Racerhistoriska Klubben

Allmänt => Teknik => Ämnet startat av: ThomasMarklund skrivet 14 oktober 2012, 19:57

Titel: HANS-regel
Skrivet av: ThomasMarklund skrivet 14 oktober 2012, 19:57
Hej på er.

En kommande HANS-regel verkar vara på gång om jag förstår det hela rätt.
Vart kan jag läsa om det?

I och med att jag kör både formel och vanlig bil så innebär det att jag måste skaffa två olika HANS-skydd. Vinkeln på stolen ställer till det.

Det kommer en ny variant, se länk, som tydligen kan lösa det, men frågan är om den är godkänd? Någon som vet?

http://www.forsman-motor.se/nackskydd-hnrs-hybrid-fia/4251-0



Med vänlig hälsning,
Thomas Marklund
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Jason skrivet 15 oktober 2012, 06:34
Hybrid-skyddet är FIA-godkänd.
Efter vad jag förstått så kommer Hyprid Pro bli godkänd, om det inte redan är det.
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/18F389831D096D85C1257A8B0038258F/$FILE/L36_Frontal_Head_Restraint.pdf (http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/18F389831D096D85C1257A8B0038258F/$FILE/L36_Frontal_Head_Restraint.pdf)
Och så även den billigare Hybrid Pro Rage.

Står själv där och ska välja skydd inför 2013. Skulle väldigt gärna få möjligheten att prova båda, HANS vs Hybrid.
Efter vad jag kommit fram till så har Hybrid-skydden avsevärt bättre värden vad det gäller kraftupptagning i sidled och snett framifrån, vilket talar för dem. Förutom att du slipper bry dig om olika stolsvinklar....
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: ThomasMarklund skrivet 15 oktober 2012, 07:21
 :)

Toppen!

Då blir det till att prova ut ett Hybridsystem till nästa säsong.

Tack för svaret.
Titel: Re: HANS eller den nya generationen skydd, HYBRID
Skrivet av: JP skrivet 03 november 2012, 11:23
Hybridskydden är definitivt ett skydd som fungerar bättre i RHK bilar än vad de gamla HANS-skydden gör. Ni kan läsa lite mer om skyddet på den här sidan. http://simpson-europe.com/index.php?route=product/product&path=65_66&product_id=100
(Sidan öppnas snart på svenska också)
Ett HANS är designat för front-krasch, det är inte byggt för offset eller sido-krasch, enda sättet att få ett HANS att fungera bra i era bilar är tillsammans med HANS-stolar med stora "öron" och då helst i kombination med sk HANS-bälten. Hybridskydden fungera med vanliga bälten och vanliga stolar utan dessa sk "öron"
Men det är inte bara ett skydd som behövs 2013, ni behöver också göra en allmän uppryckning när det gäller bältesvinklar och hur ni har monterat era bälten. Jag jobbar med personlig säkerhet i bilsport, å då de flesta av era bilar är byggda före HANS-skyddet uppfanns så har ni inte bältesgeometri som fungerar bra med dessa skydd.
Att skydden är bra råder det ingen tvekan om, men för att dom ska FUNGERA bra måste man ha alla komponenter rätt.

Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Jason skrivet 04 november 2012, 08:54
Ha! Jag hade nästa funderat på att be dig svara på frågan här JP men du dök upp i alla fall. Gott.
Visste inte om du hade koll på andra forum...
Men vad jag skulle vilja är att testa ett Hybrid på. Kan inte tänka att det känns sämre än ett HANS men i alla fall...
Tror att det lutar mot Hybrid ändå men...

Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 04 november 2012, 10:05
:-) Jag försöker ha koll på de flesta forum, det finns ju en hel del okunskap när det gäller personlig-säkerhet så om jag kan dela med mig av det jag lär mig i mitt jobb under alla resor runt världen är det bara bra.
Att testa ett Hybridskydd går alltid att ordna. Vi har dessutom som policy att om man gillar HANS bättre än Hybrid får man alltid lämna tillbaka Hybridskyddet, iofs har ingen någonsin gjort det, men det kan vara bra att veta.

