Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - L-G Sjöberg

#121
Formel / Lola T250/252 Super Vee
11 november 2009, 15:26
Långt in i garaget har jag ett objekt som en gång var en Lola T250/252 Super Vee och ännu längre in i vedbo´n resterna av ytterligare en.  De har bara funnits där i snart 30 år.  Jag har bara fyra andra objekt att färdigställa  ;D innan det blir dags för Lolorna (eller åtminstone den ena), men i mellantiden kan man ju forska i historien.

Kanske finns det någon gammal uv därute som kan bidra med något om just dessa båda bilar?

T250/252 var ursprungligen byggda för den luftkylda Super Vee-klassen, men när det vattenkylda reglementet kom skaffade Tonny Svensson och Kurt Nilsson (båda från Blekinge-trakten) var sin och försåg dem med Golf-motorer från BeeVee (Weine Holmberg) och karosser (åtminstone front och motorkåpa) från Lola 328.  Bilarna lackerades vita och fick reklam för huvudsponsorn Safeman (kommer ni ihåg Safeman's föraroveraller?  Om jag minns rätt var de oranga och tillverkade i något impregnerat yllematerial).  Detta var ca 1976-77.

Projektet blev inte någon framgång.  Tonny bestämde sig för att låta Ingvar "Inca" Nilsson i Åby bygga en racersportvagn med Lolan som donatorbil.  Detta blev sedemera ett Sport 2000-projekt, men bilen byggdes inte färdig förrän på 90-talet.  Tonny fick istället överta Inca´s tvåförgasar-Vee som kompensation.  Av Lolan återstod karossen och en del ramdelar och de hamnade i min vedbod ca 1980.  Kurt´s bil försvann i någon annan riktning till en ägare som började bygga om den till vanlig tvåförgasar-Vee, ett projekt som hamnade hos Roger Molin utanför Göteborg.  Jag köpte resterna (komplett ram, kaross och en del hjulupphängningsdetaljer) av Roger, också detta ca 1980.

Ingen av bilarna har något känt chassie-nummer och jag har inte heller lyckats hitta något ram-nummer (som inte behöver vara samma sak som chassie-numret på en Lola...).  Lola Heritage har inte heller kunnat hjälpa till, eftersom Lola gjorde sig av med allt Super Vee-material för länge, länge sedan.

Finns det någon som kommer ihåg bilarna eller Tonny eller Kurt och framför allt, vet någon vem som ägde bilarna innan de tog över dem?  Det fanns ju några T250/252 i Sverige i början och mitten av 70-talet.  Eje Elgh började sin karriär i "riktig" bil i en, Tomas Waara körde en vid något tillfälle och Weine Holmbergs kollega Sven Bengtsson försökte sig på EM-serien ca 74-75.  Eller kanske bilarna kom från utlandet ???

Hör gärna av er.

Hälsningar
L-G
#122
Formel / SV: Super Vee
24 juli 2009, 10:20
Citat från: Billy Åkebrink skrivet 22 juli 2009, 22:13
är de någon som vet hur många veemax super vee bilar de fins i sverige?

Seved Lundberg och jag har en och L-G sjöberg. men kan de finnas fler? ???

Min Super Vee är en Lola T252.  Jag har en Veemax också, men det är en vanlig Formel Vee.

L-G
#123
Formel / SV: Super Vee
20 juli 2009, 08:30
Citat från: Lefors skrivet 20 juli 2009, 08:21
Hittade denna bild på datorn, inscannad från ngn motortidning.

Bilden är från Max Johansson's säljbroschyr för Veemax, men visar inte hans Super Vee utan en "vanlig" två-förgasar Formel Vee.  Framvagnen kan vara värd en kommentar:  i och med tvåförgasarreglementet blev det tillåtet att ta bort stötdämpartornen.  Max gick så långt så att han tog bort även biten mellan undre och övre framvagnsröret, men där fick han smisk på fingrarna av regelmakarna.

L-G
#124
Formel / SV: Super Vee
19 juli 2009, 10:04
Citat från: Lilljebjörn skrivet 18 juli 2009, 11:36
Ja det ser ut som det. Men den har små vingar på sidorna i noskonen och vinge bak.
Men det fick dom väl slänga på senare så den är nog ändrad.

Tack för bilderna!

Jag har för mig att vingar blev tillåtna från 1975 i Super Vee. 

