Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Bo Lindman

#436
Tävlingar / SV: Resultatlistor
13 september 2009, 17:46
Bra förslag Per!
Med all respekt för all duktiga och kompetenta förare i RHK-Cupen, som till skillnad från många STCC förare, bevisligen kan hantera omkörnignsmomentet utan problem, så är det nog som sagt bilen i sig som intresserar en besökare på hemsidan, liksom att ett varierat startfält med täta och schyssta fighter uppskattas mer än en överlägsen segrare av publiken på plats.
I historisk racing är bilarna och deras historik huvudrollsinnehavare, föraren är lika mycket förvaltare av historiken, som racerförare.
Någon kanske tycker det är fel och att förarprestationen är det viktigaste? Finns många bra klasser och serier i svens kracing att välja på för dem också. Hoppas att RHK förmår hålla balansen mellan bilar, historik och förarens prestation även i framtiden.
Pers förslag har ett viktigt symbolvärde i detta.
#437
Tänk man fått vara med då, hade varit roligare än passera dagens Skarpnäck med sina fula tegelkolosser.
(även om det är tveksamt om jag 1,5 år gammal hade haft någon större behållning av 1959 års lopp)
Jag har lite film o bilder från de två påföljande årens 12 timmarslopp på flygfältet och en bil som troligen (men inte säkert) är en av de deltgandade bilarna detta år. Om jag lyckas få tag i dokumenationen från notarius publicus som tog ut saab bilar slumpmässigt ur produktionen så skulle jag få klarhet i det.
Däremot minns jag mer av 24 timmars på Mantorp tidigt 70-tal, som också var en uthållighetstävling för rena standardbilar i smman anda, där generalagenterena satte upp känsidspäckade team. Då var jag flaggvakt Depåkurvan och pariskurvan under olika delar av dygnet.
#438
Tulka:
Läcker bild från Skarpnäck! Visst sjutton var det bättre förr, ju förr desto bättre...
1959 gick det fortfarande t.o.m. att utmana de 850 kojorna med en Saab, Cooper låg fortfarande några framåt i tiden.
Undrar om dom hissat upp för att mäta spårvidd eller markfrigång ;D

Beträffande att mäta i hjulnavscentrum. Jo visst får du en viss förändring i måttet där också. Hur mycket beroende på länkarmarnas olika längd och inbördes infästnignspunkter, alternativt fjäderbenets lutning i camberled.
Med negativ camber är spårvidd mätt i navcentrum vara mindre än track mätt i hjulets nedre ytterkant.
Men när du mäter track så får du en större måttavvikelse iom att du mäter längre ut från centrum där spårvidden mäts. Mer på en 15" fälg än på en 10" dito just pga större skilland mellan centrum och kant.
(det är därför många hade svårt när man i ST började åka 19", då känsligheten för exakta inställningar ökar med diametern på hjulet.)
Kanske en korrekt mätning av begreppet spårvidd hade gjort att mättolernasen om 1% hade räckt till?
#439
Förmodligen är enkla och naturliga lösningar inget för FIA?
Se på dagens standardvagsnreglemente S2000, så förstår man traditionen med att undvika enkla och logiska lösnignar.
Idag handlar alla regelkineserier ofta mera om politik än teknik. Inte undra på att det blir konstigt.