Det skulle nog vara bra om RHK-förarna dessutom fick lite koll på hur man kan jobba fram rätt bältesvinklar för att få sina HANS/Hybrid-skydd att fungera på ett bra sätt.

Citat från: Jason skrivet 04 november 2012, 08:54
Ha! Jag hade nästa funderat på att be dig svara på frågan här JP men du dök upp i alla fall. Gott.
Visste inte om du hade koll på andra forum...
Men vad jag skulle vilja är att testa ett Hybrid på. Kan inte tänka att det känns sämre än ett HANS men i alla fall...
Tror att det lutar mot Hybrid ändå men...
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: weiter skrivet 04 november 2012, 17:11
Hej!

Är det krav på HANS eller Hybrid för nästa säsong även för standardbil?

Mvh/Anders
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 04 november 2012, 17:43
Ja
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Henrik H skrivet 04 november 2012, 21:13
Kravet är väl på HNRS? Head and Neck Restraint System

HANS är väl bara en variant?
http://www.stand21.com/products.r-2/hans-engineered-by-stand-21.r-9/
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 04 november 2012, 21:56
När Hybriden klev in på FIA-marknaden döpte man om de sk HANS-skydden till FHR (Frontal Head Restraint) eftersom dom bara fungerar i en frontal-krasch. Hybriden klarar som sagt front, offset och sido-krasch så den tillhör egentligen en egen kategori.

Kravet är på FHR, dvs HANS-skydd från licenstillverkarna Stand 21 eller Schroth eller originalet från HANS själva. Hybriden klassas även in under FHR så den får man självklar också använda.

Citat från: Henrik H skrivet 04 november 2012, 21:13
Kravet är väl på HNRS? Head and Neck Restraint System

HANS är väl bara en variant?
http://www.stand21.com/products.r-2/hans-engineered-by-stand-21.r-9/
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Per H. skrivet 05 november 2012, 00:48
Hej!

Bra att få information om detta för oss amatörer och vad allt betyder (FIA älskar förkortningar på allt). HANS-skydd mm. har väl funnits ett bra tag i den övre eliten där kostnaderna inte är avgörande om man skall köra eller ej. Hybridskyddet är kanske en nyhet för många, och en välkommen sådan, eftersom det inte kräver nya bälten och stolar. Det känns ändå som att vi är i början av en utveckling då hybridskyddet presenterats på hemsidan till ett pris av 11.500:- (14 okt.) och nu häromdagen till 560.oo€. Det ser i alla fall ut att vara samma produkt.
Då är det, förutom skyddet, "bara" en ny hjälm som krävs, ja två om man kör öppen bil också, om det nu går att ha Hybrid på en Midget. I kamp mot alla andra "projekt" så blir det väl hushållskassan som får ta smällen.
MVH, Per H.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 05 november 2012, 07:53
Per, prisbilden på Hybrid-skydden kommer inte att förändras. Skyddet som kostade 11.500 för ett år sedan kostar det fortfarande. Det nya billiga i composit-material kostar 6000:- inkl moms och skall ligga på den nivån. Vi har ingen ambition att lägga prisbilden så låg som Stand21 gjorde för sina HANS-skydd, med sån prispolitik har ingen återförsäljare råd att bygga upp sin kunskap för att ge de råd som är så viktiga när det gäller personlig säkerhet.
:-)


Citat från: Per H. skrivet 05 november 2012, 00:48
Hej!

