Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Ordförande

#21
PRESSRELEASE

Motorsporten sörjer Freddy "Kotten" Kottulinsky;  "I did it my way"

Efter en längre tids sjukdom har Freddy Kottulinsky den 4 maj 2010 för alltid tagit avsked från sin familj, sina vänner och sin stora motorsportfamilj.
Den tidigare racing- och rallyföraren Winfried Philippe Adelbert Karl Greve Kottulinsky Baron von Kottulin föddes den 20 Juli 1932 i München i en av de mest kända adelssläkterna.
Hans liv kretsade mest runt motorsport och under ett halvt århundrade körde han framgångsrikt allt från Formel bilar till potenta rallybilar.

Hans största framgångar var bland annat ett SM tecken i Formula 3 med en Lotus 35 Cosworth 1966 och självklart vinsten i Paris – Dakar i en VW Iltis 1980, som ännu enda Svenska att vinna.
Tillsammans med Audi Sport fick han även uppleva många segrar och framgångar under de 30 åren, 1980-2010.

Med en RS4 körde Freddy Kottulinsky tillsammans med sin dotter Susanne hösten 2009 i Nordic Six Hours Cup i Karlskoga sitt sista race. Med dagens snabbaste varv visade den populära och omtyckta racing- och rallyföraren att trots sina 77 år hade formen inte gått ur.
Hans talang finns inte bara hos dottern Susanne utan lever även vidare genom hans båda barnbarn, Fredrik Åhlin (Rally) och Mikaela Åhlin (Gokart).

Freddy var en mycket omtyckt och kärleksfull person med en ärlig och bra karaktär. Han var alltid beredd att ställa upp för andra och kunde inte säga "Nej" oavsett situation.
Hans enormt positiva anda gick ingen förbi, man drogs lätt med i den andan. Materiella saker var aldrig viktiga för honom, precis som sin Greve titel.
Trots det kunde han aldrig förneka det "blåa blodet" som rann genom hans ådror.

Bortgången av "Freddy" Winfried Philipp Adalbert Karl Greve Kottulinsky Baron von Kottulin är inte bara en stor förlust för hans familj och vänner, utan även för hela motorsporten i Europa.

Dieter L. Scharnagl
#22
Generell diskussion / Buris 85 år
03 januari 2010, 18:35
I dag fyller legenden Sven Erik Burehed, alias "Buris", 85 år. Heder åt denne man som vigt stora delar av sitt liv för att andra ska ha roligt på racerbanan.
#23
I senaste numret av Rutflaggan fanns en artikel av Rowan Atkinsson som var mycket läs och tänkvärd.
"Most historic racers are elderly, wealthy, successful people who are used to getting their own way", är hans sammanfattning av historiskracing. Har han då rätt eller fel I sina tankar?

Elderly, ja medelåldern är hög inom Historiskracing. Detta bör vi jobba hårt för och försöka få in fler ungdomar. Genom samarbete med bland annat GinettaG20 Cupen och Radical så hoppas vi att några yngre ska få upp ögonen för den form av racing vi håller på med.

Wealthy, detta kan nog bra beskriva vad som sker ute I Europa men då främst I de klasser som det stora flertalet av oss i Skandinavien inte är involverade i. Klasserna som jag då tänker på framför allt är F1 och Grupp C. Går vi ner ett hack till F2, så närmar man sig mera normala kostnader. I de två huvudklasserna så spenderar "de rike" mer pengar per timme på racing, än vad 90% av RHK, s medlemmar tjänar per år. Procentuellt med hänsyn tagen till inkomster så är skillnaden på insats ändå inte är så stor mot vad som spenderas på historiskracing i Skandinavien.

Successful people, ja visst, men det kan man ha på många sätt i livet, det behöver inte betyda att man tjänat massor av pengar som man kan spenderar på racing.  De flesta av oss har nog kommit över perioden i livet då man var tvungen att betrakta månadshyran som en "oförutsedd utgift" för att kunna racea. Vi prioriterar racingen och lägger i olika nivåer, de pengar vi kan på vår hobby, vilket av frugan kan betraktas som en succé.

People who are used to getting their own  way, helt riktigt, vad vore historiskracing utan starka individer? Racing är en sport för "egotrippade" människor som inte passar in I lagsporter.  Hans grundtanke med detta är dock att för mycket av individens tankar får styra utvecklingen av regler etc. Detta tycker jag dock inte är något stort problem på den nivå vi har inom RHK tack vare våra duktiga tekniker och regeltolkare som sätter stopp för sådana fasoner.
#24
Hej alla RHK,are

Tiden sedan jag blev vald som ordförande har varit spännande, med mycket nytt att ta in.

Tack vare min "Vapendragare" Bruno Rössler,en man med mycket med arbetsvilja (pensionärer brukar ju annars ha fullt upp :-) och erfarenhet, så har det dock gott lätt och bra.

Arbetet med Anderstorps och Karlskoga racen pågår för fullt och det ser ut att bli två riktigt bra "Kannon" helger, så ner i garaget och skruva på, så att ni är färdiga den 16/5.

Vi kommer före det att köra en testdag med fritt körande för RHK medlemmar, jag återkommer med plats och tid snarast möjligt.

Medlemsavgiften är på väg ut, hjälp tiil att värva flera medlemmar om ni kan,medlemsavgiften kommer att ha en mycket bra "payback" under 2010.

Första helgen i februari kommer vi att ha ett styrelsemöte där ett antal saker kommer att faställas. Har du något som du anser bör tas upp så meddela mig det så snart som möjligt, helst via meil.

Jag vill också passa på att önska dej och dina närmaste en God Jul och ett Gott Nytt År