Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Bo Lindman

#61
Formel / Re: formulafordclassic.se
22 maj 2015, 21:05
Det där blev ju bra! Snyggt jobbat med hemsidan!
#62
Är det några fler regler som är publicerade på SBF:s hemsida som inte gäller enligt HU så vore det nog tacknämligt att få besked om dessa snarast.
De aktiva har att rätta sig till punkt och pricka enligt regelverket ned till minsta millimeter och hekto. I annat fall riskerar de att få packa och åka hem utan att fått köra ett enda varv. Det är om inte annat för trovärdighetens skull då också klädsamt om de regeltolkande instanserna också då följer de regler man själva är satta att övervaka.
Det hela är tämligen förvånande, då HU:s ledamöter brukar vara sansade, jordnära och sunt resonerande herrar, som jag känner dem. Vad är det som hänt?

#63
Läste i pressreleasen efter tävlingen att Melwin <(grattis till en enligt alla rapporter mycket snygg körning!  :Y:) körde "på dispens" från den generella 18 års regeln.
Eftersom RA 2.7 pekar på ett dokument utfärdat av RA utskottet där de klassers åldersgränser som avviker från den generella 18-årsgränsen nogsamt anges klass per klass, så är det rimligen inte fråga om dispens, utan Melwin (och övriga under 18 år i Fvee och FF) följer till fullo nu gällande regelverk.
SBF:s praxis är om jag inte är helt felunderrättad att endast regeländringar motiverade av starkt vägande säkerhetsskäl får ske under säsong med kort varsel.
Det är svårt att se hur det kan åberopas i detta fall. Helgens resultat pekar väl snarare på motsatsen?  ;))

I mina ögon handlar detta om två separata frågor:
Fråga 1)
Vilka åldersgränser ska gälla i vilka klasser. En fråga med många infallsvinklar där både de som hävdar 15 års gräns i Fvee och FF och de som hävdar 18 års grens över hela linjen har sina givna poänger. Det må vara ett ämne för en separat diskussion, kopplat till vad RHK vill med sin verksamhet i ett större perspektiv.
(själv kan jag iofs fundera på logiken i att min 16 åring med erfa från Rotax 125cc karting får köra en snabb och smula fragil FF eller Fvee, men inte en trygg och trött gammal Saab i 1000cc Cupen? Bara för att påvisa hur svårt det är att hamna rätt ur alla aspekter...  ;D)
Fråga 2)
Hur beslutet beträffande generell 18 årsgräns har processats? Tidsaspekten har jag redan berört, den är uppenbar. Befälsordningen inom SBF, här enkannerligen Racingutskottet och Historiska utskottet är också en parameter i detta. RA har så vitt jag kan begripa endast uppdaterat en tidigare lista till att gälla 2015-2016.
Man kan anta att RA inte tänkt så mycket på de två historiska klasserna från 15 år, utan låtit dessa rulla vidare. Kanske det rent av är så att man inte alls reflekterat över att FF idag endast finns som historisk klass och RA skrivning ursprungligen avsåg den FF i SM/STCC sammanhang? Formel äldre är mer oklart, möjligen kopplat mågna år bakåt i tiden när en Fj förare fick åldersdispens? Oaktat vilka historiska (sic!) skäl som ligger bakom dessa två klassers nu gällande 15 årsgräns, så är det i mina ögin helt oaccceptabelt att oklar befälsordning i SBF.s led ska leda till att aktiva kommer i kläm.
Egentligen är det ganska lätt att reda upp detta, men det arbetet förutsätter jag redan påbörjats.     

#64
Apropå informationen från HU angående åldersgränser väcker ju det en del intressanta frågeställningar i sammanhanget.
Den generella åldersgränsen i racing är i vårt land  18 år. alltså inget konstigt med det.
Att man är restriktiv med att utfärda åldersdispenser är bra. Det finns onekligen mer passande och väl lämpade racingklasser/serier för juniorracing än just historisk racing, framför allt i SSK-serien där flera alternativ finns för de som inte uppnått 18 års ålder och som tycker att de juniorklasser som finns i STCC är ett för stort och kostsamt steg.
Även om också historisk racing måste tänka på nyrekrytering och föryngring, så är denna form av racing knappast rätt väg för unga f.d. kartingförare som vill vidare i karriären. Däremot för de med intresse för äldre racerbilar och utan ambitioner på att bli näste Svensk i Formel 1.
Så långt är väl allt gott och väl.

