Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Per H.

#16
Tävlingar / SV: Velodromloppet 2013
27 maj 2013, 09:45
Hej!
Vad jag förstår så överskrids antalet bilar för banlicensen grovt för Std/GTS 66-71, så här skulle man nog se om man inte borde ha ett heat upp till 1300 eller 1600 cc. Om Formel 3 2000 m.fl., slås ihop med Sport 2000 som vid ett antal tidigare tillfällen (9+5 bilar) så blir det ju status qvo i alla fall.
Om man jämför antalet anmälda i de flesta heaten så är det nog tom. fler deltagare än förra året. Även i "stora" std. ´65 är det ju över 20 deltagare.
Problemet är ju att man väntar till sista dagen med att anmäla sig, och det dräller säkert in några idag också. Ett fenomen som vi känner till, men ingen vet varför?? Men problematiskt för arrangörerna som måste ha is i magen in i det sista.
MVH
Per H.
#17
Hej!
Något om GT
Henry Anderssons Chevrolet Corvette hamnade väl i Tyskland, eller var det Holland.
Bengt-Åke Bengtssons Chevy Corvair blev väl såld till England tror jag.
Lars Brunndahls Porsche 911 finns i Tyskland med ny kaross.
Lennart Almström har sålt sin Lotus Elite till Peter Nordgren, och vi hoppas snart få se den på banorna.
Mats Ek har sin Sunbeam Tiger kvar och slickar väl såren efter senaste missödet.
Mian Jutterströms MG Midget lär finnas i Danmark
Stefan Winqvist har troligen sålt sin Elan. Han åker ju Datsun 240Z med framgång numera.
Hälsningar,
Per H.
#18
Jag antar att det ankommer på mig att svara på var midgetarna tagit vägen.

Göran Anderberg, Alfa Dana. Körs nu med framgång av Glenn Andersson, senast till seger vid SSM på Knutstorp i somras.
Anders Ericsson, Cooper Mk 9. Såld till England för ett antal år sedan.
Olle Linde, Cooper Mk 10. Finns kvar hos Olle i Helsingborg.
Kent Persson, Kiehn Spec. finns kvar hos Kent i Höganäs, och tävlades senast i somras vid SSM på Knutstorp. 2:a i  ett heat.
Ingemar Edwardsson, Effyh. Hos Rickard With i Staffanstorp. Tävlades med i somras vid SSM, Knutstorp av Anders Ericsson.
Roland Fröjd, Cooper Mk 11, Exporterad till England.
Håkan Sandberg, JBS. Kvar hos Håkan i Åmål, eller om den står i England där han tävlar. Körde SSM 2012.
Carl-Axel Klarberg, Alfa Dana. Såld till England. "Pipp" har dock erbjudits att tävla med den igen i England.
Allan Göransson, Swebe. Står på Autoseum i Simrishamn.
Yrjö Amberla, Cooper Mk 12. Yrjö omkom tyvärr vid en olycka med midgeten för rätt många år sedan på Hämeenlinna.
Ja, det är vad som hänt med midgeterna. Jag har pejl på en del andra bilar också, men det är kanske bättre att andra svarar på det får vi hoppas.
Hälsningar,
Per H.
#19
A propås felskrivningar och utelämnanden:  Jag råkade för ett antal år sedan lyssna till en FIA-advokat och han berättade att han hade läxar upp den Historiska kommisionen (tror jag att det var) : "Jag vet precis hur ni vill att det skall vara .... men så har ni inte skrivit ..... OCH DET ÄR DET SOM ÄR SKRIVET SOM GÄLLER". Så OM det nu skulle vara att det var fel att Racing-appx K bilar skulle behandlas olika Rally appx K vad beträffar 5-årsregeln för bälten och stolar, så är det ju av vikt att detta rättas till NU, och inte fem i tolv, (eller senare).
Det kanske inte direkt gäller Historiska bilar, men för ett antal år sedan så var jag och såg på STCC, och uppmärksammade att de flesta hade integralhjälmar. Nu är nog statusen på förarna här sådan att de flesta har internationell licens, och alltså FÅR lov att ha integralhjälm i täckt bil, fastän att SBF VILL att man skall ha öppen hjälm. Nu frågar man sig VARFÖR man här tydligen anser det bättre med integralhjälm trots att SBF, som vet bäst (?), som sagt, för oss "vanliga" KRÄVER öppen hjälm i täckt bil. Jag har fått höra några förklaringar för att försvara detta, men det mesta har varit av klass B-shit, så jag undrar fortfarande.
MVH
Per H.
#20
Generell diskussion / SV: Lanskamp NEZ
28 mars 2013, 18:13
Hej!

