Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Pelle Svensson

#62
Generell diskussion / SV: Senaste rutflaggan
15 januari 2014, 14:35
Bosse:
Deltagar antalet är nog inget problem, eftersom vi har ett samarbete med Danskarna på första tävlingen och att det brukar komma en heldel norrmän och finnar till Velodromloppet, så ser vi inte att det ska bli så stora problem. SSM har som regel sina fasta deltagare och blir lite av ett semester race som många vill köra. Det som jag tror blir spännande att se är hur Mantorps tävlingen kommer att tas emot av de aktiva.
#63
Formel / SV: Vad händer inom FF1600?
15 januari 2014, 12:30
"senast som ett inlägg på Formula Ford Classic"

Kjell var hittar du det ?
#64
Formel / SV: Vad händer inom FF1600?
15 januari 2014, 12:16
Kjell all racing är känsligt vad det gäller dåliga eller goda tider. Historiks racing har totalt inte drabbats av det ännu i Sverige. En viss omstrukturering har det dock varit. En tendens är att "billigare" klasser växer att de mera kostsamma klasserna minskar i antal startande.
Väldigt mycket hänger också på sammanhållningen i klasserna. En stor och viktig del är hur Klasspapporna jobbar och lyckas med att hålla samman klassen, både på banan och i depån. Trivsel under tävlingshelgerna ger fler deltagare.
Klasspapporna utses inte av styrelsen utan av klassdeltagarna. I det fall du nämner så är det några förare som ville ha en förändring och kontaktade styrelsen, det kom också några namn på ersättare. Styrelsen varken ska eller bör ha åsikter på namnförslagen, utan i demokratisk anda så är det upp till deltagarna i klassen att utse sina Klasspappor. 
#65
Formel / SV: Vad händer inom FF1600?
15 januari 2014, 08:36
Tror inte att du behöver vara orolig Kjell.
Den här tiden på året så brukar det vara så här och det, har genom mina år i klubben, alltid funnits ett visst överskott av Formel Ford bilar i vårt land.
#66
Generell diskussion / SV: Senaste rutflaggan
15 januari 2014, 08:27
Bosse:
Det som är meningen med texten är att vi inte ska informera och tillåta användning av vårt anmälningssystem i de fall vi inte får någon information. Styrelsen överraskas gång på gång av olika planer, vilket stör vår egen planering och gör att vi tappar deltagare på våra egna tävlingar.
Får vi igång ett samarbete med de arrangörer som "Plockar russinen ur kakan" så att vi gemensamt kan planera datum och vilka klasser som är aktuella, så blir det en annan sak.
#67
Generell diskussion / SV: Kanonloppet 1959
14 januari 2014, 07:51
Jo Bosse, jag är mycket medveten om det du skriver efter att, en gång i tiden, ha köpt bilder av en person som inte ägde dom.
Jag har försökt att spåra vem som lagt ut filmen, men det verkar svårt att hitta honom/henne. Troligtvis har inte den som gjort det något intresse av att ge sig tillkänna, då han/hon kanske känner att han/hon inte har några rättigheter till filmerna. Det bästa är nog att sluta gräva i det och i stället glädjas över att den här filmen har räddats till eftervärlden. Vi kan ju också hoppas att de två andra också dyker upp på nätet. Personligen så tror jag inte att någon kommer att hävda några rättigheter eftersom avtal etc. är borta sedan fyrtio år tillbaka, men det skulle ju vara intressant att följa en sådan rättegång om den blev av. Två av "Gubbarna" som var med och styrde klubben på den tiden är i livet och kan säkert "Stå inför Planket" och berätta hur det låg till. De blev för övrigt väldigt glada över att filmen har kommit fram ur gömmorna.
#68
Generell diskussion / SV: Kanonloppet 1959
13 januari 2014, 15:25
