Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Tävlingar / Tack Falkenberg Classic 2024
Senaste inlägg av Perskarner - 15 september 2024, 19:02
Åter till hemmet efter en racinghelg på Falkenbergs motorbana och Falkenberg Classic. En synnerligen bra arrangerad helg och tävlingar, trivsamt väder, kul o snabb bana, kort sagt bra jobbat av hela organisationen och alla som deltar för att göra det trevlig för oss förare, mekaniker och publik. Det trista är att inte fler deltagare anmäler sig. Kan bero på att det är slutet på säsongen kanske !?

Jag vill i detta inlägg rikta ett stort stort tack till två representanter i FMK´s styrelse (tyvärr vet jag inte namnen), och ytterligare en person, som "räddade" min racing-helg. Kort vad som hände;

På fredag kväll (20,30), efter avslutad middag i vår depåbox hoppar vi in i min bil för att köra till vårt boende 800 meter bort, tar jag ett dumt och oförlåtligt beslut att i sakta mak (20-30 km/h) köra runt banan för att visa sonen (första gång där) de spår jag tror är effektiva. Halvvägs runt kommer en funktionär springande och hyttande. Vi stannar och blir utskällda efter noter. Säkert befogat. Tar namn och startnummer och lovar att anmäla oss till tävlingsledningen.

Strax innan lunch på lördag blir jag uppkallad till tävlingsledare och får redogöra för det inträffade. Gjort, inklusive tillhörande och befogad ursäkt för mitt idiotiska beslut/beteende på "stängd" bana. Tävlingsledaren meddelar att straff ska utdelas, antingen avstängd för helgen eller penningbelopp.

Någon timme senare kommer utskickad person och meddelar mig glad i hågen "att jag inte blir avstängd" men att jag måste böta 5.000 kronor för denna förseelse som kunde äventyra hela motorklubbens framtid?? Blev informerad att jag kunde protestera mot detta beslut. Gick till kansliet och blev informerad att detta skulle kosta 8.000:-, vilket jag då inte gjorde. Givetvis, då det hade varit lönlöst, vilket alla nog förstår.

Jag kände då starkt, och många med mig, att påföljden för mitt "brott" inte riktigt stod i proportion till varandra. Någon påpekade att "det påminde om, jag-fick-inte-bli-polis-syndromet". Vet inte vad han menade? Jag ska aldrig i framtiden upprepa det jag gjorde denna fredag kväll, givetvis inte, och det gäller oavsett "straffpåföljd". Syftet med detta straff har jag svårt att förstå. Handlingen och skadan är redan skedd. Hade tävlingsledningen utdelat en varning, skarp sådan, hade jag haft en oerhört mycket större förståelse och respekt för taget beslut. Nu skapade beslutet bara en förfärligt stor aversion mot dessa personer/organisation.
 
Hursomhelst bestämde jag mig för att packa ihop mina grejer och bilen och bege mig hemåt. Jag kände just då en stor frustration och maktlöshet mot tävlingsledningen och den, i mitt tycke, orättvisa behandling/oproportionerliga straff, och hade svårt att uppbåda motivation och energi för att med sedvanlig glädje köra historisk och underbart kul racing. Nej, inte efter detta. Där gick gränsen. Vi betalar stora pengar och lägger mycket tid för att få tävla, och med detta "on top" blev det "pyspunka", och tankar på framtidens tävlande snurrade på många alternativa länder, men utan Sverige.

Då hände något som gav mig hopp (om världen och framtiden), och att det finns människor med hjärta och mycket sunt förnuft. Ur organisation reagerar Anders (fiktivt namn) och kontaktar två personer i FMK´s styrelse, som även de anser att "straffet" inte stod i proportion till "brottet". (Man får ju tro att de har kontroll på riskerna för föreningens framtid p.g.a. mitt handlande). Ett riktigt stort och välment tack till dessa tre personer som gjorde så tävlingsledningen strök/återtog taget beslut, och jag kände mig åter motiverad att deltaga i helgens lopp. Att bilen sedan strulade förtog inte den glädje ni skänkte mig med ert agerande. Återigen stort TACK till er tre !

