Racerhistoriska Klubben

Klasser => Formel => Ämnet startat av: fyrtiotalist.com skrivet 16 april 2013, 08:12

Titel: Viktminskning omvandlat till hk
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 16 april 2013, 08:12
Finns det någon matematisk formel för hur man räknar om viktminskning - i det här fallet 20 kg - till hästkrafter? Om det inte finns, ser jag fram emot kvalificerade gissningar. 
Titel: SV: Viktminskning omvandlat till hk
Skrivet av: RCM skrivet 16 april 2013, 14:20
Ett sätt är ju att andvända SPVM s beräknings mall
Titel: SV: Viktminskning omvandlat till hk
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 16 april 2013, 15:11
Citat från: RCM skrivet 16 april 2013, 14:20
Ett sätt är ju att andvända SPVM s beräknings mall
Och var kan jag hitta den?
Titel: SV: Viktminskning omvandlat till hk
Skrivet av: Eva-Lisa skrivet 16 april 2013, 19:03
http://www.spvm.se/reglemente.html
Titel: SV: Viktminskning omvandlat till hk
Skrivet av: Henrik H skrivet 16 april 2013, 19:28
Acctid
http://www.060calculator.com/ (http://www.060calculator.com/)

Bosch LapSim Demo
http://www.lapsim.nl/lapsim.html
Titel: SV: Viktminskning omvandlat till hk
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 16 april 2013, 20:55
Har du bantat, Kjell?  ;)
Titel: SV: Viktminskning omvandlat till hk
Skrivet av: fyrtiotalist.com skrivet 16 april 2013, 21:00
Citat från: Anders Jensen skrivet 16 april 2013, 20:55
Har du bantat, Kjell?  ;)
Jo, lite! Men bilen har gått ner 5 till 6 ggr så mycket som jag har gjort ;D.
Titel: SV: Viktminskning omvandlat till hk
Skrivet av: Eva-Lisa skrivet 22 april 2013, 15:29
Var medveten om att vikt kan jämföras med ett antal kW(hk) men på bana är det en bra varvtid man vill ha.  Det betyder att sänkt vikt är plus vid varje acceleration då menar jag även inbromsning.   ;)
Titel: SV: Viktminskning omvandlat till hk
Skrivet av: doc skrivet 23 april 2013, 14:38
Man kan ju knappast överföra hästkrafter direkt, men massans storlek inverkar ju på accelerationen. Nu är det inte bra aacceleration framåt och bakåt utan också sidvärts som påverkas. Mindre massa betyder att du kan öka kurvhastigheten. Detta har jag saxat ur wikipedia
En bil som startar från stillastående och accelererar rakt fram har en acceleration vars riktning sammanfaller med dess hastighet och hastigheten ökar. När accelerationen minskar till noll avtar hastighetsökningen och bilen får en konstant fart framåt. Om nu vägen svänger men bilens hastighet längs vägen är densamma, hastighetsmätaren visar konstant hastighet, så kommer ändå hastighetens riktning att variera. För att detta skall ske krävs en acceleration i sidled. Då vägen och bilen svänger till vänster är accelerationen således riktad rakt åt vänster relativt bilen, och tvärtom vid en högersväng. Den acceleration i sidled som behövs beror på vägens krökning, en skarpare kurva, eller del av kurva, kräver en större acceleration i sidled. Låt oss sedan anta att bilen, fortfarande med konstant hastighet längs vägen, når en raksträcka igen. Då återgår dess acceleration till noll. Om sedan bilen skall stanna längs raksträckan, bromsar föraren och genererar en acceleration som är parallell med bilens hastighet men motriktad, och bilens hastighet minskar, eller annorlunda uttryckt, bilen retarderar.