Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - lotsen

#76
Har från GT/GTS-synpunkt gått igenom listan. Se kommentarer nedan. Retar kanske några, men det är meningen  ;) . Komplettera gärna. Försökte i vintras hetsa Porscheägarna lite på deras hemsida, men inga klara utfästelser om återupptagna racekarriärer. Syndigt med så många möjliga bilar levandes ett tråkigt (?) liv utanför tävlingsbanorna! Vem tar upp handsken och försöker köpa ut bilarna till ett bättre liv?  racesmile
GT/GTS-möjliga bilar (ungefär)   (men tabeller blir väldigt struliga när de kopieras in!)
Anders Sperber   Lotus Elan   Ingen aning!
Andris Nolendorfs   Porsche 356   Kör fortf, men 911 -66 off
Arja Koivisto   Alfa Gulietta SS   Ingen aning!
Axel Lind   Marcos 1600 Gt   Ingen aning!
Beng-Åke Bengtsson   Chevrolet Corvair   Kör annat (men var nog inte GT??)
Björn Jansson   Jaguar E-type   Kör sällan men mest MGB? Arg över ljudstraff A-torp
Bo Lindman   Alfa 2000 GTV -70   Ingen aning!
Fredik Dosche   Marcos 1600 Gt   Ingen aning!
Fredrik S Hermlin   Porsche 356   Körde senast 3-4 år sedan. Bilen kvar (tror jag!)
Hans Edin   MGB GT   Ingen aning!
Hans Nilsson   Porsche 356   De flesta Porschar försvann p g a ålder (förarna!) och viktproblem (bilarna!) när reglementet tigthades till och Elanerna började köra i cirklar runt de flesta bilarna! Men de flesta har bilarna kvar för garagesmekningar ... :)
Hans O Johnsson   Porsche 356   Se ovan!
Hans Skoog   Morgan   Försvann från "ny GT" för 10 år sedan. Vart?
H-E Johansson   Jaguar E-type   Sonens karting förstört egen fortsatt karriär
Henning Riise   TVR Grantura   Sålt bilen
Henry Andersson   Chevrolet Corvette   Återgått till pojkstadiet - kör gammal formel!
Jan Hellberg   Marcos 1600 Gt   Har varit med ngn gång senare år.
Jan Skoog   Porsche 356   Se Porschekommentar ovan!
Jörgen Öhman   Porsche 356   Se Porschekommentar ovan!
Kent Sävåsen   Chevrolet Corvette   Ingen aning!
Lars Bondesson   Lotus Elan   Kör fortfarande (men helst söder om Osby ...)
Lars Brunndahl   Porsche 911   Ingen aning!
Lars Esselius   Ford Falcon   Kör fortfarande
Lars-Göran Hagman   Marcos 1800 Gt   Kör fortfarande, men Marcos Guldvinge
Leif Mohlin   AH Sprite   Kör fortfarande, men inte i serien. För dyrt med alla nya krav och anmälningsavgifter.
Lennart Almström   Lotus Elite   Kör fortfarande, men sällan
Mats Ek   Sunbeam Tiger   Ingen aning!
Mats Granlund   Alfa 2000GTA   Ingen aning!
Maurius Heggstad   MGB   Ingen aning!
Mian Jutterström   MG Midget   Sålt bilen för 4-5 år sedan. Vart?
Michael Olsson   Lotus Elan   Ingen aning!
Michael Rosenlechner   Porsche 356   Se Porschekommentar ovan! Men förarålder stämmer inte, vet inte varför inte fortsatte.
Pehr Pröjtz   Triumph TR3   Ingen aning!
Per Erik Svensson   Triumph TR4a   Ingen aning!
Per Rosendahl   Porsche 356   Se Porschekommentar ovan!
P-Å Forsvall   Lotus Elan   Ingen aning!
Robert Persson   Alfa 2000 GTV   Kör fortfarande i GT 66.
Stefan Winqvist   Lotus Elan   Ingen aning!
Tomas Ekman   Volvo P1800   Körde senast Nurburgring för 5-8 år sedan (?)
Walter Rosenlechner   Porsche 356   Se Porschekommentar ovan!
#77
Nä, Trio med Bumba är mer vår generation ...  ;D
#78
Har Healey Racing Team skrämt skiten ur alla Lotusåkare? Eller MG? Eller Marcos?  ;)
Så här ser anmälningarna ut idag 29/4 kl 22,56:
Heat 7 GT/GTS -65
Anders Lotsengård Austin Healey 3000
Elmon Larsson Austin Healey Sprite Mk 2
Jan KLing Ford GT 40
Joakim Glaés Austin Healey 3000
Johan Solman Jaguar
Nils-Fredrik Nyblaeus Austin-Healey 3000
Per-Gunnar Johansson Austin Healey 3000
Visst måste det finnas andra märken också? Var har exempelvis alla Porschar tagit vägen - även gamla förare är välkomna i vårt heat, vi åldras alla tillsammans med våra bilar!
#79
GT/GTS / Nordisk landskamp?
13 mars 2013, 22:56
Har ni klassfränder sett den pågående diskussionen under Generellt (högst upp i ämneslistan) om inbjudan från Finland om en liten landskamp/nordisk kamp? Visst vore det kul som en extra liten krydda? Och Avenisto är en kul och annorlunda bana (info för de som ev inte varit där).

Ett (litet?) gäng GT-bilar tror jag skulle göra landskampen till en fest!
#80
Generell diskussion / SV: Lanskamp NEZ
13 mars 2013, 22:51
Verkar som om detta blivit ett tusenkubiksarrangemang? Har inte sett ngn respons från andra klasser - vadan detta?

Avenisto passar perfekt även för bilar som orkar uppför backen utan nedväxling  ;), men inga från stora std eller GT/GTS har reagerat. Lite synd, kunde bli en liten krydda i den vanliga RHK-trädgården. Och vad gäller värdskap för "gästförare" har vi i RHK mycket att lära från våra finska vänner, så ett utbyte kan bara bli till det positiva!

Blir det något, så visst kör jag gärna i Finland i augusti!
#81
Tävlingar / SV: Kinnekulle 2012
18 juli 2012, 18:32
Då kanske du även har hittat ngn form av tidsprogram, anmälningstid, inbetalningar etc? Jag gör det inte! Men jag tillhör å andra sidan inte den digitala generationen (om nu ngn i våra heat gör det...  ;) ).

Hittade förresten inte ens den där "nere till vänster -länken" utan lyckades tack vare din direktlänk.
#82
Tävlingar / Heatindelning Knutstorp!?
25 juni 2012, 08:48
Om heatindelningen är tänkt som anmälningarna har sorterats tycker jag det vore självklart att ändra så GT/GTS får ett eget heat.

Kör vi som anmälningslistorna ser ut, blandat med standard och GT/GTS och kubik/perioduppdelat så blir det ett heat med 16 "gamla eller små" blandade bilar och ett heat med 18 "stora" blandade bilar. Kör vi istälelt ett eget GT/GTS heat blir det 18 GT/GTS-bilar i ett heat, och 16 stdvagnar i ett heat.

Visst, anmälningarna kan fortfarande förändras, men visst borde ett rent GT-heat som på Gelleråsen vara en självklarhet? Knutstorpsarrangörerna har ju inget Forum/blogg vad jag kan se, men ngn som läser detta har kanske kontakter in i organisationen och kan lobba lite?
#83
Ser till min glädje  ;D att vi är 17 bilar anmälda i GT/GTS till Velodromloppet, samtidigt som std-65 oxå är många anmälda. Varför då inte göra som man gjorde under tiden det begav sig, d v s köra std oavsett kubik för sig, och GT/GTS oavsett kubik för sig, nu när underlaget faktiskt skulle räcka till för det?

Eller är det att stdheatet blir för stort, så att vi därför måste härbergera ett antal "svenssonbilar"  ;) i "vårt" heat?
#84
Antar att jag missat ngt, men hur tusan kan bilar med årsmodellangivelse "2009" vara aktuella för RacerHISTORISKAklubbens tävlignar?

Velodromloppets största heat verkar vara dominerat av i mina ögon ytterst "ohistoriska" årgångar. Vadan detta, inte är det väl ont om heat att fylla ut helgen med?  :-\

Eller åldras formelbilar (och deras förare  ;) mycket snabbare än alla andra fordon (och förare?).
#85
Tack för tipset - skulle då antagligen fungera bäst med att endast märka E-bilarna, som är i klar minoritet och då skulle "synas" lite extra bra och kunna kommenteras av speakers etc.
#86
Om vi nu som vi hoppas kan köra alla pre 65 GT/GTS i samma heat, tycker jag vi ska göra som 1000-cupen, d v s att alla bilar i anslutning till tävlingsnumret har ett tydligt "E" resp "F" som visar vilken period de kommer från/tävlar i. För exemplevis "stora" Healeys kan två bilar med samma årsmodell tävla i olika tidsperioder, och därmed oxå olika trimningsgrad/utrustning. Omöjligt för åskådare att genomskåda och förstå (och dessvärre oftast även för oinfomerade speakers!).