L-G
#125
Formel / SV: Super Vee
18 juli 2009, 11:29
Citat från: Lilljebjörn skrivet 18 juli 2009, 11:18
Prova att öppna dom i Paint och sedan klickar du på "Bild" i övre vänstra menyn.
Välj där "Ändra storlek/snedställ..."
Ändra storlek i de två övre fälten, det är i %

Eller kan du maila till mig;
johan.lilljebjorn@gmail.com

Får se om det lyckades.  Bilderna är tagna på Nürburgring 1971.  Ser de ut som din farsas bil?

L-G
#126
Formel / SV: Super Vee
18 juli 2009, 10:33
Johan,

Jag hade tänkt skicka dig ett par bilder från 1971 på Veemax första Super Vee, men datordj-n säger att de är större än tillåtna 500 kB.  Är det någon som kan tipsa om hur man kan komprimera bilderna?

L-G  ???
#127
Formel / SV: Super Vee
15 juli 2009, 14:47
Johan,

Det finns två olika typer av Veemax Super Vee, en äldre (Mk V tror jag den kallades) med röram och senare modeller med monocoque.  Vilken typ är det du har?

L-G
#128
Forumet / Hemsidan / SV: RSS
28 maj 2009, 15:42
Citat från: RHK Forum Admin skrivet 28 maj 2009, 10:45

Hur många är det som använder RSS funktionen?
http://sv.wikipedia.org/wiki/RSS

DVS om alla gör det så behöver man ju inte lägga ut småuppdateringar under "Aktuellt"




Que? ;D
#129
Formel / SV: Växellåda FVee?
05 maj 2009, 08:50
En Dalpilen borde inte vara konstig.  Det är ett normalt H-mönster med 1:an vänster fram, 2:an rakt bakåt, 3:an höger fram, 4:an rakt bakåt och backen ännu längre till höger och bakåt.
#130
Formel / SV: Växellåda FVee?
05 maj 2009, 08:13
Växellägena ligger helt normalt om du inte vänt växellådan upp och ner (fanns några bilar som provade detta under sjuttiotalet, men det dåligt med markfrigång under oljekoppen.  Vad är det för bil du har?
#131
Formel / SV: supervee bilder
14 mars 2009, 12:00
Citat från: Billy Åkebrink skrivet 13 mars 2009, 23:48
ja tänke höra om de fins några här på forumet som kan skrappa fram lite gamla supervee bilder??gärna veemax bilar:) ovh vart har alla super vee bilar tagit vägen? de måste ju finnas några i landet.


mvh Billy

Jag har nog en del Super Vee-bilder från cirka 1973-75, men jag lovar inget säkert.  Måste först hitta dem och sedan klura ut hur man laddar upp dem.

Jag undrar ibland också var bilarna tagit vägen.  Själv har jag resterna efter två st Lola T250/252, nämligen de båda Safeman-bilarna som kördes av Kurt Nilsson och Tonny Svensson första året som den vattenkylda varianten av Super Vee infördes (men T250/252 var förstås luftkylda från början, så vilket utförande det blir när jag väl kommer igång med renoveringen återstår att se). 

Jag vet också att Jaktlund´s RPB kom tillbaka till Sverige som rolling chassis från England för så där 5-6 år sedan.  Om inte ägaren sålt den, så finns den i Nyköpings-trakten.

#132
Generell diskussion / SV: Heatindelning
20 februari 2009, 12:57
Birger,

Det blir in så många £££+ per år om man delar upp det på många år.  Det dröjer ju länge innan man kommer ut på banan, men den som väntar på något gott väntar inte för länge.
#133
Generell diskussion / SV: Heatindelning
20 februari 2009, 09:41
Birger,

Om min E-bil går fort återstår att se, men den har i alla fall mycket hästkrafter men tyvärr många kilo att släpa runt på.  Jag hoppas kunna dyka upp med Jaguaren på Velodromloppet.

L-G
#134
Classic Touring 1965 / SV: Deltagare 09 ?
17 februari 2009, 08:05
Aj f-n.  Då måste man alltså tänka på det skall hålla oxå.
#135
Classic Touring 1965 / SV: Deltagare 09 ?
16 februari 2009, 16:11
Det har aldrig varit så nära som nu.  Jaguaren (Mk I årgång 1959) är nääästan färdig för race, så någon gång under säsongen bör den dyka upp.  Får väl hoppas att det blir någon mer E-bil, annars kommer det ju att kännas som med Swebe/Coopern, allstå klass-segern är given bara man skickat in anmälan...