Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Anders Jensen

#21
 Peter Hertzberg aviserade tyvärr återbud i 1000cc cupen (heat11) då växellådan rasat.
#22
Generell diskussion / Sprint & Back Cupen
03 december 2014, 10:20
Lite information från våra rallyåkande kollegor:

http://www.rallyklassikerna.se/wp-content/uploads/2014/12/Lystring-i-sin-helhet.pdf

Har hört att asfaltsbacken Gurlitta är på G.
#23
Classic Touring 1966-81 / RHK Mästaren
15 september 2014, 13:26
Congratutaltions Ari Oksala to your outright win in the RHK championship :Y:  racesmile
#24
Delar Säljes / Panoramaspegel
09 juli 2014, 15:11
430mm Longacre Racing Panoramaspegel till salu. Kostade €42.50 och €9.50 i frakt på Sandtler. (ca 483:-)
Prisidé 375:- ?
#25
Teknik / AppK 2014 svensk
30 april 2014, 11:03
Läste på SBF nyhetssida att 2014års Appendix K nu är översatt till svenska.

http://web.sbf.se/regler/up/15/APPENDIX_K-2014.pdf
#26
Är du intresserade av att köra Gulf Nordic Historic Challenge på Ahvenistobanan i Hämeenlinna så passa på att anmäla ditt intresse.   

Information finns bland annat här:
http://www.rhkswe.org/notiser/gulf-nordic-historic-challenge/

En direktlänk till anmälningssidan finner du här:
http://www.nordic-historic-challenge.com/registration.html

Jag tror samtliga svenska förare som var över förra året var mer än förtjusta av det fina arrangemanget och det vänliga mottagandet. Skulle inte det räcka som argument så är det norra europas absolut häftigaste bana med 32m i höjdskillnad. Liknande banor byggs inte idag, med extrema lutningar och kraftiga, plötsliga höjdskillnader där körningen "på gränsen" får en helt ny innebörd för föraren som kör där första gången.

Wikipedia skriver:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ahvenisto_Race_Circuit

Vänta inte utan ta och anmäl ert intresse nu..intresseanmälan kostar inget.
#27
1000cc / Checklista inför säsongsstarten
16 april 2014, 13:50
Här finner ni en checklista. Bara att skriva ut och bocka av på.

http://www.1000cccupen.com/Blandat/Checklista1.pdf


Glad Påsk på er!

#28
Beträffande de felaktigt märkta priserna som delades ut på årsfesten så har fortfarande ingen pokalskylt har synts till ännu.

Fortfarande :( :(   

Snart >:(

#29
1000cc / Uppstartsmöte Tusencupen
03 mars 2014, 12:29
Lördag den 12 april blir uppstartsmötet för 2014.
Mötet kommer att ske på Kinnekulle när SSK har sin träningshelg.
Tanken är att vi ska kunna testa våra bilar och sedan ha vårt möte på eftermiddagen.
Vill du testköra är kostnaden ca 700:- för 5 st 15 minuters pass.
Tidsschemat kommer att meddelas när SSK är klara med planeringen.

Anmälan sändes till Mats på: mlreklam.racing@tele2.se

Info ang banan:
http://www.kinnekulle-ring.se/category.php?categoryID=1
http://rejsa.nu/bana_info.asp?kinnekulle
http://www.sskserien.se/?page_id=2772


Välkomna!
Mats och Anders

#30
Bilder / Panhard Racing
30 december 2013, 10:56
Hittade det här urklippet vars innehåll iaf för mig var okänt tidigare.
http://panhard.racing.free.fr/wp-content/uploads/COUPURE-PRESSE.jpg
Lite svårt att tyda texten men tydligen heter byggaren Roland Hellberg eller Hallberg och är i från Göteborg.




och på den här bilden syns även en breddad BMW 3.0 CSL i bakgrunden (PAR 776).


Någon som vet mer? Hågis?
#31
1000cc / Dags att..
23 december 2013, 11:20
ta fram den gamla Scalectrixbanan och börja träna inför 2014.


#33
Generell diskussion / Bilsportgalan 2014
09 december 2013, 08:38
Är det någon som skall åka upp till Norrköping "över dagen" från västra Sverige?

http://www.bilsportgalan.sbf.se/program.php

#34
Teknik / Stolsplacering
06 december 2013, 11:22
Stolsplacering.