Sedan finns det ett annat problem specifikt för Appendix K och historisk motorsport, nämligen just den historiska aspekten.
Reglementet vi följer är tänkt att säkerställa att bilarna tävlar i samma utförande som när det begav sig, så långt är allt bra.
Vi tävlande ombeds ofta att tänka på att bygga våra bilar enligt tidsandan. Det tycker jag är naturligt, jag är smått allergisk mot eloxerade slangkopplingar, blå silikonslangar och små mocka rattar med modern design i historisk racing.
Jag är lika allergiskt mot minlitefälgar som accepteras även på bilar som aldrig gått en meter på sådana när det begav sig.
Inget av detta är i strid med App-K, men jag kan för mitt liv inte begripa tjusningen med allt för moderna grejor där mer tidstypisk intryck alternativ finns att tillgå rimligt enkelt.
Problemet uppstår när regelverket (ofta pga okunskap/osäkerhet hur det var när det begav sig) tolkas mer restriktivt än i perioden.
Inte sällan med kommentaren "bara för att det var tillåtet att fuska då, är det inte tillåtet nu".  En kommentar som givetvis har sin giltighet i fall som felaktig cylindervolym, transmission etc. Men som omöjliggör ett historiskt korrekt utförande på många bilar, bl.a. när det kommer till de här diskuterade frågorna som spårvidd och markfrigång. Det faller på sin egen orimlighet att utövaren ska bygga sin bil i tidstypiskt utförande om inte samtidigt reglementet tolkas enligt samma tidsanda. Vilket givetvis är en svår uppgift för våra tekniker, som, liksom många av oss utövare, kanske inre alltid var med när det begav sig.
Tidstypisk bil kräver enligt mig också tidstypisk tolkning av relevant App J av både utövare och tekniker.
En annan aspekt är ju också huruvida det för historisk racing på nationell klubbnivå är produktivt eller kontraproduktivt med den mycket FIA-lojala och bokstavstrogna regeltolkningen.I mästerskap med mycket prestige, pengar och sportsliga intressen är det rimligen viktigare än i klubbracing som utövas för det höga nöjets skull,
Internationellt inser jag att en skarpare tolkning kanske kan behövas i utbytet över gränser, men även den måste i så fall vara bättre ensad än idag och dessutom mer tekniskt korrekt som i fallet med uttolkning av begrepp som track och spårvidd. Jag anser för övrigt att FIA:s egna internationella mästerskap i historisk bilsport går tvärs emot FIA:s egna uttalade ambitioner med historisk racing. Kanske en del av problemet är att härleda till detta dubbelbottnade budskap från FIA?
#440
1000cc / SV: DVD med 1000cc Cupen
31 augusti 2009, 13:49
Anders, då gör vi så för äskerhets skull.
Är nog benägen att hålla med dig om Goodwood kontra 1000cc cupen.
I år är det ju dessutom 50 års jubileum för Mini, därav att Lorden tycker att man ska ha ett specellt Mini race där.
(annars har man väl i princip exkluderat Mini från St. marys Trophy, pga att den helt enkelt var för bra för sin period?)
Så Tommy, ta chansen om du kan och åk över, det måste vara en upplevelse väl i klass med vad vi fick uppleva på Le Mans.
Det är värt en missad seger i 1000cc Cupen. Local hero hinner du med att bli nästa år!


#441
1000cc / SV: DVD med 1000cc Cupen
28 augusti 2009, 21:38
Jag beställer gärna en 1000cc dvd.
Osäker om jag kommer till Falkenberg dock.
Vore kul, finalen brukar vara en trevlig tillställning.
Jobb och ungarnas karting har en förmåga att gå före i planeringen numera bara...
#442
A-D / SV: Dragfordon
28 juli 2009, 21:44
Maximalt antal stilpoäng racesmile
#443
Lurgit detta med spårvidd... ???
I min manual mäter man spårvidd genom hjulnavcentrum. För mig är det självklart. I annat fall påverkas den ju av cambern, vilket i sin tur på verkas av vilken markfrigång bilen har í de flesta konstruktioner utom stel axel och sliding pillar. Tillverkaren anger ju spårviddsmåttet med bilen i originalhöjd och med bilens fabriksmässiga set up i övrigt. Om man ska hålla homlogerad spårvidd och mäter bilens avtryck i backen "track" är man väl helt fel ute? Det är så vitt jag begriper två helt skillda mått, eftersom "track" påverkas av både camber och ride higth,  så det gäller nog att veta när tillverkaren menar begreppet spårvidd eller "track".
Undrar om FIA verkligen är på det klara med detta?

