Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

viking TH1a/b

Startat av björn h, 09 november 2011, 22:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

björn h

Kan någon kunnig i ämnet hjälpa mig med frågor kring Tore Helle projektet
Viking f3:or.
-Hur många bilar byggdes ?
-Vad är det för skillnad med A eller B i typbeteckningen ?
-Byggdes monoq, i England eller i Trosa ?
-När man läser startlistor från åren förekommer anmälningar med upp till 7 st.
vikingar-men levererades alla dessa bilar !
Eje Elgh´s bil skadades svårt och skrotades, han körde prototypbilen med
chassinr.1 . Jag har själv chassinr 2,den kördes av Conny Ljungfeldt, som är renoverad till 90%.(inte Conny utan bilen). Tuben är renoverad ,motor och växl.klara och monterade.
bromsar klara etc. Återstår isärtagning för slutfinish (lack). och återmontering.
-Nu till det stora problemet " Rotel " tillåter inte någon reklam som har med motorsport att göra-vad gör man.???!!!!
Om någon behöver tillverka något till någon annan överlevande bil,så har jag
alla blue prints även alla uppdateringar.
Kanske ses vi på banorna i sommar-beroende på FIA o HTP acceptansen hos
RHK. Bilen har Österrike handlingar.

RCM

Har du kontaktat Ingvar Pettersson Husbilslandet Kristinehamn han har en av dom stående

Henrik H

Lacka och stripa bilen som du vill ha den. om rotel mot förmodan skulle se bilen och ha synpunkter  säg att det är orginallacken och att du bara vaxat  den.




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Mr Mustang

Hej Björn.
Välkommen till F3 ligan. Jag har haft samma problem med Canon när jag renoverade min Ralt RT30. Artig som man är så kontaktade jag Canon om det var ok med tidsenlig logga men en ung kvinna sa att det var märkesskyddat och det fanns inget intresse från deras sida att godkänna att jag använde det på en historisk racerbil  :(  Jag kör numera med ´orginal lack från 1986 ´ alltså Canon,Bridgestone och Mobil One  racesmile  Det tycker jag Du också ska göra med Rotel/Viking.
Hälsningar Christer
Mr Ralt

björn h

Tack Christer,Henrik och RCM för goda råd, ska följa upp dem.

Björn H

Ordförande

Den Vikingbilen som tidigare fanns hos Petter i Kristinehamn, såldes för ca.fem år sedan till Leif Norber i Jönköping. Vet inte om den gick vidare senare, har hört något om att Julle skulle ha den?
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Mats H O

Hej
Vad jag vet så gjordes monoqen i England, bilen ritades av en engelsman. Hur många som gjordes vet jag inte, ska försöka få tag i en av mekarna som var med och skruvade i hos Tore. Om jag får tag på meken hör jag av mig/ml

björn h

#7
Bilen ritades av Len Terry. Tore Helle beställde 10 st bilar. Den första bilen byggdes i England
resterande sattes ihop i Trosa troligen totalt 4 bilar. eftersom Helle inte betalade för sig frös
därefter projektet inne i England. Len Terry återtog en av de obyggda tuberna och byggde en
ny bil med namnet Technic. Bilen byggdes av firma  CTG men kom aldrig till start.Allt detta är jag klar på men var tog chassinr 3 och 4 vägen.
Den bilen jag har kommer genom Leif Norberg o köptes av mig 2002 den bilen kom fr.värmland och ägdes då delvis av Picko Troberg genom en del invecklade ekonomiska transaktioner, Micke Julin har bara varit inblandad i transporten men oxå senare velat köpa bilen men något avslut gjordes aldrig. Bilen finns sedan ca:8 år i Österrike där jag bor.
Hälsningar Björn H

Ordförande

Vet inte vilket nummer det är på bilen, men det stod för ca.5 år sedan en Viking hos Greger Pettersson i Halmstad.
Den bilen som du har och delarna till den har jag varit ägare till i 5 minuter. Historien om och varför lämpar sig inte i skrift, men om du ringer mej på +46706046464 så kan du få en muntlig rapport :-)
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.