Men vid genomläsning av HU:s protokoll per den 2015-04-30 väcks några frågeställningar rörande det kommunicerade beslutet.
1) Gäller det meddelade beslutet samtliga klasser i  historisk racing?
2) Om så är fallet Hur relaterar detta till RA 7.2 och listan över åldersgränser i racing för 2015-2016 som publicerades av racingutskottet 2014-11-05?
3) Om beslutet innefattar även de klasser som enligt ovan nämnda lista tidigare och för perioden 2015-2016 varit tillåtna för juniorer Tillåter SBF:s generella bestämmelser att beslut av  denna art och karaktär beslutas och protokollförs en vecka innan säsongspremiär för aktuella klasser och meddelas dagarna innan första tävling?
4) Vad är anledningen till att man i historisk racing, till skillnad från övrig racing och övriga arenadiscipliner inom svensk bilsport nu kräver körkort?
Vilket stöd har detta i SBF:s generella regelverk?

I den lista som det hänvisas till SBF:s regelsamling nämns Formula Ford och Formula Äldre som tillåtna från 15 år.
Formula Ford har sedan ett flertal år endast körts som historisk klass, varför det är rimligt att anta att 15 års gränsen avser de historiska Formula Ford bilarna (det är ju tämligen ologiskt att ange åldersgränser för icke existerande klasser)
Formula äldre är ju förvisso ett sedan länge obsolet begrepp, men då begreppet var relevant omfattande det Formula 3 500cc "Midget", Formula Junior och Formula Vee 1300.
Samtliga dessa klasser är så vitt jag kan begripa enligt gällande regelverk tillåtna för juniorer från 15 år under perioden 2015-2016. Detta oavsett om man tycker det är bra eller dåligt.
Även om jag personligen tror det är bra att man renodlar junior racing v.s. historisk racing, så tycker jag ett sent meddelat beslut inte visar på förståelse och respekt för de aktiva. Att få reda på dagarna innan premiär att den kanske nyinköpta eller nyrenoverade bilen inte kan användas kan inte vara så speciellt kul. Och en berättiga fråga är om det ens får gå till så?

Bifogar:
"RA 7.2 Förarlicenser Förarlicenserna delas upp i: Racing/Formel/Historisk Racing/Historisk formel. Förare mellan 13 och 18 år i Racing och Formel benämns Juniorer. Tillåtna tävlingsklasser för juniorer - se www.sbf.se. Åldersgräns är kalenderår, det vill säga det år man uppnår stipulerad ålder"
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_112579/cf_74/forare.PDF
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_2015-2016_Aldersgranser.pdf
#65
Helt med på det logistiska problemet, Pelle. Många heat och flera kortare pass medför att ställtiden mellan drar iväg. Antingen färre, men längre pass, eller färre heat. är i princip enda lösningen. Det sistnämnda är det nog ingen som vill ha gissar jag :-) 