Jag har sett att man t.o.m. i efterkontroller i utlandet hissat upp bilar på bockar för att mäta "track" med hjulen helt utfjädrade. Intressant beteende, då man då dessutom helt felaktikt blandar in utfjädrignen som en påverkande parameter.
Detta kanske borde tas upp i historiska kommissionen tekniska för klargörande och enhetligt bedömning.
Chassiingenjörer med tillräcklig kompetens och pondus för att skingra eventuella tvivel och osäkerhet kan väl inte saknas i bilsportvärlden?
#444
Generell diskussion / SV: Heatindelning
07 juni 2009, 10:39
Det här med heatindelning är intressant dillemma. Jag är nog av uppfattningen att separata heat för standard och GT bilar är att föredra, men samtidigt måste jag säga att jag sett många bra exempel på tävlingar där just blandningen av standard och Gt bilar givit mycket bra racing för både utövare och publik. Inte minst vid HGR på Ahvensisto. Men också ute Europa, där det ofta körs mer blandade heat än vad vi varit bortskämda med. T.o.m. i England blandar man på flera håll friskt i bilkategorierna.
Det jag tror låg bakom den förändrade indelningen i RHK var att man började få en extrem obalans mellan klasserna, med påföljden att vissa heat blev så få till deltagarantalet att man antingen fik slå ihop dem, eller lägga ned dem helt.
Att som arrangör ha heat med 5-10 bilar måste ju vara rena ebberöds bank, då intäkterna kommer från de tävlande, inte från den fåtaliga publiken. Dessutom lär ju ett heat med 3 kojor 5 Amazoner och 2 cortinor knappast få publiken att jubla heller.
Med andra ord. Den nya indelningen är inte helt lyckad, men hur skulle det sett ut istället? i Std 66-81 har jus standard och GT bilar samsats sedan starten. Där har snarare kommentarerna gällde fartskillnader mellan småkubikare och större bilar.
Precis som vi hade i standard -65 innan vi var några som drog igång en klass i klassen, kallad 1000 cc Cupen, som sedermera växte från 3-4 småbilar till ett eget heat.  Tidigare har vi kört upp till 1150 cc. Nu har man infört 1000cs som heatgräns. Jag är långt ifrån säker på att det var rätt beslut, men jag gissar att man även här såg behovet av att jämna ut heatet, så att det större pre 65 heatet skulle få några fler bilar i form av bl.a. Renault R8G och 1071 Cooper.
Tyvärr är jag rädd för att man också påverkades av att några såg förbättrade chanser att stå på prispallen med en sådan heatindelning.
Det stora dillemmat är kanske att historisk tenderar mera bli som helt vanlig racing, men med gammal bil enligt ett dåtida reglemente, som man försöker stretcha så långt det går med modernt know-how i gammalt skal. Många utövare av historisk racing kanske rent av tycker det viktigaste är att komma på pallen i heatet, inte sin prestation inom sin egen bilkategori? Men i så fall har den historiska racingen misslyckats helt i sin mission.
Jag har i många år t.ex. undrat över det motsägelsefulla i att FIA säger att historisk racing inte ska vara enbart ett sätt att vinna nya segrar, samtidigt som man gladeligen instiftar FIA sanktionerade mästerskap med i princip EM-status. Som bäddar får man ligga vill jag hävda.
#445
220 anmälda är riktigt bra!
Lär blr en sevärd helg, hoppas publiken kommer också.
Lycka till bland spagettikockarna, Pelle!
#446
Tävlingar / SV: Poängberäkning 2009
30 maj 2009, 00:27
Enkelt. En klass för varje bil. Då får alla en pokal att damma också. ;D
Glöm inte heller att bilar med röd mockaratt inte kör i samma klass som bilar med eloxerade slangkopplingar.
#447
1000cc / Grattis
23 maj 2009, 17:12
Grattis till preimärsegern med nya bilen Tommy Jagerwall!
Blir nog svettigt för två-taktarna att hänga med i det tempot.
En eloge till Anders Jensen, som utöver sedvanliga goda prestationer på banan också är en rikgtig fena i garaget.
på Bengt Åkessons bilder på annan plats i forumt ser man inget av spåren från tråkigheterna på Knutstorp.
en prestation minst lika anmärkningvärd som som de som uträttas på banan!
#448
Bilder / SV: Bilder från Sturup 22 maj
23 maj 2009, 17:04
Många trevliga bilder att se för oss som inte var på plats!
Och inte behöver du be om ursäkt för prestationerna bakom kameran Bengt.

