Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Formula 4

Startat av Lennart, 07 december 2010, 14:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lennart

Fick ett mail från Pekka Rinne i Finland att den 2010.11.30 tog FIA ett beslut om F4:a: Formula 4 class has now a FIA status in FIA category J 1983 - 1990.

Då gäller motor 1600cc.

Lennart

Bo Lindman

Då gäller de smalare hjulen och låda utan diffbroms också?
(som jag minns gen 2 av det äldre F4 reglementet)
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Mr Mustang

Grattis alla Formel 4 ägare  racesmile  Det är bara att sätta igång renovera så vi blir skönt många bilar i slicks o ving klassen 2011  :Y:

God  :xmas Jul och Gott Nytt år önskar Mr Ralt och tjejerna.
PS Musse hälsar till Ryds Pelle och Matte Mek  Beer
Mr Ralt

Lennart

 Det är 8'' och 10'' tum som gäller. Jag var med och tog beslutet om ökad fälgbredd på F4:a årsmöte 1988. Fast det kom inte med i Bilsportskalendern. Stockholms Sportvagnsklubb skall ha den ändringen inskriven i reglementet då det var en SSK klass. Var i kontakt med Erik Emanuelsson SSK om detta, han sa att SSK har flyttat sitt arkiv från Stockholm till Kinnekulle rings klubbstuga och att papperen skulle finnas där. Sedan finns en hel del bilder från perioden som visar detta. På en Ralt RT30 syns skillnaden mellan 6'' och 8'' tums fälgar fram tydligt.

Lars Bergström

Jättekul att F4:or har fått FIA-status  ;D

Hur många F4:or kan stå undanställda i lador, garage och förråd?

Hur många ytterligare formelbilar kan tänkas komma ut på banorna när nu F4:orna fått FIA-status?

Lars Bergström

Lars Bergström

Lars Bergström

Bo Lindman

Lennart, du tänker nog på det reglmente som tillät 1800cc motorer och 5 växlat, då var det 8 och 10"?
Regeländringen genomfördes ju för att det i praktiken bara var f.d. F3 bilar i F4 vid den tidpunkten, varvid det blev önödigt kostnadsdrivande att byta till en enklarel åda och smalare hjul.
Tidigare bestod ju F4 av både pancake Fvee, fd super Vee, konverterade FF1600 och framförallt FF2000 och en och annan F3 bil. Då var det mer naturligt med en 4 växlad hewland och F2000/super Vee mått på hjulen.
Häftigast (men kanske inte bäst) var väl Claes-Göran Österlunds TOJ, en f.d. F2 racer körd av bl.a. Keke Rosberg.
Så vitt jag minns har det funnits iaf 3 epoker av F4 reglementen. Det som nu godkänns av FIA är väl det "mellersta" av dessa?
Riktigt kul för alla ägare av F4 bilar, även om nu någon säkert hade velat ha det senare  reglementet. 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Lars Bergström

Vilket reglementet är det FIA har godkänt?

Är det reglementet som finns på http://www.rhkswe.org/index.shtml#link, http://www.classicformula.se/downloads/reg/f4-reg-1985.pdf  ?
Lars Bergström

Bo Lindman

Lars, min tolkning är att det -bör- vara det som du länkar till. Just pga att Lennart hänvisar till att det är 1600 motorer som gäller.
Men vi får väl se hur FIA tänkt. Med tanke på att perioden omfattar bilar upp till 1990 borde detsamma ju gälla reglmentet kan man tycka.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

aari

#9
Hälsningar från Finland.

Om jag förstod rätt, vad vår FIA- reprerestant sade, saken är så , att FIA  bara välsignade den principen, att Formel 4-bilarna kan få HTP:n i klasserna NF5 och NF6, vilka klasserna är  "Single Seater cars built to a National Formula for the period I -J", de handlade där i FIA-möten inga regel, det är vårt sak att bevittna, hurudana Formel 4- bilarna var förre 1.1. 1991. Vi har bevittnesse, att till exempel Ulf Johansson körde år 1990 i Riga med Reynard 873 med växellådan, som var made in Reynard. Huru många växel hade han i sin låda och hade han limited slip, det är svårt att sägä. I ocktober 1990 beslutade man, att det är möjligt att köra med 1,8 l motoren, jag har kvar en fax från Hans Hillebrink om saken.  

Lennart

Bosse L

Jag har tydligen tappat minnet enligt dig. På F4 årsmöte i Göteborg november 1988 togs ett beslut om att tillåta 8'' resp 10'' fälgar till 1989 års säsong vilket också godkändes av Stockholms Sportvagnsklubb (F4:a var en SSK klass)
Jag själv åkte SSK F4:a år 1989 med 8'' fälgar fram resp 10'' fälgar bak på min Ralt RT30

aari
Jag har ett utskick från Svenska Bilsportsförbundet Tekniska utskottet Lars Svensson 1990-01-02
Inför 1990 års säsong Klass F4 ändras punkt växellåda " VW växellådhuset eller av den för chassit avsedda växellådshuset måste användas"
Lennart

aari

Hej, Lennart

Tack för hjälpet. Vet du också var då  år 1990 5-växel lådan och limited slipen också tillåtna i Sverige?

Bo Lindman

Lennart, om du har tappat minnet får du nog svara på själv, jag är vare sig psykolog eller tankeläsare ;)
Du har svarat på det jag skrev och avslutade med ett frågetecken,trodde i min enfald att var en fråga...
Minns bara att det var en hel del diskussioner kring både fälgar lådor och motorer, när det begav sig. Men jag ålkte bara någon enstaka mycket tidig tävling i det som blev Formel 4, som väl till stor del började som en vidareutveckling av det då i princip avsommade SSK Formel 1600. Hur som helst riktigt kul att en nationell klass som F4 föräras FIA status och därmed HTP.
Den period som FIA accepterat ger ju utrumme för iaf 2 olika "epoker" F4 bilar. Gott nog.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Lennart

aari
1990 var fortsatt 4 växlat och ingen form av diffbroms. Vi hade inte kunnat använda Reynard 873 och Ralt RT32 1988 om inte reglementet ändrats.

Andreas Åkebrink

Så då går de att få ut HTP på en F4:a nu då?