Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Henrik H

#391
Teknik / SV: Stötdämpar olja
04 april 2009, 19:04
Är det inte bara i Penske som man kan byta olja själv?
HH
#392
Teknik / SV: Bromsvätska till kopplingen
04 april 2009, 14:41
Jag har använt Delphi/Lockheed dot 5 vätskan från Mekonomen med framgång på hudkojan/marcosen där det var vanligt med luftbubblor/skum i kopplingsvätskan

Den är måttligt prissatt och funkar bra

Bromsvätska / Broms
Artikelnr: 41-DOT5.1-0.25
Fabrikat: Delphi
Benämning: D.O.T5.1
Text: Flaska 0.25 lit
Info: Lockheed Super D.O.T5.1. Uppfyller normerna för FMVSS 116/DOT3 och DOT4. Kokpunkt 270 grader. För bilar med ABS-bromssystem.
Info: Delphi
Pris: 52.00 kr

www.mekonomen.se

#393
Grattis!
Då har det blivit något sånt här!
#394
Tävlingar / SV: Sturup
20 mars 2009, 14:42
Hej

Det hade varit bra med en länk till notisen om du nu hittade den på nätet, så man kan se datum etc.

Det senaste jag hörde var att det var "All systems Go!" och det var efter styrelsemötet i feb.

Kanske ngn i styrelsen kan svara på frågan.

HH
#395
Teknik / SV: Glasfiber
02 mars 2009, 14:05
Du kan inte laga något som är gjort med polyester med epoxy och vise versa
Du måste ha en speciell "chopped strand" utan bindemedel om du skall använda epoxy.
Epoxy blir segare och tåligare men skall helst användas med vakumpåse
Vävd matta blir rivstarkare än "chopped strand"
Det finns även unidirectional mattor om du vill ha styrkan på ett speciellt håll.
Lägg inte två vävda mattor på varandra då det lätt delaminerar.

http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/

HH
#396
Formel / SV: Försäkring
24 februari 2009, 21:37
Hej
MHRF har försäkringen som du söker. Den gäller som en helförsäkring alltid utom när du är på banan. Kolla på MHRFs hemsida för besiktningsman nära dig. Annars är Henry det.

HH
#397
Classic Touring 1965 / SV: Deltagare 09 ?
18 februari 2009, 18:46
Hej

Poängen skall när man kör sammanslagna klasser i ett heat enligt app K räknas från som kvalificerad när man kört 75% av klassegraren. dvs om det kör en F2a i AD heatet så räknas inte den i din klass utan du skall ha klarat av ett varv eller 75% av segraren i din klass. Sen kanske vi skall ha det så att det räcker att komma till start för att få poäng dvs poäng även om man åker av i första kurvan.

Angående heatindelningen så finns det en tråd i "generell diskussion" om just detta. Jag fick ett mail från Bruno om de nya indelningarna och är inte inblandad i uppdelningen.

Henrik
#398
Classic Touring 1965 / Poängberäkning
17 februari 2009, 17:01
Hej

Förut så hade vi ju poäng för tidsträningen, för min del när jag räknade poängen så blev det knöl när folk bara körde tidsträningen och sen åkte hem. För det mesta stod dessa personer inte med alls i tävlingsresultatet vilket gav dubbelt jobb för mig för att först gå igenom och ge poäng till dom som tidstränat sen gå igenom allt igen för varje tävling. Ibland så tävlades det oxå utan att ha tidstränat så det gick aldrig att bara lita på resultatlistan
Nu kan jag gå helt efter tävlingsresultatet, utom när folk bryter tidigt då glöms dom bort ibland >:(

Vilken poängstege som används spelar mindre roll för min del.

För min del så tycker jag det är helt meningslöst med flitpoäng bonuspoäng etc.
Bryr sig folk om dessa? Det finns ju gott om tävlande som inte är medlemmar i RHK och som kör så många tävlingar att dom skulle placerat sig bra i cupen, jag tror inte det beror på att dom inte får ett halvt flitpoäng för att dom tränat. Klassrepresentanterna får jobba hårdare på att få med dessa i klubben. Dom får ju ändå priser och snor poäng från oss andra.