Visst vore det onekligen skönt med mer tillåtande bullerregler på våra banor. Att hoppas på det är nog emellertid att blunda för verklighetens realiteter. Inte minst för att det också är politiskt betingat....
#66
Är väl inga problem att dela upp träningen i fler kortare pass. Är ju bara att låta 1/4 av klasserna stanna hemma, så löser det sig.... ;)
Den stora intresset för att köra historisk racing har både sina fram och baksidor. En av baksidorna är att vi ju har rätt många klasser och att vi gärna kör så homogena heat som möjligt. Då blir det lätt aningen för många heat som ska rymmas inom de bullertillstånd banorna har.
Är nog en viktigare faktor än att ni bara är tre som vill har kortare pass... ;D
#67
Formel / Re: FF1600 möte Skövde
10 mars 2015, 15:37
Malte Lindeman Nr 5, Tävlingsbilist hälsar genom sin gula hund att ursäkten över namnförväxlingen godtages utan några ledsna miner :-D
#68
Formel / Re: FF1600 möte Skövde
10 mars 2015, 02:01
Danne, vad var det du ville säga med den jämförelsen menar du? Att 4 nyare dubbelförgasare är anledningen till att så många äldre B och D bilar tillkommit?
Var det så värst mycket mer konkret menar du?   ;)
Det spelar nog ingen roll hur många spaltmeter jag skriver om detta, för vi har helt enkelt olika infallsvinkel och syn på detta. Jag kör inte i FF och har som jag sade inledningsvis inga planer på att göra det heller, utan torgförde min åsikt mer från sidan. Känner tyvärr inte engagemanget att argumentera ännu mer för det jag tror.  Det spelar ju ingen roll i det stora hela. Ni som är aktiva i klassen är ju de som ska och måste känna vad som är rätt för er. Jag tillåter mig dock ha min åsikt, men tänker inte argumentera mer här för den. Har sagt vad jag tror och anser.

Rejsa nu och ha kul på banorna i sommar, så ses vi där istället! :-)





#69
Formula Junior blir den absoluta höjdpunkten att njuta av under Veledromloppet. Ser verkligen fram emot att få se detta!
#70
Formel / Re: FF1600 möte Skövde
09 mars 2015, 00:04
Dan, enklare och ltie kortare då: Under närmare 25 år som jag ägnat mig åt historisk racing har jag i flera olika klasser sett samma fenomen. De nyare bilarna "tränger" ut de äldre över tiden. Det är naturligt, problemet är om man för in nyare bilar i för snabb takt, så de äldre tröttnar innan de nyare är i majoritet. Då blir klassen mindre. Det har hänt förr som sagt och jag blir inte förvånad om det händer igen.  Låt förnyelsen ske i den takt klassen tiden och bilarna är mogna för det. Att som någon föreslog söka dispens för Zetec bilar av senare modell tycker jag mest bevisar att man nog inte greppat det hela.
Sedan kan jag inte låta bli att själv undra varför flera sätter likhetstecken med att historiskt inte har med racing att göra?

PS Dan din bil är väl i allra högsta grad en riktig racerbil? Ingen har väl sagt något annat?
Att sedan vi som åker på denna klubbnivå snarare leker racerförare en o annan söndag är väl inget att skämmas över?
Det finns ju de som går runt och svingar en klubba på gräsmatta, de som hissar upp urblekta lakan i master på sjön och en massa andra fritidsnöjen.
Om jag förolämpat dig där var det inte alls min avsikt, var så säker!

 
#71
Formel / Re: FF1600 möte Skövde
07 mars 2015, 23:59
ja det här kan man så klart ha många olika infallsvinklar på. Jag har rört mig i både den historicprofilerade och den mer racingprofilerade hörnan av racingscenen. Men i det sistnämnda fallet i helt andra klasser och serier än RHK, där jag då också går in med att det är fullt fokus på racing i första rummet.
För visst är det klart att man ska rejsa med en bil som är byggd för det. Men det innebär ju inte att man behöver bortse från det historiska.
Kan ju räcka med att man kör med lite mer respekt för egna och andras grejor, med vetskapen om att iaf vissa bilar vare sig är lätta eller speciellt billiga reparera för att man satte hjul mot hjul i en outbrakemanöver, eller att man chansade på att ta sig förbi i "idiotspåret" i chikanen och T-bona medtävlaren. Racing med minimala marginaler helt ok när jag sitter i modern racerbil, men ganska ointressant om rejsar en gammal sällsynt racer, där det kan ta år innan jag hittar svårfunna reservdelar. Alltså; Vad man vill ha för slags racing avgör vilken typ av racing man väljer att delta i. Jag valde för min del bägge när jag var mer aktiv... Men är racingmomentet det viktigaste hade jag nog satsat på racing med modernare bil av flera skäl.

