Forumnyheter:

Välkommen!
Om du har problem att registrera dig eller övriga frågor kring forumet kontakta webmaster@rhkswe.org
För att komma till huvudsidan klicka här: www.rhkswe.org
Har du glömt ditt lösen http://rhkswe.org/forum/index.php?action=reminder">Klicka här

Huvudmeny

Namninsamling mot HU-s beslut om körkortskrav och åldersdispens för yngre förare

Startat av OpelLotus Danne, 02 juni 2015, 17:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OpelLotus Danne

Melvin är 15 år och vill köra formel Vee.
Ålderskravet för att få tävla i formel Vee är 15 år och Melvin har en racinglicens från SBF där det står att den gäller förhistorisk formelbil, alltså är det bara att köra?
Nej! därför att HU (historiska utskottet) i SBF har beslutat att INTE bevilja en dispens från 18 års kravet som gäller inom historisk racing, men SBF har beviljat dispensen. Man har dessutom lagt till att vi numera måste ha körkort lägst klass B, vilket ytterligare kan försena debuten och för alla oss andra medföra problem om vi inte har eller får körkortet indraget oavsett orsak till detta. 
Vad har körkort med banracing att göra kan man fråga sig när det inte är ett myndighetskrav?
Inget menar jag och med största sannolikhet finns det utövare inom RHK som inte innehar B-körkort.
Så de som redan kör blir med detta beslut avstängda från fortsatt tävlande?

Jag har talat med ordförande i HU om saken och han menar på att RHK inte är en plantskola för blivande racingchaufförer som vill komma vidare inom racing. Men det borde vara en bra plantskola för att tävla i historisk racing som ungdom.
Han hänvisar till appendix K och menar att det INTE ska vara racing fullt ut utan vård och uppvisning av bilarna. Jag har letat och kan inte finna annat än i paragraf 1.1 och jag citerar:
"Historiska tävlingar är inte enbart ett nytt sätt att vinna troféer, det är en fristående sportgren, i vilken en av de väsentligaste beståndsdelarna är hängivenheten till bilarna och deras historia. Historisk Motor Sport möjliggör ett aktivt hyllande av historien om bilarna." Slut citat.
Denna paragraf uppmanar enligt mitt sätt att se det oss att rejsa fullt ut och vårda bilarna och inget annat, vilket inte kan så enkelt bevisas ha ett klart samband med ålder.
Förarna, publiken och framför allt pressen vill ha tät racing och inte bara uppvisning av bilarna.

Om man tror att åldern avgör om körningarna är rena eller fula så minns jag Mantorp 2014 där en av de mest rutinerade chaufförerna fick sin kvaltid struken pga vårdslös körning och i racet fick drive through pga omkörning under gulflagg.
Senast på Kullen klarade sig den yngste utan problem medan den äldste fick tvärstopp. Det blir lite problematiskt att bevisa att åldern går hand i hand med olyckan. Hur man nu vill se det.
Om man inte får träna, tävla och utvecklas inom RHK så är det lika bra att stoppa mig också, för när jag började köra med min F2:a förargade jag många med att jag var i vägen i kurvorna men omöjlig att köra om på rakorna.
Senaste körningen på Kullen var det ingen som hindrades av mig. 2013 åkte jag på 52,9. 2015 blev det 48,2, så jag väntar på uteslutningen.
Under mitt samtal med ordföranden i HU framförde jag att på RHK-forumet klagade folk. Men till detta svarade han, jag citerar: "Det bryr jag mig inte om", slut citat.
Jag refererade också till att i den Engelska serien HSCC, där klasser som formel 3000 och formel 5000 finns.
Man behöver bara vara 16 år och körkort är inte nödvändigt. Svaret blev, jag citerar: "men kör där då", slut citat.
Jag tycker att detta visar på en stor arrogans från ordförande vilket förvånar mig då jag trodde att det var klok och diplomatisk man, men icke.


Detta är ett upprop för att få HU att ändra reglerna så att inget körkort krävs för att köra ba(r)nracing och för att intresserade
som Melvin ska få vara med och köra racing med oss andra trots sin låga ålder!
Ge honom dispens som han fick till Kinnekulle.
En namninsamling på mejl  startar jag härmed, den är öppen för alla och envar som har en åsikt i denna fråga, så skriv på den och visa att du också stödjer Svensk Historisk Racing!

Vid tangentbordet Torgny Johansson

Skicka ett mejl till : itjohansson@live.com
Ämne skriv: HU 02/2015
Skriv ditt namn:
Om ni är flera på samma e-post så ska ni skriva namn och adress:

Om du skickar denna E-post så protesterar du mot följande:
1. Att HU inte beviljar åldersdispens till Melvin för att tävla i Historisk Formel Vee.
2. Att HU har beslutat att man måste ha körkort behörighet B för att tävla i historisk banracing.



CAPRI52


96%sprite

Detta är ju bara typiskt SBF, man blir ju bara så jXXXa trött, vill dom främja motorsporten, nej, bara motarbeta eller hitta något att ta betalt för. Detta är en av anledningarna att jag slutade köra, alltså inte att jag är under 18 >:(

CAPRI52

Jag frågar än en gång, vad gör RHK:s styrelse ???. Det kan väl inte vara så svårt att redovisa vad styrelsen står i den här frågan.
Arne B.

