Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Eva-Lisa

#16
Generell diskussion / SV: Födelsedag
26 april 2013, 09:57
Ja, håller med Jason o Bosse: . Stil från 70-talet - sent 60-tal. Var det inte då racing hade sin glansperiod i Sverige? Bilarna gick riktigt, riktigt fort Reine, Ronny, Gunnar osv.  Att jag gillar tanken ännu mer  är att nu är 70-tal "lite inne".  Ungdomar , dom lite yngre än oss) testar  säkert gärna på och tycker det är festligt. En och gammal stofil i tweed får säkert också plats men det skulle ge roligt stuk att kliva fram några år mot då RHK startade.
-Plankstek, musiken var bra då, Queen, Blondie, BeeGees,   den svenska proggen osv.   

Så börja odla polisonger GUBBAR !   Beer

#17
Generell diskussion / SV: Födelsedag
24 april 2013, 18:58
Men för 35 år sen är det inte banlonpolo, nylonskjorta , bredrandig manchesterkavaj ,   utställda jeans med hög midja, Frye-boots, collegetröjor  osv som gäller?    8)  RayBan Aviator är OK i alla fall , eller hur?     
#18
Teknik / SV: istället för glykol
23 april 2013, 21:11
Patrik!
Glykol skyddar mot korrosion!   Ersättningen ni nämner kanske gör det också, kolla det!  Dock har glykol den tråkiga egenskapen att det blir halt på banan av glykolspill. MC åkarna gillar inte glykolspill    I vanliga sommarbilar bör man ha något glykol av korrosions-skäl även om man inte kör på vintern.  Det finns också glykol som är extra bra till aluminium-motorer.
#19
Teknik / SV: istället för glykol
22 april 2013, 21:25
Frost?  Tänker du på vinterrally?
#20
Var medveten om att vikt kan jämföras med ett antal kW(hk) men på bana är det en bra varvtid man vill ha.  Det betyder att sänkt vikt är plus vid varje acceleration då menar jag även inbromsning.   ;)
#21
Ni som redan köpt FHR/HNRS  som fungerar för er är att gratulera Ni har ju bästa säkerhets-status och det redan i år. 8)
Det visar sig att det är inte så enkelt att få grejorna på plats i alla gamla bilar, speciellt en del formelbilar. Skydden  är i alla fall rekommenderade.   -Så, ta chansen att få hjälp och att prova och att prova ut  i era egna bilar på Anderstorp. Troligen kommer det finnas leverantörer där med grejor. Se till att få hjälp så bältesgeometrin är korrekt tillsammans med FHR/HNRS.   

racesmile
#23
Formel / SV: Bensin
15 april 2013, 21:51
98 oktan är ett syntetiskt bränsle som är betydligt renare och har något högre energiinnehåll,  ;D 98 oktan tål dessutom lagring bättre än "crackat"  bränsle. Om bränslet ligger mer än några månader är 98 stabilare.  Avseende skillnad på Preem och Shell: kan det vara tillsats............... av lite BP? 
När vi körde kart märktes ingen större skillnad mellan bolagen.   OM man måste ha blytillsats för ventilernas skull kan lite, lite tvåtaktsolja hjälpa om man inte har någon blyersättning hemma.  racesmile

#24
Häftigt att Danica Patrick har pole i Nascar. Hon har kört ett tag på mycket hög nivå.   Beer
#25
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
06 december 2012, 19:31
Citat från: CAPRI52 skrivet 06 december 2012, 18:01
Jag har för mig att jag läste för över en månad sedan på forumet att JP var kontaktad för att informera om vilka alternativ och funktion de nya säkerhetsprodukterna kan erbjuda. Kanske minns jag fel.
Arne B
JP läser och är med i diskussionerna/frågorna här.  Det är bara att fråga på.... :)
#26
Generell diskussion / SV: FF
06 december 2012, 17:28
Citat från: RCM skrivet 05 december 2012, 19:11
Det är nog bra att ha med extra bärarmar mm: http://www.youtube.com/watch?v=ptZ5RJDhIv4

...men dom lärde sig köra.  Dom som hade budget kvar. Bärarmar är billigt i sammanhanget , fråga Atte!
#27
Generell diskussion / SV: HJÄLM & HANS 2013
06 december 2012, 17:25
Citat från: Anders Jensen skrivet 06 december 2012, 16:25
Pelle, kolla med Eva-Lisa om det blir någon säkerhetsinfo på mötet.
Finns inget planerat exakt nu men har vi behov, skulle vi kunna lägga in några separata timmar. I samband med årsmötet. JP behöver säkert viss framförhållning om vi vill engagera honom. 
#28
Generell diskussion / SV: Nationell motion
09 november 2012, 11:51
Notera att förslaget innebär att den Nationella handlingen gäller tillsvidare.....  Finns det nån annan racing i Sverige som har det  så? 
#29
Teknik / SV: HANS-regel
06 november 2012, 13:41
Eftermontering av fästen till clips:

tex detta står på Bells hemsida
http://www.bellracing.info/images/download/Info8858_2010.pdf

Men jag hänger inte riktigt med här: behöver inte hjälmen i viss mån vara förberedd för att kunna eftermontera helt själv?
När började sådana hjälmar finnas på marknaden?

Det fanns ju hjälmar som är godkända för clips men om man har en sådan utan clipsfäste skall det eftermonteras av tillverkare eller godkänd återförsäljare . En dekal (FIA)  skall då också monteras. Detta har jag sett kostar typ 1500SEK
#30
Teknik / SV: HANS-regel
05 november 2012, 21:42
Citat från: Bosse L skrivet 05 november 2012, 13:28
Tror rätt många (merparten?) i historisk racing åker med hjälmar utan HNRS fäste, så man gör nog klokt i att ta höjd för en ny störtmössa,
(själv har jag samlat på mig 4-5 stycken, men måste ändå köpa nytt inför den planerade comebacken, känns ändå ok då jag vill/måste ha en integral i cigarren.)

Cigarr i integralen?