Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Bo Lindman

#451
Tävlingar / SV: Sturup
15 maj 2009, 09:17
Jag kan förstå ditt resonemang ur deltagarens perspektiv Bengt. Har samma elände med garage två mil från bostaden, trailerparkering ytterligare 1,5 mil iväg osv. Tar lätt 2-3 timmar att "avrusta" efter ett race. Ett storstadssyndrom?
Jag har många gånger förbannat mitt val att bo i en bilfientlig, isolerad storstad med obefintlig infrastruktur lång bort från racerbanornas ära och redlighet.
Men jag ställer mig ändå bakom arrangörernas vilja att behålla tävlingsekipagen i depån för publiken skull.
Även om huvudaktiviteterna, helst ur den tävlande ögon, sker ute på banan, är jag inte helt säker på att publik och besökare, speciellt vid de historiska evenemangen har samma tävlingsinriktade fokus som t.es. STCC-besökaren.
Våra historiska racerbilar är för många besökare mer intressanta att titta nära på, när de står uppställda i depån, kanske växla några ord med förare eller mekaniker. Att då mötas av en halvt öde depå med depåtält under ihoppackning och bilar under lastning kan jag mycket väl förstå anses begränsa underhållningsvärdet av besöket.
Jag har sedan tidigt 90-tal varvat tävlande i moderna racerbilar, med dito i historiska. Jag kan intyga att interaktionen med besökarna i depån vid en historisk tävling är tiofalt större än vid en modern tävling, om du nu inte råkar heta Flash eller Ekblom förståss.
Jag ska ge ett litet exempel: Vid fjolårets Velodromlopp var vi inbjudna av RHK att visa upp vår då blivande Le Mans Classic racer.
Trots (eller tack vare?) att detta var en tämligen ordinär, oansenlig liten grå Saab 93 från 1959 var det fullt med folk runt bilen absolut hela tiden. Vi lyckades inte smita iväg de 75 metrarna bort till banan för att se ett enda race under Lördagen. Vid söndagens avslutande lopp kom det ett ösregn, först då kunde vi smita iväg och se några varv av "Std- Ny", innan vi mot dagens slut lastade och rullade hemmåt. Vid Le Mans Classic hade det för övrigt inneburit uteslutning om vi lämnat vår depåplats innan kl 16.00 på söndagseftermiddagen, trots att vi själva kört klart vid lunchtid. Vi hade 220 mil enkel resa att åka...
Jag vill faktiskt påstå att för besökaren är en historisk racertävling nog lika mycket en bilutställning som en biltävling.  Internationellt har man tagit vara på den unika, extra dimensionen som historisk racing erbjuder. Jag tror att det är hög tid att vi anammar en mer publiktillvänd inställning även här hemma. I varje fall om vi verkligen vill att de historiska tävlingarna ska vara något mer, än bara för de närmast sörjande. Men det är klart, är klubbens ambition mer eller mindre publikfria klubbtävlingar, då är det en onödig regel.
#452
Självklart får du det Anders!
#453
Nä den hägnde så gött runt halsen så det blev inga bilder ;D ;)
Ska kolla i bildarkivet, kan bränna en skiva och skcka över till dig, så får du välja vad du vill göra av det.
Hade precis köpt ett pirat tele, som jag inte är så jätteimponerad över. Autofokusen hänger inte riktigt med ,så en hel del har lite dålig skärpa för min smak. Man får precis det man betalar för ovasett om det gäller kameror eller bilar.
Men några skapliga bilder blev det väl...
#454
Teknik / SV: Bromsvätska till kopplingen
05 april 2009, 10:47
Har inte märkt något problem med Lockheed 5,1 och på senaste åren Shells Donax UB i bromsssystemet, har åkt med den sedan 90-talet på både banbil och rallybil. (jag har vajer till kopplingen) 5,1 specen är nog inte mer aggresiv än t.ex 3,0 spec i det fallet.
Däremot kan det bli problem om du byter från mineral till silikonbaserad bromsvätska, då löses gummi packnignarna lätt upp. (vi hade de problemen på en del kundbilar på det märke jag jobbade under del av 90-talet, de hade dessutom gemensam behållare för koppligns- och bromshydraaliken, klart opraktiskt...) Dessutom var känslan i pedlaen mjukare med silikon i systemet.
#455
Eller så lyssnade politikerna tidigare i Österled?
Hur som helst säger mina vänner där borta att hotet är avvärjt för närvarande.
Tydligen så försöker en grupp miljömuppar eller känsliga grannar varje år.
Hittills med klent resultat som tur är...
#456
Tävlingar / SV: Sturup
20 mars 2009, 19:25
Tack Pelle!
Då siktar vi på att bege oss till Sturup för att bese premiären.
Tror den banan är riktigt kul för de flesta av RHK-bilarna.
(har själv bara rejsat med nyare bilar där)
#457
Tävlingar / SV: Sturup
20 mars 2009, 14:57
#458
Tävlingar / Sturup
20 mars 2009, 14:19
Läste i en notis på nätet att Sturup var unders konkurshot och att Svedala MK skulle anordna en rallycrosstävling istället för den inställda "sportvagnstävlingen".
Det är väl inte RHK:s preimärtävling som avses hoppas jag?!
Banans hemsida ligger nere (eller fått annan adress?)
Kanske bra om RHK i rådande läge kunde bekräfta att preimären fortfarande gäller enligt plan?