Visst är det så att alla bilar blir historiska med tiden, även de som är nya idag. Vart gränsen ska gå från tid till annan kan man fundera mycket på.  Att den måste flyttas uppåt med tiden är självklart. Men åk ut på t.ex. Midnattssolsrallyt och se 711 st Volvo 240 sladda förbi och åk sedan ut och kika på Grupp H i vilken vanlig rallytävling som helst. Omöjligt för publiken att skilja på en historisk 240 och en Grupp H dito. Tveksam till om det gynnar historisk bilsport på sikt.  Om historisk racing ska ha något existensberättigande så måste det finnas ett tydligt steg mellan de moderna och de äldre bilarna. Flyter det ihop bara för att man vill ha med alla nyare bilar, tror jag man per automatik tappar de flesta i andra änden av åldersskalan. Vad har man vunnit då? Det gäller att veta vilken målgrupp man verkligen vill nå.
En av mina sponsorer i mitten av 90-talet när jag åkte historisk standard, blev förskräckt när jag hade en Ford Escort TC på släpet istället för den vanliga två-takts Saaben. "men va fan Bosse, har du bytt bort racerbilen mot en vanlig bil, sa VD... :D Så tycker vi inte om en fullbreddad Escort Mk1 idag, men då var det så...
Sensmoral: Alla bilar platsar i historisk racing, men lite timing är nog inte fel för att bevara profilen och se till att historisk racing lockar deltagare och publik även i framtiden. Om det bara blir en variant på annan halvmodern hobbyracing, så försvinner både särart och existensberättigande.

Att det är en stor spännvidd på bilarna behöver inte vara någon nackdel i sig, så länge inte heatet är överfyllt, som du säger Stefan. Däremot tror jag fortfarande att FF måste fundera över varför man snarare står och stampar än växer som flera andra historiska klasser. Trots att det kommer in en o annan J-bil, ökar inte heatet totalt sett, känns det som. Att bilarna och klassen i sig har en större potential än så tror jag vi är överens om.
En liten jämförelse igen; när vi drog igång 1000cc Cupen var vi bara 5-6 småkubikare som höll ut bland de större och snabbare standardbilarna.
När vi instiftade cupen växte det till 15-20 bilar och när klassen sedan eget heat så gick det rätt fort. Idag är 1000 cc Cupen kanske Sveriges största racingklass, sett till antalet ekipage och då inte enbart inom den historiska racingen. Detta utan att ständigt ta in nyare bilar. (vilket jag faktiskt paradoxalt nog propagerat för att införa där, men killarna och tjejerna i Cupen har bevisligen klokt nog valt en annan väg för att växa och gjort det mycket bra.) Så återigen den enklast greppbara lösningen är inte alltid den mest optimala.

Men som jag skrev tidigare en icke historisk Formel Ford klass tror jag mycket på. De bilarna blir ju som du säger historiska så småningom och passar då utmärkt i RHK historiska FF-heat, i takt med att de blir mindre attraktiva i en nyare FF klass. En naturlig succession. Det är så jag tror man får FF att växa på allvar. Dessutom passar en sådan klass alla f.d. kartingungdomar och andra med mer uttalad raceambition bättre än en historisk klass, som per definition knappast är en karriärklass i racing...
Med tanke på att historisk racing sedan decennier varit den snabbast ökande bilsportdisciplinen och redan idag lockar mer publik och deltagare än den moderna racingen, oavsett om vi pratar Nürburgring, Silverstone, Knutstorp eller Karlskoga, så ser jag nog andra risker i horisonten för historisk racing, än de du gör Stefan.
Vem som har rätt av oss, vet bara framtiden. Tack för en intressant diskussion!  racesmile