Mvh Bosse
#449
Tävlingar / SV: Sturup
17 maj 2009, 11:34


Bengt, Eller så var det jag som tolkade det för mycket till sin spets kanske ???
Jag uppfattade det som att publiktävlingar mest var ett gissel, desto roligare om  vi inte tycker så olika i frågan när det kommer till kritan. Kruxet är kanske att få alla att förstå och acceptera att en publik tävling ställer andra krav på deltagaren än en publikfri klubbtävling?
Visst sjutton är kostnaderna totalt sett en faktor som inverkar på våra möjligheter att tävla, men i mina ögon är själva bilen det stora, svarta hålet mer än startavgifter. 
Den alltmer kompromisslösa inställningen att varenda skruv ska vara exakt enligt periodspecifikation, som motreaktion på att vissa bilar, framförallt internationellt har föga att göra med stt historiska utförande,  har gjort det ordentligt mycket mer tidsödande och dyrare att ställa i ordning en historisk racer som klarar App-K:s nålsöga. Jag tycker iofs mycket om den tidstypiskt korrekta stilen, men ibland känner jag att man sväljer mygg och silar kameler till för de aktiva betydande merkostnader i det avseendet. Jag har tyvärr inget bra förslag på hur man löser detta, men jag blir ibland lite rädd för att vi är på väg ifrån RHK:s ställning som en synnerligen bra och trevlig historisk breddracing till att bli lite för exklusiva i vårt förhållande till App-K, sett till vår begränsade svenska kostym.

Pelle, nu skrev jag väl lite iaf kortare? Jag lyckades igår i varje fall tillbringa några timmar i garaget hona cylindrarna och mäta in ett par kolvar till en av djungeltrummans gamla välanvända motorer.  Sedan skulle jag hitta användbara kolvringar, där tog det stopp.
Angående startavgifter håller jag med dig Pelle, men det märkliga är att flera av de olika brittiska serierna verkar hålla ungefär samma nivå som oss. Verkar som vi tillsammans med Engelsmännen är mera lyckligt lottade i detta, vad det nu kan bero på?
Kanske bägge ländernas tradition att bilsport inte bara är en angelägenhet för de mera välsituerade spelar in?
#450
Tävlingar / SV: Sturup
16 maj 2009, 14:56

Hej igen Bengt!
Ja det kanske är ett känsligt ämne, vilket i och för sig låter lite förvånande i mina ögon att det skulle vara känsligt.
Olika åsikter måste väl kunna finnas och komma till tals i denna fråga, såväl som i andra?
Att deltagarantalet dyker i våra tävlingar tror jag har andra mer komplexa orsaker än om man kan åka hem vid lunch eller vid fyratiden på eftermiddagen ärligt talat.
Om jag lägger hundratusentals kronor på en racerbil och dagar, veckor och måndar i garaget för att renovera och underhålla en gammal tävlingsbil, menar du då på fullt allvar att 3-4 timmar hit eller dit några helger om året är ett så stort problem att det påverkar intresset att tävla? Det låter bakvänt i mina öron.
För mig är det ärligt talat faktiskt tvärt om. De helger jag avsätter för tävling är inte problemet, det är alla övriga dagar på året, där annat gör att tid och inspiration för bilen i garaget inte är på topp. Skulle t.ex. skruva på min gamla SAAB den här helgen hade jag tänkt, men när det kommer till kritan så är inspirationen för det obefintlig. Men det där är nog olika för oss alla. Min bil för 1000cc Cupen har i alla fall stått och dammat sedan 2003 pga mitt tilltagande ointresse att kräla omkring i garaget numera. Inte pga att jag kommer hem från ett race kl 2 på natten och måste lasta av. (men visst också det blir lite seeegare med åren...)
Att man vid någon tävling kanske då och då har mera bråttom hem av praktiska skäl borde väl kunna gå att lösa med lite smidighet och inte fullt så mycket prestige mellan arrangör och tävlande. Fast ibland undrar man ju över det hos både tävlande och arrangörer...