Jag vet att ni som bygger nytt läser AppK men tänkte ändå att detta kunde vara bra att ha i åtanke att frågan har varit uppe på Tekniska Kommiténs agenda 30 nov.2013.


Citat PROTOKOLL TK 10/13:
§ 121 Förtydligande om stolsplacering
Det har varit starka reaktioner efter att en bil stoppades vid förbesiktning med krav på att stolen skulle flyttas.
Den tävlande valde att inte flytta stolen utan åkte i stället hem och har uttryckt att han fick startförbud.
Bilägaren har nu haft ett möte med G-OP som förklarade vilka krav som gäller. Vid TK:s genomgång av regeltexten framkom att det krävs ett förtydligande på mätmetoden.
Förslag på uppdaterad text har inkommit från RY utskottet och TK har inga invändningar mot denna men vi måste bereda frågan på hur kravet skall implementeras retroaktivt på befintlig bilpark.
Förslaget på texten är att "ingen del av stolen får finnas bakom huvudbågen främre plan" (framkanten på röret).
Bakgrunden till en skärpning är olyckor där förare/kartläsare blivit klämda mellan stolens nackstöd och huvudbågen.

Beslut: Texten accepterad men en införandeplan måste först tas fram.
  /slut citat.


På fråga till SBF så gäller ovanstående förtydligande både rally, racing (modern och historisk) samt rallycross.

Vad står det då i AppK?
Under appendix 6A definitioner står följande:
8.1.2 Huvudbågen
En vertikal ramstruktur formad som en båge av rör placerad i ett plan vinkelrätt mot bilens längsgående axel, omedelbart bakom främre säten.

och under appendix 6B definitioner står:
8.2.3 Huvudbåge (ritning K-8):
En tvärgående vertikal båge (+/- 10º lutning i förhållande till vertikallinjen) tillverkad i en båge av ett stycke rör monterad tvärs i bilen alldeles bakom förarsätet.


Förmodligen får de som idag har problem med att uppfylla nuvarande krav att få något/några år på sig att rätta till båge alt stolsplacering (=implementering/införandeplan av nuvarande bilpark).

//Anders
#35
Bilder / Inte ofarligt..
27 november 2013, 18:09
.att åka rakt fram heller...   :o

Kolla här
HASport Hondata Insight car #2010 Crashes at El Mirage Nov '13

#36
Teknik / Med tanke på decibelkravet....
25 september 2013, 14:41
känns detta kanske bekant?

#37
1000cc / Falkenbergs final
19 september 2013, 16:06
Då var säsong 2013 till ända och vi räknar in totalt 44 st startande ekipage i tusencupen.

Vill passa på att åter gratta våra mästare:
* Hans Eklund, som åter knep totalseger i RHK cupen (och i CT1) med sin ovanliga SAAB 96 GT 750,
* Tommy Jagerwall, (som äntligen) blev tusencupmästare klass F i Cooper S 970,
* Peter Nylén, blev tusencupmästare i klass E i sin nära nog standard SAAB 96 DeLuxe och
* Lars Davidsson, som blev RHK mästare i klass CT6, även han i en Cooper S 970.

Pga ett missförstånd så blir nu prisutdelningen för totalpristagarna i tusencupen på RHKs årsfest i Hjo den 26 oktober, men den som väntar på något gott........

Vi hoppas ju förstås att vi kan bli lika många som vi brukar vara tävlingarna.  Visa nu att  1000cc cupen även är största heat på festen...

Som ni kanske märkt så ligger det resultat och varvtider från Falkenberg uppe sedan några dagar och nu, för en stund sedan, även Racefotos bilder från Falkenberg.

Vi ses i Hjo.

#38
Bilder / Hjärnsläpp....
18 september 2013, 15:23
...kan hända även den bäste.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3MkzrKUmNQE

Inte så konstigt kanske då han tydligen bara sovit ett par timmar pga sitt motorbyte.
Förarna var verkligen inga primadonnor på den tiden.
#40
Bilder / Foton av Stefan Mays
02 juli 2013, 09:04
Kolla in dessa bilder. www.salon.io/stefanmays
En del är rena konstverk.

Den här Lolan känner nog en del igen.
http://salon.io/#stefanmays/hockenheim-historic/hockenheim-historic-041-jpg