Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Släckare, däck och tekniker

Startat av Anders Jensen, 04 december 2015, 13:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Anders Jensen

Lite info från SBF:

PROTOKOLL 05 Historiska Utskottet 2015

§ 41 Teknisk utrustning brandsläckningssystem
HU vill också förtydliga tidigare beslut att i nybyggda AppK bilar är kravet att ett
Brandsläckningssystem skall vara monterat. Kommer in i "gemensamma regler" hos SBF inom kort.
Gäller dock enbart rallybilar.

§ 43 Däck Historiskt tävlande Racing
Dunlop däck kommer att, under 2016, finnas tillgängliga till alla typer av tävlingsbilar, som tidigare har använt sig av Dunlopdäck.
Beslut: Därmed upphör dispensen för däck av typ Avon inom Historisk Racing under säsongen 2016.
Kostsamt att man inte får köra slut på däcken, Avon höll ju kanonbra så det är ju säkert en säsong kvar iaf på mina däck.
Har fått info från en engelsk förare att nytillverkade CR65 har mycket sämre livslängd jämfört med tex för 5år sedan.
Förr höll de nästan en säsong, nu knappt ett race på Spa.

§ 44 Ny Historisk Tekniker
Utskottet välkomnar Magnus Nilsson tillbaka som Historisk Tekniker efter nästan två års frånvaro.


/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Anders Jensen

Inte konstigt att det är brist på tex Dunlop CR65.

Goodyear Dunlop spokesman James Bailey sa i mars 2014:
"-We are having to rationalise our range and we also took a business decision in the last year to exit certain areas of motor sport including rallying and some other niche areas of motor sport".
"We" i sammanhanget är väl förmodligen lika med Goodyear då beslutet att lägga ner fabriken togs i Ohio.

Numera är fd Dunlop Motorsport fabriken i Birmingham parkeringsområde för Jaguar Land Rover fabriken.

Goodyear Dunlop will continue to supply tyres to the top end of the industry but the grassroots will be neglected, said Steve Neal, founder and chairman of West Bromwich-based alloy wheel manufacturer Rimstock.
Mer info om detta här:
http://www.birminghampost.co.uk/business/manufacturing/british-racing-will-suffer-dunlop-6731517

Någon därute som har några nyheter ang hur det går med tillverkningen i Portugal.
Får gräsrötterna tillgång till Dunlop racingdäck 2016?
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Det som förvånar mig är att FIA inte informerat sig om Goodyear/Dunlops sedan länge kända planer.
Planerna på att minska engagemanget i motorsporten har ju knappast varit okänt. Är ju minst ett par, tre år sedan detta beslut diskuterades i branschen, samtidigt som man konstaterade att Goodyear föga förvånande inte såg något större värde i den långa däcktillverkartraditionen i Birmingham. Heritage marketing är knappast jänkarnas paradgren inom automotiveområdet. (troligen inte i övrigt heller)  Utöver inverkan på den brittiska racingindustrin och breddracingen, som är illa nog och givetvis berör fler länder där Dunlop haft en stark position i motorsporten, så är det ju tämligen hål i huvudet av FIA att skriva in ett specifikt däckmärke som obligatorium. Om nu inte Dunlop kan eller vill leverera däck i alla de dimensioner som efterfrågas i historisk motorsport, så är ju Appendix-K ett effektivt sätt att förhindra utövandet av historisk racing i samtliga de kategorier är Dunlop är ett obligatorium. Att ha enhetsdäck är inte fel i grunden, men enhetsdäcken ska inte skrivas in det tekniska reglementet. Finns mer begåvade sätt att hantera detta, men FIA förblindades måhända av någon dusör från däcktillverkaren vid något tillfälle?
Minns med ett snett leende att detta var bland det första jag bråkade om som ny i historisk racing...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Anders Jensen

§ 3 KLUBBENS VERKSAMHET
Klubben skall verka för i § 2 angivna ändamål, bl.a. genom:
– att lokalisera och bevara tävlingshistoriskt intressanta bilar och delar av sådana
– att medverka till att dessa blir restaurerade på ett fackmässigt och korrekt sätt
– att ge råd beträffande identifiering och restaurering av tävlingsbilar och delar av sådana
– att anordna och deltaga i tävlingar och uppvisningar av historiska tävlingsbilar, och då sträva efter att
följa av FIA och Svenska Bilsportförbundets (SBF) samt Riksidrottsförbundets (RF) fastställda
regler.
– att arkivera litteratur och dokument inom intresseområdet
– att samarbeta med organisationer och myndigheter med anknytning till klubbens verksamhetsområde
– att hålla kontakt med in- och utländska organisationer med liknande verksamhet.


Vilken tur då att vi i RHK inte är helt fastlåsta vid AppK och Dunlop. ;)
Lite tråkigt dock då jag tycker de ser mer historiskt korrekta ut än Avons.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Bo Lindman

Ja det kanske var tur att stadgarna uppdaterades för några år sedan? ;-)
Håller annars med om att Dunlopdäcken ser mer rätt ut på många av våra bilar. Dessutom har de både rimlig hållbarhet och prestanda som passar våra bilar.
Iaf för de av oss som har bilar från samma period som dessa däcks storhetstid. Avon har jag inte tävlat på i modern tid, så de ska jag inte uttala mig om, men det är ju trevligt med leverantörer som ser en marknad värd att satsa på, något som ju inte verkar vara fallet för Dunlop längre...
Downforce is for chickens - Sideways is for racers