Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HTP

Startat av stefanp, 15 januari 2011, 20:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

doc



















Jag försöker få till en gubbe med två horn och en klöv >:D men möjligen har FIA blockerat honom. Testar grannen :'( :-* >:D :-\ :-X :-[ :P ::) ??? 8) :o :( >:( ;D :D ;) :)











J

doc

 :xmas :pol: flag racesmile :chef Beer Beer >:D :'( Fan bör vara 9:onde gubben men det funkar inte

doc

 >:D har kd blockerat djävulen

RHK Forum Admin

#33
Jag får titta på detta
>:D
Webmaster RHK

kanracing

 Hej tycker det är många bra saker som sägs här,o att vi har en Ordförande som läser o svarar på frågor så gott han kan .När hände det senast va det när Jesus gick i kortbyxor*L*

// Kenneth

Flat-out-Frank

Anders J och Doc har en viktig påäng när de hävdar att man måste agera innan besluten tas. Jag kommer väl ihåg den förra HTP-diskussionen för några år sedan. Då var 5.000 Kronor ju bara en skitsumma för några. Men för andra var det en fråga om "racing" eller "ingen racing". Jag tyckte inte 5.000 var en skitsumma, men svalde och betalde, som de flesta. Men om vi nu har chansen att väcka upp FIA och påtala att vi vanliga dödliga inte vill vara några slags skattefrälse längre, så skall det ske nu. Bengt Allo undrade om fråga kommer att dyka upp på årsmötet. Det undrar jag också.
(Doc: med alla dina fake-inlägg blir du nog snart befodrad till "junior"... Beer
Flat out Frank

doc


doc

 :-* tack webmaster

Per H.

Påförandet av en extra avgift på HTP:n är ju redan beslutad i ren diktaturs av FIA att gälla från 1/1 -11. Nu gäller det väl mest hur ett chockat (??) SBF skall lösa de praktiska detaljerna. Efter min blänkare i senaste RF har jag blivit uppringd av ett antal medlemmar som tackat för orden, eftersom man inte visste något (!!) om detta innan. Men det var väl just det som varit FIA:s taktik.
Ja, Du vet väl att "Din" HTP är FIA:s egendom. Du skall alltså göda dem med extra pengar på deras egendom.
Hoppas bara att SBF kan ha den klokheten att vi kan köra med våra HTP-handlingar nationellt som hitintills.
HTP:s förträfflighet har beskrivits av både Åke Hansson som Jocke på SBF i 10-årsperspektiv. Den nu uppkomna situationen är naturligtvis inte deras fel, men den som trott på ett lungt minst 10-årsliv på "sin" (=FIA:s) HTP blir naturligtvis grymt besviken.
Förtroendet för FIA har fått en rejäl bredsida, åtminstone vad mig beträffar. Förtroende kan du inte köpa. Du kan inte heller påtvinga någon ett förtroende. Ett förtroende kan enbart förtjänas, oftast efter en lång tid. Men du kan förlora det över en natt.
Det finns de som tycker att vi skulle kunna köra Historisk Racing utan några papper, men för min del så har jag försökt predika att man måste ha en identitet av något slag på sin bil, kalla det HTP eller vad som helst. Men det är naturligvis svårt att tala för en vara som saluförs av någon som man inte har förtroende för.
Kan inte någon med status och pondus nog berätta något om humant fundamenta för FIA och få dem att lyssna? För FIA är mycket ovana vid att lyssna. Åtminstone på oss gräsrötter som här och WW står för 95% av allt tävlande.

Tack för ordet!
Per H.

Flat-out-Frank

Pähr
Apropå ditt inlägg:  "Ännu en gång, snälla sluta att spekulera.Det kan göra mera skada mer än det gör nytta.
Detta eftersom varken styrelsen,tekniker eller utskottet vet det slutliga beslutet. Det finns ideer om hur det kanske kan lösas och det jobbas på det, men som sagt var inget är klart."


Min fundering efter Per H:s kloka inägg är, att istället för att hålla tyst tills vi är överkörda, borde vi ha spekulerat mycket, mycket mer, och mycket mycket tidigare! Dags för strategibyte?
Flat out Frank

