Jag vet att jag har läst om det någonstans på forumet, men hittar det inte nu; Måste oljeslangar ha pressade kopplingar? Jag har noterat att på min bil sitter det anslutningar med vanliga slangklämmor, och jag vill ju inte riskera att bli avvisad.
//Stefan
http://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/teknik/2016/publicerat/tr_tekniska_regler-2016v2.pdf
Tack för hjälpen, Andreas!
Stefan
Och så finns det naturligtvis utrymme för tolkningar:
"För samtliga flexibla ledningar gäller att dessa ska vara försedda med skruvkoppling, pressad
koppling eller självtätande anslutningskopplingar med undantag för bilar med förgasare då
slangklämma tillsammans med slang anpassad för bränsle, kan tillämpas."
Jag antar att man menar att undantaget gäller för bränsleslangen specifikt, men det står det inte. Eller fattar jag fel??? Kan någon förklara så att till och med jag fattar?
//Stefan
En slangklamma är väl en skruvkoppling.....
@Henrik; Men regeltexten gör skillnad på slangklämma och skruvkoppling. Är en slangklämma alltså en sån där fjädrande ring?