Patrik Åström

Då Historiska Utskottet ändrat sitt krav gällande körkort för historisk racing är detta löst. Gällande åldersgräns för historisk racing så är den 18 år och har så varit sedan tidigare. Frågan om dispens gällande ålder är något som får hanteras inom SBF. Vad styrelsen står i frågan gällande framtida regler för historisk racing kommer att diskuteras på kommande styrelsemöte.

Hälsningar /Patrik Åström
En föredetting!

Lasse O

Hej Patrik!
Jag kan inte regelverket men om det redan tidigare varit en 18-årsgräns, varför har HU då gjort ett nytt beslut, lika det redan gällande?
Lasse Ohlsson
FVee #97 Austro Vau -69

Patrik Åström

Hej Lasse, frågan om varför får väl ställas till HU men så som jag ser det så var det tillägget om körkort som krävde beslut, åldern var säkert ett förtydligande.

Vi ses på torsdag!
En föredetting!

Bo Lindman

Intressant utveckling må jag säga. HU har insett att man var helt fel ute beträffande SBF generella regelverk och dess tillämpningar beträffande körkortskravet när det kommer till arenadisciplinerna?

Att flertalet av SBF;s discipliner har ett generellt ålderskrav på 18 år, liksom historisk racing torde inte vara någon nyhet för de flesta som kan läsa ett regelverk.
Däremot torde det för många av oss vara en nyhet att de av SBF kommunicerade regelverken och dokumenten, beträffande de klasser som har andra åldersgränser inte äger någon legal rättighet enligt HU.

Det gällande dokumentet beträffande åldersgränser i racing är daterat 2014-10-13.
Där står att läsa:
Generell åldersgräns är 18 år, dock gäller nedanstående avvikande åldersgränser 2015-2016:
Från 14 år:
Renault Junior Cup
Formel Basic
Från 15 år:
Formel Ford
Ginetta G20/G40 Cup
Formel Renault 1,6
Formel äldre (max. 1800cc)
JTCC (15 – 20 år)
Volvo VOC
Klass 3 enl. gällande isracingreglemente
Från 16 år:
Radical Prosport och PR6
Roadsport C
Abarth Trofeo 500
Långlopp:
- BMC Motorsport, klass 'Standard'
- NSHC, klass 1 och klass 2
Från 17 år:
SSK klass 1
Långlopp:
- MSLS, klass 4

För att detta dokument inte skall gälla krävs att HU kan påvisa ett daterat dokument som anger att ovanstående åldersgränser inte omfattar historisk racing.
Då så vitt jag känner till inget sådan dokument eller protokollfört beslut föreligger inom det tidsramar som enligt SBF:s praxis gäller ovabnstående dokument enligt all rimlig logik fortfarande.
Om nu inte HU anser detta, eller vill/törs erkänna att beslutsprocessen i detta fall hanterats bristfälligt, är jag övertygad om att RHK:s styrelse med en omvittnat kunnig ordförande står upp för att gällande regelverk efterföljs.
Det är lätt att inse att HU med sitt halsstarriga besked om att racingutskottet inte har någon beslutsrätt eller inverkan på historisk racing sätter RHK och övriga arrangörer av historisk racing i en prekär situation. Påståendet att historisk racing inte faller under racing, utan är en helt fristående disciplin gör att det därmed inte heller finns något gällande tävlingsreglemente för historisk racing (men väl racing) Hur avses detta hanteras inför stundade helgs tävlingar?
Jag kan i sammanhanget inte annat än att tycka rejält synd om vår egen annars så förnuftige racingrepresentant i HU som nog blivit rejält överkörd av sitt eget utskott i denna hantering.

Dessutom kan man fundera över ett par detaljer till i denna dåligt tillagade soppa.
Varför väljer Hu att förtydliga sin sent påkomna idé att SBF:s åldersgränser inte gäller historisk bilsport endast ett par dagar före första tävlingen, trots att man mycket väl kände till förhållandena långt tidigare?
Hur kan det komma sig att SBF utfärdar licenser i historisk formel till förare under 18 år om dessa ej äger rätt att tävla i disciplinen?
Varför meddelar man den minderårige tävlande sitt definitiva beslut via SMS? Känner man inte till hur beslut av denna art ska meddelas?
Varför hänvisar man ständigt till en påstådd åldersdispens? Hur kan man utdela en dispens till någon som följer gällande regelverk?
Är man inte införstådd med vad regelverket säger och vad ordet dispens innebär?
Är Hu inte införstådda med begreppet generell åldersgräns?
Av vilken anledning vägrar HU att delta i möte med övriga berörda utskott för att finna en lösning på situationen?
Anser man det är den enskilde aktive som ska stå för konsekvenserna att SBF:s olika beslutande instanser och organ inte kan kommunicera internt?

Även om jag i grund och botten är helt enig med HU om att historisk racing inte bör vara en karriärstege för juniorer inom racing generellt, så anser jag att hanteringen av detta ärende är bland det mest flagranta jag upplevt inom historisk racing. Det är nu dags att stå upp för begångna fel och göra om och göra rätt.
Eller ska berörda aktiva tvingas lyfta frågan till JU eller RF?





 
 
Downforce is for chickens - Sideways is for racers