Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Lotus 22 FJ Nyström

Startat av RHK Forum Admin, 13 december 2009, 13:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RHK Forum Admin

I am trying to find out the history of a formula junior Lotus 22, which according to the records in the UK was sold to 'Nystrom' on 19th July 1962. I believe Nystrom was based in Sweden. The car was then sold on to Finland in late 1962/early 1963. Do you know who Nystrom was? Any information in this matter would be gratefully received.

Yours faithfully
Alasdair Pike

alasdair.pike@jmfinn.com
Webmaster RHK

L-G Sjöberg

Citat från: RHK Forum Admin skrivet 13 december 2009, 13:50
I am trying to find out the history of a formula junior Lotus 22, which according to the records in the UK was sold to 'Nystrom' on 19th July 1962. I believe Nystrom was based in Sweden. The car was then sold on to Finland in late 1962/early 1963. Do you know who Nystrom was? Any information in this matter would be gratefully received.

Yours faithfully
Alasdair Pike

alasdair.pike@jmfinn.com

I have checked my records of Swedish formula junior races and car owners 1960-1964 and unfortunately I cannot find any reference to anyone named Nyström.  Nyström could of course have been an intermediary who did not race the car himself, since somewhere at the back of my head I associate that name with someone who imported Lotus cars...   Anyhow, it makes sense that the car was sold on to Finland, since I cannot recall more than one Lotus 22 racing in Sweden at that time.

Bo Lindman

Could it be Yngve "Nypa" Nyström from Linköping? He was normaly known for driving  Alfa Romeo, but it flew up in my head, that he have been involved in some Lotus racing also, even if i think it was with the Elan or Elite, as he first of all was a rally- and GT-driver at that time.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

L-G Sjöberg

Citat från: Bosse L skrivet 14 december 2009, 10:09
Could it be Yngve "Nypa" Nyström from Linköping? He was normaly known for driving  Alfa Romeo, but it flew up in my head, that he have been involved in some Lotus racing also, even if i think it was with the Elan or Elite, as he first of all was a rally- and GT-driver at that time.
Exakt!  Det var han jag tänkte på. Beer  Vet du om han fortfarande lever?

Bo Lindman

Jag har för mig att han tyvärr gick bort för ett antal år sedan.
Men kan ha iofs blandat ihop korten.
Downforce is for chickens - Sideways is for racers

Tommy J.

Yngve " nypa " Nyström kom från Linköping där hans far drev Ångtvätteriet vid Stångån i centrala Linköping. Just före Elitens lansering blev han generalagent för Lotus och drev verksamheten från Linköping. Han var god vän med mina förädrar och därav mitt racing intresse. I närbesläktade Motala fanns en annan bilhandlare vid namn Jan " fimpen " Jonsson som var förste svenske mästare i lilla GT klassen i en Lotus Elite.
Nypa körde AR Giuletta Sprint och Elite Super 100 i bl.a. SM. Jag var ofta hos honom och fick förmånen att hjäpa till och skruva på många olika sport och GT bilar. Vad jag minns är att denna FJ såldes till Curre Lincon i Finland.

Tommy Jagerwall   

Pelle Svensson

Tommy:
Det verkar som du är på benen igen?

L-G Sjöberg

Citat från: lexie467 skrivet 15 december 2009, 11:50
Yngve " nypa " Nyström kom från Linköping där hans far drev Ångtvätteriet vid Stångån i centrala Linköping. Just före Elitens lansering blev han generalagent för Lotus och drev verksamheten från Linköping. Han var god vän med mina förädrar och därav mitt racing intresse. I närbesläktade Motala fanns en annan bilhandlare vid namn Jan " fimpen " Jonsson som var förste svenske mästare i lilla GT klassen i en Lotus Elite.
Nypa körde AR Giuletta Sprint och Elite Super 100 i bl.a. SM. Jag var ofta hos honom och fick förmånen att hjäpa till och skruva på många olika sport och GT bilar. Vad jag minns är att denna FJ såldes till Curre Lincon i Finland.

Tommy Jagerwall   

Tack Tommy för uppdateringen on Nypa Nyström (och Fimpen).  Beträffande Lotus 22:an så var väl förmodligen Curre Lincoln bara en mellanhand eftersom han själv körde Cooper 1962 och Brabham 1963.

För övrigt så har jag skickat informationen till engelsmannen som började den här tråden genom att fråga om "Nystrom".

L-G