 11:44
Tim Bishop letar efter ett objekt för att bygga en Saab 93B eller F för race.  Svar till Tim direkt (se mailadress nedan).
"I am looking for a SAAB 93B or F (prefer B) for racing. All I really need is a good shell.  . I don't need powertrain. I could buy an unrusty road heap, or something semi or badly or part prepared.
I don't want to destroy a good road car.  tbishop@connaughtgreen.com"
#18
Du har fått mail.
#19
Hoppas inte någon missat att vi kommer att ha en stor tävling för Formula Junior vid Velodromloppet.  Hittills 43 anmälda fördelat på 18 i heatet för bilar 1958-60 och 25 i heatet för 1961-64. 

Formula Junior-klassen fyller 60 år i år och Velodromloppet ingår, som avslutande tävling, i en av delserierna som firar detta.  Baltic tour, som officiellt heter Curt Lincoln Trophy, omfattar tävlingar i Litauen (Kaunas), Lettland (Riga) och Karlskoga tre helger i följd.  Deltagare från hela världen inklusive en hel flock från Australien och Nya Zeeland. För de som tänder på klassiska racerbilar så är det tre fina italienska bilar anmälda i heatet för de äldre FJ-bilarna: en Stanguellini, en Volpini och en Taraschi, bilar som alla ser ut som F1-bilar från mitten av 50-talet. racesmile
#20
...och USA och Sydafrika, även om de anmält sig som från Storbritannien.
#21
Risken finns ju att några Formel Junior kör sönder veckorna innan Velodromloppet, men förhandsintresset pekar på att bli två fulla heat med ett 20-tal bilar vardera för FJ kategori E (1958-1960) och FJ kategori F (1961-1963).
#22
En av  Formel Junior-åkarna (Colin Nursey) undrar om det finns någon som kan (eller har någon idé hur transporten kan lösas) transportera en fin Formula Junior (Volpini) från Köpenhamn till Karlskoga inför Velodromloppet och tillbaka efter tävlingen.
#23
Tävlingar / Line-up Mantorp
21 augusti 2017, 11:14
Killen som skötte line-up på Mantorp i helgen är verkligen värd en eloge  :Y:.  Först skötte han line-upen i depån själv för att sedan, under framkörningsvarvet, jogga ner till startlinjen och därefter ensam se till att alla hamnade i rätt ruta. Om han inte fick träningsvärk efter den här helgen, så är han ett fysiskt fenomen.
#24
Prenumerera är nog det enda sättet.  Går man in på deras hemsida www.historicmotorracingnews.com, så säger den tyvärr att man hamnat på deras gamla hemsida och att den nya kommer igång om några veckor.
#25
Generell diskussion / Historic Motor Racing News
13 september 2016, 10:10
Kul att se att september-numret av Historic Motor Racing News innehåller ett reportage från Velodromloppet skrivet av tidningens redaktör för Skandinavien Per Hägeman (med ä, förmodligen för att han inte vill bli igenkänd även som journalist  ;D).  Det här numret har också en blänkare som hänvisar till Bengt-Åces 'svenskracing.se'.  Hoppas det här är början på att vi får flera reportage från våra tävlingar i Norden, som håller nog så god klass som många av de kontinentala tävlingarna som det brukar komma reportage från.

Carol Spagg, som är utgivare av tidningen och som också arrangerar racingserien U2TC (det som idag närmast liknar 90-talets historiska standardvagns-EM) brukar ofta framhålla svenska 1000-cupen som ett föredöme och skulle väldigt gärna vilja se 1000-cuppare vid någon av U2TC och, om intresset finns, även inrätta en egen klass ('U1TC').
#26
Citat från: Emil Larsson skrivet 12 juni 2016, 12:24
Tänkte väl att du skulle veta Sjöberg. Nästa häftiga grej med FJ på Velodromloppet är ju att det är 5 (!) svensktillverkade FJ på startplattan. När hände det senast? Nu kanske du behöver titta i listorna Sjöberg?! ;)

Emil
#46, GTS-65
För att svara på när vi hade 5 svensktillverkade FJ i depån senast så behöver man inte titta i några listor.  Det var faktiskt vid Velodromloppet förra året, då vi hade Focus Mk III, Swebe/Cooper, MRS-Saab, Spider Mk II och Effyh-Fiat, men Ronny's Effyh-Fiat är ju inte riktigt färdig för startplattan ännu ;).  För att hitta fem startande svenskbyggda FJ i samma race så får man gå tillbaka till förhistorisk tid, nämligen till Velodromloppet 1964.  Då startade följande fem:  Focus Mk IV (P-O Zetterström), Sell Jr (Stig Säll), Sibre (Stefan Björk), Gason II (Yngve Wallin), Swebe/Cooper (Ove Pettersson).  Dessutom var Svenharry anmäld med sin Spider Mk II, men han startade inte. 
#27
Citat från: Emil Larsson skrivet 07 juni 2016, 21:50
Hej.
Fick startbekräftelse häromdagen, Förarsammanträdet på lördag står angett som både kl.8 och kl 8:30. Vilket är det som gäller? Ser framemot Velodromloppet, Häftigt med två Focus bilar i samma heat (FJ). Har det hänt förut? Ens under perioden?

Syns på Gelleråsen.

Emil #46, GTS-65.

Utan att kolla i gamla resultatlistor så vågar jag nog påstå att det förekommit två Focus-bilar i samma heat, men det var 1961 och möjligen 1962 då både Mk I och Mk III kördes samtidigt.  Ytterligare en ny bil i heatet, förutom Petters Focus Mk IV, är Christer Larsson som kommer i en Cooper T52.
#28
Snygg piruett i race 2 :o
#29
Hoppas de som gillar klassiska formelbilar tar chansen och kommer till Kinnekulle 13-15 maj.  Vi har ett eget heat för Formel Junior + Midget.  Trots att minst fem "givna" deltagare tvingats tacka nej p g a tjänsteresa, deltagande i Monaco, familjehögtid, bilen ej färdig etc, så blir vi nio Formel Junior och tre Midget.  Vi kommer ju inte i närheten av antalet startande i den brittiska mästerskapstävlingen vid Velodromloppet förra året, men nio Formel Junior är faktiskt det största antalet vi sett samtidigt i en nationell historisk tävling i Sverige (och i nivå med vad EM-tävlingarna i Sverige drog i början på 2000-talet).
#30
Känner mig en aning ensam än så länge.  Förutom min Jagga så är det ju bara en rally-Volvo och två regularitetsbilar anmälda  :Y:  Men det blir väl ändring få man hoppas?