Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Monaco Historic GP 1-2 Maj 2010

Startat av RHK Forum Admin, 11 april 2010, 10:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RHK Forum Admin

SVENSKAR BÅDE I F1 OCH F3 I MONACO!


F3 är tillbaka på Monacos gator! Det sker i det 7e Monaco Grand Prix Historique 1-2 maj. Två svenskar är med...

Och inte nog med det. I F1-ornas uppgörelse finns en svensk med!

Det är Peter Wallenberg Jr --- mer känd i motorsammanhang som "Poker."

POKER I FORMEL 1!

Han rattar en nyrestaurerad March 721G/731 försedd med Ford Cosworth DFV V8. Det blir "Pokers" debut i de verkligt stora sammanhangen och han hamnar i ett veritabelt getingbo F1:or från sjuttiotalet med flera mycket kända förare.

Eller vad sägs om följande urval förare:

Folch - McLaren M23
Hanson - Williams FW03
Goodman - Ferrari 312B
Decaux - Ferrari 312
Lamplough - BRM P133
Mc Allister - Lotus 49
Kogan - Matra MS120C
Syner - Hesketh 308
Steinhauslin - Tecno PA123
Galli - Tecno E731 (Goral)
Wrigley - March 711
Maydon - Amon AF101
Vanhet - Token RJ02

RENA HJULAFTON...


Succén med äldre sportvagnar häromåret upprepas. Här handlar det åter igen om bilar före 1953. Bland rariteterna märks OSCA TN4, Veritas RS, Ferrari 166 Mille Miglia, Ferrari 340 America, Frazer-Nash Le Mans Replica (4st.), Jaguar C-type (6st.), Allard J2X (3st.), Gordini T23S och en BMW 328 rattad av evigt unge Dieter Quester!

En klass för voiturettracers och Grand Prixbilar fram till 1947 bjuder på en mängd underbara märken --- Bugatti, Maserati, Alfa Romeo, ERA och mycket annat.

Formel 1 har en klass enbart för frontmotoriserade bilar upp till 1961. Där återfinns bl.a bilarnas bil --- Maserati 250F...


ORDFÖRANDEN LEVER SOM HAN LÄR --- KÖR RALT!


I Pehr Svenssons klass (F3 1971-1984) bjuds det på ett fantastiskt urval fina bilar. De populäraste bilarna är Ralt och Martini med åtta ekipage vardera. Därutöver hela tolv udda märken --- Van Diemen, Ensign, March, Chevron, Dastle, Safir, Modus, GRD, Argo, Lotus, Lola, Dallara.

Den mest kände i startfältet torde EmanuelePirro vara. Dansken Palle Ringström kommer till start i sin March.

Pelle Svensson rattar en Ralt RT som en gång tillhört Ulf Svensson. Ulfen kommer att vara med på plats i Monaco för att komma med goda råd...

FERDINAND RATTAR RONNIES BRABHAM BT18.

Ferdinand Gustafsson kör i en klass för äldre F3-bilar med sin fd. Ronnie Peterson Brabham BT18.

Brabham är det ledande märket i denna klass med elva bilar. Tecno 6, Chevron 2 och Lotus 2. Udda bilar av märkena Cooper, Crosslé, Spider, Alexis, De Sanctis, Matra, Mallock, March och Bianchini.

Det blir bara att njuta...

Frågan är bara att välja rätt utkikspunkt. Är det hårnålen vid Rascasse?

Virage Devote? Virage Casino? Virage Ancien Gare? Virage du Tabac?

Inte lätt att välja.



http://www.acm.mc/gpmh/gpmh_main.php?lng=en

Webmaster RHK

Mr Mustang

Härligt!  racesmile Vi har bokat på läktaren V vid Rascasse,bra ställe med nära till depån. Jag skulle åxå kört om inte ex Pelle Svensson´Ralt RT 30 varit född 1986..........  Men, jag bjuder gärna Pelle,Matte mek och Ferdinad på några öl på ´after race´ på Stars and Bars  Beer
Hälsningar Christer o Musse.
Mr Ralt

Lennart

Inga problem Chrille  jag har en Ralt som är född 1983, som har deltagit i Monaco när det begav sig.