Har kollat lite med de gamla i hembyn. Alla är säkra på att när filmen gjordes så var det BP som hade rättigheterna till filmen, men att KMK (Karlskoga Motor Klubb) fritt disponerade rättigheterna att använda den. Det gjordes liknande filmer även 1960 och 1961, som betalades också av BP med samma avtal.
Vid konkursen av KMK försvann det mesta materialet ur arkivet. KMK, veteranklubb som bildades på -80 talet har sedan med ljus och lykta leta efter filmer och annat material, utan framgång vad det gäller filmerna. Nu har en av dem plötsligt dykt upp på nätet och "De gamle" är väldigt förvånade och hoppas givetvis att även de två andra ska dyka upp.
Att någon i dag skulle kunna hävda att de har rättigheterna på filmerna ska bli intressant att följa. BP och KMK är borta, troligtvis även han/hon som tog hand om dem i arkivet är också troligtvis borta, så vem skulle kunna hävda att han har rättigheterna ?
#69
Generell diskussion / Kanonloppet 1959
12 januari 2014, 20:22
Gälleråsen 1959 - "Kanonloppet" on Vimeo
20 minuters svensk racinghistoria, när den var som vackrast. Kolla in Kranskullan också mycket vacker och moster till Eje Elgh. Farsgubben singlar också förbi vid framhjulet på Persbergarns Ferrari vid besiktningen.40.000 åskådare över helgen.
#70
Generell diskussion / SV: Årsmöte 2014
12 januari 2014, 11:31
Weiter:
Tyvärr är den "Gamla goda tiden" förbi. Om du meilar mej på Ibsab@telia.com, så ska jag skicka en utredning som gjorts runt Knutorps Ring i Power Point format. När du tittat på den så tror jag att du förstår att om vi ska ha någon bana kvar i Sverige så ska nog inte dB höjas. Problemet finns inte bara i Sverige.
#71
Se till att du har familjen med dej på tåget och framför allt frugan. Har man begränsade resurser vilket 99% av oss i klubben har så blir det en prioriteringsfråga för hela familjen. Många av oss har familjerna med ut på tävlingarna. Kom i håg att i Historisk racing så kör vi efter regeln 50% racing och 50% socialt umgänge.
Satsa på Formel Ford av erfarenhet så vet jag att man får mest racing för pengarna i den klassen.
#72
Generell diskussion / SV: Årsmöte 2014
11 januari 2014, 20:22
Dåligt med kommentarer. Är alla nöjda?
#73
Generell diskussion / SV: Årsmöte 2014
09 januari 2014, 14:45
Anders:
Anledningen till att det finns två förslag angående paragraf 3 är att vi ännu inte fått svar på från RF om vår skrivning "om att sträva" är enligt de regler som de har.
Ändringarna finns på ett dokument där den nya texten är röd markerad och den är dessutom reviderad ett antal gånger. Att lägga ut den skulle bara skapa förvirring. Det är det publicerade som årsmötet ska ta ställning till.
Skulle vi under par. 20 lägga ut RF och Bilsports förbundets alla övergripande stadgar, regler, så skulle både forum och matriken bli välfyllda, därför refereras det bar till dessa.
Att lägga övriga frågor inom ett årsmöte ser jag som att man bara skapar problem, frågan är ju fri under årsmötet och det är ju det som ligger inom de ramarna som ska behandlas och beslutas.
#74
Generell diskussion / SV: Årsmöte 2014
09 januari 2014, 13:08
Lars Runo:
Visst kan man göra en "Hall of Fame" över Historiska förare men det har inget med klubbens stadgar att göra.
#75
Generell diskussion / SV: Årsmöte 2014
09 januari 2014, 11:12
Styrelsens förslag till ändringar av Racerhistoriska Klubben stadgar:


STADGAR FÖR RACERHISTORISKA KLUBBEN

§1   SAMMANSLUTNINGENS NAMN
Sammanslutningens namn är Racerhistoriska Klubben (förkortat RHK), stiftad den 24 april 1978 i Stockholm. Klubben är riksomfattande och har sitt säte i Stockholm.

