Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Bo Lindman

#46
Vill bara tacka för en rakt igenom mycket trevlig och välarrangerad helg i Halmstad!

#47
Bilar Säljes / Re: Reynard 863
22 oktober 2015, 20:45
Ja man kan ju fundera varför vi inte kunde enas om samma reglemente i de två länder där F4 körts....
#48
Bilar Säljes / Re: Reynard 863
22 oktober 2015, 11:36
F4 är ju numera godkänd enligt App-K var ju en diskussion om det för några år sedan. Däremot är jag inte tvärsäker på att Finland och Sverige har helt lika F4 reglemente i historiskt. Har för mig man i Finland tillåter de bredare F3 hjulen och ev också en senare motorspec. Tror även specen på låda skiljer och motsvarar F3 rakt av om jag minns rätt, medan man i Sverige går på en tidigare utgåva av F4 reglementet. Hur det mer i detalj skiljer om det nu fortfarande gör det får nog någon mer initierad svara på. 
#49
Blev ett direktsänt inslag i SR P4 Östergötland om helgen begivenheter,
Kul när responsen för vår hobby är god hos media.
Lite inslag och bilder i länken nedan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6237692

I morrn börjar allvaret :-)
#50
Hej alla racers!
Kommer att stå i speakertornet på Mantorp till helgen. Som vanligt är ni mer än hjärtligt välkomna upp till mig, med lite nytt och skvaller om er klass, ert eget tävlande, eller kamraterna/familjens dito. Allt för att vi ska kunna visa hur kul och trevligt det är med historisk racing!
Flera av klassrepresentanterna försåg mig med matnyttig info inför SSM, behöver den uppdateras, så maila mig gärna på bo.l.lindman(at)telia.com.
Gäller så klart även de klasser som inte hade möjlighet att fylla på med lite klassinfo tidigare. :-)
Men framförallt, så hoppas jag ni har lust och möjlighet att skicka upp någon från klassen när ert heat kör, som har lust att vara sidekick i tornet en stund.
Ser fram emot att se er på Mantorp!

Mvh Bosse
#51
Vi nåddes idag av det tråkiga beskedet att vår vän och Formel Vee-profilen Curt "Curre" Johansson hastigt gått bort.
Curt tillhörde de absolut främsta pionjärerna i Formel Vee och deltog redan för 50 år sedan vid den svenska premiärtävlingen för Formel Vee på Ring Knutstorp hösten 1965.
Redan året därpå blev han vår första Riksmästare i Formel Vee. Samma år blev han tvåa även i RM på isbana. Under sin aktiva tid hann det bli mängder av tävlingar på bana, på is och i rallyskogen.
Oftast med någon lämplig bil ur VW:s modellprogram. Kanske inte så konstigt då Curt under sina yrkesverksamma år var en uppskattad och duktig mekaniker inom VW-handeln. Det hann bli mer än 50 topplaceringar i olika internationella lopp. Men det var inte enbart motorsport på fyra hjul som lockade "Curre", det blev en hel del tävlat på två hjul också.
Så sent som vid årets Velodromlopp sågs Curt uppvisningsköra en Fvee av snarlik modell som den han debuterade i 1965. Något som de närvarande kan intyga var något Curre njöt av i fulla drag.
Till Svenskt Sportvagnsmeeting kommande helg var det meningen att han skulle vara celeber gäst i speakertornet under Formel Vee´s 50-års jubileum. Så blir det nu tyvärr inte.
Curt Johansson skulle firat sin 80-årsdag den 9 Juli.
Vi är många som kommer sakna Curt i depåerna och våra tankar går självklart först och främst till hans familj, inte minst sonen Roger som ju gått i sin fars fotspår på racerbanorna.

