Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - David Hagman

#31
Citat från: weiter skrivet 03 maj 2014, 16:36
Hej David,

Bli inte irriterad men jag tycker personligen att forumet var bättre förr men det får stå för mig. Sedan önskar jag att debatten på forumet blir lite mer saklig och i mer positiv anda. Tycker att det är en massa "kärringgnäll" framför allt på Pelle Svensson vilket inte för klubben framåt. Idéer och förslag skall fram sakligt men inte i form av gnäll.

Anders

Jag blir absolut inte irriterad, men du får gärna förklara vad som var bättre förr. Personligen tycker jag det är krångligt när det finns flera trådar om samma tävling.

Sakligheten håller jag med om men det är ju också upp till alla medlemmar att arbeta med.
#32
Hej allesammans,

Jag har tagit över rollen som administratör över det här forumet.

Min första tanke var att skapa en enskild tråd för respektive tävling i RHK-cupen 2014.
Personligen anser jag nämligen att det blivit något förvirrrande tidigare med flera trådar som berört i stort sett samma diskussionsfrågor.

Om ingen misstycker testar vi tills vidare att ha totalt fem trådar som vi diskuterar tävlingarna i. Jag anser att det underlättar både för mig som administrerar och oss som diskuterar. Känslan är att det kommer bli en mer levande diskussion och att det dessutom blir lättare att navigera i den djungel som forumet kan vara. Jag har "klistrat fast" racetrådarna så de alltid kommer finnas längst upp i under kategorin "Tävlingar" på forumet.

Om någon har några frågor eller åsikter går det alldeles utmärkt att pm:a eller maila mig dessa.

Hälsningar,

David Hagman

#33
Här diskuterar vi Falkenberg Classic 2014.

Information kring tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#34


Här diskuterar vi Nostalgia Racingdays 2014.

Information kring tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#35


Här diskuterar vi Svenskt Sportvagnsmeeting 2014.

Information kring tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/
#36


Här diskuterar vi Velodromloppet Historic Grand Prix 2014.

Information kring tävlingen finns att tillgå på: http://www.rhkswe.org/tavlingar/

#37
Lördag, söndag, måndag. Sen är anmälningstiden till Knutstorp Revival slut.

Just nu har vi 261 bilar anmälda.

RHK:s officiella lista är nu heatindelad och går att besöka på:
http://www.svenskracing.se/anmalan/pdf/notification-heat.php?race=476

Jag behåller även den här tråden ett tag till för er som vill ha en något enklare översikt med enbart den mest grundläggande informationen.
#38
HasseRoth,

Är säker på att det arbetas med att fixa till den.
Tills den fixas kan du använda den här listan:
http://www.svenskracing.se/anmalan/pdf/allaanmalda.php?race=476

Finns inga heatindelningar i den men bokstäverna ÅÄÖ och alla ekipage finns med.

De danska Formula Fordarna gömmer sig under DK F-2.

Annars kan du kolla på min "provisoriska" lista:
http://www.rhkswe.org/forum/index.php/topic,1441.0.html

Den saknar klubb, ort och anmälare men den grundläggande informationen finns där.
#39


Här diskuterar vi Knutstorp Revival 2014.

Läs mer om tävlingen här:
www.rhkswe.org/tavlingar/
www.knutstorprevival.com

Anmälningstiden utgår 5 maj kl. 24.00.

Knutstorps nationella banlicens säger att maximalt antal startande per heat är:

- för Historiska standard- och GT bilar: 36 (tävling), 43 (träning)
- för Sportvagnar och Formelbilar: 29 (tävling), 35 (träning)





Anmälningslista




Heat 1 - För 1,6-liters Formula Ford-bilar av en typ som tävlade mellan 1967-1990, samt 1-liters Formula 3, 1964-1970
inklusive HMS Danish Masters F-2