Med en klar märkning underlättar man för åskådarna och ger speakern en chans att förklara varför till synes helt lika bilar kan ha tämligen olika prestanda och placeringar i startfälten.

Synpunkter (helst instämmande...) gärna här på Forumet, eller kom till Healeytälten på Gelleråsen och diskutera. Jag vet var tusencupparna skaffar sin märken, och kan åta mig att ta fram de som behövs. Vill du direkt säga Ja! och beställa ett märke, skicka ett mejl till mig via Forumets "direktmeddelande" funktion. Eller ring, du vet säkerligen vem jag är, och namnet har jag patent på......  ;)
#87
Hej David! (eller ngn annan som känner sig kallad!)

En liten tanke: du som har gnetat igenom en hel del statistik etc, har du möjligen ngn form av lista/uppställning på vilka förare resp bilar som varit med och kört i GT/GTS-klassen säg under de senaste 10 åren (eller ngt sådant)?

Finns det ngt annat sätt att spåra upp/lista vilka bilar/förare det finns som vore potentiella deltagare i våra heat?

Min tanke är att på ngt sätt direktbearbeta dem, tjata etc att de antingen kör lite mer regelbundet eller i annat fall kanske överväger att sälja sina bilar vidare till mer engagaerade förare/ägare. En racebils värde skapas och bevaras bäst genom att den används för race, inte står i garaget och blir okänd och bortglömd. Som gatnöjesbil är de ju sällan speciellt lämpliga/användbara.

Din jämförelse med kostnader för 1000-kubikbilarna stämmer ju i stort sett vad gäller deltgandet i tävlingarna, men haltar vad gäller "entrebiljetten", dvs kostnader och problem att få till en (för sin klass/märke) konkurrenskraftig bil. Enklaste och ofta billigaste sättet är att köpa en färdig (nästan färdig) racebil, som ngn annan lagt möda och pengar på.

Vi behöver bli minst 25-30 aktiva förare/bilar för att kunna vara 15-20 bilar vid de olika racen, och på exvis Anderstorp mer än så för att det inte ska se ödsligt ut! Tyckte förresten att det med std gemensamma heatet på Anderstorp fungerade bra både för oss förare och för publiken. Var fighter på många olika ställen i heatet,oavsett klass.
#88
OK, vi tror vi förstår och lägger ner gliringarna till/mot Tommy.

Men diskussionen kan gärna fortsätta, för problemen finns där och är åtminstone två:

1. För oss i GT/GTS är problemet att vi inte får fram så många bilar att vi kan köra ett eget heat, en egen hemsida är betydligt längre ner på prioriteringen (om det ens är öskvärt, se nedan). Vi har alltför många klassmedlemmar som bara dyker upp lite då och då, och ännu fler som knappast kör alls utan låter bilarna stå. Hur gör vi för att få fram dessa? Vad är orsaken till det låga tävlingsintresset? Ekonomi, regel- och teknikkrångel, åldrande förare/ägare?

2. Sorgligt låg aktivitet i framförallt Forumet på RHK hemsida, lite förvånande att det inte sker mer löpande info från styrelser och tekniker om stort och smått, det som nu ev dyker upp där är reaktioner på gjorda inlägg/ställda frågor. Tror det vore bra om man agerade istället för att reagera! Även vissa övriga forumavdelningar blir ofta ålderstigna, med "senaste inlägg" ibland årsvis tillbaka. Kanske för många avdelningar?
#89
Bra jobbat David, bry dig inte om vad ngn morgonsur farbror muttrar!  >:D

Det är inte för få inlägg som är Forumets problem, utan motsatsen. Bara att ditt inlägg givit denna diskussion livar upp hela Forumet - inte ofta man hittar ngt med lite spets i (om det inte gäller synpunkter på säkerhetsregler....).
#90
Detta måste väl ändå vara litefel, även om vi oftast kör tillsammans, så inte är detta en GT/GTS bil, som det står i "Anmälda till Velodromloppet":

12 Thorbjørn Larsen NAF Fredrikstad Ford Cortina Lotus 1965 1598  :-\

Eller ngt jag missat? Men visst, vi behöver definitivt fler bilar i GT/GTS-klassen, så egentligen  borde vi vara tacksamma för alla bidrag - eftersom så många GTS-are övergått till garagegasning eller ngt liknande (pengar på banken eller rullator istället kanske?).

För ett antal år sedan skyllde många, framförallt 356-förare, på att det var inte roligt längre, alla Elaner svämmade över banorna och varvade två-tre gånger. Men Elanerna har dessvärre med några få glädjande undantag försvunnit, så nu gäller inte den ursäkten längre. Var är alla 356:or? Damma av och kom och lek med oss!  racesmile