Bra att få information om detta för oss amatörer och vad allt betyder (FIA älskar förkortningar på allt). HANS-skydd mm. har väl funnits ett bra tag i den övre eliten där kostnaderna inte är avgörande om man skall köra eller ej. Hybridskyddet är kanske en nyhet för många, och en välkommen sådan, eftersom det inte kräver nya bälten och stolar. Det känns ändå som att vi är i början av en utveckling då hybridskyddet presenterats på hemsidan till ett pris av 11.500:- (14 okt.) och nu häromdagen till 560.oo€. Det ser i alla fall ut att vara samma produkt.
Då är det, förutom skyddet, "bara" en ny hjälm som krävs, ja två om man kör öppen bil också, om det nu går att ha Hybrid på en Midget. I kamp mot alla andra "projekt" så blir det väl hushållskassan som får ta smällen.
MVH, Per H.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: ThomasMarklund skrivet 05 november 2012, 07:57
Är den billiga i composit godkänd och vad skiljer dessa i säkerhet mellan varandra?
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 05 november 2012, 09:27
Oavsett pris/modell är dom FIA 8858-2010 godkända.
Hybrid är modellen som kom först, den finns bara i kolfiber, går längre ned på ryggen och ger ett bra stöd i långa hopp och hårda nedslag för dom som åker Rallycross eller rally på toppnivå.
Hybrid Pro är den nya mindre och ännu lättare modellen i kolfiber, den finns även i komposit (Pro Rage) och är då lite tyngre. Dom har båda samma egenskaper när det gäller skydd.
Alla skydd i Hybridserien fungerar vid front, offset och sido-krasch, man behöver inte HANS-stol eller HANS-bälten, utan kan använda det man redan har i bilen.

Men som alltid skall man se över bältesgeometri och hur man "låst" sina bältesinfästningar.
Denna stillbildsfilm visar hur man INTE skall göra, samtliga bilar är Historiska och används i Sverige.
http://www.youtube.com/watch?v=dSRuOGx6Dl0



Citat från: ThomasMarklund skrivet 05 november 2012, 07:57
Är den billiga i composit godkänd och vad skiljer dessa i säkerhet mellan varandra?
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: weiter skrivet 05 november 2012, 11:20
HANS/Hybrid och ny hjälm innebär 10.000 - 15.000:- inför nästa säsong. Det börjar bli väldigt dyrt att åka i RHK:s arrangemang. Bättre och billigare att bara åka typ clubmeetings och privata arrangemang.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 05 november 2012, 12:01
Har också kikat på att skaffa Hybridsystemet, känns betydligt mer genomtänkt än HANS-skyddet ur flera aspekter.
Speciellt när man har flera olika bilar med helt skilda förutsättningar och sittpositioner.
Om JP med sin fackkunskap kunde tänka sig att också delge, eller peka på vart vi tar till oss informationen hur vi bör ha våra bältesinsfästningar för maximalt skydd och funktion, så slipper vi kanske kapa och svetsa allt för mycket i våra gamla klenoder, inför de kommande kraven på ökad säkerhet.
(FIA:s App-K gissar jag är alltför trubbig vägledning i det avseendet?)
En fundering som jag i sammmanhang snuddat vid tidigare är hur man gör med historiska bilar med monocoque i aluminium eller carbonfiber, när en bältesinfästning inte har optimal position för HNRS? Är ju inte lika enkelt att modifiera som på en rörramsbil eller standardbil med bur.

Och beträffande kostnadsaspekten, visst börjar det dra iväg en hel del runt historisk racing. Personligen är jag dock mer motiverad att lägga dessa pengar på personlig säkerhet (om det är smidigt, bra och långsiktigt) än skenande administrativa kostnader och förtida utbyte av felfri utrustning enligt FIA verklighetsfrånvända syn på dessa områden. Säkerhetskraven gäller ju all racing, inte bara historiskt. Så andra clubrace tillför ju inget i det fallet. Om tävlandet inte känns viktigt så, visst funkar trackdays om man vill hålla kostnaderna nere. Ont om sådant för de med formelbilar dock...
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Patrik Åström skrivet 05 november 2012, 12:06
HANS + hjälm behöver inte kosta 10-15.000. Gick in lite snabbt på Dalhems och där kostar ett paket med HANS 20 + öppen hjälp mellan 5.990 (Jet) och 7.895 (Peltor).
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 05 november 2012, 13:21
Hjälm torde väl de flesta ha redan, så då återstår "bara" ett bra FHR/HNRS-skydd. De billigaste gamla HANS-skydden får man loss för 3000 kronor om man letar, de nya och i mitt tycke betydligt bättre Hybrid-skydden kostar 6000 kronor.
Att åka Club-möten eller privata arrangemang minskar inte risken att skada sig, snarare tvärt om... Men man kan säker spara lite pengar på kort sikt.


Citat från: weiter skrivet 05 november 2012, 11:20
HANS/Hybrid och ny hjälm innebär 10.000 - 15.000:- inför nästa säsong. Det börjar bli väldigt dyrt att åka i RHK:s arrangemang. Bättre och billigare att bara åka typ clubmeetings och privata arrangemang.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 05 november 2012, 13:28
Tror rätt många (merparten?) i historisk racing åker med hjälmar utan HNRS fäste, så man gör nog klokt i att ta höjd för en ny störtmössa,
(själv har jag samlat på mig 4-5 stycken, men måste ändå köpa nytt inför den planerade comebacken, känns ändå ok då jag vill/måste ha en integral i cigarren.)
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: ThomasMarklund skrivet 05 november 2012, 13:31
En fråga som dök upp under lunchen var om man får köra med integralhjälm i en täck bil?
Jag kör F3 samt Ford Falcon.

Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: L-G Sjöberg skrivet 05 november 2012, 13:57
Citat från: ThomasMarklund skrivet 05 november 2012, 13:31
En fråga som dök upp under lunchen var om man får köra med integralhjälm i en täck bil?
Jag kör F3 samt Ford Falcon.
Jag har inte kollat senaste utgåvan av SBF:s bestämmelser, men åtminstone tidigare var det så att man fick åka standard med intergralhjälm om man hade internationell licens.  Logiken är väl att det är tillåtet internationellt.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: HasseRoth skrivet 05 november 2012, 14:23
Har inte börjat titta på hans utrustning, kanske någon som har tips på vad som är mest prisvärt till formel, min hjälm är redan förberedd.
#44 Hans Roth
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Eva-Lisa skrivet 05 november 2012, 21:36
Ja det är som L-G säger att med internationell licens internationella regler och då är integralhjälm ok. MEN då måste den vara på FIAs lista och dom internationella kraven på vikt gäller och även kläderna FIA 8856-2000 vilket dom ändå måste även nationellt fom 1/1 2013.

Hjälm med Hans-clips fungerar även med det sk hybridskyddet , numera är gängan samma i alla hjälmar (M6, av nåt slag).
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Eva-Lisa skrivet 05 november 2012, 21:42
Citat från: Bosse L skrivet 05 november 2012, 13:28
Tror rätt många (merparten?) i historisk racing åker med hjälmar utan HNRS fäste, så man gör nog klokt i att ta höjd för en ny störtmössa,
(själv har jag samlat på mig 4-5 stycken, men måste ändå köpa nytt inför den planerade comebacken, känns ändå ok då jag vill/måste ha en integral i cigarren.)

Cigarr i integralen?
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 05 november 2012, 22:25
Som jag förstår det så kommer regeln om HANS-Hybrid system att gälla alla av SBF,s subventionerade tävlings och träningstillfällen, alltså även för t.ex. BMW clubens möten.
Kan väl bara tillägga att jag personligen aldrig mera kommer att sätta mej i en tävlingsbil utan något av dessa skydd. Detta efter smällen i Karlskoga då jag träffades av ett komplett bakhjul med bihängande annat diverse skrot i bakhuvudet, tro inte att jag skrivit dessa rader utan HANS skydd. Jag var inte ens stel i nacken dagen efter. Smällen var så kraftig att min fina kolfiberhjälm från Stand 21 (28.000:-) sprack.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Per H. skrivet 06 november 2012, 01:30
Pelle!

Läste jag rätt???  Skulle SBF SUBVENTIONERA tävlingar och träningar?? Det har jag i alla fall inte upplevt. Jag har bara hört att dom tar betalt, ja kanske då med viss rätta.

MVH
Per H.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Per H. skrivet 06 november 2012, 01:37
Hej Pelle!

Vid närmare eftertanke: Du menar förstås SANKTIONERA, väl?

MVH
Per H.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 06 november 2012, 12:21
Det kanske är så att många har de för Sverige unika sk Bilsporthjälmarna som inte är lämpliga för FHR-skydd. Men om man har en SNELL SA 2005 eller 2010 hjälm får man faktiskt montera fästen själv. Man följer bara borrinstruktioner, gör två 6mm hål, lägger mutterbricka innanför och fäste på utsidan å drar åt...sen är det klart.

Citat från: Bosse L skrivet 05 november 2012, 13:28
Tror rätt många (merparten?) i historisk racing åker med hjälmar utan HNRS fäste, så man gör nog klokt i att ta höjd för en ny störtmössa,
(själv har jag samlat på mig 4-5 stycken, men måste ändå köpa nytt inför den planerade comebacken, känns ändå ok då jag vill/måste ha en integral i cigarren.)
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 06 november 2012, 12:23
Om du vill ha billigt finns det ett företag nere i Spanien som kränger HANS-skydd för 2200 + moms.
Personligen skulle jag absolut satsa på ett skydd som klarar sido och offset-krascher om jag körde formelbil. Ett HANS tar bara front-smällen...

Citat från: HasseRoth skrivet 05 november 2012, 14:23
Har inte börjat titta på hans utrustning, kanske någon som har tips på vad som är mest prisvärt till formel, min hjälm är redan förberedd.
#44 Hans Roth
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 06 november 2012, 12:31
Dagens formulering (från jan 2012) i FIA:s dokumentation, är att om man vill använda Integralhjälm måste man passera ett test innan det blir godkänt i bilar med tak. Testet innebär att personen skall sitta fullt påklädd med all säkerhetsutrustning inkl hjälm och FHR (HANS) i sitt fordon, med dom förutsättningarna skall räddningspersonalen (3 pers) kunna lyfta hjälmen av huvudet utan att nacken tar skada... Om det går får den personen i den bilen med den stolen åka med integralhjälm.
Som ni förstår är det ingen som gör dessa tester utan allt är helt subjektivt...

Också bra att veta, när man åker med FHR (HANS) gäller 1800g som maxvikt på hjälm.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Bo Lindman skrivet 06 november 2012, 12:40
Citat från: JP skrivet 06 november 2012, 12:21
Det kanske är så att många har de för Sverige unika sk Bilsporthjälmarna som inte är lämpliga för FHR-skydd. Men om man har en SNELL SA 2005 eller 2010 hjälm får man faktiskt montera fästen själv. Man följer bara borrinstruktioner, gör två 6mm hål, lägger mutterbricka innanför och fäste på utsidan å drar åt...sen är det klart.

Citat från: Bosse L skrivet 05 november 2012, 13:28
Tror rätt många (merparten?) i historisk racing åker med hjälmar utan HNRS fäste, så man gör nog klokt i att ta höjd för en ny störtmössa,
(själv har jag samlat på mig 4-5 stycken, men måste ändå köpa nytt inför den planerade comebacken, känns ändå ok då jag vill/måste ha en integral i cigarren.)

Så bra! då kan jag modifiera en av mina jethjälmar för HNRS när det blir aktuellt med standardbilsåka igen. Bilsporthjälmarna får väl bli musiueföremål...
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Eva-Lisa skrivet 06 november 2012, 13:41
Eftermontering av fästen till clips:

tex detta står på Bells hemsida
http://www.bellracing.info/images/download/Info8858_2010.pdf

Men jag hänger inte riktigt med här: behöver inte hjälmen i viss mån vara förberedd för att kunna eftermontera helt själv?
När började sådana hjälmar finnas på marknaden?

Det fanns ju hjälmar som är godkända för clips men om man har en sådan utan clipsfäste skall det eftermonteras av tillverkare eller godkänd återförsäljare . En dekal (FIA)  skall då också monteras. Detta har jag sett kostar typ 1500SEK
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 06 november 2012, 13:59
SNELL SA-hjälmar har man kunnat borra å montera fästen i själv sedan ca 2005.
Det finns en variant som heter SNELL SAH, den är förborrad och har ett M6 mutterstycke ingjutet så att det blir ännu enklare att montera.
När det gäller FIA är det mer komplicerat. De äldre hjälmarna med FIA märkning måste skickas in till verkstäder/åf som fått speciell utbildning i att borra 2 st 6 mm hål och skruva fast en M6-skruv.
De nyare FIA hjälmarna, ex 8858-2010 eller den sk Advanced Helmet 8860, är färdigborrad och har M6 mutterstycken ingjutna i hjälmen.

Den viktigaste frågan är vilken hjälm ni få åka i den serie/klass ni tävlar. Får ni åka med både SNELL och FIA hjälmar, eller får ni bara åka med FIA? Det är samma specifikation på dom, SNELL-hjälmar är i regel ett par tusen billigare... Från årsskiftet har FIA kommit med en ny variant på tillåtna hjälmar, det kallas FIA Compatibel, det innebär att en hjälm inte behöver vara FIA klassad, den behöver bara vara FIA Compatibel för att få användas med HANS/Hybrid-skydd... Som ni ser så är det inte helt enkelt, men det blir bättre och bättre.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: RCM skrivet 06 november 2012, 15:19
RHK borde i samråd med levrantörer av ex HANS ha information/kurs hur denna utrustning skall monteras i äldre bilar så det inte blir diskutioner i besiktningen till våren.

Ps. Är RHKs besiktningsfunktionärer förbjudna att svara på frågor på detta forum ?
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 06 november 2012, 15:53
Ett alternativ om ni vill och är intresserade kan ju vara att lägga en separat tråd om just den personliga säkerheten i er typ av bilar. Jag har en hel del bilder, filmer och illustrationer som kan ger er bra guidning på hur ni ökar säkerheten utan att det kostar skjortan.


Citat från: Bosse L skrivet 05 november 2012, 12:01
Speciellt när man har flera olika bilar med helt skilda förutsättningar och sittpositioner.
Om JP med sin fackkunskap kunde tänka sig att också delge, eller peka på vart vi tar till oss informationen hur vi bör ha våra bältesinsfästningar för maximalt skydd och funktion, så slipper vi kanske kapa och svetsa allt för mycket i våra gamla klenoder, inför de kommande kraven på ökad säkerhet.
(FIA:s App-K gissar jag är alltför trubbig vägledning i det avseendet?)
En fundering som jag i sammmanhang snuddat vid tidigare är hur man gör med historiska bilar med monocoque i aluminium eller carbonfiber, när en bältesinfästning inte har optimal position för HNRS? Är ju inte lika enkelt att modifiera som på en rörramsbil eller standardbil med bur.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Jason skrivet 06 november 2012, 16:36
Citat från: RCM skrivet 06 november 2012, 15:19
RHK borde i samråd med levrantörer av ex HANS ha information/kurs hur denna utrustning skall monteras i äldre bilar så det inte blir diskutioner i besiktningen till våren.

Ps. Är RHKs besiktningsfunktionärer förbjudna att svara på frågor på detta forum ?

GT-klassen drog igång i början av året med ett säkerhetsseminarium där RHK-medlemmar var inbjudna.
Det var klasspappan Åke Lundin och Johan Solman som såg till att det blev av och hölls i Virserum hos Johan.
Efter vad jag har hört så kommer det bli ett nytt sådant i början av nästa år.
Kanske något att lägga lite krut på för oss alla.
Till och med JP kanske kunde vara intresserad att komma ner och diskutera personlig säkerhet i våra gamla bilar
vilket jag personligen hade tyckt varit väldigt bra.
Men nu är det ju inte jag som håller i det men jag har hört mig för hos Johan...

Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Jason skrivet 06 november 2012, 16:42
Säkerhetsseminariumet var visst redan inplanerat till den 9-10 mars såg jag nu.
Men som sagt...
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 06 november 2012, 16:49
Om jag är hemma i Sverige och det bokas i tid är jag gärna med och håller ett av våra seminarier om personlig säkerhet i bilsport. De flesta brukar få sig en hel del nyttiga tankeställare.
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 06 november 2012, 18:39
Vad jag kan utläsa av listan på godkända hjälmar så är förutom FIA och Snell även den brittiska BSI standarden vedertagen.
Det är väl endast dessa hjälmar som får användas ihop med FHR / Hans.