#459
Ingen dum tanke!
Kanske Velodromloppet är rätt tillfälle att lyfta fram att det är 50 år sedan racing SM instiftades?
Det är en historisk bana, vår första permanenta och är synonym med SM racing i perioden.
En kavalkad av bilar ur SM genom tiderna i en uppvisning/parad på banan.
Bjud in lite kända förare frå nde olika tidsepokerna. Låt någon kunnig speaker berätta lite om de olika epokerna och deras höjdpunkter. En samlad utställning med lite bilder och bilar gneom årer. Därm na också kan träffa de gamla förarlegenderna.
Det tycker jag skulla lyfta velodromloippet detta jubileums år!
#460
Pelle!
Tack för kompletterat svar, det gör det lite lättare för mig att realisera mina idéer för Veloloppet.
Jag har inga principiella skäl att inte vilja göra reklam för Nostlagia, som jag tycker är en mycket läsvärd tidning.
(liksom Klassiker och Classic Motor) För det case jag planerat för är det däremot bra att bilen är medialt neutral.
#461
Ok Pelle.
Jag har fått ett generöst erbjudande att låna en bil för 1000cc Cupen till velodromloppet, men jag är rädd för att troligtvis uppstår viss intressekonflikt för mig i detta avseende. Sånt händer, även om jag under mina ca 30 år i bilsporten nog vill påstå att en friköpsklausul är normalt förfarande. (men på Le Mans Classic var det också bara att foga sig, så...) Bra att klubben utvecklas och numera förstår att vara mån om att vårda sina sponsorer.



#462
Ja, skitsnack verkar vara en i vida kretsar populär form av historisk racing.
Fråga:
Vad kostar det att köpa sig fri från reklamen vid Velodromloppet?


#463
Generell diskussion / SV: Heatindelning
19 februari 2009, 13:31
Håller med till 100%
Variationen av bilar och modeller är en av historisk standardvagnsracings största tillgångar.
Finns alltid en risk i att en mera precis indelning ger mer enhanda startfält.

När vi startade 1000 cc Cupen diskuterade vi riskerna med ett för enehanda startfält ur perspektivet vilken "klassgräns" som var bäst.
Några tyckte 850cc, men då hade det nog nästan bara blivit två-takts Saabar i cupen. Andra tyckte att 11500cc (som App-K gränsen) är var det rätta, men med risken att Cooper 1071, R8 Gordini etc skulle bli för domnerande då. Vi kom fram till att 1000cc var dels en av traition vedertagen gräns, dels gav en rimlig avvägning möjliga biltyper för ett varierat startfält. (Även om det prestandamässigt talar för Cooper 970 och Abarth 1000)
Tycker att facit visar att det blev ganska bra. Dessutom blev det inte "bara" Saabar osm en del var rädda för, utan 1000cc Cupen är väl tvärt om ett av de heat som erbjuder störst varition av  biltyper i RHK.
Så resonerade vi i småbilsgänget då iaf.

Däremot är jag personligen kluven till att köra enbart upp till 1000cc (trots traditionen) Tycker nog att R8Gordini och andra bilar mellan 1000cc och 1150cc bidrar positivt till variationen i heatet.
Så från min horisont har Stad pre -65 över/udner 1150 varit en bra uppdelning, men det finns naturligtvis fler sidor av myntet...
#464
Generell diskussion / SV: Historiska bilder
16 februari 2009, 08:38
Nej då det var inte sååå mycket lobbying i det ;)
Tycker att Ljungaeus bilder förtjänar att uppmärsammas.
Den som botaniserar i Svarta Maskens bildarkiv hittar mågna pärlor signerade denne fotograf och tillika racerförare.
De flesta på helt andra biltyper än gamla Gr5 racers. Däremot kan jag ju inte sticka under stol med att det är dessa jag går igång på ;D

Men om allt faller på plats kanske det inhandlas ett nytt objekt under våren. Men det blir i så fall en bil avsedd för Grupp 1. Tänkt att kunna användas både i skogen och på bana. För mig personligen får nog Gr5/Castrol Cup vara en vision ett tag framöver, tyvärr. Men jag njuter av dem mer än gärna från läktaren!
#465
Generell diskussion / Historiska bilder
15 februari 2009, 15:56
Vill tipsa om att bildarkivet på diskussionsforumet www.svartamasken.com innehåller en hel del bilder från racing och rally förr om åren. Chriter Ljungerus är främsta bidragsgivare på racingsidan. Olle Odsell har också bidragit en del.
både formelbilar och standarsbilar.
Själv tycker jag bilderna från såväl SM som SSK racing med "doorslammers" är extra intresanta.
De senaste bilderna från SSK-sriens Castrol Cup någonstans mellan 78-80 tycker jag är extra kul.
Till min glädje ser jag flera bilar som fortfarande finns kvar, några i exakt samma skick som på bilderna, andra mer eller mindre väldsamt moderniserade och modifierande gneom åren. Andra i olika stadier av förfall. Givetvis också flera bilar som jag inte har en animg om de är i livet fortfarande.
Tycker det var lite kul att se, eftersom jag ofta hör förståsigpåare i våra kretsar som påstår att inga av dessa bilar finsn kvar. Men det får man väl ta då det är påståenden från personer som inte är eller har varit speciellt engagerade eller intresserade av standarbilar från denna epok.
Däremot tror jag mer o mer på att dessa nationella standardbilar i flera avseenden nog passar bättre udner SSK:s Classic paraply, men gärna under ett övegripande gemensamt paraply tillsammans med övriga aktörer inom hsitorisk racng i Sverige.