Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - BosseGT40

#1
ÖPPET BREV TILL SBF

Det går dagar och det går veckor. SBF vägrar notoriskt att svara på våra frågor om vad vi ska göra med våra juniorer inom historisk formel. Gäller 18-års gräns (enligt HU-02-2015)? Gäller krav på B-körkort (enligt HU-02-2015)?

Vi är kanske idag inte alls så många som berörs av detta med åldersgränserna inom historisk formelracing. 5-6 förare kanske. Men för oss är det desto viktigare.

Jag kan bara tala för mig själv och för "min" junior, men jag gissar att det ser likadant ut för de andra. Det handlar för oss om rejäla investeringar i pengar, i engagemang och i nedlagd tid; bil, renovering, biltransportsläp, husvagn, förarutrustningar, licenskurser o.s.v. Investeringar som vi företagit efter direkt inrådan med SBF:

e-mail 11/8/2014
Hej Bo,
Tack för mail. Kort svar på din fråga.....nej det behövs inget intyg el. ngt annat från SBF/Racingutskottet.
Åldersgränsen för träning/tävling i historisk Formel är 16 år. Knappa in på länken nedan, där kan du läsa
om åldersgränser för deltagande i olika racingklasser. I uppställningen där benämns historisk Formel för Formel äldre.
Åldersgränser: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_2014-2015_Aldersgranser.pdf
Har du fler frågor är du välkommen att återkomma.


Vi har gjort vårt bästa för att ta reda på reglerna för juniordeltagande i historisk racing, fått dessa förklarade för oss, inhämtat skriftligt intyg från SBF att juniordeltagande är enligt liggande regelverk, samt fått detta bekräftat av den för 2015 uppdaterade publicerade åldersgränsavvikelsen. Och ändå blir vi mitt under pågående tävlingssäsong och utan synbart stöd i SBF:s regelverk motade i dörren av SBF.

Hur en handfull juniorer i en eller ett par klasser, som faktiskt bara rättar sig efter bilsportförbundets regler, kan väcka en sådan anstöt och motvilja hos bilsportförbundet, och hur någon kan känna sig så enormt hotad av dessa juniorer har jag personligen svårt att förstå. Det är lite häxjakt över det här.

Att i skarp kontrast till liggande regelverk nu neka tävlingsdeltagande för juniorer i de berörda formelklasserna skulle innebära att inhämtande av samråd och besked av SBF i frågor relaterade till av SBF sanktionerad verksamhet helt saknar värde.
Det vore att demonstrera både en blatant oförmåga och ovilja att följa sina egna regler, och att istället för att stå för det man sagt, vända sig tvärt emot sina egna besked! Vem skulle i detta fall överhuvudtaget känna något som helst förtroende för SBF?

Att ett nationellt förbund skulle acceptera att, över en ur nationell synvinkel bagatellartad fråga, fullständigt förlora sin trovärdighet är för mig en gåta.

Är inte bilsportförbundet till för de aktiva? Att man då som aktiv ska behöva bli bestraffad av SBF, och dessutom bestraffad ganska hårt, uteslutande för att man följer gällande, publicerade SBF-regler känns mycket märkligt.

För det kan väl ändå inte vara så att Svensk Historisk Motorsport är hotad till sin verksamhet, sin anda och sitt helhetsbegrepp av ett par tonåringar för att de, i enlighet med liggande regelverk, vill deltaga i verksamheten? Om de sedan klarar av det mer eller mindre bra får väl prispallen utvisa, men så är det ju för alla, liksom att licenskravet är detsamma för alla. Onödigt är kanske att understryka att licenserna för dessa juniorer utfärdats av SBF, och att SBF uppbär deras licensavgifter, men att SBF i nästa andetag nekar dem starttillstånd.

För drygt två veckor sedan verkar i alla fall SBF ha tagit ställning:

e-mail 17/6/2015
Hej Bo,
Ikväll har jag deltagit på tel.möte med representanter för vår Förbundsstyrelse och Historiska utskottet.
Mötesagendan innehöll en punkt, åldersgräns historisk racing (formel + standard). Mötets beslut delges
med fördel av Erik Uppsäll, ordf. HU. Kopierar därför detta mail till honom.


Sedan detta e-mail skrevs har INGET klarställande kommit mig tillhanda i denna fråga. Inte ett andetag. Är det då för mycket begärt att mitt under brinnande säsong faktiskt få ta del av det SBF anser att vi borde rätta oss efter? Varför detta hemlighetsmakeri?

Även om detta är totalt oviktigt för alla er inom SBF som suttit på möten och beslutat om saker som inte har någon konsekvens för er själva så vore det jättesnällt om ni ville låta oss veta vad ni kommit fram till.

MVH
Bo Paulson
#2
Känns det inte som att "Översikt Förarlicenser" (publicerad av SBF) borde gälla?
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_112579/cf_74/forare.PDF
Enligt denna skall endast "Bilorientering, Rally och under vissa omständigheter Folkrace" behöva körkort.

Känns det inte ocksâ som att "Regler för avvikande âldersgränser inom racing" (publicerad av SBF November 2014, och det som SBF hänvisar till vid förfrâgan) borde gälla?
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_2015-2016_Aldersgranser.pdf
Enligt denna gäller 15 âr för "Formel Äldre" (F3, FJ, Midget500 och FV1300) och dessutom FF.

Bland SBF's publikationer har jag inte nâgonstans hittat en antydan om att "18 âr och körkort" skall gälla för nâgon arenamotorsport, historisk eller ej. Âlder räknas dessutom enligt SBF som "det kalenderâr dâ föraren uppnâr viss âlder", d.v.s. föraren ifrâga behöver inte HA FYLLT ÂR vid tävlingstilfället utan det räcker med att han fyller âr under det innevarande âret. Den "âldersdispens" som HU möjligen inte alls vill utfärda, om de nu skulle ha auktoritet att utfärda en sâdan, verkar därmed endast relevant för "Formel Äldre" i det fall föraren INTE fyller minst 15 âr under innevarande kalenderâr.

Ett par frâgor ställer sig nu nästan själva:
1. Varför är inte HU 02-2015 publicerad av SBF?
2. Är RHK numera av SBF utsedd publikationsplats för beslut?
3. När börjar HU 02-2015 gälla? När man uttalade orden (sâvitt jag förstâtt per telefon)? När man skrev protokollet? När man spikade upp det pâ en klubbhemsida (RHK's)? Eller träder ett sâdant beslut endast i kraft när det officiellt publicerats av sin ägare (d.v.s. SBF) och i sâdant fall, om man ska tolka SBF's regeländringspolicy för den här sortens icke säkerhetsrelaterade beslut, först inför följande säsong (d.v.s. 2016)?
4. Och givetvis, i skenet av ovanstâende: ÄR ens HU 02-2015 ett SBF beslut?

Ett beslut (om ett sâdant nu skulle föreligga) som verkar gâ stick i stäv med nu gällande regler för tävlingsdeltagande bör under alla omständigheter remitteras till SBF för validering innan publicering.

Jag har ärligt talat lite svârt att se vari problemet ligger. Är sâ mânga etablerade förare inom historisk bilsport sâ hotade av att ett par grabbar pâ 15-16 âr vill köra historisk formelracing? Känns som en storm i ett vattenglas detta.

För övrigt: MELVIN! Fantastiskt kört. Nu kan det bara bli sämre!  racesmile