Det var ett imponerande antal 1000 cc Cupare. Men hur många kan Finland ställa upp med?? Det måste ju till ett visst antal i varje klass för att det skall kunna bli en "kamp".
MVH
Per H.
#21
Hej!
För nästan på dagarna två år sedan hade vi den här debatten om "5-årsregeln", och snart därefter kom det nationella beslutet att godkänd stol/bälte kunde användas efter 5 år om skicket och funktionen var OK. Bara ett par hållpunkter/konstateranden: Vid aktivt åkande i RHK-Cupen skulle utrustningen under 5 år användas under ca 25 timmar!! Säkert är grejorna bättre än så, men FIA har väl för sina säkert dyrbara godkännanden lovat ett slags "pay back" till tillverkarna. Ett institut i Australien, AIMSS, gav Autoliv (!) i uppdrag att testa 10 år gamla FIA-godkända bälten angående funktion och åldring. Man konstaterade att "the test data stongly indicated that their validity could be extended from five to 10 years with no measurable decline in safety."

Jag fick den uppfattningen att "dispensen" gällde för lokaltävlingar, dvs. där tillstånden beviljades av distrikten. Men nu blandar man ju in att "dispensen" EJ gäller för serie/cup. Varför detta?? Så stod det i alla fall inte från början. Ett stort antal tävlingar på distriktsnivå körs ju just i serie/cupform. Vari ligger den ökade risken för en lokal tävling, bara den ingår i en serie?? Ursäkta, men jag kan inte se att det verkar särskilt genomtänkt. Och jag kan inte heller se en större risk för en RHK-Cupsåkare än för någon som kör App. K i skogen. Fast de har förstås någon som står upp och för deras talan.

Det bär mig emot att ta upp det , men nu är jag så arg och besviken (och sviken), så med tanke på den senaste tidens händelser borde SBF vara mer lyhörd och tillmötesgående mot dem som trots allt valt att tävla under SBF:s paraply, men man glömmer kanske snabbt och är snart tillbaka i gamla hjulspår igen; vi vet bäst, så bara rätta in er!

Mycket av FIA:s regler om säkerhet är främst fokuserade och anpassade till, inte minst ekonomiskt, rent elit och proffsåkande, ja bl.a. dom som inte förstår stallorder.

Hälsningar,
Per H.
#22
Hej Tommy!

En sån satt det i  min pappas Amazon Sport också, men den sitter i Dekan nu. Återanvändning??

Hälsn.
Per H.
#23
Hej!

Jag vet inte, men med alla HANS eller Hybridskydd så kanske det kan vara bra med en sådan här spegel.

Hälsn.
Per H.
#24
Hej!

Den första "Karlskoga 1960" måste vara senare, förslagsvis 1963-64. Där fanns både BMW 1500-1800, BMC, troligen Cooper och minsann en DKW F-12 som kom i början av 1963.

Hälsn.
Per H.
#25
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
27 januari 2013, 15:47
Hej!

På danskarnas (HMS) hemsida har detta med HANS o.likn. som man antagligen avser införa 2014, tagits upp till debatt. På bara några dagar så har det  kommit in över 50 inlägg, och ca 3000 har läst. Där finns många synpunkter.
Man har också tagit upp om man måste ha HANS (eller Hybrid) för att få köra i Sverige. Vill minnas att vi får köra i Danmark och Norge, fastän våra stols- och bältesgodkännanden passerat 5-årsgränsen. Kanske någon som vet??
MVH
Per H.
#26
Hej igen!

Kjelle Wallin måste ju också vara ett bra namn vad gäller gamla Fordar. Jag vet inte om han har firman Elwa Motors kvar.

MVH
Per H.
#27
Hej!

Snacka med Kenneth Ryd. Han kör Cortina GT, och bortsett från cylindervolymen så är det mycket som bör vara samma.

Hälsn.
Per H.
#28
Hej!

Jodå, jag har orkat läsa brevet, men står ändå fast vid mitt tidigare inlägg eftersom:

a) Det hade varit mycket enklare att leverantören räknat ut priserna inkl. moms än att X antal RHK-medlemmar skall räkna igenom XXX antal priser.

b) Prisinformationslagen är helt klar här. Pris inkl. moms skall anges för alla produkter eller tjänster som riktas till konsument.

@ Anders J. Du kan ju själv se hur lätt det blir fel. I Ditt svar om hjälmpris till Anders W. säger Du att "För 1656:- får man en godkänd hjälm". Du får ingen hjälm (inte den i alla fall) för 1656:-, utan Du måste lägga till 25%. Jag vågar nog påstå att Anders W. (och flera andra) då trott att 1656:- skulle räcka. Enklare hade kanske varit att säga att Du får 10% på kundpriset.

Betr konkurrens. Det är väl bara i detaljistledet den finns, och det är ju bra. Annars, är det inte så att det är Simpsons som "äger" både "Hans" och "Hybrid"? Finns det överhuvudtaget någon annan som tillverkar HNRS??

MVH
Per H.
#29
Hej!

Priserna i uppställningarna borde naturligtvis inkluderat moms, oavsett om det står plus moms i något brev, eftersom man ju  jämför med "kundpriserna" som står ovanför.

MVH
Per H.
#30
Bilder / SV: racing `ala 1954
28 december 2012, 02:04
Hej!
Detta hade jag inte sett tidigare. Där är annat "godis" också med sportvagnar och heat med Porsche.
MVH
Per H.