§ 2    KLUBBENS ÄNDAMÅL
RHK är en ideell sammanslutning, vars syfte är att studera och sprida kunskap om tävlingsbilarnas och hastighetstävlingarnas historiska utveckling och kulturella betydelse och att främja historiska tävlingsbilars aktiva användning.

§ 3    KLUBBENS VERKSAMHET
Klubben skall verka för i § 2 angivna ändamål, bl.a. genom:
- att lokalisera och bevara tävlingshistoriskt intressanta bilar och delar av sådana
- att medverka till att dessa blir restaurerade på ett fackmässigt och korrekt sätt
- att ge råd beträffande identifiering och restaurering av tävlingsbilar och delar av sådana
- att anordna och deltaga i tävlingar och uppvisningar av historiska tävlingsbilar, och då sträva efter att
följa av FIA och Svenska Bilsportförbundets (SBF) samt Riksidrottsförbundets (RF) fastställda regler.
- att arkivera litteratur och dokument inom intresseområdet
- att samarbeta med organisationer och myndigheter med anknytning till klubbens verksamhetsområde
- att hålla kontakt med in- och utländska organisationer med liknande verksamhet.

§ 4    MEDLEMSKAP
RHK har ordinarie medlemmar och hedersmedlemmar.
Till ordinarie medlem kan styrelsen invälja person, vilken bedöms ha ett seriöst intresse för klubbens ändamål.          Styrelsen kan kalla hedersmedlem.
Medlem skall värna om klubbens ändamål och goda anseende.

§ 5    MEDLEMSAVGIFT. MEDLEMS RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER.
Medlemsavgift för ordinarie medlem fastställs av årsmötet. Hedersmedlem erlägger ingen medlemsavgift.     Medlemsavgift skall vara betald senast den 31 januari.
Medlem som inte i tid betalt fastställd avgift kan uteslutas ur klubben.
Medlem skall erhålla medlemskort.
Medlem som vinner inträde under 4:e kvartalet, anses ha betalat medlemsavgift för det påföljande året.
Medlem har:
-   Rätt att delta i sammankomster som anordnas för medlemmarna
-   Rätt till information om föreningens angelägenheter
-   Skall följa föreningens stadgar och beslut som fattats av föreningsorgan
-   Har inte rätt till del av föreningens behållning eller egendom vid upplösning av föreningen
-   Skall betala eventuella övriga avgifter som beslutats av föreningen.

§ 6    UTTRÄDE OCH UTESLUTNING
Medlem som skriftligen anmäler sitt utträde ur klubben befrias omedelbart från sitt medlemskap i RHK. Betalda avgifter återbetalas inte. Förfallna avgifter betalas enligt styrelsens beslut.
Medlem som brutit mot klubbens stadgar kan uteslutas av styrelsen.  Beslut om uteslutning får inte fattas utan att medlemmen inom viss tid, minst 14 dagar, fått tillfälle att yttra sig över de omständigheter
som föranlett att medlemskapet ifrågasätts. I beslutet skall skälen därför redovisas samt anges vad medlemmen skall iaktta för överklagande. Beslutet skall inom tre dagar från dagen för beslutet
skriftligen tillställas den berörde. Beslutet av den berörde överklagas inom tre veckor enligt reglerna i RF:s stadgar.

§ 7    SAMMANKOMSTER
Tid och plats för RHK: s sammankomster bestäms av styrelsen och anpassas efter omständigheterna. Medlemmar äger rätt att till sammankomster medföra gäster. Gäst deltar inte i mötesförhandlingar.





§ 8    DELTAGANDE I TÄVLINGAR OCH UPPVISNINGAR
Medlem får inte utan styrelsens medgivande representera klubben.
Medlem får inte, på annat sätt än som föreskrivs i Svenska Bilsportförbundets stadgar och bestämmelser, delta i tävlingar och uppvisningar som omfattar idrottsgrenar anslutna till Riksidrottsförbundet och som anordnas av organisation utanför förbundet.