Lennart

Ordförande

Tack Mr Ralt, jag tror dock att Ferdinan och jag får häcken full att klara slalombanan med räcken utan öl. Men Matte mek och övriga "Hangarounds" svingar nog mer än gärna i pilsner om de inte lagar hjulupphängningar natten lång.
Det ser ut att bli en massa "Hangerounds" nere i Monaco, Picko, Ingvar Pettersson, Stanley Dickens, Bengt Bengtsson, Mr Ralt (så klart) är bara några som anmält sin närvaro.

Lennart, en sådan pärla ska inte mögla i garaget , vi ses i Monaco nästa gång.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Lars Bergström

Lars Bergström

Henrik H





Besök gärna min hemsida senast uppdaterad 2021-03-15
www.hhtech.se


Henrik  Hansson

Anders Jensen

/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Anders Jensen

Ser på webben att Pelle lyckades bäst av di svenske.
Startade 33a och blev 25a i mål.
Ferdinand startade som 17e och blev 21a i mål och Peter W kom tyvärr bara 4 varv.
/Anders

"Kilowatt is my profession, horse power is my hobby"

Lars Bergström

Från Monaco:
Här finns alla "resultatlistor" (Practice 1, Practice 2, Grid och Race): http://www.acm.mc/gpmh/gpmh_main.php?page=2010/resultats_2010.php

Racet:
F3 1000cc: Ferdinand Gustafsson 21e http://www.acm.mc/gpmh/2010/docs/serie_d_course.pdf
F3 1600cc: Pelle Svensson 25e http://www.acm.mc/gpmh/2010/docs/serie_h_course.pdf
F1 Pre -75: WALLENBERG JR Peter 17e http://www.acm.mc/gpmh/2010/docs/serie_f_course.pdf

Bra kämpat allihop!  racesmile
Lars Bergström

Ordförande

Nu har vi precis landat hemma efter en 500 mils tripp till Monaco. Här kommer lite bilder från mitt livs äventyr.
Hälsningar Pelle vi ses i Anderstorp.
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Ordförande

2
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Ordförande

3
Man kan inte behandla en bil som en människa - en bil behöver kärlek.

Bo Lindman

Kan bekräfta att di svenske skötte sig med den äran trots att problem och utur grinande dem i ansiktet under lördagens träning och kval. Pelle fick problem med en blåflaggad bil som inte lämande plats och tvigande ut den fina röda Ralten i en däcktrave. Ferdinand tappade 4:ns växel och Pokers March behgade kissa på sig med en ymmigt läckande bensinpump.
I både Pelle, Ferdinands och Pokers team gjordes berömvärda mekanikerinsatser för att få bilarna fit for figt till söndagens race.
Ferdians blev drabbad av strul p ågriden som dördröjde starten så pass att han bil började gå varm När starten gick fick han ta de första varven i depån för att få i nytt kallare vatten, sedan funkade det, dock rejält distanserad pga det inledande strulet.
Pelle körde taktiskt och begåvat och klättrrade stadigt i sammandraget till målflaggan föll.
Poker inledde också taktiskt med endast 6 varv i bilen innan race. han plockade genast ett par bilar och utmanade i en liten klunga runt 14 plats när han krokade i en annan bil i samband med en varvning. Inga värre sakdor, mer än en krökt wishbome, men tillräckligt för att sätta P för Monacodebuten efter 4-5 varv.
Dessutom hade vi faktiskt en 4:e svensk med i racen!
Leif Bosson från Helingborg körde en mycket fin Brabham BT28 1000cc. Han tävlar dock på Engelsk licens och stod därför som GB i programmet. Han blev faktiskt bäste svensk med en 14:e plats i 1000cc F3.
Väl kämpat av alla våra svenska chaufförer. Vi som stod vid sidan och njöt tackar för en fantastisk underhållning med vackra racerbilar i alla de välfyllda heaten!
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Lars Bergström

Lars Bergström

Bo Lindman

Appropå bilder, har lagt upp ett drygt 100-tal av de närmare 1500 som jag tog i Monaco på:
http://www.retrospectivemotorsport.se/gallery_47.html
Downforce is for chickens - Sideways is for racers