Om jag ska ha något negativt inlägg rörande helgen är det väl den korta körtid som gavs. 20 minuter på fredagen (ett pass), ca 16 plus 16 på lördagen och ca 16 min på söndagen, dvs totalt 68 minuter, minus den tid då det var rödflagg. (I min klass blev det ca 60 min). Normalt är det två träningspass på fredagen, vilket känns bättre. Förstår att det finns en ekonomisk aspekt för arrangören, men jag tror personligen att man då kan öka anmälningsavgiften med några hundralappar så vi kan göra det vi tycker är så kul. I sammanhanget är dessa extra hundralappar en piss i Nilen. 

Per Skårner (40) (25)
#2
Generell diskussion / Syrabad, Syradoppa, Avlackerin...
Senaste inlägg av Victor Israelsson - 11 september 2024, 21:56
Hej på er, Victor Israelsson här, de flesta känner till mig som föraren till den vita Ford Mustangen med svarta ränder, eller som sonen till Mats Israelsson som startade Standardvagnsklassen upp till 1965 under slutet 80-talet.

Nu är det så att jag har startat upp en hyfsat komplett anläggning för Avlackering samt Rostbad för allt från bultar o muttrar, till ramar och bilkarosser, dock än så länge bara stål, ej aluminium. Kommer ett bad för Aluminium delar och motorer och fälgar inom kort, dock bara i storlek IBC-tank.

Jag har färdiga bad idag för saker som får plats i en IBC-tank, från och med mitten av Oktober så har jag mina 3st 22m3 containers varma o färdiga för att bada bilkarosser/ramar eller annat som kan behöva avlackeras eller avrostas.

Kommer också ha en möjlighet att hämta och leverera karosser om det skulle behövas inom kort.

Kontakta mig för priser på min E-post: knivsta.stalbad@gmail.com alternativt på Mobilen 070-736 84 10.

För alla som bokar tid nu fram till sista oktober kommer få 25% rabatt på prislistan, efter det så har RHK medlemmar 10% i rabatt på prislistan

Har en hel del bilder på det jag gjort,om man vill titta, dock är det ju bara Ford grejor såklart (mina egna) samt en Ford Falcon som kommer ta premiär doppet om ingen annan är sugen att få vara först:-))

Må gott och ta hand om er, så syns vi nästa år på banan.

Victor Israelsson
#3
Teknik / Huvgångjärn
Senaste inlägg av Peter Thulin - 29 augusti 2024, 05:22

SAAB V4 fabriksbilar i rally i grupp 2 har inga huvgångjärn.

https://www.saabworks.fi/car/saab-96-aec-501/


BMW 2002 1971 med HTP-handling inga huvgångjärn här heller;

https://www.racecarsdirect.com/Advert/Details/102347/1971-bmw-2002-tii-gp-2-fia-app-k
#4
Teknik / SCA Camaro
Senaste inlägg av Peter Thulin - 29 augusti 2024, 02:12
 Varför håller historiska utskottet på och sprider oriktigheter om vilka tekniska regler som gäller G2 och H1 (1970-1975)?

Alla vet att det som inte berörs av fartvinden får tas bort! Detta går att läsa i FIA Appendix J åren 1970-1975.

Det betyder att t.ex. huvgångjärn får tas bort!

I denna video om SCA Camaro 1973 så ser man att de inte har några huvgångjärn och har original motorhuv i glasfiber. SCA Camaro homologering är gjord i oktober 1972.

https://www.dukevideo.com/prd5053/Racecraft-Drag-ON-A-Summer-S-Day-VHS
#5
Teknik / FIA International Historical C...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 25 augusti 2024, 06:36
FIA International Historical Commission hosts first meeting of 2024-05-02 in London

https://www.fia.com/news/fia-international-historical-commission-hosts-first-meeting-2024-london

During the meeting, members discussed the possibility of an FIA Historic Touring Passport. This document would be used to create a global database of historical vehicles, which would act as a guarantee of authenticity, reduce the risk of theft, and make international travel easier, while forging a stronger classic cars community.