För vännerna i Formel Vee Sverige
/ Bo Lindman
#52
Man kan vinkla allt så att det passar ens egna syften, oavsett man är för eller emot något.
Själv tycker jag det verkar som Håkan A pratar för sin "egen sjuka moster" kanske det står ett Gr A projekt 86-90 och samlar damm i hans garage?
Det konstiga är att Peggen som det refereras till är en av de som ansett att -85 är en lämplig gräns i dagsläget av de skäl jag angett.
Han må ju kunna ha ändrat sig senare, jag har hög respekt för Peggens åsikt och kunnande i ämnet.
Ska man resonera som du gör Håkan är det väl lika konstigt att vi inte har historiska F1 och racersportvagnar över 2 liter med i RHK?
Heaten för de biltyperna är inte heller överfulla. Men din och din bils tid kommer vad det lider, det vare sig tvivlar jag på eller har något emot.

Håller i övrigt med med om att det i dagsläget är en ickefråga. Så detta blir mitt sista inlägg.

#53
Lite svårt att hänga med bitvis i logiken i din argumentation. Men jag är förvisso lätt sleten när helgen närmar sig ;-)
Listan på vinnarbilar i MSR och åldern på deras grundkonstruktion känns inte speciellt relevant för Gr A resonemanget kan jag tycka.
Mer än möjligen det faktum att den visar på hur ganska förutsägbara vinnarbilarna är i sin variation. (frånsett Tom härliga 164:a)
Anledningen till att 911, MK2 Escorter och 240 hävdar sig beror till stor del att kunskaperna och kostnaderna för att framgångsrikt driva
en Quattro som klarar App-K nålsögat gör att denna nog blir rätt sällsynt oavsett trots sin tekniska överlägsenhet.
finns fler bilar som borde vara vinnaraspiranter, men som av tekniska- och/eller kostnadsskäl ändå är svåra att få konkurrenskraftiga idag, iaf på nationell nivå.
Förvisso skulle man kunna hävda att det då inte spelar något roll för bilar som E30 M3 i Evoutförande och RS500 blir ändå sällsynta fåglar på våra banor, men då är ju behovet av att släppa in dessa bilar heller inte så stort i nuläget.

Men du säger samtidigt att bilutvecklingen efter 1985 inte går att jämföra mellan racing och rally. Där håller jag med dig. Men vi drar olika slutsatser av detta.
Jag tror som jag skrev tidigare att dessa nyare Gr A bilar blir aktuella även på bana vad det lider. Men att nog dröjer ett litet tag till. Kan ju vara bra att få fart på Gr A upp till -85 först kanske? Rätt många fina bilar att se fram emot där också.
(om man nu inte råkar ha ha ett Gr A projekt 86-90 stående som gör att egenintresset påverkar förstås, då kan jag förstå ivern)
Gra A i period J2 är ju inte heller den enda klass/tekniska reglemente som inte körs i svensk historisk racing...

Beträffande frånvaron av utveckling av moderna bilar i rallysporten generellt kan jag hålla med, men så länge bilsporten i vårt land har svårt att attrahera större sponsorer blir det nog tyvärr att leva med bilar som är halvt överåriga även på högre nivå. Nyare vagnsmaterial kostar mer än vad de aktiva klarar, utan sponsorer och egagerade generalagenter. Tiderna med Gr 1 och 2, Std A och B + Special får vi nog inte tillbaka. Men å andra sidan slog ibland en V4 då och då 99 turbon redan då, liksom en Amazon inte sällan rastade 240. Men det är en annan, nog så viktig, diskussion i mina ögon. Men knappast ur ett RHK perspektiv.

Du har helt rätt om turbopåslaget i SSK Standard, första året var den inget påslag alls om jag minns rätt, sedan blev det ett ökade påslag i ett par steg som jag minns.
Turbobilarna blev med SSK:s geniala hk/kg formel helt enkelt för tunga till slut, så då blev det som vanligt igen, trimmade sugmotorer, företrädesvis runt 2 liter och från Skövde. Fanns förvisso de som prövade med små överladdade motorer, men de var lätt räknade. Men då är vi överens om att koffecienten bör öka inte minska om man ska balansera en turbobils prestanda?