1. Hans Nordén, Lotus 61
9. Viktor Ljungdahl, Van Diemen RF89
15. Keld Topholm, Alexis Mk15
22. Kjell Nordberg, Royale RP16A
23. Björn Otterberg, Merlyn Mk20A
31. Ib Rasmussen, Corami
37. Henry Andersson, Van Diemen RF79
41. Carsten Steffensen, Royale RP24
42. Søren Iskov Jensen, Reynard 89F
44. Hans Roth, Tiga FF77
51. Jørn Bolding, Lotus 51
57. Dan Lindblom, Van Diemen RF84
66. Ulf Bergers, Reynard 83F
70. Tom Rotsman, Tecno
116. Ole Holst Pedersen, Crossle 16F




Heat 2 - För Formula Vee av en typ som tävlade mellan 1965-1982 samt Formula Junior, 1958-1960
inklusive HMS Danish Masters F-1

1. Johan Lund, Hansen Mk6
6. Hasse Jerkerfot, Hansen Mk6
11. Stefan Nilsson/Paulina Nilsson, Kaimann
22. Henrik Mathiasson, FinnVau
26. Martin Gyllander, Hansen Mk5
39. Björn Paulson, Hansen Mk6B
44. Suzanne Qvist/Glenn Kellerson, Karolin
61. Christer Abrahamson, Beach Car
62. Rune Nilsson, Hallberg Special
63. Tommy Bencsik, Hallberg Special
64. Kjell Frodin, Dolling
65. Ronny Bogen-Jensen, Beach Car
66. Anders Bertilsson, RPB
68. Nikolaj Leed, Beach Car
70. Åke Persson, RPB
76. Jerker Vinberg, Dolling
80. Olle Green, RPB
83. John Øhlers, RPB
85. Axel Madsen, BMVee
86. Nils-Åke Gustafsson, Hansen Mk2
88. Per-Åke Beijersten, RPB
92. Bo Pettersson, Veemax
93. Pierre Eklund, BMVee
94. Stefan Persson, Kaimann
97. Lars Ohlsson, Austro Vau




Heat 3 - För 2-liters F2, F3, Formula Ford och Formula Opel Lotus, 1,6-liters Formula 3 samt tvåsitsiga racersportvagnar av en typ som tävlade innan 1990
inklusive HMS Danish Masters F-3

2. Leif Jørgensen, Reynard SF84
4. Marcus Söderholm, Ralt RT30
5. Carsten Andersen, Reynard-Toyota 903
7. Dan Johansson, Opel Lotus
9. Ole Vejlund, Reynard SF87
10. Bo Brøndum, Opel Lotus
17. Martin Bøjstrup, Opel Lotus
27. Thomas Mullin, Pilbeam
43. Ivan Andersen, Opel Lotus
61. Johnny Olsson, Reynard 863
69. Björn Johansson, Ralt RT3
76. Lars Clasen, Reynard SF87
78. Sonny Johansson, Reynard 883-Alfa Romeo
88. Tomas Otterberg, Van Diemen RF81
89. Nikolaj Maarslet Madsen, Reynard SF87
812. Torgny Johansson, March-Hart 812

Tvåsitsiga racersportvagnar
3. Jörgen Larsson, Lola T492
44. Kåre Minnbergh, Tiga SC79
59. Lars Vegas Johansson, Tiga SC81
66. Ulf Doc Lindberg, Tiga SC78
82. Jan Hellberg, Shrike P15
96. Thomas Forslund, Tiga SC84




Heat 6 - För Standardvagnar under 1 liter av en typ som tävlade mellan 1947 och 1965

1. Peter Kumlin, Austin A35
3. Per Hågeman, DKW Junior
4. Anders Johansson, Saab 93B
6. Karl-Gustaf Rundberg, Saab 96
8. Hans Eklund, Saab GT750 Super
9. Jan Christians, Austin A40
10. Alf Påhlsson, DKW AU 1000 S
15. Claes Aggestig, Austin A40
19. Peter Nylén, Saab 96
21. Patric Bjurhovd, DKW F12
22. Dan Henningsson, Opel Kadett
25. Lars Göransson, NSU Prinz 1000
26. Lennart Nilsson, Saab 96 Sport
27. Magnus Rehbinder, Morris Mini Cooper 970S
28. Krister Wigren, Saab 96 Sport
30. Christer Olsson, Saab 96
34. Anders Jensen, Saab 96 Sport
36. Lars-Erik Danielsson, Saab 96 Sport
39. Lars Davidsson, Morris Mini Cooper 970S
40. Per Skårner, Austin Mini Cooper 970S
41. Tommy Jagerwall, BMC Mini Cooper 970S
42. Roland Svensson, DKW F12
43. Per Ola Persson, Saab 96
46. Staffan Runius, Fiat Abarth 1000 Berlina
47. Anders Uddenfeldt, Morris Mini Cooper 998
48. Kari Lehto, Austin Mini Cooper 970S
49. Yngve Gustavsson, Morris Mini Cooper 970S
50. Reinhold Daubner, Fiat Abarth 1000 Berlina
51. Bo Severinsson, Renault R8 Gordini
54. Bruno Helgesson, Austin Mini Cooper 970S
55. Anne Grete Dahl, Austin Mini Cooper 970S
57. Mikael Mohlin, Saab 96 Sport
62. Ulf Svensson, Saab 96 Sport
66. Anders Hansen, Opel Kadett
68. Gorm Nørgaard, Fiat 850 Coupé
74. Hans von Hirsch, BMW 700




Heat 7 - För Standard- och GT-vagnar över 1,3 liter av en typ som tävlade mellan 1966 och 1971
inklusive HMS Danish Masters 71-3, 71-4 och 71-5

1. Staffan Borgström, Porsche 911 S/T
2. Hans von Hirsch, Volvo P1800
3. Klaus Bodilsen, Ford Escort RS1600
4. Jens Juel Jeppesen, Ford Escort RS1600
7. Wåge Sörman, Volvo P1800
9. Frank Andersen, Porsche 911 S/T
13. Per Leth Sørensen, Datsun 240 Z
15. Johnny Willadsen, BMW 2002 Ti
16. Benny Jens Rasmussen, Ford Escort RS1600
17. Ola Åkesson, Ford Escort RS1600
18. Hans Frisk, Ford Escort TC
19. Poul-Erik Dam Larsen, Ford Escort TC
23. Uffe Yring-Nielsen, Ford Escort TC
24. Roland Falkenbäck, Alfa Romeo 1750 GTV
26. Rikard Hasselblad, BMW 2002 Ti
29. Søren P. Christensen, Ford Escort RS1600
30. Robert Petersson, Alfa Romeo 1750 GTAm
32. Lennart Bengtsson, BMW 2002 ti
37. Lars Krokstedt, Volvo Amazon 122S
39. Tage Johansson, Volvo Amazon 122S
40. Håkan Piehl, Volvo 142
41. Charlotte Engell Jeppesen, Ford Escort TC
44. Bengt Qvist, Volvo PV 544 Sport
46. Olle Victorin, Porsche 911 S/T
49. Andris Nolendorfs, Porsche 911
57. Mats Nilsson, Volvo 142
68. Pekka Nyström, Chevrolet Camaro Z28
71. Anders Agfors, Alfa Romeo Giulia Sprint GT Veloce
76. Jørgen Krogh, Renault Alpine A110
81. Fredrik S. Hermelin, Volvo P1800
88. Kaj Dahlbacka, Citroën DS21
95. Mads Leth Sørensen, Datsun 240 Z
96. Christian Nordal, Ford Mustang HT
99. Brian Stoltze, Ford Mustang HT
121. Heini Svendsen, BMW 2002 Ti
142. Jonas Karlsson, Volvo 142

(Res 2) 31. Andreas Nilsson, Ford Escort RS1600
(Res 3) 83. Kai Hedberg, Opel Kadett Rallye




Heat 8 - För Standardvagnar av en typ som tävlade mellan 1947 och 1965
inklusive HMS Danish Masters 65-1, 65-2, 65-3 och 65-4

3. Niels Christoffersen, MG Midget
13. Martin Borch-Christensen, MG B Roadster
16. Finn Ørum Christensen, Volvo PV544
22. Jan Mac Larsen, Volvo Amazon 122S
24. Tord Jersler, Austin Mini Cooper S
38. Jan-Olof Paulson, Austin Mini Cooper S
40. Stig Bjerring, Ford-Lotus Cortina Mk1
42. Per Skårner, Morris Mini Cooper S
43. Uffe Madsen, MG B Roadster
44. Bengt Bengtzon, BMC Mini Cooper S
47. Lennart Henjer, Morris Mini Cooper S
48. Hans Söderholm, Morris Mini Cooper S
49. Bengt Carlsson, Morris Mini Cooper S
50. Palle Iskau, Ford Cortina GT
51. Verner Nielsen, Alfa Romeo Giulia Ti Super
53. Jan Gunleik Kilen, Austin Mini Cooper S
56. Martin Berner, Ford-Lotus Cortina Mk1
61. Kenneth Rydh, Ford Cortina GT
66. Stig Blomqvist, Austin Mini Cooper S
68. Gorm Nørgaard, Fiat 850 Coupé
71. Anders Hylén, Volvo Amazon 122S
71. Oscar Davidsen Siesbye, Ford-Lotus Cortina Mk1
75. Claus Møller, Ford Cortina GT
77. Daniel Frodin, Morris Mini Cooper S
78. Nikolaj Leed, Volvo Amazon 122S
79. Gert Marchmann, Volvo Amazon 121
84. Nikolaj Mortensen, MG Midget
86. Hans Christian Hempler, MG B Roadster
89. Mark Juelshøj, Morris Mini Cooper S
95. Herluf Jensen, Alfa Romeo Giulia Ti Super
95. Tomas Gustavsson, Ford Mustang
99. Frank Högman, Ford Falcon Sprint
100. Lars Esselius, Ford Falcon Sprint
131. Carsten Warnich, Morris Mini Cooper S
289. Henrik Fuglede Nielsen, Ford Falcon Sprint
911. Christian Seland, Ford Falcon Sprint




Heat 9 - För GT-vagnar av en typ som tävlade mellan 1947 och 1965
inklusive HMS Danish Masters 65-5

2. Anders Lotsengård, Austin-Healey 3000
3. Elmon Larsson, Austin-Healey Sprite Mk II
4. Christer Nilsson, Ginetta G4
6. Claes Andersson, Austin-Healey 3000
7. Lasse Hagman/Michael Royson, Marcos Gullwing GT
12. Per-Gunnar Johansson, Austin-Healey 3000
14. Roar Eriksen, Austin-Healey 3000
16. Björn Jansson, MG B Roadster
21. Lars Bondesson, Lotus Elan
22. Flemming Victor Andersen, Lotus Elan
24. Bengt Allo, MG B Roadster
26. Anders Ek, Lotus Elan
29. Tord Ekegren, Lotus Elan
30. Christian Vølding, Lotus Elan
31. Roger Adamsson, Lotus Elan
31. Rasmus Lokvig, Morgan +4 SS
32. P-Å Forsvall, Lotus Elan
33. Thomas Henrysson, Shelby Daytona Cobra Coupé
34. Per Broberg, Lotus Elan
35. Olof Cederberg, Lotus Elan
47. Anette Rolner, Porsche 911 SWB
57. Frank Högman, Ford Järbo V8 Ardun
58. Jan Kling, Ford GT40
60. Kennet Persson, Ford GT40
84. Nikolaj Mortensen, Austin-Healey Sebring Sprite Mk I
87. Lars Rolner, Porsche 911 SWB
90. Andreas Rolner, Porsche 911 SWB
92. Flemming Eickhoff, Marcos 1800 GT
95. Jörgen Brynne, Lotus Elite
96. Leif Molin, Austin-Healey Sprite Mk I
96. Christian Rolner, Porsche 911 SWB
97. Emil Larsson, Fairthorpe Electron Mk2
110. Kaj Dahlbacka, Chevrolet Corvette Grand Sport




Heat 10 - För Standard- och GT-vagnar under 1,3 liter av en typ som tävlade mellan 1966 och 1971
inklusive HMS Danish Masters 71-1 och 71-2

