Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Eva-Lisa

#31
Teknik / SV: HANS-regel
05 november 2012, 21:36
Ja det är som L-G säger att med internationell licens internationella regler och då är integralhjälm ok. MEN då måste den vara på FIAs lista och dom internationella kraven på vikt gäller och även kläderna FIA 8856-2000 vilket dom ändå måste även nationellt fom 1/1 2013.

Hjälm med Hans-clips fungerar även med det sk hybridskyddet , numera är gängan samma i alla hjälmar (M6, av nåt slag).
#32
Noteringar från planeringsmötet ligger på forumet under Klubbinternt / styrelsemöte. Logga in. RHK-medlemmar kan då läsa. Glöm inte att kryssa i "kom ihåg mig" så behöver ni inte logga in varje gång ni går till forumet

Hälsar Eva-Lisa Beer
#33
Mina noteringar ligger under styrelsemöte  på forumet. Eva-LIsa
#34
Teknik / SV: Bälte
30 januari 2012, 21:40
Bältena blir nog inte slitna när du har dom på dej men att slita av och på. Vissa har det trångt i bilen, slarv vid mekande, smuts, olja , solljus sliter. Fransiga kanter är INTE godkänt.  Så välskötta bälten håller säkert länge.  flag
#35
Teknik / SV: Bälte
30 januari 2012, 21:29
Inte så svårt :
Titta i SBF gällande Tekniska regler på hemsidan, men se till att allt är helt, rent och infästningarna i karossen är korrekta
Kör hårt!
racesmile
kopierat från hemsidan:
TR 5.6 Bilbälten
TR 5.6.1 Typer
Bil skall vara försedd med 4- eller 6 punktsbälte.
4-punktsbälte: Bälte med två axelband och ett midjeband. Antal fästpunkter ska vara två för
midjeband och två för axelbanden.
6-punktsbälte: Bälte med två axelband, ett midjeband och två för benen. Antal fästpunkter ska vara
två för midjeband, två för axelband och två för banden över benen.
Dessa bälten ska överensstämma med FIA Standard 8854, 8853, 8854/98 eller 8853/98.
Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag.
#36
Generell diskussion / Skåneloppet . tips!
27 oktober 2011, 23:02

Tips på julklapp eller att läsa själv. Det var utställning på Kristianstads museum men jag hann inte dit själv.   http://www.kristianstadsbladet.se/incoming/article1546805/Skaneloppet---i-bokform.html

Planen är att öppna en utställning på Råbelöfs gods. Jag är uppvuxen någon kilometer ifrån och delar av banan var där jag lärde mig köra bil som pappa gärna påpekade. Kurvan vid Stenslid är feldoserad idag och inte tror jag den var bättre då. Smalt har där alltid varit. Beer
I vilket fall så finns en riktigt trevlig bok av Rickard Bruzelius. Den går att köpa från bokhandeln eller JM förlag

Rickard Bruzelius:Skåneloppet Sveriges Grand Prix 1952 – 1961
ISBN: 978-91-978638-2-7

258 illustrerade sidor, 350 bilder. Kartongband
Pris kr 275  inkl moms..

Utkommer den 11 oktober 2011.
Kan köpas hos bokhandel eller beställas hos JM Förlag.

Skåneloppet – Sveriges Grand Prix på Råbelöfsbanan i Kristianstad för motorcyklar och bilar under åren 1952 – 1961 är de internationellt mest erkända motorsportevenemang Sverige någonsin haft. Här kämpade världens racingelit på motorcykel och bil under tio fantastiska lopp. Motorcykelförarna hade namn som Duke och Armstrong, bilförarna Fangio, Moss och Castellotti. Svenska förare som Varg-Olle, Bonnier och Hammarlund var publikfavoriter. Som mest kom 80 000 åskådare, lilla Kristianstad ställde upp med 1 000 frivilliga och obetalda funktionärer till varje lopp.
    Rickard Bruzelius, pensionerad bilinspektör och passionerad crossåkare, skrev sitt manuskript till en bok om loppen för mer än 30 år sedan. Detta har nu bearbetats och publiceras tillsammans med 350 bilder, de flesta från hans egna samlingar.
    Det blev en fantastisk bok. Alla loppen är upplevda, fyllda med dramatik och oväntade händelser. Levande beskrivs också hur detta jättearrangemang kom till och kunde genomföras. Boken ger en härlig femtiotalsatmosfär, man känner entusiasmen över den annalkande motorismen, man känner lukten av olja och bensin.

#37
Övrigt köp & sälj / SV: RHK-pins
01 september 2011, 14:47
Ring Sture Danielsson han kan ha. Det ger säkert tur på Goodwood att ha pins. Lycka till! racesmile
#38
Länkarmar gör Universal Racing i UK .   http://www.universalracing.co.uk/urs.htm   kontakta Simon
Dom vet det mesta om dom här bilarna.
/ Eva-Lisa racesmile
#39
Tävlingar / SV: Anderstorp 2011
11 maj 2011, 10:09
Licens:  -måste vara betald för att försäkringen skall gälla.
Vad jag läser på SBFs hemsida så kan man gå in på SBF-online . Se till att kunna logga på själv!  Skaffa lösenord innan! Där kan man visa för arrangören att licensen är betald även om den inte kommit på posten.  Men det tar säkert åtminstone någon/några dagar innan det syns.

Medlemskort i klubb - är den klubb där licensen är placerad. På SBF-online kan man också se vilken klubb licensen ligger i och om klubben spärrat den pga tex utebliven betalning.

