Racerhistoriska Klubben

Allmänt => Tävlingar => Ämnet startat av: Bruno Hvid skrivet 08 april 2010, 10:13

Titel: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: Bruno Hvid skrivet 08 april 2010, 10:13
Jeg læser i inbydelsen til Anderstorp maj 2010, at der ikke køres F3 2 ltr.
Er det rigtigt?
Hilsen
Bruno Hvid
Danmark
Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: RHK Forum Admin skrivet 08 april 2010, 10:21
Givetvis så är F3-2000cc och F3 1600 inbjudna precis som tidigare år
Klassen råkar bara saknas i tidsschemat men skall vara med i heat 2

2 FF2000, Super Vee, Formel Opel, Formel Renault  dvs

2 FF2000, Super Vee, Formel Opel, Formel Renault + F3 2000cc + F3 1600cc
Titel: Swedish GT-series
Skrivet av: RHK Forum Admin skrivet 11 april 2010, 09:50
SWEDISH GT --- LOVANDE PREMIÄR I ANDERSTORP 15-16 MAJ.


Den nya GT-klassen begår sin premiär på Anderstorp Historic & Sportscar Festival 15-16 maj.

--- Det ser riktigt lovande ut, säger initiativtagaren Leif Lindström. Det verkar som om en klass för GT-bilar är efterlängtad. Det är mycket stort intresse för klassen och intresset blev inte sämre av att den Skandinaviska Ferrari Challenge placerats i malpåse.
--- Redan  nu har vi tolv Ferrariförare som anmält sitt intresse. Autoropa kommer med ett "fabriksteam" bestående av fyra Ferrari 430 och Nero Rosso med två bilar av samma modell. Snabbe finländaren Jari Nurminen kommer för att de "di svenske" på tafsen och vidare väntas några danskar.

Hubbe Bergh i spetsen för tufft Porschegäng.

--- Ferraris arvfiende Porsche kommer till start med bl.a välkände Hubert Bergh. Just nu har fyra bilar av typ 996 och fem av typ 997 anmält sitt intresse. Kommer att bli spännande att se om Stuttgart mäktar med att slå Maranello...
--- En BMW M3 kommer också att dyka upp liksom tre Ginetta G50R vilket kommer att spetsa till situationen för de segervana Porsche och Ferrariekipagen.

Fler intressanta bilar?

--- Snacket är igång! Det sprids ryktren om både den ena och den andra bilen, säger Leif Lindström.
--- Men eftersom jag varit med "en stund" är det väl bäst att vänta ocvh se tills anmälningarna kommer in... Men visst vore det kul att få se en Lamborghini Gallardo på banan till exempel. Omöjligt lär det inte vara.
--- WestCoast Racing har som bekant inhandlat en fin BMW som lär dyka upp senare på säsongen. Blir kul att få se Meister Göransson i denna pärla.
--- Men vi kan räkna med ett trevligt startfält på "Mossen" 15-16 maj. Detta gäller även Ginetta G20 Cup som kommer att starta med tjugotalet bilar, avslutar Lindström.
Titel: Startlista för Swedish GT Series
Skrivet av: RHK Forum Admin skrivet 23 april 2010, 16:30
Startlista för Swedish GT Series

När en månad återstår till premiären på Anderstorp Raceway presentera en startlista som omfattar 20 bilar. Men fler kan vara på väg.

Inte oväntat har GTA-klassen flest anmälda och innehåller inte mindre än åtta Ferrari-bilar - fyra 430 och två 360 GT. Här finns också flera Porsche - både 996 och 997 - samt West Coast Racing´s helt nya BMW Z4 GT3 och Magic Racing med en Ginetta G50R. Den mindre GTB-kategorin består av Ferrari 360 Challenge, Ginetta G50 och BMW M3.

- Det här är bara början, säger promotor Leif Lindström. Serien har en mycket stor potential och i t.ex. GTB väntar jag på fler BMW, gärna några Lotus Exige, KTM X-Bow och varför inte en Maserati Trofeo? Mycket talar också för att danska peugeot Spider-förare kör utvalda tävlingar - det finns över 20 sådana bilar på andra sidan sundet!

Även stora klassen har utsikter att bjuda på fler deltagare och spännande bilar.

- Vi får vänta och se, säger Leif. Innan säsongens slut kan vi få se GT-bilar som aldrig förut skådats på svenska banor.

Swedish GT Series består av fem tävlingshelger och redan om en månad körs premiären - på den forna Grand Prix-banan Anderstorp Raceway.

- Valet av banor är viktigt för ägare till den här typen av bilar och naturligtvis står Anderstorps fyra kilometer långa slinga högt i kurs.

Nedanstående startlista omfattar anmälda team och bilar. Vilka förare som finns på startlinjen den 15-16 maj får vi vänta på ännu ett tag.

GTA
1. Magic Racing, Ginetta G50R
2. Nero Rosso, Ferrari 430
3. Nero Rosso, Ferrari 430
4. Autoropa, Ferrari 430
5. Autoropa, Ferrari 430
6. Autoropa, Ferrari 430
7. Euroracing, Ferrari 360GT
8. Euroracing, Ferrari 360GT
9. Empoli, Porsche 996
10. PWR Racing Team, Porsche 997
11. Brunstedt, Porsche 997
12. TBA
13. Autoropa, Ferrari 430
14. Mattsson, Porsche 997
37. After Fifty Motorsport, Porsche 996
43. West Coast Racing, BMW Z4

GTB
51. Euroracing, Ferrari 360 Challenge
52. PWR Racing Team, Ginetta G50
53. Mattsson, Ginetta G50
54. Lars Edvardsson, Ferrari 360 Challenge
99. Johan Armskogh, BMW M3
Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: Andreas Åkebrink skrivet 30 april 2010, 05:29
När jag betalad startavgiften så skrev jag att jag skulle köra i heat 3 i anmälan som det står att min heatindelning heter, men när jag sedan tittade på tidsschemat så står det heat 2. Villken kontaktar jag för att ändra så dom inte tror jag skall köra i heat 3. Eller kvittar det?

Andreas Å
Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: RHK Forum Admin skrivet 30 april 2010, 07:35
Andreas, det spelar nog mindre roll bara du själv vet att det kan vara svårt att hitta din betalning. Jag lägger till det under övrigt i din anmälan.

Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: Andreas Åkebrink skrivet 30 april 2010, 17:36
Citat från: RHK Forum Admin skrivet 30 april 2010, 07:35
Andreas, det spelar nog mindre roll bara du själv vet att det kan vara svårt att hitta din betalning. Jag lägger till det under övrigt i din anmälan.



Ok, tack för hjälpen!

MVH Andreas
Titel: Mat till Anderstorp
Skrivet av: RHK Forum Admin skrivet 04 maj 2010, 19:00
Cafeterian kommer att hålla öppet hela helgen.

Frukost kommer att finnas att köpa till en kostnad av 40 kr ch lunch 100 kr.
Lunch och frukost måste förbeställas innan den 11 maj (till fre,lör,sönd) och det gör ni
till racing@arc.nu (http://racing@arc.nu)

Skriv vilka dagar ni önskar lunch/frukost och namn,teamnamn.
Betalning sker i samband med incheckningen.

Öppettider till cafeterian:
Fredag 07.00-18.00
Lördag 07.00-18.00
Söndag 07.00-18.00

MVH
Carola Törnvall
Anderstorp Racing Club
Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: Ordförande skrivet 06 maj 2010, 07:11
Nästa helg - den 15-16 maj - körs Anderstorp Historic & Sportscar Festival och som namnet antyder är det en mix av historiskt och modernt.
RHK - Racerhistoriska Klubben - bjuder på ett stort startfält då tävlingen är den första i deras mästerskap. De mer moderna sportvagnarna återfinns i nya Swedish GT Series samt etablerade och populära Ginetta G20 Cup.
Ett besök av EuroBoss-serien var också planerat men med för få bilar anmälda har den klassen strukits.
Men det nordiska utbudet står sig väl och för närvarande är mer än 150 bilar anmälda.
Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: lotsen skrivet 12 maj 2010, 15:46
Ser att det bara (?) är ca 25 bilar anmälda till Std/GT -65 oavsett motorvolym etc.

Varför inte lägga ihop heaten, till fromma framförallt för den ev publiken men även för oss förare (10-12 bilar cirkulerande runt Anderstorp är ingen höjdare varken att se eller deltaga i!).

Eller finns det vägande skäl och/eller högljudda intressen bland förare eller andra som gör detta svårt?

Anders L
Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: Atte skrivet 12 maj 2010, 16:51
Hej!
Jag har plats i en box vill du dela?

Atte tel 0707-681501
Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: allo skrivet 12 maj 2010, 20:26
Anders
Inget heat har speciellt många deltagare, utom kanske 1000 cuppen.
Vi har ändå lyckats att få till 12 deltagare i heatet upp till 1300 cc trots att det är årets första tävling, vi är en starkt växande klass trots allt, oavsett vad andra tycker.
Förra årets första tävling var sammanslagen och då var vi 12 totalt med GT.
Detta år ser bättre ut och det kanske beror på att vi ( upp till 1300 cc) tycker det är roligare nu.
Publiken betalar tyvärr inte våra tävlingar det gör vi.
Vi har detta år på oss att visa att vi står på egna ben eller inte vi får se.
Bengt Allo
Klasspappa 1001-1300cc
Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: lotsen skrivet 12 maj 2010, 20:54
Hej klasspappa Allo!
Ser inte riktigt vad i ditt svar som skulle kunna argumentera emot en heatsammanslagning på en så utsräckt bana som Anderstorp?

Det lär inte bli några köbildingar inför varken böjar eller rakor, ev m u a den första startböjen, men där smiter väl (som vanligt) alla småbilar förbi lik förb-at!  ;D

Instämmer i övrigt i allt du säger, men bara skälet att visa "att vi e på G under 1300cc och/eller före 1961") ser jag inte riktigt relevansen i ( vi är ju ungefär lika många i "stora" klassen). Det kan väl inte vara så tråkigt att få köra ifrån en hel del "stora" bilar och samtidgit vara med i ett fullt fält?

Anders L
Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: Axel G. Madsen skrivet 17 maj 2010, 13:28
Hej Pelle. Det var kul i Anderstorp men jag behöver en ny transopnder, kan du hjälpa till?Racer hälsningar AxelG. Madsen
Titel: SV: Anderstorp maj 2010
Skrivet av: Ordförande skrivet 17 maj 2010, 15:57
http://www.mylaps.com/index.php/emea_eng/Websites/B2C/car/products (http://www.mylaps.com/index.php/emea_eng/Websites/B2C/car/products)

Tjena Axel
Det billigaste priset och snabbaste leveransen finns på länken ovan. Fixar du det inte så ring mej så hjälper jag dej.

H-Pelle
Titel: Många bilar på Sveriges snabbaste mosse när Historiska Racingcupen drog i gång å
Skrivet av: RHK Forum Admin skrivet 17 maj 2010, 16:35
Anderstorp


160 bilar kom till start i helgens tävling på racerbanan i Anderstorp. Det var en bra start på årets säsong för den historiska racingcupen. Det fanns historiska racerbilar i alla de former med en åldersspridning från femtiotalet och framåt. De som aldrig har sett en tävling i historisk racing tror kanske att det är uppvisningskörning, glöm det... När hjälmen kommer på är det fullt race som gäller, men på ett snyggt sätt. Här ser man inga fula påkörningar, även om viss plåtkontakt någon gång inträffar.

En av de klasser som har ökat mest i popularitet är den minsta standardvagnsklassen som kallas 1000cc cupen. För tio år sedan höll de små standardvagnar på att dö ut till förmån för större standardvagnar. De som körde de små bilarna tröttnade på att lilla sist och bli varvade hela tiden. Då startades en egen klass för dessa småbilar och förarna kom tillbaka. I helgen kom det 18 bilar till start. Fjolårets RHK-mästare, Tommy Jagerwall i en Cooper, tog pole men Anders Jensen i en Saab var snabbast iväg i starten. De låg sida vid sida på rakan och i inbromsningen gick Jagerwall upp i ledningen. Nils-Olov Jonsson låg på tredje plats. På andra varvet tog han i lite för mycket i sista kurvan. Bilen gick upp på två hjul. Jonsson fick ned bilen på hjulen, men fick en kraftig retursladd och bilen hamnade på taket. Saaben som Jonsson kör blev visserligen bucklig, men Jonsson själv var oskadd och störtbågen och bilens stabila kaross hade klarat smällen bra. Man kunde bygga bilar även på sextiotalet. - Jag byggde bilen för historisk racing 1986 och när jag började bygga så såg den ungefär ut som nu för då hade några ungar hoppat på taket på den. Jag har ett reservtak hemma, jag får se om jag hinner få den färdig tills nästa tävling, sa Jonsson. Racet startades om och nu var det Stefan Runius som tog ledningen i början av racet, men Jagerwall övertog snart ledningen och vann racet före Runius och Krister Wigren. I det andra racet vann Jagerwall återigen, nu före Jensen och Runius. Jagerwall kommer att bli svårstoppad även i år i RHK.

Classic Formula kallar sig de som kör nyare formelbilar och med nyare pratar vi om dem som är tillverkade efter 1965. I det snabbaste heatet hittar vi gamla F3:or, Formel Opel Lotus och Formel Ford 2000 i första hand. Denna klass har också ökat på senare år. Bilarna har ofta en intressant historia. Lennart Pihlqvist tog pole med sin Ralt F3 före John Fredriksen i en Opel Lotus och Lars Clasen i en Reynard Formel Ford 2000. I racet fick Pihlqvist problem med misständningar och han tvingades uppsöka depån för att byta tändstift. Fredriksen tog hand om ledningen, men han uppvaktades hela tiden av RHK´s ordförande Pelle Svensson i en Ralt F3 (ex Ulf Svensson). Fredriksens Lotusmotor var lite vassare på rakorna så Svensson fick aldrig riktigt slagläge att bromsa sig förbi. Fredriksen vann racet före Svensson och Ole Vejlund. Svensson satte snabbaste varvtid och fick därmed starta först i andra racet. Detta förvaltade han väl då han ledde från start till mål före Fredriksen och Vejlund. Svensson startade sin säsong för ett par veckor sedan då han deltog med samma bil i Monacos historiska GP.

Det kördes ytterligare åtta dubbelheat under helgen för de andra historiska klasserna samt Ginetta G20 Cup och den nya klassen Swedish GT.

Nästa tävling är Velodromloppet och den körs i Karlskoga den 19-20 juni.


Bengt-Åce Gustavsson
www.racefoto.se (http://www.racefoto.se)