Ordförande

Förstår inte varför du Frank känner dej överkörd innan det slutliga beslutet är klart?
Tror inte att det bara är vi i Sverige som reagerat utan hela Europa hjälper nog till att "Trycka på".
Gubbar, allt har sin lilla gång sa myran som skulle..........
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

doc

Pähr, kan du förklara hur FIA fattar beslut om nya pålagor. Funkar det som i Vitryssland ungefär? Om Du inte kan, finns det väl någon inom klubben som på detta forum kan förklara hur det går till. Hittills, jag har ändå varit med från 1989, då allt var ganska enkelt och inte alls hade krånglats till så till den milda grad. Historisk racing var stort och i kraftig tillväxt. Ute i Europa kunde man köra ett europeiskt mästerskap där det på Monza startade 59 hundkojor i 1300, 1965-klassen. Nu finns det inte ens underlag alls för ett FIA-mästerskap i mer än ett par formelklasser. När nya pålagor har kommit har det gnölats en del men aldrig har något beslut ändrats. Det enda som sagts är att vi har en gång fattat beslut om att köra enl app k och katastrof och siluettbilar väntar om vi frångår en enda liten stavelse. Eftersom det enda riktigt viktiga argumentet för att köra enl FIA är de internationella mästerskapsserierna som ju knappast existerar kan man ju undra om man inte kan köra nationellt med dispenser som klubben kan bestämma om. Då gärna i samråd med klassrepresentanter tekniker och styrelse

Rikard H

Det har tidigare skrivits en del om åldersgräns på 5 år för stol, bälten etc i denna tråd. Detta gäller väl fortfarande bara internationella FIA-sanktionerade tävlingar? Tittade precis i SBF:s TR-1 regler. Där står det för stol och bälten: "Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag". Detta gäller väl även våra tävlingar?

Såg också i samma regler att det inom historisk racing är obligatoriskt med HANS-skydd/HANS-godkänd hjälm samt overall, underkläder, skor och handskar märkta med FIA 8856-2000 from 2012-01-01.

Min åsikt är att vi gemensamt måste eftersträva en bromsning av kostnaderna för att få in mer förare till historisk racing samt även behålla de som redan kör.
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Flat-out-Frank

Pähr, Jag tror inte att diskussionen om HTP kommer vidare genom tillrop som "Gubbar, allt har sin lilla gång sa myran som skulle...". Lika lite som spårviddsfrågan löser sig genom att säga "Gör som Conny säger så blir det bra". Berätta istället hur RHK:s styrelse vill agera i HTP-frågan
Flat out Frank

Bo Lindman

Handlar det hela över huvud taget om HTP:n egentligen om vi tänker efter lite?
Är det inte snarare så att HTP handlingen ännu en gång kommer i blickfånget som en symbol för det vägval klubben kommer allt närmare för varje gång nya FIA eller SBF pålagor dyker upp? Kostnadsökning och tidsbegränsningen för HTP:n är i sig en för Svensk del dåligt timad historia, dessutom i sedvanlig FIA tradition mer eller mindre ljusskyggt lanserad, kanske i syfte i att ställa sportens utövare inför fullbordat faktum. Att FIA inte vilar på Svensk demokratisk idrottsrörelsetradition är bara att konstatera och förhålla sig till. Frågan är bara hur RHK tillsammans med SBF väljer att förhålla sig till det?
FIA:s perspektiv är till övervägande del att se till att det internationella utbytet inom motorsporten har en gemensam plattform.
Det innebär också följdaktligen att FIA regelverk i första hand säkerställer de discipliner och klasser där det tävlas på internationell nivå, oftast lika med "elitnivå". Inom historisk bilsport vet jag inte om vi kan säga att vi har någon "elitnivå" och har vi det så går det väl snarare stick i stäv med FIA:s egna intentioner med historisk bilsport såsom de uttrycks i Appendix-K. Jag blir mer och mer övertygad om att FIA med Appendix-K i första hand avser att säkerställa den internationella historiska racingen, där betydligt exklusivare och mer värdefulla bilar än merparten av RHK-ekipagen är målet för FIA agerande inom historisk motorsport. Om det nu är så, är ju det en rimlig förklaring tii det stora gap som är konsekvensen av skillnaden mellan FIA syn på internationell historisk bilsport och vår nationella verklighet i Svensk (Nordisk?) historisk bilsport, där jag dristar mig till påstå att historisk racing snarare är ren klubbracing, oavsett om det är eller har varit RHK:s uttalade ambition eller ej. Vet vi ens om det är FIA:s uttalade ambition att i detalj styra upp även nationell historisk racing på klubbnivå? (vissa skrivningar i Appendix-K tyder på att så inte är fallet) I sammanhanget är det nog också värt att fundera lite på förhållandet mellan synen på bevarandet våra historiskt intressanta bilar och de aktivas möjligheter att tävla med dessa.
Kanske första frågan vi i klubben bör ställa oss, Vem är vi till för? Och varför?
Kort sagt vad är klubbens kort- och långsiktiga existensberättigande?
När vi kan svara på dessa frågor, ja då kan vi också välja väg kring frågor som HTP handlingen och andra avgörande frågor för vår sports framtida utveckling.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers