Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

HTP

Startat av stefanp, 15 januari 2011, 20:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard H

Anders, tack för ditt svar. Det ser alltså ut som att vi i RHK ska tillämpa andra regler än vad SBF använder sig av. Tycker att detta är ett väldigt märkligt beslut. Detta borde endast gälla om man kör internationellt. Denna nya regel som medför stora kostnader vart femte år lär inte medverka till att vi får fler startande.

Är det några som får provision från tillverkarna av stolar och bälten?  ;)
Rikard Hasselblad
Chevron B8 #91

Tommy J.

Ja, ideer och åsikter fattas knappast hos RHK´arna. Med all rätt. Tongångarna hos FIA tror jag ser ut så här. De har punktat vissa komponenter vilka krävs i regelverket. Sen har man målat in sig i hörnet och köpt ett avlatsbrev ( Gustav Wasa införde detta på 1500-talet efter att brandskattat den då i Sverige katolska kyrkofalangen ). Avlatsbrevet heter numer HTP. Det frisvär FIA från alla tidigare löften som de utfäst i VIF. När HTP avskaffas så får vi väl pengarna tillbaka med ränta?  Jag är övertygad om att tillverkare av stolar, bälten, släckare, personlig utrustning etc.måste få dessa godkänna av FIA innan någon FIA ETIKETT APPROVED får apliceras. Detta antar jag betalar tillverkaren för till FIA. Sedan ger jag mig sjutton på att varje enskiljd etikett som apliceras skall nog FIA ha " skatt " på. När 10 år gått från utfärdandet av HTP´n så lär det väl bara vara att skicka in den och skaffa en ny. Men då har säkerligen priset gått upp kraftigt. I business kallas detta för självspelande piano.
Tommy #41

doc

5-årsregeln är befängd. När det gäller bälten, skickade knutspeed en länk till en australisk test av bälten. Där påpekar man att bälten i vanliga bilar som används betydligt mer än våra racebilar, inte ens efter 30 utgör någon fara. I tester visar det sig att 10 år gamla bälten håller samma värden som helt nya. När det gäller glasfiberstolar borde man kunna jämföra med båtar. Dessa utsätts ju i betydligt högre grad för ultravioletta strålar men ändå seglar det omkring mer än 30 år gamla båtar utan att de spricker och sjunker. Kanske är det båthandlarens dröm att man efter 5 år inte får sjösätta sin plastbåt. Det mest märkliga är att detta gäller också helt oanvända saker som legat förpackade i originalkartong torrt och i lagom temp.
Vilka utgör det historiska utskottet och på vilka grunder fattar de såna beslut. Träd fram och förklara er FF >:D

Henrik H

Historiska utskottet sorterar ju under SBF och inte RHK så de kanske inte följer denna dikussionen  ::)




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Flat-out-Frank

Som jag förstått det, sorterar Hist Utskottet under SBF, men består till stor del av "RHK-folk"....
Flat out Frank

doc

Om nu historiska utskottet sorterar under SBF så har väl RHK säkert representanter där. Någon borde väl kunna motivera varför vi skall var femte år betala för ny HTP, nya bälten, nya stolar. Hjälm och overall. Att saker inom racing kostar är ju ingen nyhet, men att var femte år behöva lägga ut en sådär 15 20 tusen utan att det är motiverat känns bara heldumt. Jag har en stol som köptes 9. Den visar inga tecken till ålderdomssvaghet. ETT 6-punktbälte nytt i  kartong som har gått ut 008 men fortfarande är helt utan fel. Under de 20 år som jag kört historiskt , har jag aldrig varit med om att något beslut har varit positivt för sporten. Snarare har det mesta varit ren dumhet. Allt från hur man tolkar app k till kostnadsökande pålagor utan någon som helst positiv effekt. Vi aktiv strävar på gnölar lite men fortätter ändå. Det är dags att agera bröder och systrar. Även om FIA är en helt igenom odemokratisk organisation, kan inte SBF agera utan hänsyn till oss medlemmar. Vi är ju genom RHK betalande till SBF >:D >:D >:D


doc

De två personer jag känner i utskottet är ju förståndige män så varför fattar ni så tokiga besslut????????????

Anders Jensen

#68
Med tanke på att det står föranmälan i inbjudan till årsmötet, är detta enbart för att tex. rätt antal frallor skall inköpas, rätt lokal skall hyras?

Anledningen till frågan är att somliga missat detta och nu inte har för avsikt att närvara .

Finns det möjlighet att anmäla sig i efterskott eller bara komma dit?
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Jason

#69
Citat från: Dan J skrivet 13 februari 2011, 10:00

http://www.sbf.se/info/kontakt/utskott/historiska/

Borde inte de föra någon typ av dialog med oss??
Om inte så måste vi göra tvärtom och ta en kontakt med dem.
Som det sas tidigare så är det ju inte säkert (antagligen inte...) att de följer vårat forum.

koja

Tjena! inser nu att mina två racefärdiga bilar får stå kvar i garaget, tråkigt för Dan då han kanske kunde fått något mer motstånd än han får som det är nu. Jensen jag ar ju även hundkojja som är byggd för 1000 cuppen mvh Hasse Axemyr :-\ :-\

Henrik H

FIA kanske har dålig ekonomi men inte SBF

tid: 12:20

http://svtplay.se/v/2325334/motor/svenska_rallyt_f




Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Ordförande

#72
Anders:
Helt riktigt att det är enbart av de anledningarna som du anger. Skulle någon eller några ha missat att anmäla sig så kan de göra det till mej före torsdag. Vi har en lokal som tar 60 personer och är i dagsläget 46 anmälda.
Doc:
Givetvis är det en båthandlares dröm om båten blir obrukbar efter 5 år. :D
Vad det gäller det du kallar 5 års regeln,så tror jag inte att du ska spekulera så mycket ännu.
Det som är klart är att regeln kommer att införas internationell från 2012. Eftersom den inte enbart gäller Historisk racing utan all racing ansluten till FIA och SBF så diskuteras det redan om nationella dispenser. Vi har ett år på oss och klubben agerar och kommer att agera.
Det kommer dock inte att vara någon idee att sticka näsan utanför Sverige om vi lyckas få nationella dispanser.
XXX:
Någon har skrivit att vi bara är ett fåtal som kör utomlands. Fakta är att vi är ca. 400 medlemmar,ca. 200 är aktiva och ca, 80 stycken av dessa gjorde en eller flera utlandstarter förra året, det vill säga att ca,40%.
Jason:
För att ge dej lite förklaring om tur ordningen i besluten så kan jag ge dej följande:
FIA tar de övergripande besluten. Dessa går sedan vidare till SBF. SBF tar dem till vårt nationella historiska utskott som bereder dem för beslut i SBF styrelsen. RHK kan då som största historiska klubb i Sverige ha ett visst inflytande och är även remisinstans.
Kommer det sedan beslut om saker som vi som medlemmar i klubben inte tycker om, så kan vi genom att vända på beslutsvägen försöka påverka.
Axmyr:
Kul att du dyker upp igen på forumet. Tror att förra gången var när vi skulle införa transpondrar och jag kan läsa att samma postiva anda finns kvar. ;)
Övriga:
Våra tekniker,framtidsgruppen och representant för Historiska utskottet kommer att vara med på årsmötet, så jag tror att en hel del kommer att klargöras där.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Ordförande


En mycket bra rapport från framtidsgruppen. Tack "Gubbar" för ett fint arbete !


Mötesnoteringar RHK:s Framtidsgrupp
2011-02-01 Strövelstorp
Tommy Brorsson
Per Hågeman
Lars-Göran Widenborg
Bo Lindman


Innehåll:
Sammanfattning    sid 1
Rekommendation    sid 2
Konsekvensbedömning    sid 3
Informationsbehov   sid 3
Trender i omvärlden   sid 4



Sammanfattning:
Framtidsgruppens möte upptogs till övervägande del av de frågeställningar som framkommit efter FIA:s i sent skede meddelande förändringar gällande HTP-handlingarnas giltighetstid och kostnad. Då FIA nu vill begränsa handlingens giltighetstid till 5 år, samtidigt som man inför en prishöjning som estimeras till ca 3000 Skr, alltså från nuvarande 5000 Skr till 8000:- Skr i nuvarande valutavärden och har ambitionen att kostnaden för förnyelse vart 5:e år ska uppgå till 50 % av en ny handling, börjar många utövare på nationell nivå att ifrågasätta värdet av handlingen och följsamheten till FIA och Appendix-K i detalj. FIA motiverar kostnadsökning med att man i första hand vill använda dessa extra intäkter till att upprätta en databas över de historiska tävlingsbilarna. 
Det skall betonas att frågan inte är helt avgjord ännu och att SBF tillhör de nationella förbund som är starkt ifrågasättande till detta FIA beslut. Samt att SBF har ambitionen hålla denna merkostnad så låg som möjligt. Summan 1500:- har nämnts i sammanhanget.

Till tveksamheten inför FIA hantering av den historiska racingen på nationell gräsrotsnivå bidrar också den tidigare annonserade regelförändringen på nationell bas, där man från och med 2012 i nationell historisk racing skall följa den internationell 5 års praxis avseende både bilens säkerhetsutrustning och den personliga säkerhetsutrustningen. Dessa förändringar gör sammantaget att en normal utövare av nationell historisk racing måste räkna med en kostnadsökning om i runda slängar 30.000:-  för handling och säkerhetsutrustning sett över en 5 årsperiod. Framtidsgruppens åsikt är att denna kostnadsökning inte torde vara avgörande för de RHK medlemmar som tävlar mer frekvent och i internationellt (eller i andra länders nationella tävlingar), men att risken är överhängande att vi på nationell gräsrotsnivå tappar deltagare, kanske speciellt de som åker ett något färre antal tävlingar, då kostnaden för handling och säkerhetsutrustning kan uppfattas orimligt hög utslaget per tävlingstillfälle. Noteras bör i sammanhanget att av klubbens aktiva medlemmar är det ca 35-40% (2009 års siffror) som tävlar utomlands, vid ett eller flera tillfällen per säsong.



Rekommendation:
Framtidsgruppens har efter noggranna diskussioner kommit fram till att RHK bör överväga, att se över möjligheterna till en nationell handling för historisk racing, vilken även bör inkludera att nationell historisk racing följer SBF;s nationella säkerhetsregler avseende stol, bälte och personlig utrustning.  En sådan nationell handling bör i övrigt följa Appendix-K till fullo, då man på nationell nivå måste ha möjlighet att på sportligt lika villkor tävla tillsammans med bilar med en internationell HTP-handling. Framtidsgruppen är av den uppfattningen att detta medför att andra nationella undantag i de tekniska reglerna därför bör undvikas.
Noteras bör att Framtidsgruppen inte kan se att detta står i strid med klubbens stadgar § 3 där det står: "- att anordna och deltaga i tävlingar och uppvisningar av historiska tävlingsbilar i enlighet med av FIA och FIVA fastställda regler"
I tillämpliga paragrafen § 1.3 i App-K säger "The present Appendix K must be respected in all international events for historic cars and is highly recommended for any other historic events."

Kommentar 1)
Framtidsgruppen ståndpunkt är att det förvisso inte i grunden finns något självändamål eller egenvärde i att gå en egen nationell väg, men att i det fall FIA:s inte har ambitionen eller intresset att skapa regelverk som är tillämpbara för olika nationella förutsättningar, inte ger klubben något annat val om klubbens ambition fortsatt är att nationell historisk racing även ska omfatta utövare på gräsrotsnivå. Något som framtidsgruppen tror är avgörande för att bibehålla tillväxten och volymen av deltagare, vilka möjliggör nationella historiska tävlingar av det slag som idag genomförs. Det borde vara rimligt att RHK i första hand tillgodoser önskemål och behov hos den stora majoritet av sina medlemmar som främst utövar sporten på nationell gräsrotsnivå. Detta får inte och behöver inte på något sätt stå i konflikt med de klubbmedlemmar som vill ha möjlighet att i såväl stor, som begränsad utsträckning deltaga i historisk racing på internationell nivå.
Framtidsgruppens uppfattning är att bägge ambitionsnivåerna är lika viktiga att tillgodose och att det utan tvekan ryms inom klubbens möjligheter.

Kommentar 2)
Skulle SBF besluta om att FIA internationella regler beträffande 5-års praxis för säkerhetsutrustning ska tillämpas framledes även på nationell nivå för övriga grenar och discipliner, kan dock praktisk verkan av en nationell HTP-handling ifrågasättas, då kostnadsökningen enkom för HTP-handlingen sett till helheten över en 5 års period av relativt begränsad art. I sammanhanget kan konstateras att SBF generellt genomför en skärpning av kravet på overall och underställ till FIA standard 8856-2000 generellt i racing.
(däremot är det inte i dagsläget känt huruvida SBF också avser tillämpa en 5 års praxis generellt.) Vidare bör noteras att krav på HNRS (HANS) skydd införs from 2012 i historisk racing och införs i Rally, Rallycross och racing stegvis 2010-2015. Detta medför utöver kravet på HNRS skydd också att flertalet utövare även måste byta ut sin hjälm mot en HNRS anpassad.     
Det är framtidsgruppens uppfattning att det i första hand är den kommande regeländringarna beträffande säkerhetsutrustning som är den största påverkansrisken för RHK:s tävlingsverksamhet. Tyvärr har SBF missat att sprida investeringsbehovet över tiden, vilket gör att flertalet utövare ställs inför betydande kostnadsökningar just 2012. Detta riskerar att menligt påverka deltagarantalet från 2012.



Konsekvensbedömning
Med enbart en internationell handling och dito regelverk beträffande säkerhetsutrustning är det mycket stor risk att deltagarantalet sjunker till nivåer som omöjliggör egna historiska tävlingar. Likaså riskerar ett ensidigt internationellt perspektiv öppna dörren för nya aktörer inom historisk racing, med ett nationellt perspektiv för ögonen.
En sådan ofrivillig uppdelning av svensk historisk racing mellan FIA-trogen internationell verksamhet och nationell gräsrotsverksamhet vore starkt olycklig, då "marknaden" för två olika separerade nivåer av historisk racing knappast torde finnas i Sverige idag. En sådan konkurrenssituation genom exkludering torde inte gynna, vare sig internationell eller nationellt inriktad historisk racing i vårt land.
Utmaningen och risken med en nationell htp-handling ligger i att den kräver en högre nivå av styrning och självdisciplin hos aktörerna, då erfarenheter i en del andra länder pekar på att regelverket i sina tekniska delar inte efterlevs i samma utsträckning som för en äkta HTP- handling. Detta kan i sin tur medföra risk för en uppdelning i "A och B" kategorier på bilbeståndet. För att undvika en sådan utveckling kan initialt extra insatser i regelverkets utformning krävas och över tiden måste fungerande rutiner skapas för att förhindra en sådan glidning i tillämpning av regelverket.
Vidare kan finnas en risk för upphovsrättslig konfrontation med FIA angående en nationell handling som bygger på HTP-handlingen. 

Informationsbehov
Framtidsgruppen konstaterar att informationsbehovet i bilsporten generellt är stort och att utövarna av historisk racing med det i jämförelse med flertalet andra discipliner omfattande och komplexa regelverket App-K har ett särskilt behov av en tydligare informationsstruktur än den nuvarande. Bristande informationsstruktur är ett övergripande problem för såväl FIA och SBF, oavsett disciplin. Det gäller både regelverken, samt utskott och kommittéers protokollförda beslut.
Önskvärd miniminivå vore att utövaren lätt kan hitta det som berör denne på ett och samma ställe. Idag krävs att man söker informationen i App-K, relevant App-J, Gemensamma tekniska regler, International Sporting Code o.s.v. Något som inte torde vara helt lätt eller självklart för den nytillkomna utövaren. Ska vi kräva av utövarna att vara påläst i regelverket, måste vi ge utövarna, även nytillkomna, rimliga förutsättningar för detta.
Kanske en idé är att respektive klassrepresentant, med stöd av teknikerna, gör en relevant sammanställning av de regler som gäller för just deras biltyper.
Trender i Omvärlden
På det internationella planet är det fortsatt stark utveckling för den historiska bilsporten, sett till antalet fordon och tävlingsevenemang,
Möjligen kan man drista sig till att påstå att trenden är att de stora och traditionsbärande historiska tävlingarna tenderar att locka allt mer deltagare och publik, medan flertalet internationella historiska mästerskapsserier har fått det svårare att locka deltagare.
De serier som lyckas bra med detta, vänder sig till en annan kategori utövare, än vad vi har i svensk historisk racing till övervägande del.
Historisk racing på internationell nivå, har fått en alltmer exklusiv prägel över tiden. Detta bidrar till att tydliggöra det ökande gapet mellan internationell historisk racing och nationell dito. Olika mycket i olika länder, beroende på den demografiska profilen hos de nationella utövarna.

Ser man till utvecklingen för veteranfordonshobby i stort kan man dra vissa paralleller.
Det ökade intresset för äldre fordon och nostalgi i allmänhet gynnar även historisk motorsport. På veteranfordonsområdet ökar intresset idag snabbare för "folkbilar" och enklare fordon, medan de exklusivare fordonen har en något försiktigare, men ändock tydligt positiv utveckling. Skillnader finns mellan olika länder och deras "mognad", men trenden är ganska tydlig. I Sverige och några ytterligare länder är denna trend mycket tydlig.
Veteranfordonshobbyns stora genomslag i samhället beror troligen till stor del på att den omfattar allt från den enklaste mopeden till den exklusivaste sportbilen. Det finns både topp och bredd, vilket gör acceptansen för veteranfordonshobbyn går genom i stort sett hela samhället. Detta är en utveckling som även kan komma historisk motorsport tillgodo, om förutsättningar gives att tillgodose intresset, oavsett inriktning och nivå.

På nationell nivå har antalet tidningstitlar gått från tre till sex stycke under de senaste tolv månaderna. Allt detta medan titlar som riktar sig till intresserade nyare bilar är konstant.
Denna starka ökning, som möjligen är tillfällig, bottnar självklart i det starkt ökande intresset för äldre fordon generellt.
För historisk racings vidkommande kan det med tillfredställelse konstateras att intresset från dessa media att rapportera mer om den historiska racingen ökat markant det senaste året, både sett till antal inslag och dess omfattning i samtliga 6 titlar.
Till detta ska läggas det stora fokus på Midnattssolsrallyt som ges i TV-produktion, f.n. i TV8.





RHK Framtidsgruppen

Lars Widenborg
Per Hågeman
Tommy Brorsson
Bo Lindman (vid pennan)
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Tommy J.

Gedigen samamnfattning men ganska tunn luft! Om vi nu är taken for a ride så är det inte första gången! Fram med ett dekret och tekn. defenition varför byta ut stolar etc. som även vi byfånar kan förstå och åtlyda! Igen, skall det vara så f-b-t svårta att fatta att efterdebitering håller inte efter att betalning skett!!!! Det vet väl om någon DU Brorson!
TOMMY JAGERWALL