#72
Formel / Re: FF1600 möte Skövde
06 mars 2015, 22:45
Har ju egentligen inte med det att göra, då jag inte har några planer på att köra i heatet och sonen som tidigare varit lite sugen på Fvee och framför allt FF1600 föredrar att lägga sin fritid och sitt intresse på flygplan istället och fortsätta med kartingen till husbehov. Men jag tar mig ändå friheten att så lite från sidan ge min syn på Formel Ford klassen.
Jag vill börja med att reflektera över varför vi åker historisk racing? Är det för att det ett billigt enkelt och överkomligt sätt att leka racerförare, eller är det för att man gillar det historiska anslaget? Jag tror detta varierar inom historiskt racing generellt, likväl som detta varierar inom Formel Ford klassen. Rätta mig om jag har fel, men jag tycker mig ana att rätt många i FF anser att detta är ett vettigt och billigt insteg till att köra "riktig" racerbil. Vilket det onekligen också är. Men frågan är om det i historisk racing man ska ha den enda vettiga instegsklassen till formelbil i vårt land? Formel Renault 1,6 är ju tyvärr over the hill för de flesta. Formula Basic lockar inte heller så många, kanske för att konceptet börja bli till åren?  Jag tror skiljelinjen i vägval om J bilarna ska vara "historiska" eller inte ligger i detta. Är ambitionen med FF-heatet att vara att ett överkomlig alternativ i hobbyracing, eller ett bra insteg från karting till formel, ja då kan man nog blanda vilken soppa som helst av FF bilar. Har man ambitionen att detta ska profileras som historisk racing tror jag nog att tanken på att ha samma klassindelning som internationellt är mera rätt tanke. Jag tror inte heller att man ska klippa av J bilarna tvärt av, utan det bör i så fall vara en process, där man också utvecklar FF-klassen med de nyare bilarna till att bli just den perfekta instegsklass som många med rätta anser det är.  Det är ju bara att läsa inläggen ovan så ser man att kommentarerna till övervägande del betonar de värden som en prisvärd och kul instegsklass bör innehålla, men ganska lite pekar på det faktum att det också är historisk racing. Det förefaller vara av mer underordnad betydelse.
Har egentligen ingen åsikt om det, mer än att man kanske ska fundera över vad man vill med klassen och i vilka sammanhang man rejsar?
I sammanhanget kan jag tycka det är riktigt synd att den satsning som var på gång med nyare FF aldrig lyfte. Den klassen hade kunnat lösa detta dilemma perfekt.
Där är min åsikt att det ur ett svenskt perspektiv inte var optimalt att ta med de senaste Duratecbilarna, som få hade råd att satsa på i Sverige. Klassen hade nog haft rejält bättre överlevnadschanser om man hållit sig till två klasser FF 1800 Zetec och FF1600 Kent. En sådan klass hade varit precis det man anar önskemål om här i tråden. Samtidigt som den hade rymt J bilarna och de förare som prioriterar den racingen. Då hade det nog varit mera naturligt att man hade kör G-H-I som historisk FF och J och uppåt som en något modernare instegsklass. En sådan nyare FF. klass kanske inte vare sig ska eller bör vara enkom knuten till RHK som nog bör vårda sin historiska profil i första hand, utan kan ju rejsa i andra kul sammanhang också. Gör man detta rätt kanske man på sikt skapar två bra FF-klasser med lite olika tyngdpunkt. Gör man som man gjort hittills, lär man nog nå samma resultat som hittills. Självklart ska klassens val respekteras, men jag kan tycka det är lite synd att en så fin klass som Formel Ford 1600 inte tas tillvara mera, oavsett om det sker som mer renodlad historisk klass, eller en lite modernare instegsklass till formelbilsvärlden. FF har inte sämre potential än Formel Vee, 1000cc cupen eller Standardvagnar 66-71 att bli en riktigt stor historisk klass igen. Det gäller bara att våga se saker o ting i ett helikopterperspektiv lite mer...

#73
Formel / Re: Focus MK4
23 november 2014, 21:51
Härligt att se att de dyker upp ur gömmorna. Ser fram emot att få njuta av synen av den på banorna! racesmile
#74
Generell diskussion / Re: Hitta bilen
20 november 2014, 20:59
Tore Helles gamka "Koja", kul om den fortfarande finns i livet och återuppstod som racerbil. Vad jag mins satt det en mittmonterat Porsche 6:a i den, kanske en Carrera 6 motor? De gamla SSK bilarna har jag längtat efter att få se på banorna igen. (även om de säkert ger våra teknik gråa hår, då de inte har många skruvar gemensamt med hur FIA såg på racerbilar när det begav sig)Om den lever och var har jag tyvärr ingen aning om. även om jag har lite koll på en del överlevare från SSK klass C och D
(Special Racing och Castrol Cup)
#75
"Det här klippet har tagits bort av användaren"?