I styrelseprotokollet från Falkenberg står det:
"Ny Internationell Handling från 1:a september
Rabatt FIA avgift: för att förnya äldre handlingar"
Vad inebär det för oss som redan har en HTP på vår bil och vilka kostnader kommer det att innebära?
Hej Henrik.
Vad det är för en ny internationell handling det talats om är oklart.
Det är nog den nationella som diskuterats.
FIA rabatt och övriga kostnader för 2014 kan ses här:
http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_Avgifter_Teknik.pdf (http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_Avgifter_Teknik.pdf)
Så här skriver FIA:
"- The fees charged by the FIA to ASNs for HTPs will remain unchanged in 2014 in relation to 2013.
In view of the many HTP renewals expected in the coming months (all HTPs issued before 2011 are due to expire on 31 December 2014), special fee conditions have been ratified.
If the request for renewal of an HTP issued before 2011 is submitted by 30 September 2014, a rebate of 50% on the applicable fee will be granted.
If the renewal of an HTP issued before 2011 is requested between 1 October 2014 and 30 September 2015, a discount of 20% will apply.
Beyond this deadline, the full fee will apply.
Any renewal of an HTP validated after 2011 will benefit from a 50% rebate on the applicable fee, provided that the request for renewal is submitted before the document expires.
The validity of HTPs is five years. All requests for renewal must be based on the latest version of the international HTP."
Således "lite skillnad" i pris mot de €120 > €150 som det talades om i "förlängningsavgift" när de infördes.
SBF har andra priser.
6400 SEK ansökan inlämnad före 30/9 2014 (= FIA 50%) men borde väl vara 4000 SEK ??)
7400 SEK ansökan inlämnad 1/10 2014 > 30/9 2015 (=FIA 20%) men borde väl vara 6400 SEK ??
Antar att efter det så är det fullt pris som gäller, 8000 SEK.
Obervera att samtliga FIA-HTP utfärdade före 2011 slutar att gälla 31 dec i år.
Henrik, efter kontakt med SBF idag så är det inget räknefel i avgiftslistan.
De rabatter på 50% resp 20% är på FIAs avgifter.
Tillkommer utöver dessa gör de svenska kostnader som uppstår i samband med uppdateringen,
som man iofs kan säga är en ny utökad handling på ca 25 sidor innehållande bla fler bilder.
Tack Anders.
Nu gäller det att prioritera om sommarens aktiviteter.
Skall vi verkligen acceptera detta? 6400:- och uppåt för att förnya en bunt papper. Har de blivit fullständigt fartblinda??? Vad är det konkret som gör våra existerande handlingar obrukbara när de är fem år gamla. Är det risken att de skall vittra sönder eller att texten bleks? Det gör i mitt tycke varken från eller till på våra bilar och vi kör lika bra och har kul ihop utan all denna kostsamma byråkrati... Är det något som rent praktiskt måste ändras på bilarna vid pappersförnyelserna? Man har snart lust att bara köra på träningsdagar utan papper! Protester efterlyses!
Grundinställningen måste vara, en gång HTP-alltid HTP. Är den godkänd som historisk så blir den ju mer historisk ju mer tiden går.
Det finns ju ingen anledning över huvud taget att betala för att bilarna blir äldre.
Så jag instämmer i protesten
Tack Lars! Sprid det gärna vidare!
Tur vi numera har möjlighet till nationell handling, till en i sammanhanget rimlig kostnad och tydligen på bättre papper med tidsbeständigare trycksvärta....
Den får det bli, tills den dag något speciellt internationellt evenemang påkallar uppgradering till FIA:s korrupta nivå. Då har man ju tyvärr inget val.
(jo, iofs kan man välja att låta leksakerna stå kvar i garaget, ännu så länge kan FIA inte tvinga oss köra...)
Ok, tack för den upplysningen. Är ny och inte så insatt än. Kollade och visst kan man köra på en nationell handling för 1500:- vilket ju är rimligare.
Blev konfunderad då Anders Jensen här ovan skrev;
"Hej Henrik.
Vad det är för en ny internationell handling det talats om är oklart.
Det är nog den nationella som diskuterats."
/Ulf
Ulf, vad är det för handling som kostar 1500 SEK?
Titta i prislistan som jag länkade till här ovan, nationell HTP kostar 4000 SEK.
Beträffande den handling som diskuterades på mötet som Henrik menar så var det nog den utökade FIA-HTPn som menades.
Den nuvarande utökas med fler sidor och bilder.
Min avsikt var inte att förvirra.