Har Anderstorp dator o internet i kansliet?

Så här står det på sbfs hemsida under licenser:
"
Bilsport Online

•Har du en e-postadress registrerad hos oss kan du logga in och bl.a. se status på din licens.
•Om du saknar ditt licenskort vid tävling kan du styrka ditt licensinnehav genom egen  inloggning på Bilsport Online (tillsammans med uppvisande av giltig legitimation).
"

#40
Generell diskussion / SV: Dalslands Ring
30 mars 2011, 14:39

Här är exempel på en helt fantastisk anläggning som ser ut att lyckas enligt vad som sades:

http://www.hamptondowns.com/pages/48/The%20Directors#here

man har satsat, haft en plan och byggt i omgångar.  Vi var förbi och tittade och det ser väldigt trevligt ut.  Anläggningen är bra mycket mer än "bara" en racerbana. Mer en fritidspark för allmänheten med vidhängande industripark , om jag antar ger inkomster också .  Heja!  racesmile
#42

Hej!

Jag förde noteringar så gott jag kunde men detta är vad jag skrev vid punkten, se nedan . Frågan var om vilken tävling som skulle kunna ingå i  RHK Cup eller inte.

MVH Eva-Lisa

Urklipp av noteringa på RHK planeringsmöte i Karlsborg:

Förslag: 1-2 oktober Jyllandsringen  att verkligen satsa på. Skall vi lägga in Jyllandsringen och byta med Våler !   Omröstning på hemsidan !


PRELIMINÄR KALENDER   2011
29-30 apr.  Knutstorp          HMS DK
13-15 maj  Anderstorp        ARC                (även Swedish GT, Ginetta, Abarth)           RHK CUP
28-29 maj  Padborg             HMS DK
17-19 juni  Karlskoga Velodromloppet  RHK KMF       (helhistoriskt)                             RHK CUP[/li][/list]
Ev rallybilar också!   Kanske inte kommande tävling men
18-19 juni  Djursland           HMS DK
8-9  juli       Knutstorp  SSM    MSCC                                                                              RHK CUP
24-25 juli   Karlshamn          Intresseanmälan – inbjudan Östersjö festivalen en slinga 4 varv på lika tid. ALLA sorters bilar välkommna
6-7 aug.     Röforsloppet Arboga      Intresseanmälan – inbjudan  går på oljegrus vill gärna ha deltagare. Det är  75 års jubileum, endast  historiskt   Formel välkomna, Utställning på fredagen i stan med fest på kvällen  tävling lö-sö , mc endast sidvagn. Även Formelbil välkommen! Kommunen satsar . Sveriges äldsta biltävling som fortfarande körs!
6-7 aug.     CHGP DK                                                       (datum ej konfirmerat)
12-14 aug  OGP Nürburgring
20-21 aug  HGR  Ahvenisto    HRF FIN
27-28 aug. Våler CSM          NSK-HRN NO                    (datum ej konfirmerat)            RHK CUP
16-18 sept  Falkenberg          FMK      RHK-HMS DK     (helt historiskt)                        RHK CUP
Rallybilar  , runt Falkenberg letar man efter rallybana och har kommit en bit
1-2 okt       Jyllandsringen     HMS DK  Man vill göra detta till en STOR tävling , helhistoriskt

RHK vill gärna få in samarbete med Danmark, Finland Norge osv   tanken är att det finns plats och stora heat är alltid roligt
#43
Formel / SV: FF1600 bilar stående
27 september 2010, 21:30
Jag försöker på Sven att sätta fart att återmontera RF-85:an efter renovering.  Då blir det en bil till. Ju fler bilar desto roligare för alla. Dessutom behöver vi platsen i garaget för annat
Ses på banan.
  Eva-Lisa
#44
Formel / SV: Ralt formelbilar
17 september 2010, 12:45
Jag anade detta och har själv fler frågor än svar. Men det viktiga är att säkerheten är tillfredställande,  är det inte så?  Det skall aldrig glömmas!
Att träna med "rätt kategori" bil under viss övervakning, om man sedan tidigare är tämligen rutinerad bör väl kunna vara godkänd kurs eller hur?  Då mener jag att typ träningledaren skall vara godkänd examinator vilket är vanligt på en vanlig kvällsträning eller på den fria träningen innan våra race. Många i vår ålder har ju praktiska meriter i form av tävlingar tidigare (forntiden?). Hur svårt kan det, va?
Själv börjar en rad bli full på kortet . Jag har en "vanlig" racing licens sedan många år och har kört med internationell licens. Är poängen att bara fylla kortet med olika bilkategorier som racing hit o dit , karting, rally osv ?

-om man har formel licens kan man köra vanlig bil då?  Ser att sonen som gick kurs förra året har "formel junior" o "karting"  i sin. Han har också kört någon tävling med historisk bil  och som sagt  en av de få i startfältet som vet vad orange blinkande ljus med tänt rött betyder vid lampstart,  och inte drog iväg i full speed!
Så om vi alla ser till att sköta säkerheten och köra efter dom regler/flaggsignaler som finns på banan  behöver vi inte krångla till det nationellt

/ Eva-Lisa
#45
Tävlingar / SV: RHK-finalen 2010
15 september 2010, 14:29
Miljömattor måste ni ha, Jättefina , stora gosiga miljömattor att skämma bort era bilar med finns till salu av RHK!
OM ni vill ha leverat till Falkenberg kontakta Lasse Hagman i god tid så han  kan ta med, nummer står på kontakt-sidan för styrelsen. 

Hälsningar Eva-Lisa