Sedan vill jag avslutningsvis föra tillbaka diskussionen om Gr A bilarna till teknikutvecklingen. Har lyssnat med några av de jag känner sedan den tiden som åkte grupp A.
Tekniksprånget är rätt svårt att bortse ifrån. Inte minst pga alla ET och EVO tillägg som kom i ökande takt, oavsett bilmärke. En 240 Turbo tidigt 80 tal var en betydligt enklare bil än en 240 Turbo andra halvan av 80-talet. Samma gäller M3 v.s. 323i eller RS500 kontra XR4I. Upp till 85 är antalet möjliga bilar helt enkelt flera. Så låt oss börja där och få fart på den första delen av Gr A epoken, innan vi med sandalerna löst på foten snubblar in inästa Gr A epok. Vad rallyfolket gör får vara upp till dem!

tycker jag som inte skulle diskutera detta vidare... där fick du mig! :-)
Trevlig midsommar!
/Bosse 


   
 
#54
Tja, som jag skrev, det är det jag fått förklarat för mig, inget jag tänker gå i närmare polemik om. Saknar i stort egen erfa av Gr A. Men jag kan iaf berätta att en av landets mer erfarna och meriterade Gr A piloter nationellt och internationellt under Gr A epoken inte har riktigt samma bild av Gr A bilarnas utvecklingskurva som den du anger. Men jag har själv inte detaljkunskapen kring Gr A för att bemöta det som sagt. Den enda egna erfarenheten är några få testvarv i en Golf 1600 Gr A mitten 80-tal. Kul bil att köra f.ö.
Beträffande DTM låter det du säger rimligt, för det var väl bara där Mercan var något att räkna med, liksom Lotus Omegan och Mustangen.
Däremot förstår jag inte hur en bil med 1,4 i turbokofficient kan bli långsammare än med 1,7? I mina ögon ger en lägre koffecient en fördel, inte en högre.
Var mycket snack om turbokoffecienten även i SSK men ca 10 år tidigare, när Janne Mattsson blev helt överlägsen i Ronwills Turbokonverterade Ascona B.
Gränsen är ju dragen vid 1985, så att Gr 5 bilarna i epoken går in där kanske inte är så konstigt? Men för ganska många år sedan när jag var mer aktiv och engagerad var inte heller Gr5 bilarna speciellt välkomna. Vände väl när Förenade Bil ville sätta "Tobias" bakom ratten på "Emma" 320 i?
Missförstå mig rätt jag har inget emot de nyare Gr A bilarna, lika lite som Gr 5 bilarna som nog är mina favoriter. Men det kan vara värt att känna av så att man inte får samma situation som i rallyskogen, där den vanlige åskådaren har svårt att skilja de historiska bilarna från de så kallade moderna....


#55
Bakgrunden till att man satte gränsen till 1985 var väl att det togs ett rejält tekniksteg i Gr A fr.o.m. 1986 säsong? Bilar som BMW M3 E30 och Sierra Cosworth kom in i bilden och blev i princip i praktiken de enda bilar som gick att vinna med, med Mercedes 190 som en av få uppstickare. Det är i alla fall det argument jag hört i sammanhanget.
I skogen såg det ju lite annorlunda ut bland gr A bilarna i motsvarande period, kanske därför man har olika årsmodellgränser?
Svår balansgång det där, någon gång ska ju även dessa bilar (och ännu nyare in i historisk racing) frågan är bara när tiden är mogen.
På rallysidan tycker jag personligen man rätt länge legat lite väl nära de vanliga nationella klasserna i vagnparkens sammansättning. Startlistan i t.ex. Midnattssolsrallyt tenderar snart att innehålla lika många Volvo 240 som Grupp H eller VOC. För ett antal år sedan var det svårt för publiken att förstå skillnaden mellan en Escort MKII eller Ascona B i App k eller dito bilar i nationella klasser. Samtidigt måste man följa med sin tid och inse att bilar som för inte så länge sedan bara var halvgamla, överåriga tävlingsbilar också blir historiska och lockar nya utövare och ny publik till tävlingarna. Svårt det där...
#56
Inte speciellt ofta man får läsa om historisk racing eller Velodromloppet i någon morgontidning här i Stockholm, men i morse  handlade Anders Lindblads motorkrönika i Svenska Dagbladet om Erik Berger och Velodromloppet. Kul och Snyggt jobbat!
 