Bra att de har tagit upp ideén om en global databas för HTP-handlingar. Detta gör att det går att jämföra vad som har blivit tillåtet att göra på varje bilmodell och vilken klass bilen skall gå i. Ett bra verktyg både för tävlande och SBF tekniker.
#6
Teknik / SV: Varför har FIA Appendix K ...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 25 augusti 2024, 03:11
Oavsett om du har en "prototyp" eller "standardvagn" så gäller FIA Appendix K!

I FIA Appendix K, 2023 punkt 1.4, sid 3 står följande; FIA World Motor Sport Council (WMSC) har givet sitt fulla godkännande till genomförandet av dessa principer, vilket möjliggör för alla tävlande och bilar att delta i historisk motorsportvärlden runt med samma standard och samma reglemente.

Inom svensk historisk bilsport så är det ett problem hur man ser på de tekniska reglerna för historisk bilsport! Det finns många som har försökt få till en HTP-handling på sin bil och misslyckats. I de inlägg jag gjort vill jag visa på att man internationellt (i andra länder) har helt andra synsätt på hur man använder FIA Appendix K.

Det finns de som har pengar och kan anlita jurister för att få rätt och då får sina bilar godkända av FIA! Men så skall det inte vara! Det måste vara samma regler för alla. T.ex. anser "FIA enligt sina principer" man att får ha "en ny typ av aluminiumkylare" på en bil från 1964 så borde alla få det oavsett. I vissa fall så kan de som ansöker om HTP-handling få nej av Svenska bilsportförbundet trots att de har bildbevis på att detta använts. Medans det i andra länder inte är några problem alls.

#7
Teknik / SV: Varför har FIA Appendix K ...
Senaste inlägg av L-G Sjöberg - 24 augusti 2024, 07:39
Citat från: Peter Thulin skrivet 24 augusti 2024, 06:16
Citat från: L-G Sjöberg skrivet 18 augusti 2024, 09:00Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).

Enligt texten i artiklar så har den godkänd HTP-handling av FIA!

Javisst, den kan säkert ha HTP och hade det absolut den deltog i Olditmer GP, men som "Prototyp", inte som "Standardvagn".  Alla bilar som deltar i FIA-tävlingar måste ha HTP oavsett vilken typ av bil det är.

https://museum.revsinstitute.org/the-collection/1963-chevrolet-corvette-grand-sport/
#8
Teknik / Ford Escort från 1970 med ny m...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 24 augusti 2024, 06:22

Denna Ford Escort från 1970 med homogeringsnummer 1605  i FIA historic Database har ny modifiering godkänd 2011 av FIA. (se sid 74 i homologeringhandlingen)

https://historicdb.fia.com/sites/default/files/car_attachment/1687852801/homologation_form_1605_group_2_.pdf
#9
Teknik / SV: Varför har FIA Appendix K ...
Senaste inlägg av Peter Thulin - 24 augusti 2024, 06:16
Citat från: L-G Sjöberg skrivet 18 augusti 2024, 09:00Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).

Enligt texten i artiklar så har den godkänd HTP-handling av FIA!

Denna Corvette från 1963 har också blivit godkänd av FIA med HTP-handling. Brukar t..o.m tävlas med i Sverige.

https://museum.revsinstitute.org/the-collection/1963-chevrolet-corvette-grand-sport/
#10
Teknik / SV: Varför har FIA Appendix K ...
Senaste inlägg av L-G Sjöberg - 18 augusti 2024, 09:00
Något/några år innan just den bilen dök upp på Goodwood, så deltog den i Nürburgring Oldtimer GP.  Om jag inte missminner mig helt (det tror jag inte) så hade den papper som GTP, med hänvisning till att det var en replica av en bil som deltagit i Daytona 24-timmars ca 1964 (?) och tävlade då som prototyp (körd av 'Fireball' Roberts har jag för mig).