§ 9   BESLUTANDE ORGAN
Föreningens beslutande organ är årsmötet, extra årsmöte samt styrelsen.

§ 10    VERKSAMHETSÅRET OCH ÅRSMÖTET
Klubbens verksamhets- och räkenskapsår börjar den 1 januari och avslutas den 31 december
Årsmötet hålls före mars månads utgång.    Styrelsen kallar till årsmöte.
Kallelse och förslag till dagordning, liksom övriga årsmöteshandlingar som inkomna motioner och valberedningens förslag, skall utsändas senast tre veckor före utsatt dag för årsmötet.
Medlem som betalt innevarande års medlemsavgift och hedersmedlem har rösträtt.
Vid årsmötet skall förekomma:
- val av mötesordförande
- val av mötessekreterare
- val av två personer att jämte mötesordföranden justera årsmötesprotokollet
- val av två rösträknare
- fråga om mötet är rätt utlyst
- fastställande av dagordning.
- styrelsens verksamhetsberättelse
- resultat- och balansrapport
- revisionsberättelse
- fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
- föredragning av budget
- Fastställande av årsavgift för påföljande verksamhetsår
- val av styrelseledamöter
- val av revisorer och revisorssuppleant
- val av valberedning.
- Motioner
- Mötets avslutande
- Övriga frågor

§ 11    STYRELSEN
Klubbens arbete leds av en styrelse med fem eller sju ledamöter, bland vilka ingår: ordförande, sekreterare och kassör. Styrelsen är beslutsmässig när mer än hälften av dess ledamöter är närvarande.
Styrelsen utser erforderliga funktionärer och kommittéer att bistå i styrelsearbetet. Styrelsen bestämmer själv sin arbetsordning och villkoren för ovan nämnda biståndsorgan.
Vid sammanträde skall protokoll föras. Protokoll skall justeras av mötesordföranden eller mötes-sekreterare samt av en för mötet utsedd justeringsman. Avvikande mening skall antecknas till protokollet.
Det åligger styrelsen särskilt att:
Tillse att för föreningen gällande lagar och regler iakttas
Verkställa av årsmötet fattade beslut
Planera, leda och fördela arbetet inom föreningen
Ansvara för och förvalta föreningens medel
Tillställa revisorerna handlingar enl. § 13
Förbereda årsmöte

§ 12    KLUBBENS FIRMA
Klubben firma tecknas av styrelsens ordförande, kassör och sekreterare, två i förening.

§ 13    REVISION
Klubbens verksamhet skall granskas av två revisorer som utses av årsmötet. Årsmötet skall också utse en revisorssuppleant att vid behov ersätta ordinarie revisor eller att träffa avgörande då de ordinarie revisorerna är oeniga. Revisorerna har rätt att fortlöpande ta del av föreningens räkenskaper,
årsmötes- och styrelseprotokoll samt övriga handlingar. Föreningens räkenskaper skall vara revisorerna tillhanda senast en månad före årsmötet. Revisorerna skall granska styrelsens förvaltning och räkenskaper för det senaste verksamhets- och räkenskapsåret samt till styrelsen överlämna revisionsberättelse senast två veckor före årsmötet.

§ 14    VAL
Val av styrelseledamöter sker vid årsmötet, på så sätt att ordföranden väljs för ett år. Övriga styrelseledamöter väljs på två år. Halva antalet inkluderande sekreteraren väljs ett år och halva antalet inkluderande kassören väljes påföljande år. Val sker genom enkel majoritet.    

§ 15    VALBEREDNING
För förberedande av val av klubbfunktionärer enligt § 11 skall årsmötet tillsätta en valberedning om tre klubbmedlemmar. Valberedningen skall lämna förslag till styrelsen senast fyra veckor före utsatt dag för årsmötet.


