Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Formula Slicks-Vingbilar

Startat av Ordförande, 27 september 2010, 10:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ordförande

Under avslutningshelgen så hade vi ett möte för klassen Formula slicks.
Där beslutades att nästkommande år så kör vi enligt följande:
Formula Ford 2000. Klassen finns i två tidskattigorier men de vill bedömmas som en klass.
Formula Opel
Formula 3. Kommer att särbedömmas enligt App.K
Övriga bilar som kan deltaga i heatet är formelbilar med slicks,vinge och max. 2liters cylindervolym och som har en historia i Fiaklasser. Gränsen på 2liter har tillkommit på grund av att vi inte har banor som är tillåtna för mer i skandinavien.
Det beslöts också att förbjuda däck med kevlarstomme och "tuggummi" slitbana.
Hälsningar
Pelle Svensson
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Utan att vara tvärsäker, så tror jag inte någon av enhetsklasserna är FIA-sanktionerade.
FIA har väl aldrig sanktionerat någon enhetsklass eller gett dessa mästerskpasstatus?
FF1600 & 2000, Formel Opel Lotus,  Formel Super Vee och Formel Renault hade i periioden sina egna tävlingsorganisationer av just det skälet. Däremot har dessa klasser givetvis följt FIA generella regler vad gäller säkerhet etc
Så ska slicks- & vingheatet vara öppet för mer än FIA-klasserna under 2 liter, som F3-F2 kanske det kan vara en god ide att försöka hitta bättre kriterier, så att man inte avsäger sig också de bilar man trots allt vill ha med?
FIA-klasser som kan vara aktuella för RHK är väl F3 500cc FJ, F3 0ch F2?
Icke FIA-klasser som är aktuella är väl Fvee 1300 & Super Vee, FF 1600 & 2000, F Opel/Lotus.
(Sedan finns ju andra klasser som idag inte är representerade i RHK, som Formel Renault, Formel Abarth, Formel Vauxhall och Formel 4 med flera) Gissar det är denna prolematik som App-K avser att hantera med § 2.2.2.1?
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Per H.

Det borde knappast vara några problem med div. märkesklasser såsom FVee Super Vee, Formel Ford 1600 -2000 Formel Opel/Vauxhall-Lotus, Renault, Abarth mm. då de har officiella historiska klassbeteckningar från FIA, och då måste de väl också anses som "sanktionerade".
MVH
Per H.

aari

Vad är det då skillnaden med formel4?
Vi här i Finland och kanske några där i Sverige önskar att få situationen att tävla med sk. formel 4- bilarna i någon historic-serie. Är det möjligt år 2011?

Bo Lindman

Ja okej jag är med, FIA sanktionerar i efterhand framgångsrika internationella enhetsklasser, så att de kan rymmas inom App-K regelverket. Praktiskt, men möjligen något ologiskt. Gäller det månne Golf GTI Cupen, Reanult 5 Cup, Clio Cup och Volvo Turbo Cup också? Eller är det enbart förbehållet formelbilsklasser? Still confused, but on a higher level.... ??? 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Ordförande

Snälla Bosse gör nu inte en anka av en fjäder :-)
Det vi gjorde var att faställa att alla ska tävla mot alla vårat heat, men att förutsättningarna med matrialet är olika. Därför vill vi som åker i heatet dela i sär klasserna precis som det görs i andra heat. Detta på grund av att det nästa år kommer in en hel del nyare och nya bilar i heatet och att önskemålet från förarna var att göra så. Fortfarande så krävs dock HTP handling och alla som har det,åker på slicks och har vingar är hjärtligt välkomna att åka med.
Gränsen på 2liter har tillkommit på grund av att vi inte har banor som är tillåtna för mer i skandinavien.
Det beslöts också att förbjuda däck med kevlarstomme och "tuggummi" slitbana.
Jag glömde en klass i tidigare inlägg nämligen Formula Super Wee och ber Seved och hans eventuella medtävlare i klassen om ursäkt för det.

Aari
Din fråga har varit uppe tidigare men har mer eller mindre runnit ut i sanden. Detta på grund av att de bilar som fanns till största delen nu är ombyggda till F3.or eller inte aktuella för race. Kan du genom finska förbundet skaffa en HTP handling så är du givetvis välkommen.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Inte ens en torisionsfjäder? Hur ska det då gå med min gamla Fvee?  :)
Det var ju skönt att det inte var FIA-historik i sig som var kriteriet, det hade ju blivit lite tunt i heatet kanske, även om det är minst sagt imponerande hur F3 bilarna ökar i antal. Helgens race i slicks- & vingklassen var dessutom mycket sevärda.
En sak hade jag emellertid missat; att man i heatet tidigare inte delat upp bilkategorierna på samma sätt som i övriga heat.
Klart ni ska göra det! (jag har nog t.o.m. försökt referera så efter bästa eventuella förmåga från speakertornet några gånger, inte ofta man är före sin tid, så det får man väl suga lite på... ;D)
Att FIA i App-K tar upp icke FIA-klasser, är en rimlig kompromiss, som motsvarar den praktiska verkligheten i hsitorisk racing och gör ju vår tillvaro betydligt lättare, men gränsdragningen mot andra, icke erkända FIA-klasser kanske inte blir lika tydlig, vilket härmed kanske åskådliggjorts ;)
Nä nu ska jag gå och laga en sprängd anka.... ;)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Rune

Hei igjen
Beklager at jeg maser så mye om dette med wankel, men jeg vurderer å kjøpe  en F2 med wankel motor fra 1983. Det er katastrofe hvis jeg ikke får kjøre med den.
FIA`s reglement for F3 tillater wankel motor i forholdet cylindervolum/wankelkammer på 1,8. Det vil si cylindervolum 2000 ccm : 1,8 gir tillatt wankelvolum på 1111 ccm.
Jeg går ut ifra at dette også vil gjelde for F 2 på samme måte.
Noen kommentar?

Hilsen Rune

Lars Bergström

Rune,

Jag rekommenderar dig att kontakta någon av RHK-tekniker för att säkerställa att bilen du tänker köpa är tillåten att tävla historiskt enligt FIA Appendix K. Du hittar RHK-teknikernas kontaktuppgifter på http://www.rhkswe.org/contact.shtml .

Lycka till  ;D
Lars Bergström

doc

Om bilen tävlade med wankelmotor 1083 i en internationell tävling och detta är historiskt belagt skall det ju inte vara problem. Däremot kan du inte bara omvANDLA CYLINDERVOLYM OCH ÄNDRA MOTOR.

Rune

Hei
Takk for svar.
Bilen jeg tenker på er en March 832 som har hatt wankel motor fra den var ny. Den ble kjørt av Ian Scheckter for Team Gunstrom i den Sør-Afrikanske F2/Atlantic serien.
Takk for linken. Jeg videresender info til han.

Hilsen fra Rune