Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Lars Runo Tillback

#46
Citat från: Pelle Svensson skrivet 08 december 2013, 14:37
Jo då Lars,Runo,Tillback.
Det rådgörs och bollas väldigt mycket mellan oss i styrelsen.
Min tanke med mitt inlägg var att det kunde resultera i en lite mer strukturerad uppgiftslista, inte enbart P:s spontana.
Från styrelsen, från medlemmar.
Jag hjälper gärna till att sammanställa vad som behöver göras. Om det inte kallas talibanism att ha ordning o reda!
#47
Pelle, Pähr, Svensson
är du ensam i styrelsen, eller har du någon att rådgöra med?
#48
Ämnet  "Startavgifter och prispengar", som handlar om ekonomi, PR och sponsring borde hållas rent och särskilt. Nu har det övergått till debatt om "RHK:s målsättning och stadgar" . Detta viktiga ämne kan väl få ett eget ämne, just  det egna ämnet, eller?
"Nån jävla ordning får det vara... "  Citat från vem? Inte var det Kennedy i alla fall
#49
Läste nyss Formel Vee-klubbens stadgar på den utmärkta hemsidan. Även Formel Fords hemsida lever så det står härliga till!
Undrar bara vara man hittar RHK:s stadgar och målsättning. Finns dom under nån rubrik? Är dom tillgängliga för medlemmar?
#50
Stenis, Henrik H skrev det så bra om sponsring.
I dagens läge räcker det inte att klistra på en dekal.
Först måste du ha något att erbjuda/sälja! Det är kanske det rubriken handlar om.
Det finns åtminstone tre nivåer på detta - 1)RHK generellt -2)De olika tävlingarna (Gelleråsen, Falkenberg etc) -3)Varje enskild förare/team
#51
Marknadsföring:
Eftersom jag bor i Ullaredstrakten är det intressant att jämföra två arrangemang, nämligen RHK-finalen och Wheels and Wings på Falkenbergs motorbana.
Till stor del samma nördar i samma historiska ålder. Jämför marknadsföringen, genomslaget åtminstone i lokala medier. Cruising i Falkenbergs innerstad. Rök och stök, men i det hela uppskattat, t o m av kommunledningen!
Kolla
http://www.wheelsnwings.se/
#52
Jag tycker att diskussionen bör handla om ALLA RHK:s evenemang, inte enbart Gelleråsen (Det var ett exempel på åskådarantal). Kom ihåg rubriken! Visst finns det evenemang som inte hänger till 100% på ljudnivån. Visst är det skönt med gott motorljud, men andra kvaliteter behöver lyftas fram. Varför kommer vi ihåg Ronnie-Reine duellerna, jag tror inte det var enbart pga ljudet (även om det var gott på den tiden).
Så vi får göra förslag och ta fram ideer utifrån dom förutsättningar som gäller!
#53
Hur många betalande åskådare är det i genomsnitt på tävlingarna som ingår i RHK-cupen? Hur mycket pengar kommer in den vägen? Nån som vet?
Frågan är kanske inte relevant eftersom flera tävlingar ingår i andra arrangemang, men lite pengar blir det väl till RHK!?
Eller?

Såg Bosse Bildoktorn leda matlagning i går i TV.
Hans Devis "Det viktiga är inte att tävla, utan att vinna!"
Det kan bli RHK:s nya mål!!!
#54
Tävlingar / Re: Tävlingskalender
23 november 2013, 13:52
Ta gärna bort tävlingskalendern från 2012 på startsidan, så blir livet enklare för en del.
#55
230 startande ( i Falkenberg enl Bengt-Åce Gustavsson) x 3000 SEK blir c:a 700000. Så då går det jämt upp, utan andra insatser.
Varje satsad PR-krona ger alltså sponsor- eller publikintäkter, som kan ge en vinst. 
#56
Trots att jag kört racing till och från sedan 1964, så visste jag inte ens förrän nån gång c:a 2000, att historisk racing existerade!
Pga att jag var arbetskamrat med fantastiska  Fve-föraren och handlingexperten Catharina Hansen.
Lite PR-arbete kanske behövs, utåt?
#57
Formel / SV: Silly season 2013-14
12 november 2013, 15:10
I vilken klass passar denna Quantum in?
#58
Teknik / SV: Ljudnivåer
15 oktober 2013, 12:56
Citat från: Bosse L skrivet 14 oktober 2013, 20:15

Det är för mig fullkomligt obegripligt ,att förbund, banägare, klubbar, arrangörer och aktiva inte tidigare gjort gemensam sak med gemensamt mål.
Fördröjningsstrid är en sak fanflykt en annan.  Men nu har vi det elände vi förtjänar :-(

Men om vi drar våra lärdomar av detta, applicerat i ett bredare perspektiv, så kanske det är någon nytta med det i slutänden?

Om jag vore ordförande i ett arbetsmöte, t ex inom bilindustrin, vilket jag varit, skulle jag be dig att ge tre konkreta förslag, som är baserade på lärdomarna. Kan du det?
#59
Teknik / SV: Ljudnivåer
14 oktober 2013, 11:48
Ljud och upplevelsen av ljud är nog en av de mest utredda inom vetenskapen!
Dom gränsvärden som vi har nu, kan man säga är politiska kompromisser. Och dom finns för att dom är  mätbara, med objektiva instrument.
Ljud är, som alla vet, väldigt subjektivt, en fråga om upplevelse. T ex en mygga (oj,det finns visst en Mygga i RHK också) i sovrummet – inte många dB, men väldigt irriterande!
Jag tycker också att det ska brumma (helst inte knattra) om racerbilar. Det ljud som mäts är ju en summa av inte bara avgasljud, utan också vindbrus, däckljud och mekaniska ljud från motor o växellåda.
Så man kan ju också minska ljudnivån genom att skärma av motor o växellåda. Det är kanske därför formelbilar har det svårare, enl Pelle.
Och jobba med ljudkvalitet, så att det brummar gott, istället för högt. Det görs ju inom bilindustrin, jag kan ge referenser!
Till sist:  Publicera ljudmätresultat för alla, låt det bli en varning (gult kort) inför nästa race, istället för uteslutning (Eftersom mätmetoderna är osäkra)
#60
Teknik / Ljudnivåer
13 oktober 2013, 16:49
Raka rör vill vi ha, men ingen ska störa mig!Vi lever i ett samhälle som ska leva ett tag till
Därför måste vi göra vissa anpassningar och val i våra intressen.
T ex  ljudet från våra racerbilar . Det älskar vi, men inte när och var som helst, eller hur?
Dagens regler inom SBF är en liten (!)  eftergift i det komplexa med ljudstörningar.

Många pratar om deciBel, ingen vet vad det är. (Det är bara matematik)
Att mäta ljud är svårt, en hel vetenskap, så dom mätningar som gjorts i t ex HMS Knutstorp har sannolikt enbart sållat ut dom värsta.
Att själv mäta, eller få reda på, sin egen bils ljudnivå, hur gör man, innan svartflaggen?Kan RHK eller SBF sätta upp godkända ljudmätningsstationer ihop med expertföretag?
I värsta fall kan det bli en juridisk sak, där man ifrågasätter mätningarnas relevans.

Jag  kollade på ljudnivåkraven för  några tävlingar 2013
Gelleråsen ,Knutstorp  SSM , Knutstorp HMS,  Kinnekulle SSK ,
Alla har 95 dB på 10 m avstånd, dvs samma SBF.
Utom Falkenbergs MK på träningar som har 95 dB på 5 m avstånd!
Det blir 89 dB på 10 m avstånd