1. Kaj Sørensen, Honda S800
2. Conny Abrahamsson, Ford Escort 1300 GT
3. Bo Johansson, Renault 8 Gordini
4. Ronnie Mattsson, Austin Mini Cooper S
5. Sture Danielsson, Ford Escort 1300 GT
8. Uno Johansson, NSU 1200 TT
12. Peter Heuser, Austin Mini Cooper S
14. Søren Duun Andersen, Austin Mini Cooper S
20. Flemming Hansen, Sunbeam Imp
21. Ari Oksala, Ford Escort 1300 GT
31. Gert Jensen, Sunbeam Imp
37. Sten Laursen, Fiat Abarth 1000 TCR
42. Birger Patrick Knutsen, Sunbeam Imp
45. Claus Johansen, Morris Mini Cooper S
53. Lars Skou Larsen, Fiat Abarth 1000 TC
59. Birger Jensen, Fiat Abarth 1000 TC
62. Klaus Fredskilde, Sunbeam Imp
63. Per de Blanck, Morris Mini Cooper S
66. Villy Nielsen, Morris Mini Cooper S
78. Claus Majholt, Ford Escort 1300 GT
80. Steffen Palmberg, Ford Escort 1300 GT
81. Henrik Haase, NSU 1200 TT
82. Kim Terp, Sunbeam Chamois
88. Paw Hansen, Austin Mini 1275 GT
92. Birger Nielsen, Ford Escort 1300 GT
105. John Bruun Nielsen, Ford Anglia
110. Ulrich Kristensen, Mini Cooper S
112. Søren Riis Bagger, Morris Mini Cooper S
123. Niels Juul Olsen, Morris Clubman 1275 GT
140. Kenneth Andersen, Fiat Abarth 1000 TC
998. Søren Deutch, Singer Chamois Sport




Heat 11 - För Standard- och GT-vagnar av en typ som tävlade mellan 1972 och 1985
inklusive HMS Danish Masters 76-1 och 76-2

1. Lars Andersen, Porsche 911 RSR
2. Lars Eegholm, Porsche 911 RS
3. Erik Høyer, Ford Escort RS2000 Mk II
4. Benny Jens Rasmussen, Ford Escort RS1600
5. Joakim Söderström, BMW 320
8. Peter Hou Kristensen, Porsche 911 RS
9. Michael Sundin, AMC Javelin
17. Nils Davidsen, Porsche 911 RSR
19. Kaj Rasmussen Porsche 911 RSR
21. Kenneth Gregers Petersen, Ford Escort RS2000 Mk II
24. Jens Jørgen Ditlevsen, Ford Escort RS1600
26. Rolf Myggan Nilsson, Ford Escort RS1600
28. Anders Berger, Ford Escort RS1600
30. Kim Lundberg Clausen, Porsche 911 RSR
32. Bent Sørensen, Porsche 911 RSR
33. Tomas Hall, Ford Escort RS1600
39. Tommy Kjehr, Ford Escort RS1600
43. Erik Berger, Ford Escort RS1600
44. Morten Rasmussen, Ford Escort RS1600
52. Arne Björklund, Ford Capri 3.0
53. Magnus Paulsson, Ford Capri RS3100
58. Kasper Aaskov, Ford Escort RS2000 Mk I
60. Jakob Teil Hansen, Ford Escort RS2000 Mk II
62. Jonas Bengtsson, Ford Capri RS3100
65. Nisse Schön, Mercedes-Benz 350 SLC
69. Micke Östberg, Chevrolet Camaro SS 427
74. Kim Olesen, BMW 2002 Ti
76. Johan Andersson, Ford Capri RS3100
81. Greger Petersson, Chevrolet Camaro ZL1 SS 427
86. Hannu Ruohorinne, Opel Kadett GT/E
94. Anders Eriksson, Porsche 911 RS
95. Claes Paulsson, Chevrolet Corvette ZL1
97. Lars Rolner, Porsche 911 RSR


#40
Tävlingar / Re: Knutstorp i maj ?
24 mars 2014, 15:05
Skulle bara vilja skicka ut en rekommendation för er som planerar att delta: Anmäl er å det snaraste.
Räknar till totalt 48 anmälda danska ekipage och 31 svenska redan nu.