Mvh
Anders
Mvh
Anders
Redan på mitten av 90-talet gjorde FIA allt dom kunde för at få oss att sluta med historisk racing. Hela denhär karusellen gör ju bra att man söker sig till event där man kan köra med vilken handling som helst. Jag har 6 bilar som är körbara och som jag tänkte lufta framöver men en del htp är ju nu för gamla. Jasg föreslår att vi slutar att köra enl appendix k och säger med Engelsmännen Fuck you FIA
Anders, jag pratade med Per Karlsson för några dagar sedan på SBF:s kansli. Han sa att jag kunde köra på mitt FIA-HTP, utfärdat 2006, hela 2014 och förnya det mot ett nationellt motsvarande för 1500:- nästa vår. Jag måste dock skicka in handlingen nu då jag är ny ägare på bilen. Ändringarna kostar ingenting. Detta stämmer ju inte alls med prislistan du länkat till. Jag är dock inte förvånad då jag redan sett massor av inkonsekvens och allmän röra trots att jag är en "rokie" i branchen...
När HTP-handlingen kom hade den ingen tidsbegränsning, men nu vill tydligen FIA fylla på i kassan igen. Hur motiverar FIA att man behöver förnya handlingen? Det är ju samma bil och det är ju ändå historisk racing vi kör så något "nytt" kan inte direkt hända med bilarna.
Hur lång är giltighetstiden den här gången? Hur lång giltighetstid har den nationella handlingen? Vad kostar det att "nedgradera" från HTP till nationell handling? Vad kostar det att "uppgradera" till HTP från nationell handling.
Nu får nog Sbf krypa till korset och låta oss få detta för Fia's nettopengar!
Intressant läsning apropå HTP avgifter. Fler än vi som reagerar över avgifterna och giltlighetstiden.
http://www.motorsportmagazine.com/race/fia-muddles-historic-racing-regulations/ (http://www.motorsportmagazine.com/race/fia-muddles-historic-racing-regulations/)
Från texten kan man utläsa att engelmännen inte är så välldigt oroliga då dom inte använder HTP i landet. Utan bara på internationella tävlingar. Det skulle vara härligt om även vi i svedala kunde vara lika lugna. ::)
Ett statment att en gammal /utgången HTP fortfarande var en HTP och därför kunnde användas.
Nu har det kommit lite förtydligande från SBF ang förnyelse av HTP etc.
http://web.sbf.se/regler/up/15/Fornyelse_FIA_Int_HTP_Mars-14.pdf
Prislista: http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_Avgifter_Teknik.pdf
mvh
Anders
Vad gäller för den som har en nationell handling från 2013? Behöver den förnyas någon gång eller gäller den nationella handlingen tills vidare?
På min fråga till SBF om giltlighetstid på den nationella HTPn fick jag svaret att det hade de inte tagit beslut på ännu och således gäller tillsvidare.
Det är nog ganska naivt att hoppas på att den nationella HTPn skulle få oändlig giltlighetstid. Övriga racingklassers handlingar varar väl 1år.
Det var ju annars det besked man fick när HTP:n under stor vånda introducerades, dvs. att den i princip skulle gälla i "evighet" innan FIA började snacka om att HTP:n skulle kosta pengar.
En anledning till att den skulle kosta pengar var ju att FIA skulle inrätta något slags "superarkiv" på alla historiska bilar och historiker osv. Den från FIA som drev projektet kostnadsberäknade det då till 1 milj. €. Det har emellertid varit väldigt tyst om detta arkiv, så man undrar om det existerar?? Någon som vet?
MVH
Per H.
Ja, mycket vill ha mer eller hur FIA? Att en av de svåraste färdigheterna som finns är korrekt prissättning för en vara/tjänst. 8000:-
för en redan befintlig HTP handling upplevs " överbegåvat ". Att den sedan har fler sidor kan inte vara handlingens ägares problem om nu det skulle vara anledningen till prislappen. Tycker det luktar lite bank och ekonomisk politik där huvudmålet är att " leka " med andras kapital. Men å andra sidan är det som vanligt meningslöst att argumentera. Jag vill ha kvar min internationella HTP! Då ser jag att om jag fixar denna senast september får jag en rabatt på 50%. Detta fordrar då att jag med nya handlingen bifogar min gamla!
Men STOP, den behöver jag under säsongen och då kommer knappast man ha nytta av rabatt datumet? Har jag missat något? Hoppas nu RHK´s styrelse ser till att tillsammans med nästa Rutflagga finns underlaget till handlingen med eftersom jag inte hittar den på nätet. Ett alternativ är att hålla sig hemma och även slippa byta ut komponenter i nyskick eftersom prislappen då blir 1500: i stället för
minst 15.000·- inkl. stol/bälte. Time to call it a day??
Tommy
Tack, vi slipper gärna hutlösa pålagor för att avlöna tjänster som inte gör bilen annorlunda... Ett registreringsbevis för en vanlig bil gäller tills skrotning!