Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HTP/Bullernivå

Startat av weiter, 22 januari 2012, 19:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

weiter

Hej,
Borde vi inte diskutera huruvida vi kan köra nationellt utan HTP. De som vill köra internationellt måste självklart ha en HTP vilket också höjer värdet på bilen och gör den säljbar internationellt men de eller vi som enbart kör nationellt borde kunna få deltaga med sina gamla race-bilar som tydligen står i garage och lador landet runt.
Det borde funka med den nuvarande klassindelningen i kombination med det gamla hederliga Grupp 2 reglementet eller varför inte blanda in det gamla Grupp 5 reglementet. Varför måste vi betala massa pengar till SBF och FIA?
Sedan anlita någon som kan marknadsföra det hela.
Varför är det bara Erik Berger av de riktigt gamla rävarna som kör?
Mvh/Anders 

Joakim Broström

Det är en del gamla rävar som är med och kör! Men det beror på vad du menar? Skall de vara i Eriks generation, så kan det bli svårt att värva dem.

Anders Jensen

HTP:
Att köra utan HTP innebär inte att åka utan vagnbok och en sådan är väl inte gratis och gäller tydligen bara ett år i taget (=ny besiktning).
Förmodligen blir man då även av med tex avgasdispansen som vi har idag.
Det har diskuterats på flera årsmöten och kontentan har blivit att det faktiskt hittills blir billigare med HTP.
Dock har jag inte sett något räkneexempel ännu.

Bullernivå:
Jag läste på annat håll att du råkat ut för någon sur ljudmätare på Falkenberg.
Här är en till. Jag blev svartflaggad i samband med SVKG's träning. Inte lätt att dämpa en ylande tvåtaktare.
Några veckor senare kördes RHK och då var det inga problem fast den ylade väl så bra tillsammans med sina 2t-kompisar.

Betr gamla rävar så kom jag på följande herrar som väl har kört några varv.
Axel Ekman, Axel Madsen (eller var det Hansen?), Jürg Bächi, Tommy Brorsson, Tommy Jagerwall, Arne Allard, Per Hågeman, Lennart Henjer, Ferdinand Gustafson, Hans Hillebrink.


/Anders
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

weiter

Hej igen,

Vet att det är mer gamla rävar än bara Erik.

Vad då Vagnbok, det hade vi inte på 60- och 70-talet eller tidigare. Bilen då som nu besiktigades vid varje tävling.

Ser fram mot kommande säsong och skall bli "skitkul" att få ut Mustangen på bana fast man är väl ringrostig som bara attan.

Kul med lite frisk dialog.

Mvh/Anders W.

L-G Sjöberg

Citat från: weiter skrivet 23 januari 2012, 19:06
Hej igen,



Vad då Vagnbok, det hade vi inte på 60- och 70-talet eller tidigare. Bilen då som nu besiktigades vid varje tävling.



Mvh/Anders W.

Du kanske menar något annat 70-tal än 1970-talet?  Jag har för mig att jag hade en registreringshandling i dubbelvikt A5-format på något slags gult halvstyvt papper och som skulle stämplas varje år av någon av SBF auktoriserade besiktningsman, fast som halvgammal räv minns jag kanske fel.  Tror dock inte det eftersom jag är rätt säker på att handlingen fortfarande finns kvar någonstans bland kulturlagren på kontoret.   Därutvöver besiktigades ju bilen vid varje tävling.

Dessutom var det ju också så att skaffade man ny hjälm så skulle samme besiktningsman göra sitt bästa för att bryta sönder den, innan den försågs med dekal om att den var godkänd av SBF för tävling.