Mest bokade klasserna:
- CT/GT -71 under 1300cc: 13 anmälda (varav 1 svenskt ekipage)
- CT/GT -71 över 1300cc: 15 anmälda (varav 6 svenska ekipage)
- CT/GT -85: 15 anmälda (varav 5 svenska ekipage)

Osäker på vad banlicensen säger om maxstartande (runt 30?) men om man vill vara med i speciellt de här klasserna bör man nog inte vänta alltför länge innan man anmäler sig.

Ser ut att bli succé. Snart hundra anmälda och det på en vecka. Imponerande.
#41
Tävlingar / SV: Tävlingar
23 juli 2013, 11:04
Hej Mats,

Enligt resultatlistorna publicerade på amigoo.se slutade du fyra i klassen i heat 1 och bröt heat 2 efter två varv.

Race 1: http://www.amigoo.se/heat/11282
Race 2: http://www.amigoo.se/heat/11374

Om de stämmer eller inte vet jag inte. Jag har i alla fall inte haft några andra att gå på när jag räknade poängen, tyvärr.
Finns det möjligtvis någon som sitter med papperskopior och kan kolla?

Hälsningar,
David Hagman
#42
Generell diskussion / SV: RHK Cupen
03 juli 2013, 12:27
Hej Kjell,

Total- och klassammanställningarna är skickade till webmaster för publicering och kommer förhoppningsvis upp innan Knutstorp.


Det är mig ni bör kontakta om ni hittar något fel i poängräkningen. Min mailadress står längst upp i dokumenten och härunder, i min signatur.
#43
Jag skickade ut mail till de förare i medlemsmatrikeln som kört GT-bil de senaste säg 5 åren i och med Historic GT för två säsonger sedan. Många hade sålt - andra ursäktade sig för att de inte hade tid eller ekonomi för att få en racingsatsning att gå ihop.

Håller med om 25-30 aktiva ekipage för att det ska kunna funka med eget heat. Det svåra med GT-klassen som det är nu är ju att antalet inte direkt stiger till säg Velodromloppet, som är oerhört populärt hos andra klasser. Med 14 startande i premiären borde det ju vara i alla fall 20 nu - låt gå att en del bilar föll bort i premiären.

Jag ska försöka styra ihop en lista så återkommer jag.
#44
Först och främst, angående angående SBF-publicerade pressmeddelandet som Jason talar om: Såg inte bra ut i mina ögon.
Varför nämns inte i alla fall vilka klasser som var med och körde, och lite kort om vad som hände i dessa? Nu låter det ju som om det bara var tusencupen, Formel Ford och nya Formel Ford som tävlade. Mycket tråkigt och faktiskt lite olyckligt i min mening. Det är just bredden med RHK som är positiv att framlysa för läsarna tycker jag.

Nåväl.

Personligen tycker jag nog vi att vi skulle kunna efterapa HMS (Historisk Motorsport Danmark) hemsida lite och ha ett större antal forumtrådar på startsidan, samt dela upp de i några få underforum: TÄVLINGAR, INFORMATION FRÅN RHK, TEKNIK och någon slags ÖVRIGT. Under övrigt tycker jag Fvee, tusencupen, Historic GT och vilka det nu kan tänkas vara kan få lägga sina länkar eller ännu hellre hela nyhetsbrev. Då slipper de som struntar i nyhetsbrev störas av att dessa meddelanden tar plats i listan över senaste inlägg.

Jag är förresten helt övertygad om att Tommy hade positiva poänger i sitt svar. Tråkigt att det inte blev lite mer positiv kritik från början istället för en lite, i mina ögon, gnällig attityd. Men allt väl där, jag uppskattar Tommys engagemang annars så jag ser det som att det var en mindre lyckad formulering mer än något annat.