§ 16   MOTIONER
Motion från medlem skall, för att upptas till behandling på årsmötet, skriftligen komma
styrelsen tillhanda senast fyra veckor före den i kallelsen utsatta dagen för årsmötet.
Motioner skall göras tillgängliga för medlemmarna senast tre veckor före årsmötets
genomförande, på sätt och plats som anges av styrelsen i kallelsen till årsmötesförhandlingar.
Motioner som avgörs genom omröstning sker med enkel majoritet.

§ 17    STADGEFRÅGOR
Förslag om ändring av dessa stadgar eller om klubbens upplösning får endast avgöras vid ordinarie årsmöte. För godkännande av sådant förslag fordras kvalificerad majoritet med 2/3, vid två separata på varandra följande årsmöten, varav minst ett ska vara ordinarie.

§ 18   EXTRA ÅRSMÖTE
Styrelsen kan kalla medlemmarna till extra årsmöte.
Styrelsen är skyldig att kalla till extra årsmöte när en revisor eller minst 1/10 av föreningens röst-berättigade medlemmar begärt det. Sådan framställning skall avfattas skriftligen och innehålla skälen för begäran.  När styrelsen mottagit en begäran om extra årsmöte skall den inom 14 dagar utlysa sådant möte att hållas inom tre månader från erhållen begäran.
Kallelse med förslag till föredragningslista skall tillställas medlemmarna enligt
samma regler som för ordinarie årsmöte under § 10, d.v.s minst tre veckor före mötet.
Vid extra årsmöte får endast det som föranlett det extra årsmötet upptas till behandling.
Om rösträtt på extra årsmöte och om beslutsmässighet vid sådant möte
   gäller vad som sägs i § 10 och § 17.

§ 19    KLUBBENS UPPLÖSNlNG
Beslut om upplösning av klubben skall innehålla föreskrift om användning av klubbens tillgångar för bestämt ändamål som överensstämmer med klubbens ändamål och skall omgående delges Svenska Bilsportförbundet genom bestyrkta avskrifter av styrelsens och årsmötets protokoll i ärendet, åtföljda av revisionsberättelse och ekonomisk redovisning.

§ 20    ÖVERORDNADE STADGANDEN
Utöver dessa stadgar gäller Riksidrottsförbundets stadgar, föreskrifter och anvisningar. Vidare gäller Svenska Bilsportförbundets stadgar, tävlingsreglementen och föreskrifter, liksom i tillämpliga delar FIA:s reglementen och föreskrifter.
Ordföranden och sekreteraren är ansvariga för att alla för klubben gällande stadgar, föreskrifter och anvisningar vid behov finns tillgängliga för klubbens medlemmar.

§ 21   SKILJEDOMSFÖRFARANDE
Talan i tvist mellan medlem och föreningen får inte väckas vid allmän domstol. Sådan tvist skall, utom i fall då annan särskild ordning är föreskriven i RF:s eller SF:s stadgar, avgöras enligt lagen om
skiljedomsförfarande. Dock skall följande gälla rörande kostnaderna för skiljedomsförfarandet:
Vardera parten svarar för egna kostnader liksom för kostnaderna för den skiljeman parterna utsett. Ordförandens kostnader, inklusive kostnaderna för eventuell sekreterare, delas lika mellan parterna.



Förslag nummer 2

§ 3    KLUBBENS VERKSAMHET
Klubben skall verka för i § 2 angivna ändamål, bl.a. genom:
- att lokalisera och bevara tävlingshistoriskt intressanta bilar och delar av sådana
- att medverka till att dessa blir restaurerade på ett fackmässigt och korrekt sätt
- att ge råd beträffande identifiering och restaurering av tävlingsbilar och delar av sådana
- att anordna och deltaga i tävlingar och uppvisningar av historiska tävlingsbilar, och skall då
följa de av FIA och Svenska Bilsportförbundets (SBF) samt Riksidrottsförbundets (RF) fastställda
regler.
- att arkivera litteratur och dokument inom intresseområdet
- att samarbeta med organisationer och myndigheter med anknytning till klubbens verksamhetsområde
- att hålla kontakt med in- och utländska organisationer med liknande verksamhet.