Halloj på er,vadan det dåliga antalet "småbilar" i std65 gänget,Mantorp brukar ju ändå locka fler än 5-6 icke V8 bilar??!
Mats
Samma visa som förra året. Kanske är Mantorps långa raka för påfrestande på mindreänliternmotorer? Kanhända blir det bättre om de får åka korta/Norra slingan istället???
Låt oss i alla fall glädjas åt den höga anmälningsfrekvensen hos landets F3-åkare, de har verkligen ryckt upp sig på sistone!
Ja det är roligt att den klassen växt👌🏻
Så hemsk o lång är ju inte raksträckan,men visst kan det vara en orsak,för många år sen kördes ju långa banan på lördagen och korta på söndagen,kanske dax att återuppliva detta för att se till att vi har startfält som fyller griden.
Dåligt antal startande? I 65 klassen inte svårt förstå. Sitta ensam på långa rakan hur kul är det. En bil i varje kurva publikvänligt?
Detta är vi många som påtalat sedan många år tillbaka. Det finns ju en kort bana både på Mantorp och Anderstorp. Då blir de ju racing.
Och dessa långa heat! Glädjande var då vi gjorde namninsamling senast på Velodromloppet 95% skrev på omgående. Och vi fick färre varv. Till glädje för alla, bra jobbat av alla inblandade där. Nej nyheterna kommer inte ofta.
Startnr 71 Anders Hylén
Samma frågor kommer upp år från år speciellt från några av småvolyms standardbilarna i klass E-F. De startandes antal i dessa klasser har krympt ner till premiär-tävlingsnivå (Kinnekulle ).
Det är för sent att ändra något nu för att locka fler i år. Men inte för sent för att få de som kommer i år att trivas.
Förstår vad du menar Anders men tex hade vi varit 25-30 bilar till start som det har varit (förvisso några år sen) så hade man ju inte varit "själv" på rakan utan nån eller några att åka med,vi kan ju inte klaga bara på banan som varit sig lik i 50år😉
Har det kommit upp till dem som planerar tävlingen om önskemål tex om racetid eller korta banan?
Hej, det är som tidigare sagts inte lätt att vara alla till lags. Vi tar tacksamt emot förslag på hur vi ska arrangera tävlingarna. Det underlättar betydligt om klassrepresentanterna kan samordna och komma in med ett önskemål från klassen. Nuvarande preliminära tidsschema har legat ute sedan tidigt i våras dvs det har funnits god tid att komma in med synpunkter.
Ang körtid får vi ofta höra att det är för lite sådan men när vi kan erbjuda längre så är det för långt.
Vad är en bra körtid?
Hälsningar /Patrik Åström
PS vänligen skriv under era inlägg med era namn, trevligare när man vet vem man kommunicerar med DS
Hej Patrik,låter väl som en bra väg att gå,tyvärr är det väl så att std65 gänget inte har nån klassrepresentant idag eller?
Sorry,trodde namnet stod i användaren men icke :-\
Mats Bergelin
Hej, tyvärr saknar vi representant där. Vi får hjälpas åt att hitta någon som är villig att hålla ihop klassen!
Ska vi tolka det som att för småbilarna blir det ännu ett år med mugghållare och kaffetermos på rakan. Nu har vi kört den långa varianten några år och startfälten har minskat undan för undan. Nått måste göras.
Skulle själv inte starta men eftersom Mantorp räknas i RM så känner man sig tvungen. Hoppas att GTR Motorpark (Eskilstuna) blir färdig och får en ban/tävlingsorganisation som duger. Kan ta tid så risken är att att man lagt av med racingen till dess !
Du får trimma lill-fian lite till Reinhold, gick utmärkt även på Mulsanerakan utan mugghållare 8)
Kan väl inte vara så svårt o få till att köra korta banan tex på söndagen,det har ju gått förut så varför inte,krävs inge mer personal utan snarare tvärtom och vi får tightare fält vilket jag tror skulle uppskattas av alla!?
Mats
Ett förslag till, slå ihop GT-65 - STD-65 som man gör i vissa andra länder, stort härligt startfält. Priser och poäng klassvis och motorvolym gör att fler får chans att hamna på prispallen racesmile flag :Y:
Ett bra förslag det oxå,2 startfält med mindre än 20bilar är inte roligt för nån,allra minst publiken,då är klart bättre med 1 stort fält!!👍🏻
Mats
Jag gillar långa banan med lång körtid :) Hälsningar #36 TT-Saab
Vet inte vad ni anser som krävs för att en ban/tävlingsorganisation ska räknas som duglig men vi försöker så gott vi kan. Ni är välkomna att kontakta mig direkt med era synpunkter.
Det har nu gått ett år sedan vi körde långa banan på Mantorp och inga önskemål från klassen förutom här har kommit in om att få köra korta banan så vitt jag känner till.
Är det klassens önskemål att köra korta banan så ska jag i så fall se vad som kan göras - men det måste först komma som ett samlat önskemål från era klassrepresentanter.
Vad kommer de som tycker om långa banan säga? ;)
Tack Patrik och ni alla i RHK, ni gör ett mycket bra arbete med allt fix på racehelgerna, faktiskt bland det roligaste helgerna på hela sommaren 8) Det där med kort bana och färre varv är bara trams, klart att vi ska köra så mycket och långt det bara går på vår relativt korta säsong. Ser fram emot fullt ös på Mantorp Classic Festival flag
Förstår inte gnället! Det har väl alltid, även i historisk tid, funnits banor som är "långa" med dito raksträckor! Eller har Nurburgring och Spa tillkommit på senare år?
Man får faktiskt ta seden dit man kommer och behöver inte alltid lufta sina särintressen.
I linje med "långraksträckegnället" kanske vi med lite större bilar som på dessa längre banor äntligen nästan kan varva ur på åtminstone näst högsta växeln, ska börja klaga på/inte anmäla oss till de i serien ofta förekommande "småbanorna" (som jag inom parentes också tycker är trevliga att köra på!)?
Heder år RHK och dess medarrangörer som ser till att vi har omväxling på banorna under våra trevliga racehelger!
Intressant att höra era synpunkter för mig som nykomling i racing. Jag har en 998 bil period G1 och har till klassrepr. Framfört min tankar om heat där jag som nybörjare kör med betydligt potentare bilar, camaros, volvo
mm. Jag tycker att i stället för att ha årsklasserna som strikt indelning så kan förhållande vikt/effekt vara ett sätt
att få jämnare heat. För publiken är heat där få bilar sprids ut över halva banvarvet svårt att överblicka och tämligen ointressant. Tusecupen är stor men också rätt likriktad, det är svårt att hitta andra intressanta bilar som är konkurrenskraftiga, tex min Imp 66:a har säkert svårt slåss med de bättre i cupen men är en ny intressant bil.
Med få startande i heat är det viktigt att skapa tight racing genom att ha likvärdig bilar, årsmodellen har ingen betydelse för åskådaren. Vi kommer på olika sätt alltid att ha mixade startfält men måste se till att alla heat ger
publiken och förarna roliga race. Hur kul är det inte se en hundkoja eller en escort jaga en betydligt större bil.
Gillar att du Färsking Mas som nykomling tycker till. Det behövs. Hälsar Anders.