HH
Han som räknar poängen
#399
Classic Touring 1965 / SV: Deltagare 09 ?
16 februari 2009, 18:42
Citat från: L-G Sjöberg skrivet 16 februari 2009, 16:11
Det har aldrig varit så nära som nu.  Jaguaren (Mk I årgång 1959) är nääästan färdig för race, så någon gång under säsongen bör den dyka upp.  Får väl hoppas att det blir någon mer E-bil, annars kommer det ju att kännas som med Swebe/Coopern, allstå klass-segern är given bara man skickat in anmälan...   

Riktigt så enkelt är det ju inte längre  ;)
Förra året ändrades ju reglerna för poängberäkningen så nu måste du faktiskt vara kvalificerad i en tävling för att få poäng. Förut räckte det att tidsträna

#400
Generell diskussion / SV: Historiska bilder
16 februari 2009, 18:37
Ring och prata med Boy om du inte gjort det redan. Telefonnummer hittar du på http://personer.eniro.se

Enligt Eniro så finns det inget motorkompani i Uddevalla.....

Henrik
#401
Generell diskussion / SV: Historiska bilder
16 februari 2009, 07:40
Fler bilder fast mest engelskt hittar man här, fast tråden kanske mest var ytterligare ett lobbyförsök från Bosse att få ut gamla GRP5 bilar  ;)

Personal photos of British club racing
http://forums.autosport.com/showthread.php?s=&threadid=99466&

Personal photos from the track
http://forums.autosport.com/showthread.php?s=&threadid=74567

Personal photos from the paddock
http://forums.autosport.com/showthread.php?s=&threadid=89266
#402
Teknik / SV: Miljöregler
11 februari 2009, 08:18
En liten öppning finns ju, i SBF G2 miljöreglemente det står att
"• tät presenning, unisorbmatta, eller motsvarande skydd, ska alltid användas under
tävlingsbil vid service på bilen, oavsett markbeläggning. "
Vilket borde innebära att det är bara när man mekar som man behöver ha ngt under bilen.  :)

Däremot så skall man nog ha två pressnningar med sig (om man skall meka) >:(
"• presenning ska också finnas tillgänglig, för att vid behov ska kunna placeras under övriga fordon i depån."

http://www.sbf.se/pdf/miljo/07_G2_Gemensamma_regler_Miljo.doc
#403
Per
Hörsägen säger att det är kastat, Någon kanske kan ta på sig att kolla upp det, med lite tur så är det bara nedpackat i lådor och undanställt
HH
#404
Hej

Enligt paragraf 2&3 våra stadgar så skall vi ju även samla på en hel del material.
Tyvärr så försvann många resultat från tävlingarna i och med den nya hemsidan som gjordes 2002. (finns det ngn där ute som laddade ner och sparade den sidan?)

SBF lär oxå under det senaste året ha gjort sig av med allt gammat material som Per Schultz samlat på sig  utan att RHK eller det historiska utskottet ens tillfrågats  >:(

http://www.rhkswe.org/div/stadgar.pdf
#405
Teknik / SV: bromsband
10 februari 2009, 00:17
Hej
Om du har gamla backar så borde vilken bromsfirma som helst kunna fixa andra belägg till dig. Bil & Industribroms i Helsingborg AB har kunnat fixa sådant tidigare.
Ferodos VG95 har funnits som hårdare material till hundkojan förr i tiden. Det kan vara att det är ett gammalt asbest material. Dessa verkar finnas idag

DRUM COMPOUNDS                                                         

4080V Race compound for racing front brake use. Extended high temperature capability and light lever pressure. Most SLS & some 2LS applications. Not linear. Must be pre-heated aggressively. Superior to AM.4. Long bed-in required. Racing only. Drum turning recommended.                                   

VB3000            High friction compound with consistent feel and performance at all duty levels and rotational speeds, for off road and street use. Good first stop capability and with excellent water dispersal. Commonly used as a road race rear with front compounds that require heating.

2420V            Compound is linear and has very good modulation. Very good first stop and wet capabilities. A excellent street compound capable of race track performance. Commonly used as a road race rear with front compounds that require heating.                                   

2520V The new world standard for drum-braked motorcycles. Race compound is best suited to 4LS, most 2LS, and high performance street use. Excellent first stop and extended high temperature capabilities. Very linear and works wet. An ideal race compound capable of street performance. User friendly.

Pagid verkar oxå ha en del

Henrik