Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - lotsen

#61
Teknik / Re: AppK 2014 svensk
30 april 2014, 14:02
Någon som orkat kolla om det är några väsentliga förändringar?
#62
Generell diskussion / Re: Däckfråga!
30 april 2014, 14:01
Har tidigare köpt från England, men Healeyåkare Roar E i Danmark, e-post roar@vantage.dk är nu lagerhållare.

Ser dock inte vilken bil du kör och därmed inte heller tumtalet.

Kolla med Roar. Direkt från England, om det inte finns i Danmark:  SteveOffice@hptyres.co.uk
#63
Visst ser det trevligt ut!

Åtta Healeys av 22 anmälda! Utan konkurrens det "vanligaste" märket! De förr så dominerande (både i antal och dessvärre  ;) på pallen!) Elanerna är "bara" sex stycken. Och då saknar vi ändock en raceklar 3000 i startlistan p g a utlandstävling (vilket jag har viss förståelse för ...).

Kul att det är åtminstone (?) två MG som ger sig in i leken. Kanske kan MG-klubbens relativt nystartade racesektion göra att det blir fler kommande år/tävlingar? Vore mycket glädjande, även om det skulle råka dyka upp någon riktig dräparMG (finns såna?).  :-\

HEAT 9
För GT-vagnar av en typ som tävlade mellan 1947 och 1965

2. Anders Lotsengård, Austin-Healey 3000 Healey Racing Team
3. Elmon Larsson, Austin-Healey Sprite Mk II Healey Racing Team
4. Christer Nilsson, Ginetta G4
5. Johan Solman, Jaguar E-type
6. Claes Andersson, Austin-Healey 3000 Healey Racing Team
7. Björn Jansson, MG B Roadster
12. Per-Gunnar Johansson, Austin-Healey 3000 Healey Racing Team
14. Roar Eriksen, Austin-Healey 3000
21. Lars Bondesson, Lotus Elan
24. Bengt Allo, MG B Roadster
26. Anders Ek, Lotus Elan
29. Tord Ekegren, Lotus Elan
30. Christian Vølding, Lotus Elan
31. Rasmus Lokvig, Morgan +4 SS
34. Per Broberg, Lotus Elan
35. Olof Cederberg, Lotus Elan
52. Palle Birkelund Pedersen, Ginetta G4R
57. Joakim Glaés, Austin-Healey 3000 Healey Racing Team
60. Kennet Persson, Ford GT40
84. Nikolaj Mortensen, Austin-Healey Sebring Sprite Mk I
92. Flemming Eickhoff, Marcos 1800 GT
96. Leif Molin, Austin-Healey Sprite Mk I
#64
Generell diskussion / Re: Raka rör 2014 !
02 april 2014, 22:04
Åttiotalet i saligt åminne - tänk om de varit sant! En rak Healeysexa, högkomp och rakt blås - det var musik det!  >:D Och visst hör vi ändå fortfarande tillräckligt till vardags - syrsor, vad är det att lyssna till!
#65
Tävlingar / SV: Knutstorp i maj ?
27 februari 2014, 07:59
Nja, lite annorlunda verkar det bli på Knutstorp. Bl a tycks det som att vi "måste" ha tävlingsbilarna i nedre depån, men inte få bo där (om vi inte har husbilar från perioden :) ? Bara rykte än så länge, men ganska troligt om man nu vill ha ett "miniGoodwood" med gamla bilar och gammal still nere i depån. Kan göra logistiken (servicebilar, verktyg etc) lite besvärligt och kanske försvåra lite av det vanligtvis ganska mysiga sammanhållna depålivet uppe på platån.
#66
Generell diskussion / SV: Kanonloppet 1959
12 januari 2014, 23:34
Kanon! Vilka bilar, dagens 20Mkrbilar var tydligen nästan dussinbilar då!

Men framförallt - varför duger inte 356:or som racebilar idag?  ???  Nästan ett helt heat 1959, idag någon enstaka som dyker upp!

Är ägarna/förarna; för gamla (kom igen, majoriteten är nästan pensionärer i vårt Healeyteam!) ; för rädda om sina bilar (356:or är väl knappast dyrare än GT40 eller Healeys?); accepterar inte att inte med självklarhet hamna på prispallen (det finns fina fighter även längre ner i fältet - fråga mig, jag vet!); något annat förslag?