#57
Intressant utveckling må jag säga. HU har insett att man var helt fel ute beträffande SBF generella regelverk och dess tillämpningar beträffande körkortskravet när det kommer till arenadisciplinerna?

Att flertalet av SBF;s discipliner har ett generellt ålderskrav på 18 år, liksom historisk racing torde inte vara någon nyhet för de flesta som kan läsa ett regelverk.
Däremot torde det för många av oss vara en nyhet att de av SBF kommunicerade regelverken och dokumenten, beträffande de klasser som har andra åldersgränser inte äger någon legal rättighet enligt HU.

Det gällande dokumentet beträffande åldersgränser i racing är daterat 2014-10-13.
Där står att läsa:
Generell åldersgräns är 18 år, dock gäller nedanstående avvikande åldersgränser 2015-2016:
Från 14 år:
Renault Junior Cup
Formel Basic
Från 15 år:
Formel Ford
Ginetta G20/G40 Cup
Formel Renault 1,6
Formel äldre (max. 1800cc)
JTCC (15 – 20 år)
Volvo VOC
Klass 3 enl. gällande isracingreglemente
Från 16 år:
Radical Prosport och PR6
Roadsport C
Abarth Trofeo 500
Långlopp:
- BMC Motorsport, klass 'Standard'
- NSHC, klass 1 och klass 2
Från 17 år:
SSK klass 1
Långlopp:
- MSLS, klass 4

För att detta dokument inte skall gälla krävs att HU kan påvisa ett daterat dokument som anger att ovanstående åldersgränser inte omfattar historisk racing.
Då så vitt jag känner till inget sådan dokument eller protokollfört beslut föreligger inom det tidsramar som enligt SBF:s praxis gäller ovabnstående dokument enligt all rimlig logik fortfarande.
Om nu inte HU anser detta, eller vill/törs erkänna att beslutsprocessen i detta fall hanterats bristfälligt, är jag övertygad om att RHK:s styrelse med en omvittnat kunnig ordförande står upp för att gällande regelverk efterföljs.
Det är lätt att inse att HU med sitt halsstarriga besked om att racingutskottet inte har någon beslutsrätt eller inverkan på historisk racing sätter RHK och övriga arrangörer av historisk racing i en prekär situation. Påståendet att historisk racing inte faller under racing, utan är en helt fristående disciplin gör att det därmed inte heller finns något gällande tävlingsreglemente för historisk racing (men väl racing) Hur avses detta hanteras inför stundade helgs tävlingar?
Jag kan i sammanhanget inte annat än att tycka rejält synd om vår egen annars så förnuftige racingrepresentant i HU som nog blivit rejält överkörd av sitt eget utskott i denna hantering.