På tal om startavgifter. Visst de har ökat genom åren, men jag vet inte om jag vill kalla dem så hemskt ansenliga i dessa sammanhang. 2500:- / helg ger 12.500:- för hela säsongen.
Förvisso en icke obetydlig summa som man ska ha all respekt för, men i jämförelse med de pengar man lägger på biltävlandet i övrigt har jag svårt att anse den mer ansenlig än kostnaden för däck, brosmbelägg, och alla delar som man brukar ha sönder under en säsong.
När jag började åka i RHK kostade mig en hyfsat konkurrenskraftig motor 5-6 tusen, nu räcker inte ens 50 tusen och då åker jag ändå bland det billigare. Hade väl inte förslaget så värst långt om jag åkt t.ex. en koja istället?
Finns ju till och med de i våra kretsar som med berått mod kör på medtävlare för att vinna en placering eller två med plåt och lackkostnader som vida överstiger summan för startavgiften.
Så om kostnaderna för startavgifter upplevs som ett avgörande problem, ja då har vi ett jättestort strukturellt problem hävdar jag. Antingen så har utövarna bilar som är så dyra att bygga och hålla ingång att man inte har råd att tävla med dem, eller så har tävlandet och brukandet av racerbilen så låg attraktionskraft av olika skäl att man inte anser det värt att lägga pengar och tid på det. Bägge scenarierna är lika illavarslande för den historiska  racingen framtid i Sverige.
Med andra ord; är det verkligen startavgiftens andel av tävlingsbudgeten som är grundproblemet tror du?
Grillaftonen har jag för övrigt svårt att koppla till frågorna om startavgift eller tiden för att lämna depån. Måste väl vara den resandes ensak om han vill lägga pengar på den?
Ingen tvingar väl de tävlande att solidariskt delta i en grillafton om man inte tycker det är värt det?

Men ärligt talat, det du skriver på slutet förvånar mig nog mest. "att folk ska få dregla på våra surt hopsnickrade fordon" Menar du att det stör om publiken uppskattar dina vedermödor i garaget att renovera en fin bil?
Eller menar du att du lagt så mycket tid och pengar på bilen, det är din ensak och att du helst kör den avskilt utan en massa störande publik?
För nu är vi inne på pudelns kärna. Ska vi ha puliktävlingar eller publikfria tävlingar?
Du antyder att klubbens medlemmar inte vill köra tävlingar inför publik, i alla fall inte om man måste betala för att få tävla, eller att publiken vill "dregla över våra bilar"
Nu har jag inte varit så aktiv i klubblivet på senare år, men det är onekligen en intressant aspekt om klubben valt fel väg visavi medlemmarnas önskan, genom ambitionen att arrangera egna publiktävlingar som Velodromloppet eller delta vid MGCC publika tävling SSM, för att man tror på att detta tillsammans med samarbeten med tidningar som Nostalgia ska locka mer publik och på sikt utövare till historisk racing, genom att göra sporten mera tillgänglig och publik.  Är medlemmarnas önskan att klubben ska satsa på mera på rena klubbtävlingar, utan ambition att försöka att locka media och publik, har nog medlemmarna inte varit tydliga nog i sitt budskap till styrelsen. Om man anser att styrelsen valt vägen med publiktävlingar mot medlemmarnas vilja finns det ju årsmöten där man kan välja en styrelsesammansättning som man anser företräder medlemmarnas intressen bättre.
Jag vill ställa två frågor i detta sammanhang:
1)   Om medlemmarna verkligen föredrar publikfria klubbtävlingar, varför lockar då Velodromloppet och SSM mer deltagare än de mindre tävlingarna?
2)   Om publikintäkterna försvann, är det sannolikt att startavgiften ökade eller minskade som en följd av detta?

Själv är jag av åsikten att en återgång till publikfria tävlingar (så som klubben startade med) på sikt åter kommer att göra historisk racing till en liten smal och okänd företeelse för de närmast sörjande, Men kanske är det den navelskådande vägen som efterfrågas?
I så fall behöver jag ju inte bekymra mig om den bristande motivationen i garaget.
Inget ont som inte har något gott med sig...

Dags för styrelsen att pejla läget i klubben beträffande denna intressanta fråga?