Precis som lotsen säger så finns det en del att arbeta med. GT/GTS är en klass där deltagarna är med i något enstaka lopp. Om man slår ut antalet startande, totalt sett, över hela säsongen så ser det ofta helt okej ut. På Anderstorp var det 14 startande. Nu är det 11 anmälda. Rimligtvis borde antalet vara 20 nu, då det finns massor av bilar som definitivt skulle kunna vara med. Ekonomin borde inte vara ett större problem hos GT-bilägarna än hos deltagarna i tusencupen. Vi får hoppas att det börjar droppa in ekipage till först och främst Karlskoga nu i helgen. För något år sen fick de GT-förare som efterfrågade ett eget heat ett mer eller mindre spikat löfte om att 15 bilar var en rimlig gräns för ett eget heat, vilket jag håller med om. Känns som vi börjar närma oss det nu i år i alla fall.
#45
Solman dominerade säsongspremiären i Historic GT

Det blev Johan Solman som dominerade säsongspremiären för Historic GT som gick av stapleln på Scandinavian Raceway i helgen. Efter att ha startat sist i lördagens race körde han upp sig hela vägen till förstaplatsen, innan han på söndagen ledde från start till mål. Jörgen Brynne tog hem dubbelsegrar i GT3, medan Björn Andersson och Flemming Eickhoff delade på segrarna i GT2.

Efter en lång vinter var det nu äntligen dags för säsongspremiär i RHK-serien, och därmed även Historic GT:s första två deltävlingar. Inte mindre än fjorton ekipage kom till start, uppdelade på cupens tre divisioner. Antalet bilar var mycket större än vad som varit fallet tidigare år i säsongspremiären, vilket var mycket positivt att se. Dessutom fanns det en rad debuterande/comebackande förare med.

I den minsta divisionen, upp till 1,3 liter, dominerade Jörgen Brynne i sin Lotus Elite SE, som vann såväl lördagens som söndagens heat. Bakom honom följde Lennart Henjer (Alfa Romeo Giulietta SV) och Elmon Larsson (Austin-Healey Sprite Mk I) som gjorde debut i GT-klassen.

I klassen upp till 2 liter kom fem ekipage till start. De första tre startpositionerna togs av Lotus Elaner i form av Bengt-Åke Bengtsson, Olof Cederberg och Christer Nilsson/Per-Eric Svensson. Det var dock Björn Andersson (Porsche 356A) och dansken Flemming Eickhoff (Marcos 1800 GT) som delade på segrarna, efter att alla tre Lotusarna tvingats bryta lördagens heat.

Den största klassen, GT1 (över två liter), fick se hela sex bilar komma till start. Anders Schildt, Anders Lotsengård och PG Johansson körde alla i sina Austin-Healey 3000, fjolårssegraren i Historic GT Johan Solman i sin Jaguar E-type, Lars-Göran Andersson i sin fina Shelby GT350, och Jan Kling i sin fantastiska Ford GT40. Debut för Kling, som tog hem en tredjeplats i lördagens heat. Johan Solman tog hem bägge deltävlingarna efter att ha svarat för en fantastisk uppkörning, såväl som ett nytt varvrekord för GT-bilar -65 i lördagens heat, innan han dominerade söndagen utan problem. Anders Schildt tog hem två andraplatser efter att bland annat endast fått se sig slagen med en dryg sekund på lördagen. Lars-Göran Andersson tog hem tredjeplatsen på söndagen efter stabil körning.

I totalställningen leder Johan Solman (GT1) och Jörgen Brynne (GT3) på 16 poäng, före GT2-förarna Björn Andersson och Flemming Eickhoff på 14 poäng.

Nästa tävling är Velodromloppet på Karlskoga Motorstadion 16-17 juni. Kamperna i Historic GT går vidare, samtidigt som flera andra intressanta klasser går av stapeln. Det återstår att se huruvida Solman och hans E-type får ännu större motstånd på Gelleråsens korta, tekniska, bana.

Resultat, kval: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2270066
Resultat, race 1: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2270657
Resultat, race 2: http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2274281

Totalställning:
1. Johan Solman, 16 poäng
1. Jörgen Brynne, 16 poäng
3. Björn Andersson, 14 poäng
3. Flemming Eickhoff, 14 poäng
5. Anders Schildt, 12 poäng
5. Lennart Henjer, 12 poäng
7. Elmon Larsson, 8 poäng
8. Lars-Göran Andersson, 6 poäng
9. Jan Kling, 4 poäng
9. Olof Cederberg, 4 poäng
11. Christer Nilsson, 3 poäng
11. Anders Lotsengård, 3 poäng
11. PG Johansson, 3 poäng
14. Bengt-Åke Bengtsson, 0 poäng