Dessutom kan man fundera över ett par detaljer till i denna dåligt tillagade soppa.
Varför väljer Hu att förtydliga sin sent påkomna idé att SBF:s åldersgränser inte gäller historisk bilsport endast ett par dagar före första tävlingen, trots att man mycket väl kände till förhållandena långt tidigare?
Hur kan det komma sig att SBF utfärdar licenser i historisk formel till förare under 18 år om dessa ej äger rätt att tävla i disciplinen?
Varför meddelar man den minderårige tävlande sitt definitiva beslut via SMS? Känner man inte till hur beslut av denna art ska meddelas?
Varför hänvisar man ständigt till en påstådd åldersdispens? Hur kan man utdela en dispens till någon som följer gällande regelverk?
Är man inte införstådd med vad regelverket säger och vad ordet dispens innebär?
Är Hu inte införstådda med begreppet generell åldersgräns?
Av vilken anledning vägrar HU att delta i möte med övriga berörda utskott för att finna en lösning på situationen?
Anser man det är den enskilde aktive som ska stå för konsekvenserna att SBF:s olika beslutande instanser och organ inte kan kommunicera internt?

Även om jag i grund och botten är helt enig med HU om att historisk racing inte bör vara en karriärstege för juniorer inom racing generellt, så anser jag att hanteringen av detta ärende är bland det mest flagranta jag upplevt inom historisk racing. Det är nu dags att stå upp för begångna fel och göra om och göra rätt.
Eller ska berörda aktiva tvingas lyfta frågan till JU eller RF?





 
 
#58
Nog tur att mina bägge killar släppt det här med racing och är fullt engagerade i Frivilliga Flygkåren och Young Pilots. Därmed ingen större brådska med att få någon racerbil klar, så alla är glada...
#59
Jag kan inte låta bli att fundera vidare i ämnet. Och ju mer jag funderar, desto mindre begriper jag...
Om det nu är så att Racingutskottets regelverk inte är tillämpbart i historisk racing, vilket tävlingsreglemente körs RHK-tävlingar enligt numera?
Var kan jag hitta detta tävlingsreglemente? Är ju bra för både aktiva och arrangörer att veta vad man ska hålla sig till.
Under grenen Historisk Bilsport hittar jag mästerskapsregler i rally, men i racing finns ingenting?

I SBF gemensamma regler står under paragraf G 1:5
3. Dessa sportgrensregler gäller fr.o.m. på respektive sida angivet revideringsdatum och tills
vidare. Ändring av reglerna kan införas efter publicering i SBF:s officiella organ.
4. Regeländring får inte ske under pågående tävlingsår, om inte synnerligen tungt vägande skäl
kan motivera en ändring.
6. SBF:s officiella kommunikéer, beslutsreferat, regeltolkningar m.m. offentliggörs i SBF:s
officiella organ. Detta har samma giltighet som SBF:s regelverk.

Med anledning av ovanstående är min fråga:
1) När publicerades att HU tar över beslutsrätten kring tävlingsregler, licenskrav avseende åldersgränser och körkortskrav etc från RA?
2) Var hittar jag denna info publicerad enligt 3 och/eller 6 ovan?
3) Om punkt 1 och 2 inte kan besvaras, huruvida kan 1:5.4 anses uppfyllt om bulletinen publiceras 2 dagar innan första tävling?
4) Om RA tävlingsreglemente ej gäller, vilket tävlingsreglemente gäller, från när började det gälla och vart hittar jag det?

Jag tror och hoppas att man i så god tid som möjligt innan Velodromloppet undanröjt alla oklarheter och tveksamheter kring vilka regler som gäller för oss jämte det självklara Appendix-K. Och att dessa klargörande publiceras tydligt i de kanaler där så ska ske.



#60
Sedan borde ett sådant protokoll rimligen också hänvisa till de paragrafer i regelverket som man åberopar för sitt beslut.
Allra helst när det är ett beslut som annars kan tolkas stå  i i direkt strid med SBF:s praxis när det gäller beslut om regeländringar som inte är föranledda av direkta säkerhetsskäl. Eller rent av som ett beslut utan något stöd i gällande regelverk.
Om förbundets utskott ska anses vara autonoma i beslutsfattande och regeltolkande, så kan vi ju fråga oss varför vi inte är organiserade i Svenska Racingförbundet, Svenska Rallyförbundet eller Svenska historisk bilsport förbundet och så vidare...