//Anders

(Glömde ju länken till listan)
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/3773A284178DB52AC1257A7D005538B6/$FILE/L41_FHR_compatible_helmets.pdf (http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/3773A284178DB52AC1257A7D005538B6/$FILE/L41_FHR_compatible_helmets.pdf)
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Anders Jensen skrivet 06 november 2012, 18:58
Citat från: RCM skrivet 06 november 2012, 15:19
RHK borde i samråd med levrantörer av ex HANS ha information/kurs hur denna utrustning skall monteras i äldre bilar så det inte blir diskutioner i besiktningen till våren.

Ps. Är RHKs besiktningsfunktionärer förbjudna att svara på frågor på detta forum ?

Du/ni kan ju mäta lite i era bilar och se hur det passar med hjälp av den här monteringsguiden för HANS.
http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_HANS_Guide.pdf (http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_HANS_Guide.pdf)

//Anders
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: Pelle Svensson skrivet 06 november 2012, 19:01
Citat från: Per H. skrivet 06 november 2012, 01:30
Pelle!

Läste jag rätt???  Skulle SBF SUBVENTIONERA tävlingar och träningar?? Det har jag i alla fall inte upplevt. Jag har bara hört att dom tar betalt, ja kanske då med viss rätta.

MVH
Per H.
Sanktionerade ska det var Per, Sooooooorry
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 07 november 2012, 14:10
BSI är på väg ut, vilket kan vara bra att känna till.
Citat "The FIA has announced the date ending the SA-2005 helmet standard validity in its regulations. On January 1, 2019, such helmets will no longer be accepted in FIA sanctioned events.
As a reminder, the Snell SA-2000 standard will no longer be valid as of January 1, 2015, and helmets bearing the BSI BS6658-85 type A/FR labels will no longer be accepted for these racing classes as of December 31, 2013.
BSI BS6658-85 type A (red label on the shell of the helmet) will expire in 2014 for international events."


Citat från: Anders Jensen skrivet 06 november 2012, 18:39
Vad jag kan utläsa av listan på godkända hjälmar så är förutom FIA och Snell även den brittiska BSI standarden vedertagen.
Det är väl endast dessa hjälmar som får användas ihop med FHR / Hans.

//Anders

(Glömde ju länken till listan)
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/3773A284178DB52AC1257A7D005538B6/$FILE/L41_FHR_compatible_helmets.pdf (http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/3773A284178DB52AC1257A7D005538B6/$FILE/L41_FHR_compatible_helmets.pdf)
Titel: SV: HANS-regel
Skrivet av: JP skrivet 07 november 2012, 14:15
Många tycker den där dokumentationen är lite besvärlig att följa, om man gör det enkelt för sig så är det 20 graders ihopvinkling bakom nacken som gäller om man ska få bältena att ligga kvar bra på ett HANS-skydd. Hybridskydden behöver ingen ihopvinkling, men det kan vara bra ändå eftersom det ger bättre stadga åt de relativt mjuka FIA-stolarna.
Vi får hoppas att FIA snart kommer med en uppdaterad FHR-guide.

Citat från: Anders Jensen skrivet 06 november 2012, 18:58
Citat från: RCM skrivet 06 november 2012, 15:19
RHK borde i samråd med levrantörer av ex HANS ha information/kurs hur denna utrustning skall monteras i äldre bilar så det inte blir diskutioner i besiktningen till våren.

Ps. Är RHKs besiktningsfunktionärer förbjudna att svara på frågor på detta forum ?

Du/ni kan ju mäta lite i era bilar och se hur det passar med hjälp av den här monteringsguiden för HANS.
http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_HANS_Guide.pdf (http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_HANS_Guide.pdf)

//Anders
Titel: Apropå FHR / HNRS
Skrivet av: Eva-Lisa skrivet 22 februari 2014, 19:23
Hur många formelbilsförare i RHK  kommer inte ner i bilen tillsammans med FHR-skyddet?  :-[
Jag vet att det finns en men hur många har problemet?   Är det några som avser att köra utan FHR  kommande säsong?