Med ngt halvdussin 356:or i GT/GTS-heatet skulle det bli mer historiskt korrekt än vad vi kan åstadkomma idag. Någon som har ingångar till Porschevärlden och kan väcka liv i gubbarna (eller deras söner/döttrar!)?
#67
Kan inget om MG, men kolla så du verkligen använt tillåtna spårvidden maximalt med spacers. Annars är det bara hammare/slägga som gäller!

Ser verkligen fram emot att GT-klassen fylls på med MG:ar som lyst med sin frånvaro under senare år.

Borde ju egentligen, om man ser till tillgången på bilar och även racerhistoria under 60-talet vara fler än de 5-6 Healeys vi fått ut på banan! Med lika många MB i klassen så blir den än mer sevärd (och det säger jag trots risken att en och annan MG skulle kunna bli ett hot mot våra Healeys ...  ::).
#68
Nä, det blev ingen ändring. Vi kör alltså på de däck som max är tillåtna, dvs M-däck för F-bilar och L-däck för E-bilar. Vi som åker lite utomlands får fortsätta att kosta på oss dubbla uppsättnmingar. Men det är ju självförvållat  ???
Vad är det för bil du bygger på - blir lite nyfiken?
#69
Sedan några år får ju vi som kör i F-klassen använda däck med M-profil vid race i Sverige. Tror att s g s alla också gör det. Många dock med större eller mindre problem med utrymme i hjulhusen, ofta med nödvändigt våld på bilen för att få till det.
  De av oss som emellanåt kör race utomlands drabbas dessutom ofta av att tvingas investera även i ett par omgångar däck med L-profil, eftersom detta krävs i exvis. England, på Spa etc. Där ryker många sköna tusenlappar, både för däcken och omläggningar.
  Frågan dök upp under sommaren – varför inte komma överens om att alla i GT/GTS kör på L-profil? Påverkar knappast de inbördes konkurrensförhållanden, blir enklare/billigare/lättare, minskar något skillnaden mellan F- och E-bilarna (jämnare heat) och ombyggnationer av hjulhus etc undviks.
  Jag föreslår att vi kommer överens om, och skriver in i vårt nationella regelsystem att i RHK-race kör vi alla på L-profil. Låt 2014 vara året då man kan köra slut på sina M-profildäck och succesivt gå över till L-profil för att fr om 2015 endast köra på L-profildäck!
  Vad säger ni klasskamrater, vad säger höga (?) vederbörande RHK-funktionärer (exempelvis våra på Forumet mycket flitigt förekommande tekniker ...  ;))?
#70
Tävlingar / SV: Falkenberg Classic 2013
04 september 2013, 12:42
Såg följande i startlistan under Standard -65. Kan väl knappast stämma? Vi behöver alla bilar vi kan hitta till GT/GTS ...
"95 jörgen Brynne SVKG Lotus Elite 1961 1248"
#71
Tävlingar / SV: Kinnekulle 2013
08 augusti 2013, 22:48
Rullande start är både fel och tråkigt. Varken blodtryck, adrenalin, hormoner eller hornutväxten når de önskade nivåerna  ;). Svensk flagga från stillastående ska det vara!  racesmile
#72
Nu finns tydligen länken för anmälning Finland klar. Jag är fortfarande intresserad, men åker inte ensam ...  racesmile

http://www.historicrace.fi/HGR13/HGRswe13.html
Någon mer GTSare som hänger på?  Beer

Är lite bråttom, anmälningstiden går ut den 4 augusti.
#73
OK, ska se om jag får med några klasskamrater.
#74
Försökte hitta lite mer info om Ahvenistotävlingen 17-18/8 2013. Hittade inte ngn hemsida med info eller anmälningsformulär etc på för mig begripligt språk? Vet att den planerade "landskampen" gick om intet (?) av tragiska orsaker, men racet lär väl fortfarande vara aktuellt?

Ngn som har mer info? Tänkte försöka få till några GT/GTS-bilar för en "gruppresa" till den mycket trevliga banan och det trevliga mottagandet vi fått tidigare. Om vi nu inte är för sent ute  ???

Vilka övriga (klassgrupper eller enskilda ekipage) har planerat en östutflykt i augusti?

Några tips på lämpliga (dvs rimligt billiga!) båtöverfarter? Är några år sedan jag var där senast.
#75
GT/GTS / Velodromloppet ...
14 maj 2013, 14:07
... tänker jag köra, men inte i förkrigsheatet!  ;) . Fort men fel vid första försöket till anmälan. Men till slut hamnade jag i rätt heat också.

Vore toppen om vi kunde bli åtminstone ett 15-tal GT-bilar i heatet! Damma av såväl förare som bil och ställ upp mangrant!